AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #1 Skrevet 4. januar 2024 Hei! Jeg leter etter noe hvor jeg kan lese om barn. En bok som gir meg kunnskap om hvordan jeg kan se eller hva som viser at et barn ikke har det så greit. Det er til privat bruk. Grunnen til at jeg ønsker det, er fordi jeg vil ha mer kunnskap om hvordan atferd kan beskrive hvordan man har det. Jeg har to barn selv. Har barnet (ikke mitt, men generelt) en utrygg tilknytning eller vært utsatt for omsorgssvikt i form av psykisk vold ? Kan psykisk vold være relativt på den måten at relasjonen mellom omsorgsgiver og barn har kræsja hvor omsorgspersonen ikke har greid å se barnets virkelige behov ? Og hvilke konsekvenser har dette når det gjelder atferd og fysisk og psykisk? Når barnet sier at hun er dum, hvordan kan man vite at dette bunner i at det er et rødt flagg iht psykisk vold eller er dette noe hun bare sier fordi hun tenker det uavhengig av hva som har skjedd ? Jeg vil ha mer kunnskap om dette, men vet ikke hvor jeg skal lese. Jeg er ikke nevneverdig god i engelsk, og jeg trenger noe matnyttig. Faglitteratur er toppers. Om dere vet noe god litteratur, så vær så snill og skriv det ned, for ekg aner ikke hva jeg skal lete etter.. Anonymkode: 4ceca...578
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #2 Skrevet 4. januar 2024 Dette høres ut som om du vil analysere noen, og jeg råder deg til å ikke gjøre det. Man kan, som ufaglært, legge vekt på feil ting og tolke ting etter verste mening, spesielt hvis du har en agenda. Da leter du etter sannheter i teksten du leser, som du muligens ikke har bakgrunnen for å forstå. Hvis du vil lese for å lære, da er det noe annet, og jeg ville anbefalt noe, men dette virker som en togkrasj på vei til å skje. Anonymkode: 113a9...bd7 11
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #3 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Dette høres ut som om du vil analysere noen, og jeg råder deg til å ikke gjøre det. Man kan, som ufaglært, legge vekt på feil ting og tolke ting etter verste mening, spesielt hvis du har en agenda. Da leter du etter sannheter i teksten du leser, som du muligens ikke har bakgrunnen for å forstå. Hvis du vil lese for å lære, da er det noe annet, og jeg ville anbefalt noe, men dette virker som en togkrasj på vei til å skje. Anonymkode: 113a9...bd7 Nei det er virkelig ikke noe sånt. Jeg går på et profesjonstudie, og jeg synes dette med tilknytning er veldig interessant. Jeg vil gjerne bruke kunnskapen i egen oppdragelse. Det er lett å få gode tips osv, men hvordan ser man at det fungerer liksom.. Anonymkode: 4ceca...578 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #4 Skrevet 4. januar 2024 Da burde vel lærerne dine ha noen tips on litteratur. (Om det ikke er frisørlinja du går på.) Anonymkode: 0cdb9...77c 4
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #5 Skrevet 4. januar 2024 Skal foresten være helt ærlig med deg, jeg blir forvirret noen ganger. Noen mødre sier feks sånn og sånn kan man ikke si, man må si sånn og sånn . Så ser man at det man gjorde fungerte og ingen har tatt skade av det (feks vise bilder av tannråte dersom man ikke pusser tenner ), og så får man vite at det er å skremme barnet osv. Å skremme barn intensjonelt er psykisk vold. Å skrike pokker i **## fordi man slår seg eller noen tuter på deg i bilen bak foran barn er også psykisk vold for man har skremmende atferd. Og da begynner man å lure og tenke over egen evne som mor. Man blir rådet til sinnemestring og foreldreveiledning og Gud vet hva.. dette med tannråte er personlig erfaring. Så skal innrømme at jeg har gjort en del ting som visstnok blir beskrevet som psykisk vold fra noen mødre. Selvom jeg aldri har vært fysisk voldelig , kalt barna mine noe eller sagt noe stygt til dem. Jeg har aldri utsatt dem for noe ydmykende og alltid passet på at de har det bra . Men så er det disse knutene da, som man tydeligvis løser på feil måte. Jeg har lest Hedvig Montgomery sine bøker og elsker dem, men nå trenger jeg noe mer faglitteratur og mer i dybden. Anonymkode: 4ceca...578 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #6 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da burde vel lærerne dine ha noen tips on litteratur. (Om det ikke er frisørlinja du går på.) Anonymkode: 0cdb9...77c Jeg spør her også. Ønsker svar og ikke mistro. Er det ikke bedre at man leser seg opp? Vil gjerne være anonym sånn sett mtp lærerne. Anonymkode: 4ceca...578
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #7 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skal foresten være helt ærlig med deg, jeg blir forvirret noen ganger. Noen mødre sier feks sånn og sånn kan man ikke si, man må si sånn og sånn . Så ser man at det man gjorde fungerte og ingen har tatt skade av det (feks vise bilder av tannråte dersom man ikke pusser tenner ), og så får man vite at det er å skremme barnet osv. Å skremme barn intensjonelt er psykisk vold. Å skrike pokker i **## fordi man slår seg eller noen tuter på deg i bilen bak foran barn er også psykisk vold for man har skremmende atferd. Og da begynner man å lure og tenke over egen evne som mor. Man blir rådet til sinnemestring og foreldreveiledning og Gud vet hva.. dette med tannråte er personlig erfaring. Så skal innrømme at jeg har gjort en del ting som visstnok blir beskrevet som psykisk vold fra noen mødre. Selvom jeg aldri har vært fysisk voldelig , kalt barna mine noe eller sagt noe stygt til dem. Jeg har aldri utsatt dem for noe ydmykende og alltid passet på at de har det bra . Men så er det disse knutene da, som man tydeligvis løser på feil måte. Jeg har lest Hedvig Montgomery sine bøker og elsker dem, men nå trenger jeg noe mer faglitteratur og mer i dybden. Anonymkode: 4ceca...578 Mener å si at psykisk vold i dette tilfellet er at jeg har hevet stemmen, kjeftet en gang for mye og skremt barnet med tannråte og original film av Karius og Baktus. Ungen pusser tenner helt frivillig idag med frykten om hull i tennene som gjør vondt. Anonymkode: 4ceca...578
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #8 Skrevet 4. januar 2024 Adferdsanalyse er komplisert og det er mange variabler, metoder og avgrensninger i dette. Hva er observasjonsgrunnlaget, når og hvor ofte observeres dette, er det selvrapportering (som har mange fallgruver) osv. Å analysere en annens adferd og så trekke konlusjoner utfra ulike hypoteser, observasjoner og utfra basislinjer med stimuli, operant betinging, etablerende situasjoner mm. er krevende og ikke enkelt. Om du vil lære mer om dette er Baer et.al (1968) et greit sted å starte Anonymkode: a7673...cec 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #9 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Adferdsanalyse er komplisert og det er mange variabler, metoder og avgrensninger i dette. Hva er observasjonsgrunnlaget, når og hvor ofte observeres dette, er det selvrapportering (som har mange fallgruver) osv. Å analysere en annens adferd og så trekke konlusjoner utfra ulike hypoteser, observasjoner og utfra basislinjer med stimuli, operant betinging, etablerende situasjoner mm. er krevende og ikke enkelt. Om du vil lære mer om dette er Baer et.al (1968) et greit sted å starte Anonymkode: a7673...cec Tusen takk 😀 Anonymkode: 4ceca...578
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #10 Skrevet 4. januar 2024 Barn i risiko: skadelige omsorgssituasjoner (kvello) har antageligvis en del om dette. Ikke lest den selv, men den kom opp da jeg søkte i biblioteket til universitetet jeg går på. Går du på et universitetet, så får du helt sikkert lånt den via biblioteket. Ville forøvrig også fraråde mot å analysere noen ut i fra noe du har lest i en bok, da det ligger veldig mye annet bak læringen i en profesjon, enn akkurat teksten man leser. Anonymkode: b67ff...93f 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #11 Skrevet 5. januar 2024 Hvilket profesjonsstudie går du? Jeg er bv.ped (nå med master) og pensum på bv.studiet var langt som et vondt år. Jeg har alle bøkene fortsatt, og de fyller fire hyller. Så å anbefale kun en spesifikk bok… Vil anbefale deg å lese litteratur av Kari Killén, Ingunn Studsrød og Øyvind Kvello. Om det må bli en relevant bok, så kan du lese «Kunnskap og kompetanse i barnevernsarbeid» av Bunkholdt og Kvaran. Spesielt kapittel 6 som handler om barns omsorgsmiljø kan dekke spørsmålene du har. Anonymkode: 74e12...17c 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #12 Skrevet 5. januar 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Nei det er virkelig ikke noe sånt. Jeg går på et profesjonstudie, og jeg synes dette med tilknytning er veldig interessant. Jeg vil gjerne bruke kunnskapen i egen oppdragelse. Det er lett å få gode tips osv, men hvordan ser man at det fungerer liksom.. Anonymkode: 4ceca...578 Altså, hvis du går på et profesjonsstudium så evner du vel også å Google «tilknytningsteori» - eller? Hadde du gjort det hadde du sett at «tilknytningsteoriens far» har skrevet flere bøker om emnet, så jeg ville nok startet der. Anonymkode: 515f4...a2c 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #13 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Barn i risiko: skadelige omsorgssituasjoner (kvello) har antageligvis en del om dette. Ikke lest den selv, men den kom opp da jeg søkte i biblioteket til universitetet jeg går på. Går du på et universitetet, så får du helt sikkert lånt den via biblioteket. Ville forøvrig også fraråde mot å analysere noen ut i fra noe du har lest i en bok, da det ligger veldig mye annet bak læringen i en profesjon, enn akkurat teksten man leser. Anonymkode: b67ff...93f Takk for rådet, nei det er kun for kunnskapens skyld 😀 Anonymkode: 4ceca...578
