AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #1 Skrevet 4. januar 2024 Har et barn på 10 år. Han scorer høyt på lesing og leseforståelse, har god rettskriving og skriver superraskt på pc, men håndskriften er katastrofe. Han blander små og store bokstaver, ulik størrelse, speilvender bokstaver, blander eks p,b og v,f (ikke når han leser eller skriver på pc) og stort sett skriver han uleselig. Han skriver i tillegg kjempesakte, så det er jo ikke det at han slurver. Han er også dårlig på å knyte lisser, klippe og lignende finmotoriske aktiviteter. Han synes dette er flaut nå når han er så stor. Gråter hver gang han må skrive for hånd i lekser, selv om det ikke er mye å skrive. De har stort sett lekser på Chrome book, og det går fint. Løsningen til lærer er mer chromebook fordi hun ikke forstår hva han skriver, men da vil han vel aldri få funksjonell håndskrift? Føler dette blir litt sånn at de ikke har tid til ordentlig opplæring? Noen tips til hva vi kan gjøre her hjemme for å øve og som er lystbetont? Han har for øvrig god grovmotorikk og har god koordinasjon når det gjelder dans, ballspill osv. Er dette dysleksi som i skrivevansker, selv om han kan bygge setninger og rettskriving? Anonymkode: 089ec...668
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #2 Skrevet 4. januar 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Er dette dysleksi som i skrivevansker, selv om han kan bygge setninger og rettskriving? Anonymkode: 089ec...668 Høres slik ut ja slik du forklarer det om man da ikke har snev Asperger eller en kombinasjon av flere "sykdommer" Anonymkode: 6e406...fab
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #3 Skrevet 4. januar 2024 Det høres ikke ut som dysleksi dersom det ikke skjer på pc, men jeg har ikke kjennskap til dysleksi. Barnet har ingen diagnose? Vi har en som ikke har dysleksi, men som sliter med finmotorikken, og han speilvender bokstaver og er vanskelig å lese. På pc går det helt fint å skrive uten feil. Barnet vårt har en diagnose som gjør at håndmotorikken er utfordrende (CP). Er egentlig høyrehendt, men siden den er mest rammet, må hen bruke venstre. Er det noen forskjell på venstre og høyre for ditt barn? Er det like vanskelig å skrive med begge? Min mor skriver med venstre, men utfører mye annet med høyre. Bare tenker høyt, både på det med venstre og høyre, men også om de burde se på årsaker til de finmotoriske utfordringene, som f.eks veldig mild unilateral CP. Man kan ha det bare i en hånd. De med unilateral CP har som regel grad 1 eller 2 Nivå I – Håndterer gjenstander lett og med godt resultat Nivå II – Håndterer de fleste gjenstander, men med noe begrenset kvalitet og / eller hurtighet. Anonymkode: 8654d...4cf 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #4 Skrevet 4. januar 2024 Som du beskriver det så er dette dyspraksi/DCD. Anonymkode: e77a8...4bc 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #5 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det høres ikke ut som dysleksi dersom det ikke skjer på pc, men jeg har ikke kjennskap til dysleksi. Barnet har ingen diagnose? Vi har en som ikke har dysleksi, men som sliter med finmotorikken, og han speilvender bokstaver og er vanskelig å lese. På pc går det helt fint å skrive uten feil. Barnet vårt har en diagnose som gjør at håndmotorikken er utfordrende (CP). Er egentlig høyrehendt, men siden den er mest rammet, må hen bruke venstre. Er det noen forskjell på venstre og høyre for ditt barn? Er det like vanskelig å skrive med begge? Min mor skriver med venstre, men utfører mye annet med høyre. Bare tenker høyt, både på det med venstre og høyre, men også om de burde se på årsaker til de finmotoriske utfordringene, som f.eks veldig mild unilateral CP. Man kan ha det bare i en hånd. De med unilateral CP har som regel grad 1 eller 2 Nivå I – Håndterer gjenstander lett og med godt resultat Nivå II – Håndterer de fleste gjenstander, men med noe begrenset kvalitet