Gå til innhold

Den lokale skolen skal ha flaskeinnsamling. Men jeg trenger panten selv for å få det til å gå rundt nå....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Den lokale skolen samler inn penger til klassetur, og har forkynt at de kommer til å gå rundt på husene og be om å få panteflasker. "Er du ikke hjemme, så kan du sette dem på trappa". 

Jeg reagerer på dette. En ting er å selge noe, lodd eller kaker,der man kan velge å kjøpe eller ei, (synes de kan gjøre dette også via sosiale medier eller med en stand på butikken i stedet for å komme på døra) men å be om pant, er det samme som å tigge penger. Om jeg hadde plenty av det, så hadde jeg sikkert ikke brydd meg. Men litt prinsipielt også. Det er grusomt å ha dårlig råd. Pant er penger. 

Det er stigmatiserende å ikke gi, og kan sette folk i en vanskelig situasjon. Klart en vet at en blir samtaletema om en sier nei. SÅ da blir det å late som man ikke er hjemme, eller holde seg borte og håpe at en ungår dem, eller levere fra seg dyrebar pant som en trenger selv. Helt unødvendig situasjon, synes jeg. Jeg synes det er rart at en ikke har tenkt igjennom slikt før en setter i gang? 

Anonymkode: c8683...365

• Liker 5
  • Hjerte 9
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke dårlig råd, men liker best å pante selv. Bare si at du ikke har flasker. Ikke verre enn det vel?

Anonymkode: 81682...573

• Liker 18
Gjest jegerrinne
Skrevet

Ser ikke helt problemet. Er da bare å si en ikke har pant. Det gjorde vi. Der er helt frivillig å gi

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner til det ubehaget. En løsning kan være å gi en liten pose og si noe om «pantet for ikke så lenge siden» eller «vi drikker vist ikke mye brus» 

Anonymkode: b30cb...588

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

De skal vel ikke inn til deg for å sjekke hva du har. Legg samvittigheten til side og si bare at du ikke har noe pant akkurat nå.

Anonymkode: 360ba...fcc

• Liker 14
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, alt en skal lage problemer av. Dette bør voksne mennesker greie å håndtere

Anonymkode: 770a3...68c

• Liker 28
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Her må vi melde fra at vi har pant å gi bort. De kommer bare til de som har meldt fra på forhånd. De legger ut melding på «Det skjer i XXX kommune» og man må enten kommentere på innlegget eller sende pm.

Anonymkode: a7200...4ab

• Liker 3
Skrevet

Ikke alle drikker hverken Farris, brus, øl eller annet med pant, så helt innenfor å si du ikke har å gi. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier ofte nei. Ungene mine panter flaskene selv mot at de får beholde pengene til sparing. Det er en grei deal. 

Anonymkode: dfb10...891

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dette tenker jeg at er et ikke-problem. Drikke som kommer i flasker med pant er både usunt og unødvendig og det er rett og slett litt pinlig å fortære to halvlitere med Pepsi Max hver helg.

»Beklager, vi drikker ikke brus så vi har dessverre ikke noen pant» holder i massevis.

Anonymkode: f0a55...50d

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vær hjemme, og bare si at du har dessverre pantet allerede, og lykke til videre med innsamlingen. Helt enig i at det er en uting! 

Anonymkode: cf1d9...eb5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bare ignorer det. Det er ikke alle som har så mye pant heller, det krever jo at folk kjøper ting som kan pantes. Ikke alle liker brus.

Anonymkode: 01041...cf6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men kjære deg, alle mennesker har da ikke pant liggende hjemme til enhver tid. Bare si at du ikke har pant, og ønsk dem god tur videre. 

Anonymkode: 18f3f...952

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Dette er frivillig. Har man ikke råd til å gi fra seg panten så velger du da å holde på flaskene dine selv tenker jeg

si "jeg har ikke pant å gi bort"

Endret av Fighter83
  • Liker 2
Skrevet

Har man dårlig råd så har man vel ikkje råd til å kjøpe flasker/brus? Da drikker man vel mest vann?Har en bekjent som klager over så dårlig råd men drikker masse Pepsi max

• Liker 12
  • Nyttig 6
Skrevet

Ingen stusser på det! 

Her har vi i utgangspunktet pant, men jeg eller ungene pleier å pante en gang i uka, så slettes ikke alltid vi har tilgjengelig. Av og til har jeg et par flasker, av og til mer. 

Men ikke så ofte de kommer da. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Pilleville said:

Har man dårlig råd så har man vel ikkje råd til å kjøpe flasker/brus? Da drikker man vel mest vann?Har en bekjent som klager over så dårlig råd men drikker masse Pepsi max

Rull inn da

Anonymkode: b30cb...588

• Liker 5
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Da sier du at du ikke har pant! Og, hvis det faktisk kniper såpass vil nok det beste for deg i disse tider være å drikke vann og ikke det du kjøper på flaske. 

Anonymkode: b3198...ba9

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

hallo, si at du ikke har pant da.

Konseptet er jo at det er fint for de som har penger til overs, men ikke gidder å pante. Vinn-vinn-situasjon. Jeg har en tante som er sånn, hun hater å pante og hiver alt i boden og venter på veldedighet til å gidde å ta det med seg.

Det er jo ikke ment for å tvinge penger ut av de som ikke har. Det er kombinert donasjon og - for noen -en ok tjeneste.

Anonymkode: d9737...dcf

• Liker 1
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...