Gå til innhold

Anbefalt en behandling ved Dps som ikke er gjennomførbar.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg går til en tosk av en psykolog som mener han er underkvalifisert til å behandle meg, effektivt.

Han vil derfor ha meg over i en behandling tilbudt ved Dps som skal være mer spesifikt rettet mot min problematikk.

Høres kanskje vel og bra ut, men behandlingsopplegget ved Dps er så intensivt at det ikke er praktisk gjennomførbart for min del.

Jeg trenger behandling og vil heller ha et uperfekt behandlingsopplegg, enn å stå uten behandling fordi Dpser tilpasser programmer til de mest ressurssterke pasientene. Hva gjør jeg her?

Anonymkode: ef5a9...12f

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er ikke behandlingen på dps praktisk gjennomførbar? Hva slags problemer/ diagnose har du?

Anonymkode: 861ae...0ca

• Liker 24
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg forstår ikke helt.... du får tilbud om en behandling som kan fungere men du vet ikke om du vil si ja takk eller ei ? 

Jeg ville absolutt takket ja også får evt behov for individualisering komme når man planlegger ukesplanene. Alle har jo sine utfordringer og man må jo ta hensyn ut fra sine forutsetninger.

F.eks ligge rett ut med influensa eller 3 dager med sterk migrene kan jo skje. Andre kan få så sterk grad av angst eller tilbakefall av rusepisode o.l. Dette er DPS veldig klar over! 

Endret av Fighter83
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Selv om det er intensivt betyr ikke det at du må delta på alt. Jeg var på et stabiliseringskurs på DPS som gikk over flere måneder (20 uker). Mange av medpasientene var borte både 6 og 7 ganger uten at det fikk noen konsekvenser. Så selvfølgelig så tar DPS hensyn. 

Anonymkode: 8ad7d...532

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor er ikke behandlingen på dps praktisk gjennomførbar? Hva slags problemer/ diagnose har du?

Anonymkode: 861ae...0ca

Fordi det er ett intensivt program med krav til hyppig oppmøte osv. Jeg har flere diagnoser. Behandlingen er rettet mot bare en av dem.

• Hjerte 2
Skrevet

Kanskje du børe stole på psykologen og gjøre som han anbefaler? Han er jo fagmann. Husk at Dps er for mennesker som sliter.

• Liker 14
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi det er ett intensivt program med krav til hyppig oppmøte osv. Jeg har flere diagnoser. Behandlingen er rettet mot bare en av dem.

Det ene overlapper det andre og det henger sammen. Hyppig opplegg kan virke bra det. 
Prøv det, hopp i det. Ikke tenk så mye på hvor dårlig det kan være og dumt. Still med åpne ark og bare sug til deg. 

Anonymkode: ceb70...559

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Det ene overlapper det andre og det henger sammen. Hyppig opplegg kan virke bra det. 
Prøv det, hopp i det. Ikke tenk så mye på hvor dårlig det kan være og dumt. Still med åpne ark og bare sug til deg. 

Anonymkode: ceb70...559

Jeg tenker ikke at det er dårlig og dumt. Jeg greier bare ikke møte kravene de stiller for behandlingen, med høy møtegrad og hyppig oppmøte. Jeg hadde ikke greid det om det var snakk om gratis kino, heller.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg tenker ikke at det er dårlig og dumt. Jeg greier bare ikke møte kravene de stiller for behandlingen, med høy møtegrad og hyppig oppmøte. Jeg hadde ikke greid det om det var snakk om gratis kino, heller.

Hva med tilrettelegging? Er det noen som kan hjelpe deg å møte opp? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da høres det jo egentlig ikke ut som om du vil ha hjelp. Er man syk nok, gjør man jo alt for å bli frisk/bedre. Det virker som om du har bestemt deg på forhånd at dette ikke kommer til å fungere. 

Anonymkode: 843aa...673

• Liker 24
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Da er du ærlig og sier nei, men at du ønsker tilbudet senere? Jeg har selv sagt nei fordi jeg har ikke kapasitet i hverdagen med hus, jobb og barn. Bare det å skulle låse seg til noe utløser masse angst/uro og jeg vil ikke skuffe behandlere eller meg selv fordi jeg ikke klarer og følge det opp eller utføre "hjemmelekser". Psykologen min er helt på min side og mente det var bra og sunt at jeg satte grenser for meg selv(noe jeg har hatt er problem med) 

Anonymkode: 85cdd...855

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det super internsiv eksponering for angst/ocd? 

De oppleggene har veldig god prognose altså. Selv om det er utrolig krevende å gjennomføre(!), så er det en sjanse som jeg ikke ville latt gå fra meg.

Selv om det gjør veldig vondt kan det spare deg for fryktelig mye vondt også.

Anonymkode: 84f64...799

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du bør takke ja til spesialisert behandling. Det er opp til behandlingsstedet å vurdere om et annet opplegg er bedre for deg. Du gjør bare så godt du kan, og gir beskjed hver gang noe gjør at du ikke kan.

Anonymkode: 2f6e8...697

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Behandling er viktigere enn gratis kino. Jeg ville gått i dialog med dps og funnet ut av hvordan dere kan få til dette. Ville og bedt om en plan b om du ikke klarer å møte opp. Tenker at du ikke vet før du prøver. Om psykologen din mener han ikke har kompetanse til å hjelpe deg gir det ingen mening å fortsette hos han. Da gjør dps det eneste rette, tilbyr deg annen behandling. 

Anonymkode: 21c6a...6bc

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Da høres det jo egentlig ikke ut som om du vil ha hjelp. Er man syk nok, gjør man jo alt for å bli frisk/bedre. Det virker som om du har bestemt deg på forhånd at dette ikke kommer til å fungere. 

Anonymkode: 843aa...673

Ts har andre diagnoser som gjør at hun ikke greier å oppfylle kravene for behandlingen. Psykiske lidelser handler ikke om manglende vilje, det er høyst reelle symptomer som handler om langt mer enn tankemønstre og vilje.

Ts, du bør ikke takke ja til en behandling du vet at du ikke kan stå i, vær heller helt klar og tydelig på at diagnose x og y gjør at det ikke er mulig å gjennomføre.

Anonymkode: 21147...bb4

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Capazitet skrev (11 timer siden):

Kanskje du børe stole på psykologen og gjøre som han anbefaler? Han er jo fagmann. Husk at Dps er for mennesker som sliter.

Psykologen driter i meg og mitt liv, da han henviser meg til et behandlingsprogram jeg har null forutsetninger for å mestre, der mest sannsynlige utfall er at jeg blir stående uten noe behandlingstilbud som resultat av hans beslutninger. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

De intensive behandlingstilbudene er de mest effektive. Å få behandlig hver 14 dag er bare å gå rundt å dille. Du kommer ingen vei med det.

Kjør på med det du har fått tilbud om. Gi det en sjanse. 

Anonymkode: c8751...0a2

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Psykologen driter i meg og mitt liv, da han henviser meg til et behandlingsprogram jeg har null forutsetninger for å mestre, der mest sannsynlige utfall er at jeg blir stående uten noe behandlingstilbud som resultat av hans beslutninger. 

Har du og psykologen snakket ordentlig om hvorfor du mener at du ikke har forutsetningene til å mestre opplegget?

Anonymkode: ed96c...284

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du og psykologen snakket ordentlig om hvorfor du mener at du ikke har forutsetningene til å mestre opplegget?

Anonymkode: ed96c...284

Jeg yar prøvd, men psykologen er ikke engasjert i meg som pasient og er mest opptatt av å skrive fra seg ansvar for meg. Vedkommende bryr seg ikke om hva problemstillinger jeg har. Jeg henvises jo og til ett behandlingsopplegg som kun er rettet mot 1 av diagnosene jeg har, så..

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg yar prøvd, men psykologen er ikke engasjert i meg som pasient og er mest opptatt av å skrive fra seg ansvar for meg. Vedkommende bryr seg ikke om hva problemstillinger jeg har. Jeg henvises jo og til ett behandlingsopplegg som kun er rettet mot 1 av diagnosene jeg har, så..

Du tenker at det beste ville vært et behandlingsopplegg som var rettet mot f.eks. 3 diagnoser på en gang? Det tror jeg egentlig ikke eksisterer.

Anonymkode: e4abf...af8

• Liker 12
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...