og / eller hurtighet. Anonymkode: 8654d...4cf Takk for svar! Interessant! Han er venstrehendt på bena og høyrehendt på armene. Det er også storebror som også sliter med finmotorikken (men ikke i like stor grad, og da han gikk på barneskolen brukte de nesten ikke pc, så han fikk jo mer trening). Det er som de bruker feil hånd (selv om de konsekvent bruker den) eller at den dominante hånden ikke er dominant, men heller ikke den andre. Som sagt så er det ingen ting galt med grovmotorikk. Han hevder seg i alle typer idrett og grovmotoriske aktiviteter, det samme gjør storebror. De er god på både å kaste og ta i mot en ball. Har også to jenter og de er på andre siden av skalaen når det gjelder finmotorikk. Begge guttene var traumatiske fødsler med vanskelige skulderforløsninger og begge var uten oksygen/afyksi en tid. Eldste har adhd (add) og det er ikke utenkelig at 10 åringen har det også. De har likevel god sosial kompetanse, har ikke atferdsproblemer, og gjør det greit på skolen (men de har begge trengt og fått veldig mye mer støtte og veiledning av oss enn søskene, og har vært krevende å oppdra) Derimot har begge store vansker med klær, ekstremt distre/surrete, ustrukturert, overganger/endringer osv. Anonymkode: 089ec...668
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #6 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Som du beskriver det så er dette dyspraksi/DCD. Anonymkode: e77a8...4bc Aldri hørt om, så det skal jeg lese mer om. Takk for svar! Anonymkode: 089ec...668
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #7 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Høres slik ut ja slik du forklarer det om man da ikke har snev Asperger eller en kombinasjon av flere "sykdommer" Anonymkode: 6e406...fab Ikke autisme, men det er ikke umulig at han har adhd. Anonymkode: 089ec...668
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #8 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Aldri hørt om, så det skal jeg lese mer om. Takk for svar! Anonymkode: 089ec...668 Dyspraksi er ikke uvanlig ved Adhd. Anonymkode: fda5c...b9e 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #9 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk for svar! Interessant! Han er venstrehendt på bena og høyrehendt på armene. Det er også storebror som også sliter med finmotorikken (men ikke i like stor grad, og da han gikk på barneskolen brukte de nesten ikke pc, så han fikk jo mer trening). Det er som de bruker feil hånd (selv om de konsekvent bruker den) eller at den dominante hånden ikke er dominant, men heller ikke den andre. Som sagt så er det ingen ting galt med grovmotorikk. Han hevder seg i alle typer idrett og grovmotoriske aktiviteter, det samme gjør storebror. De er god på både å kaste og ta i mot en ball. Har også to jenter og de er på andre siden av skalaen når det gjelder finmotorikk. Begge guttene var traumatiske fødsler med vanskelige skulderforløsninger og begge var uten oksygen/afyksi en tid. Eldste har adhd (add) og det er ikke utenkelig at 10 åringen har det også. De har likevel god sosial kompetanse, har ikke atferdsproblemer, og gjør det greit på skolen (men de har begge trengt og fått veldig mye mer støtte og veiledning av oss enn søskene, og har vært krevende å oppdra) Derimot har begge store vansker med klær, ekstremt distre/surrete, ustrukturert, overganger/endringer osv. Anonymkode: 089ec...668 Barnet vårt har heller ikke noen atferdsproblemer eller noe sånt, det er finmotorikken som er trøblete. Det du skriver rundt venstre/høyre, kan være relevant. Det trenger ikke å være noe mer enn det. Min mor har sagt at hun alltid syntes det var trøblete med skjønnskrift, alle jentene var så flinke, men ikke hun. Hun sparker ball med motsatt bein av hånden hun skriver med. Barnet vårt var også uten oksygen og fikk derfor CP, men mer alvorlig enn for din sønn. Men de barna som har det så mildt at det kanskje bare er en hånd, er de som også får diagnose senest. De kan også ha litt trøbbel med overganger og planlegging, som er høyere eksekutive funksjoner og derfor også litt lenket til finmotorikk. Det trenger ikke å være noe som helst, men jeg hadde i alle fall lyst til å dele dette, for det må være vondt når han føler at han ikke mestrer. Og hvis de hadde funnet en årsak, kunne det kanskje vært enklere å få noen støttetiltak. Jeg vet ikke hva som er vanlig når det er såpass «mildt». For vår del var det Habu, men hvis dere allerede er under utredning for ADHD kan jo utfordringene være pga ADHD eller at man kan se på andre årsaker samtidig som han utredes for det. Anonymkode: 8654d...4cf
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #10 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Barnet vårt har heller ikke noen atferdsproblemer eller noe sånt, det er finmotorikken som er trøblete. Det du skriver rundt venstre/høyre, kan være relevant. Det trenger ikke å være noe mer enn det. Min mor har sagt at hun alltid syntes det var trøblete med skjønnskrift, alle jentene var så flinke, men ikke hun. Hun sparker ball med motsatt bein av hånden hun skriver med. Barnet vårt var også uten oksygen og fikk derfor CP, men mer alvorlig enn for din sønn. Men de barna som har det så mildt at det kanskje bare er en hånd, er de som også får diagnose senest. De kan også ha litt trøbbel med overganger og planlegging, som er høyere eksekutive funksjoner og derfor også litt lenket til finmotorikk. Det trenger ikke å være noe som helst, men jeg hadde i alle fall lyst til å dele dette, for det må være vondt når han føler at han ikke mestrer. Og hvis de hadde funnet en årsak, kunne det kanskje vært enklere å få noen støttetiltak. Jeg vet ikke hva som er vanlig når det er såpass «mildt». For vår del var det Habu, men hvis dere allerede er under utredning for ADHD kan jo utfordringene være pga ADHD eller at man kan se på andre årsaker samtidig som han utredes for det. Anonymkode: 8654d...4cf Han er ikke under utredning for adhd, men vi har det i bakhodet siden storebror har det, og de er ganske like. Ja, det er leit når han føler han ikke mestrer og når han ser at de som er mindre enn han mestrer bedre. Han synes det er flaut når læreren påpeker høyt at hun ikke forstår hva han skriver, og de andre elevene hører det. Jeg synes lærer bagatelliserer litt og velger den lettvinte løsningen ( gjøre alt på pc) og "øv mer hjemme med å skrive hvis du har lyst". Skal be om et møte med lærer, det hadde jo vært fint å vært innom ppt og fått noen råd. For det bør jo finnes noen hjelp for de som ikke kan skrive også, selv om han per nå ikke sliter med annet skolearbeid. Anonymkode: 089ec...668
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #12 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det høres ikke ut som dysleksi dersom det ikke skjer på pc, men jeg har ikke kjennskap til dysleksi. Jeg har flere barn med dysleksi. Den ene av de har nesten ikke fungerende håndskrift. Der går alt skeis og hver eneste bokstav må tenkes over på lik linje med en som lærer seg å lese/skrive på barneskolen. Men på pc går det unna.... På et av de andre barna var det ingen som plukket opp tegnene da barnet er smart så husker ting fortere, fant sine egne metoder og jobbet mye på egenhånd. Så på prøver så det ut som en gjennomsnittlig elev selv om barnet har evner lang over snittet. Så hørte jeg det lese høyt, da ble det sendt mail om utredning dagen etter. Så det ene utelukker ikke det andre. Dysleksi er arvelig, så siden dere allerede har det i familien hadde jeg bedt om utredning. Anonymkode: b48e6...e61 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #13 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har flere barn med dysleksi. Den ene av de har nesten ikke fungerende håndskrift. Der går alt skeis og hver eneste bokstav må tenkes over på lik linje med en som lærer seg å lese/skrive på barneskolen. Men på pc går det unna.... På et av de andre barna var det ingen som plukket opp tegnene da barnet er smart så husker ting fortere, fant sine egne metoder og jobbet mye på egenhånd. Så på prøver så det ut som en gjennomsnittlig elev selv om barnet har evner lang over snittet. Så hørte jeg det lese høyt, da ble det sendt mail om utredning dagen etter. Så det ene utelukker ikke det andre. Dysleksi er arvelig, så siden dere allerede har det i familien hadde jeg bedt om utredning. Anonymkode: b48e6...e61 Vi har ikke dysleksi i familien og han leser helt flytende, også nye ord, så han har full score på kartleggingsprøver. Jeg regner med at de også sjekker for dette hvis jeg melder han inn til ppt, storebror ble i hvert fall sjekket før han ble henvist bup. Anonymkode: 089ec...668
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #14 Skrevet 5. januar 2024 Hørtes ikke ut som dysleksi, med mindre han tidligere har strevd med lesingen også, og dette nå bare er «restsymptomer?» dysleksi er ikke en motorisk vanske slik du beskriver. Anonymkode: bdc26...9f3
Ny Bruker Skrevet 5. januar 2024 #15 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Har et barn på 10 år. Han scorer høyt på lesing og leseforståelse, har god rettskriving og skriver superraskt på pc, men håndskriften er katastrofe. Han blander små og store bokstaver, ulik størrelse, speilvender bokstaver, blander eks p,b og v,f (ikke når han leser eller skriver på pc) og stort sett skriver han uleselig. Han skriver i tillegg kjempesakte, så det er jo ikke det at han slurver. Han er også dårlig på å knyte lisser, klippe og lignende finmotoriske aktiviteter. Han synes dette er flaut nå når han er så stor. Gråter hver gang han må skrive for hånd i lekser, selv om det ikke er mye å skrive. De har stort sett lekser på Chrome book, og det går fint. Løsningen til lærer er mer chromebook fordi hun ikke forstår hva han skriver, men da vil han vel aldri få funksjonell håndskrift? Føler dette blir litt sånn at de ikke har tid til ordentlig opplæring? Noen tips til hva vi kan gjøre her hjemme for å øve og som er lystbetont? Han har for øvrig god grovmotorikk og har god koordinasjon når det gjelder dans, ballspill osv. Er dette dysleksi som i skrivevansker, selv om han kan bygge setninger og rettskriving? Anonymkode: 089ec...668 Ikke dysleksi eller noen skrivevansker, kun mangel på mengdetrening i skriving. Dere kan godt skrive med gutten uten at det er lekse. 1) Skriv en hyggelig hemmelig melding på en lapp til pappaen sin matboks hver kveld. 2) Planlegg innkjøp sammen og skriv handlelister. 3) Ønskeliste til bursdagen/høytider. 4) Bursdagskort til venner og familie. osv. Skriv som en del av hverdagen. Unngå skriving på PC når dere ikke må. 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #16 Skrevet 5. januar 2024 Høres ut som dysleksi, siden barne blander bokstaver, og skriver store og små omhverandre. Der gjør nå alle her i huset som har dysleksi. Håndskrift til alle er dårlig, selv vi voksene som kun vokste opp å måtte skrive for hånd. Ser også svigerfar som har dysleksi blander store og små bokstaver med håndskrift. Unga her har god forståelse for tekst hvis de får opplest, men ved å tolke oppgaver ved å lese selv kan bli kluss til tider men de har og spesifikke språkvansker som gjør at de ikke har en del ord inne, så slitt med en del fremmedord som det blir mer og mer når de blir eldre. Så her så ordnet lærer lett tekst men med samme utgangspunkt som de andre hadde. For de skulle ikke tappe fordi det var språk formulering som var årsak Be om å få ppt inn. Her ble det bestemt all skriving på pc, og på ungdomskolen fikk dr ig lov å bruke dikterens program som gjorde tale til tekst på lange oppgaver. For når de skrev selv så brukte de veldig lang tid, eller mistet tråden. Ved å lese inn fikk de til lengre oppgaver Anonymkode: bc6c2...72d
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #17 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hørtes ikke ut som dysleksi, med mindre han tidligere har strevd med lesingen også, og dette nå bare er «restsymptomer?» dysleksi er ikke en motorisk vanske slik du beskriver. Anonymkode: bdc26...9f3 Nei, han leste før han begynte på skolen og har lest flytende, som en voksen, i flere år. Forstår og husker det han leser. Scorer som sagt over gjennomsnittet for lesing og leseforståelse, samt diktat. Anonymkode: 089ec...668
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #18 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Høres ut som dysleksi, siden barne blander bokstaver, og skriver store og små omhverandre. Der gjør nå alle her i huset som har dysleksi. Håndskrift til alle er dårlig, selv vi voksene som kun vokste opp å måtte skrive for hånd. Ser også svigerfar som har dysleksi blander store og små bokstaver med håndskrift. Unga her har god forståelse for tekst hvis de får opplest, men ved å tolke oppgaver ved å lese selv kan bli kluss til tider men de har og spesifikke språkvansker som gjør at de ikke har en del ord inne, så slitt med en del fremmedord som det blir mer og mer når de blir eldre. Så her så ordnet lærer lett tekst men med samme utgangspunkt som de andre hadde. For de skulle ikke tappe fordi det var språk formulering som var årsak Be om å få ppt inn. Her ble det bestemt all skriving på pc, og på ungdomskolen fikk dr ig lov å bruke dikterens program som gjorde tale til tekst på lange oppgaver. For når de skrev selv så brukte de veldig lang tid, eller mistet tråden. Ved å lese inn fikk de til lengre oppgaver Anonymkode: bc6c2...72d Ja, skal melde han opp til ppt. Han har aldri slitt med hverken lesing eller leseforståelse. Skriver grammatisk riktig og lynkjapt på pc, men når han skal skrive for hånd må han tenke seg om mellom hver bokstav osv. Anonymkode: 089ec...668
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #19 Skrevet 6. januar 2024 Ny Bruker skrev (21 timer siden): Ikke dysleksi eller noen skrivevansker, kun mangel på mengdetrening i skriving. Dere kan godt skrive med gutten uten at det er lekse. 1) Skriv en hyggelig hemmelig melding på en lapp til pappaen sin matboks hver kveld. 2) Planlegg innkjøp sammen og skriv handlelister. 3) Ønskeliste til bursdagen/høytider. 4) Bursdagskort til venner og familie. osv. Skriv som en del av hverdagen. Unngå skriving på PC når dere ikke må. Ønskeliste skriver han. Handlelister var en god idé. Bursdagskort må jeg skrive da han synes det er alt for pinlig. Han gråter hver gang han må skrive noe, for det påminner han om skriften hans og hvor dårlig han er. Mulig jeg må lokke med noe, for han mangler indre motivasjon. Han har liksom gitt opp. Husker en gang han brukte to timer og to dager på et ark hvor han skulle skrive repeterende bokstaver/ord, som jeg vil tro gjennomsnittet brukte 10 min på. Tilbakemelding var at det var slurvete arbeid og han måtte ta seg bedre tid. Hvis det er mangel på mengdetrening synes jeg det er forferdelig dårlig av lærer at det ikke har blitt tatt tak i for lenge siden med eget opplegg og øvelser. Anonymkode: 089ec...668
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #20 Skrevet 6. januar 2024 Hvor mye har han fått av skrivetrening hjemme før han ble for flau og gav opp? Høres ut som skolen fokuserer mest på tastatur. Hvis du ønsker at han skal ha funksjonell håndskrift og han også er enig, ta tak hjemme. Jeg synes det høres ut som en typisk umoden 10årings mengdetreningssak. Han kobler fonem mot grafem på tastatur, og har ikke avkodingsvansker i lesingen? Ppt kommer ikke til å ta saken før han har trent mye og intensivt uten resultat. Begynn allerede nå. Det blir ikke lettere, eller mindre flaut, å utsette treningen til han blir enda større. Hvis systematisk trening ikke har effekt, be om utredning. Kontaktlærer kan sikkert kopiere opp litt øveark til dere om det hjelper med "skolsk" ramme rundt øvingen. Hilsen lærer Anonymkode: ca90f...1ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå