Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er førstegangsfødende og sikkert litt ekstra stresset🙈

Avtalte time for overtidskontroll på sykehuset. Det fikk meg til å tenke om dette er noe far burde være med på?

Vi bor 1 time unna sykehuset, men blir fort 1,5 time hvis føret er dårlig.
Far jobber 1-1,5 time i feil retning (håndverker, så arbeidssted varierer litt), så hvis han skal med så må han ta fri hele dagen. Akkurat det er jo kjedelig, men det går fint for arbeidsgiver. 

Er litt redd for at hvis de velger å sette meg i gang så er han 2,5-3 timer unna og må komme i egen bil (som må hentes etter fødsel)… samtidig som det mest sannsynlig ikke er nødvendig at han er med heller😅

Noen kloke tanker til hva som er lurt? Var partner med på din overtidskontroll?😊

Anonymkode: e7b3b...338

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Yes, han var med begge gangene. Har også littegrann reisevei. Hadde med fødebag i bilen i tilfelle vi ikke fikk dra hjem. Første gang ble det bestemt igangsettelse dagen etter pga. lite fostervann, så fikk sove hjemme den natta. Med barn nr.2 var det ikke fostervann igjen å påvise, så ble igangsettelse samme dag. 

Anonymkode: 698e9...3e7

AnonymBruker
Skrevet

Det er ofte ikke slik at de setter deg i gang der og da umiddelbart. Det kan være senere på dagen, samme dag, dagen etter eller du blir sendt hjem. Og han rekker nok innom. Jeg ville personlig tilkalt ved behov med mindre du føler at han burde være der for deg  :) 

Anonymkode: dc989...b9e

AnonymBruker
Skrevet

Skal du kjøre 3 timer selv? Jeg hadde tatt med mannen, hadde ikke klart å kjøre så langt alene når jeg var høygravid. Men jeg hadde veldig problemer med bekkenet da. 

Blir du satt igang så tar det uansett tid, med mindre de ser at det haster å få ut barnet (men da tar de KS)… Tror uansett jeg hadde tatt med mannen, bare sånn for sikkerhets skyld. Jeg ville ikke risikert å føde uten han tilstede 😊 

Anonymkode: 6d08b...585

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Skal du kjøre 3 timer selv? Jeg hadde tatt med mannen, hadde ikke klart å kjøre så langt alene når jeg var høygravid. Men jeg hadde veldig problemer med bekkenet da. 

Blir du satt igang så tar det uansett tid, med mindre de ser at det haster å få ut barnet (men da tar de KS)… Tror uansett jeg hadde tatt med mannen, bare sånn for sikkerhets skyld. Jeg ville ikke risikert å føde uten han tilstede 😊 

Anonymkode: 6d08b...585

Jeg antar TS har tatt det i beregning fra før hvis de bor såpass langt unna og han jobber langt unna også. Nå skal hun på kontroll, men det er veldig svært sjelden de gjør noe innenfor 3 timers perspektiv fra kontrollen starter. 

Skrevet

Mannen var med på alt av sykehus kontroller, så ja han var med på overtid også. 
jeg fikk ballong for å sette igang fødselen, svært ubehagelig og jeg er glad jeg slapp å kjøre hjem alene da for ballongen falt ut underveis. 

AnonymBruker
Skrevet

Samboer var med på alt av kontroller bortsett fra 1 ultralyd. Jeg måtte ha ekstra oppfølging, og på trivselskontrollen på sykehuset på termindato så ble jeg igangsatt. Jeg var også med han når han skulle 3 timer unna på en eksamen og jeg var et par uker unna termin. Veldig glad han var med på kontroll, 

Anonymkode: 07675...bb0

Skrevet

Jeg anbefaler deg å la han være med. Sistemann var langt over termin og jeg ble innlagt straks da jeg kom på overtidskontroll og ble satt igang med en gang.

Vi hadde ca 25 min til sykehuset, men jeg var ikke istand til å kjøre bil selv på slutten av svangerskapet.

AnonymBruker
Skrevet

Her var mannen med. Jeg ble innlagt for overvåking/igangsetting på trivselskontrollen, og fikk ikke dra hjemom. Var glad både mannen og fødebagen var med. Det hastet ikke sånn at han ikke hadde rukket fødsel. Men det var kjipt og ubehagelig å få beskjed om at det var lite liv og at baby måtte overvåkes, så det var godt å ha mannen som støtte hele veien.

Anonymkode: 70b89...6a5

AnonymBruker
Skrevet

Takk for fine svar. Da tror jeg mannen blir med, sånn bare i tilfelle:) 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for fine svar. Da tror jeg mannen blir med, sånn bare i tilfelle:) 

Lykke til! 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta med mannen du 😄 Dere får en biltur sammen, om ikke annet. Da har du trygget i at han er der i tilfelle. Fint at far involveres uansett, og at dere får lik informasjon sammen! 

Anonymkode: b9136...235

AnonymBruker
Skrevet

Hadde absolutt tatt med mannen på det (og har gjort det to ganger selv). Ble også satt i gang begge gangene, dog ikke umiddelbart etter overtidskontroll, men det ble lagt planer for det på kontrollen. Greit for begge å være med på. 

Anonymkode: 06849...944

AnonymBruker
Skrevet

Jeg rakk aldri overtidskontrollen, men jeg hadde ikke tenkt å ta med far på det. Nå jobber han bare 40 min unna sykehuset, mulig jeg hadde tatt han med mtp reiseveien deres. Slitsomt å kjøre så langt alene som supergravid!

Anonymkode: 4c9b1...f16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...