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #14 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvilket profesjonsstudie går du? Jeg er bv.ped (nå med master) og pensum på bv.studiet var langt som et vondt år. Jeg har alle bøkene fortsatt, og de fyller fire hyller. Så å anbefale kun en spesifikk bok… Vil anbefale deg å lese litteratur av Kari Killén, Ingunn Studsrød og Øyvind Kvello. Om det må bli en relevant bok, så kan du lese «Kunnskap og kompetanse i barnevernsarbeid» av Bunkholdt og Kvaran. Spesielt kapittel 6 som handler om barns omsorgsmiljø kan dekke spørsmålene du har. Anonymkode: 74e12...17c Takk 😀 Anonymkode: 4ceca...578
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #15 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Altså, hvis du går på et profesjonsstudium så evner du vel også å Google «tilknytningsteori» - eller? Hadde du gjort det hadde du sett at «tilknytningsteoriens far» har skrevet flere bøker om emnet, så jeg ville nok startet der. Anonymkode: 515f4...a2c Nei jeg evner ikke bruke Google. 🙄 Jeg brukte google først, spurte her så andre mennesker kunne anbefale noe om de visste om noe. Anonymkode: 4ceca...578
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #16 Skrevet 5. januar 2024 Hva med circle of theory boka? Anonymkode: e331f...afa
I Grosny Skrevet 5. januar 2024 #17 Skrevet 5. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hei! Jeg leter etter noe hvor jeg kan lese om barn. En bok som gir meg kunnskap om hvordan jeg kan se eller hva som viser at et barn ikke har det så greit. Det er til privat bruk. Grunnen til at jeg ønsker det, er fordi jeg vil ha mer kunnskap om hvordan atferd kan beskrive hvordan man har det. Jeg har to barn selv. Har barnet (ikke mitt, men generelt) en utrygg tilknytning eller vært utsatt for omsorgssvikt i form av psykisk vold ? Kan psykisk vold være relativt på den måten at relasjonen mellom omsorgsgiver og barn har kræsja hvor omsorgspersonen ikke har greid å se barnets virkelige behov ? Og hvilke konsekvenser har dette når det gjelder atferd og fysisk og psykisk? Når barnet sier at hun er dum, hvordan kan man vite at dette bunner i at det er et rødt flagg iht psykisk vold eller er dette noe hun bare sier fordi hun tenker det uavhengig av hva som har skjedd ? Jeg vil ha mer kunnskap om dette, men vet ikke hvor jeg skal lese. Jeg er ikke nevneverdig god i engelsk, og jeg trenger noe matnyttig. Faglitteratur er toppers. Om dere vet noe god litteratur, så vær så snill og skriv det ned, for ekg aner ikke hva jeg skal lete etter.. Anonymkode: 4ceca...578 Jeg tror dette er det norske nettstedet som publiserer mest forskningsartikler om atferd: https://www.nta.atferd.no/ Bla og les Det er gratis. Endret 5. januar 2024 av I Grosny
I Grosny Skrevet 5. januar 2024 #18 Skrevet 5. januar 2024 Jeg prøvde å google Horne og Øyen, som er blant Norges mest kjente lærebokforfattere om atferd. Så fant jeg plutselig en interessant pdf. https://naku.no/sites/default/files/files/Kompetansehefte II - Atferdsanalyse.pdf
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #19 Skrevet 5. januar 2024 I Grosny skrev (1 time siden): Jeg tror dette er det norske nettstedet som publiserer mest forskningsartikler om atferd: https://www.nta.atferd.no/ Bla og les Det er gratis. I Grosny skrev (56 minutter siden): Jeg prøvde å google Horne og Øyen, som er blant Norges mest kjente lærebokforfattere om atferd. Så fant jeg plutselig en interessant pdf. https://naku.no/sites/default/files/files/Kompetansehefte II - Atferdsanalyse.pdf Tusen takk for gode tips 😀❤️ Anonymkode: 4ceca...578
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #20 Skrevet 5. januar 2024 https://www.ark.no/produkt/boker/dokumentar-og-faktaboker/meningen-med-volden-9788244620659?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA7t6sBhAiEiwAsaieYgs49KMdjguDmTkKdbHdKeFUlnrSHo-6HWKVMCbBwFqCdikbbnrhiRoCdwYQAvD_BwE Anonymkode: a45b6...05a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå