Gå til innhold

kul på skjoldbrukskkjertelen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei=) har noen andre det?

Jeg har to på ca 2 cm. 

Lurer på om noen har opperert, eller hatt noen plager i forbindelse med den? 

Og hvor stor er den/de?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
iskaffe_87 skrev (3 timer siden):

Hei=) har noen andre det?

Jeg har to på ca 2 cm. 

Lurer på om noen har opperert, eller hatt noen plager i forbindelse med den? 

Og hvor stor er den/de?

Har du vært hos lege med den? Struma? Ultralyd og biopsi kan undersøke om det er normal 

Anonymkode: 0dcad...189

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har du vært hos lege med den? Struma? Ultralyd og biopsi kan undersøke om det er normal 

Anonymkode: 0dcad...189

Jeg har vært hos lege, tatt ultralyd 2 ganger og biopsi 1. Er ufarlige kuler. 

Leste på nett at de kunnr vokse og forårsake smerte, pustevansker eller annet. Lurte bare på om noen har fjernet eller har andre plager.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk med det i over 10 år. Alle leger sa at «Neida, det er ufarlig, bare kosmetisk». Hadde tatt biopsi, ultralyd osv. 

Det ble tyngre og tyngre å puste. Måtte virkelig MASE om røntgen. Viste seg at svulsten hadde vokst rundt luftrøret, jeg hadde igjen bare sju cm på det smaleste (ca en tredjedel). 

Opererte bort hele skjoldbruskkjertelen og nå er stoffskiftet mitt helt føkka. Går på medisiner som hjelper litt. Litt. 

Anonymkode: 361e7...9eb

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Min mann fjernet godartede kuler på den ene siden. De på den andre siden vokser sakte og må ikke fjernes, med mindre de plutselig endrer seg. 

Problemer med å få "nok luft" under aktivitet og tilslutt forsvant stemmen. Da ble det bestemt at kulene måtte bort. Ingen direkte smerter i forkant, men problemer med å svelge tabletter. 

Å skulle fjerne kulene kan innebære en viss risiko for å miste stemmen fullstendig. 

Anonymkode: f123b...5f2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en kul som produserer hormoner, det fucker skikkelig med stoppskiftet mitt og jeg kommer til å pushe på å få den fjernet. Så ja, selv om den er godartet kan den ha konsekvenser 🙂

Anonymkode: a2206...30c

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg gikk med det i over 10 år. Alle leger sa at «Neida, det er ufarlig, bare kosmetisk». Hadde tatt biopsi, ultralyd osv. 

Det ble tyngre og tyngre å puste. Måtte virkelig MASE om røntgen. Viste seg at svulsten hadde vokst rundt luftrøret, jeg hadde igjen bare sju cm på det smaleste (ca en tredjedel). 

Opererte bort hele skjoldbruskkjertelen og nå er stoffskiftet mitt helt føkka. Går på medisiner som hjelper litt. Litt. 

Anonymkode: 361e7...9eb

var de ikke godartet likevell? hadde du synlig kul på halsen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har en kul som produserer hormoner, det fucker skikkelig med stoppskiftet mitt og jeg kommer til å pushe på å få den fjernet. Så ja, selv om den er godartet kan den ha konsekvenser 🙂

Anonymkode: a2206...30c

Jeg har ikke noe med stoffskiftet heldigvis=)

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Min mann fjernet godartede kuler på den ene siden. De på den andre siden vokser sakte og må ikke fjernes, med mindre de plutselig endrer seg. 

Problemer med å få "nok luft" under aktivitet og tilslutt forsvant stemmen. Da ble det bestemt at kulene måtte bort. Ingen direkte smerter i forkant, men problemer med å svelge tabletter. 

Å skulle fjerne kulene kan innebære en viss risiko for å miste stemmen fullstendig. 

Vet du hvor stor kulene var? kunne man se dem utenpå halsen?

AnonymBruker
Skrevet
iskaffe_87 skrev (1 minutt siden):

Vet du hvor stor kulene var? kunne man se dem utenpå halsen?

Du kunne se det på den siden som ble fjernet. På størrelse med en liten knyttneve. Men siden de hadde vokst sakte over flere år og "leger er for pyser" gikk han alt for lenge med de. Det var dyktige leger som gjorde at han ikke fikk skader på stemmebåndene under fjerning av kulene. 

Operasjonen ble gjort ved Sørlandet Sykehus avd Kristiansand. Kirurgen hadde løpende dialog med spesialister fra andre steder i landet, da dette var en komplisert sak. 

Skrevet

har noen andre noen erfaring ang dette?

Skrevet

Jeg har fjernet hele skjoldbruskkjertelen, men pga struma/betennelse i kjertelen, så det blir jo noe litt annet. Hele kjertelen hovnet opp og det ble vanskelig å svelge. 

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg har flere kuler i ulike størrelser. Har ikke hatt store problemer/symptomer, men har klumpfølelse i halsen og kan synes det er litt vanskelig å svelge av og til. Har også følelsen av å være tett og slite litt med pusten i perioder. Men nå skal det sies at jeg fikk påvist Graves/høyt stoffskifte flere år etter at jeg første gangen gikk til legen og klaget på pressfølelse/klumpfølelse i halsen. Da kan man få mange av de samme symptomer, som pustevansker, struma (hoven skjoldbruskkjertel som presser ekstra på kulene og gir div plager) og heshet.
Jeg har tatt flere ultralydundersøkelser av kjertelen og én biopsi av et par kuler, men de har ikke funnet noe galt utover at jeg har diffust struma grunnet Graves og flere ulike godartede kuler. Jeg har litt vanskelig regulerbart stoffskifte, så nå skal jeg straks ta scintigrafi av kjertelen for å se om en av knutene produserer stoffskiftehormoner.

Kuler på skjoldbruskkjertelen er svært vanlig, så opp til 70% av folk (spesielt kvinner) har godartede kuler på skjoldbruskkjertelen. De fleste vet bare ikke om det, da kulene ofte er små og ikke gir plager.

Anonymkode: 3c416...e78

• Nyttig 1
Skrevet

Hadde struma og syns den ble sjenerende. Tok ultralyd av den og tror den var på 5 eller 7 cm, husker ikke helt, er noen år siden jeg fjernet den.

Operasjonen gikk fint og ingen komplikasjoner i ettertid. 

Anonymkode: 03b55...dab

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...