Gå til innhold

15 åring passe på 10 mnd baby??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Lurer rett og slett på om det er innafor at storesøster på 15 år passer lillesøster på 10mnd mens oss foreldre er ute, feks kino, middag, fest osv? 
Hun er veldig ansvarlig og god. Men blir så usikker på hva som er passelig alder for å kunne hjelpe til å passe på. Hva tenker dere? Erfaringer?

Anonymkode: e99e2...294

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Neineineinei

Anonymkode: 9ec77...9c4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det går nok helt fint, så lenge det er en ansvarlig femtenåring og dere kjenner henne jo best ☺️ finnes tross alt femtenåringer som blir mødre

Anonymkode: 498f5...b3c

• Liker 30
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig går det fint dersom storesøster har lyst! 

Jeg begynte å passe nabobarna (tre søsken) fra jeg var tolv år.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Neineineinei

Hvorfor ikke?

Anonymkode: 7ca04...202

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig går det fint dersom storesøster har lyst! 

Jeg begynte å passe nabobarna (tre søsken) fra jeg var tolv år.

Hvorfor ikke?

Har ingen andre argumenter enn at jeg personlig synes det er for ungt 😊 Hadde ikke turt å etterlate babyen min med et barn for å dra ut av huset.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det spørs på ungdommen. Det handler om personlighet og ansvarsfølelse. Du kjenner barnet ditt best. Jeg er meget komfortabel med at vår niese på 15 år passer vårt 1 år gammelt barn. Noen ganger føler jeg hun egner seg bedre enn meg selv :ler: Blir litt imponert over ting hun ser, fanger opp og hvordan hun er med barnet. Jeg ville begynt med en time her eller der, på kvelden når barnet er lagt. Utvidet tiden litt og litt. Detetter kan dere utvide til ansvar for kveldsmat, med legging av dere. Og til slutt, kveldsstell. Jeg var selv barnevakt for en nabo sine barn på 10 mnd og 3 år fra jeg var 14 år - og syns det var kjempestas. De fikset alltid pizza, godis og brus, i tillegg til at jeg fikk betaling. 

Anonymkode: 0fd41...98d

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Har ingen andre argumenter enn at jeg personlig synes det er for ungt 😊 Hadde ikke turt å etterlate babyen min med et barn for å dra ut av huset.

Derfor svarer du bare «neineinei» uten noe som helst argument eller tekst. Deg om det. En 15 åring er ikke et lite barn, mange flytter ut halvåret eller året senere. 

• Liker 24
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Derfor svarer du bare «neineinei» uten noe som helst argument eller tekst. Deg om det. En 15 åring er ikke et lite barn, mange flytter ut halvåret eller året senere. 

Ja? Ts spurte om folks meninger.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det spørs på ungdommen. Det handler om personlighet og ansvarsfølelse. Du kjenner barnet ditt best. Jeg er meget komfortabel med at vår niese på 15 år passer vårt 1 år gammelt barn. Noen ganger føler jeg hun egner seg bedre enn meg selv :ler: Blir litt imponert over ting hun ser, fanger opp og hvordan hun er med barnet. Jeg ville begynt med en time her eller der, på kvelden når barnet er lagt. Utvidet tiden litt og litt. Detetter kan dere utvide til ansvar for kveldsmat, med legging av dere. Og til slutt, kveldsstell. Jeg var selv barnevakt for en nabo sine barn på 10 mnd og 3 år fra jeg var 14 år - og syns det var kjempestas. De fikset alltid pizza, godis og brus, i tillegg til at jeg fikk betaling. 

Forøvrig går jeg også helt fint tur med hunden vår mens den andre niesen min på 11 år er hjemme med barnet, på dagtid, og leker i en kortere periode.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ja? Ts spurte om folks meninger.

Neineinei er ikke et svar på noe som helst når noen spør om en erfaring. 

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet

Ja, så lenge 15 åringen er adekvat ift modenhet så burde det være helt uproblematisk.

Tar det som en selvfølgelig at 15 åringen ønsker dette selv.

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig går der bra. Jeg var barnevakt for mange familier som 15- åring☺️

Anonymkode: db551...73b

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det vil gå helt fint, som du sier er hun ansvarlig.

Husker jeg gikk i klasse med ei som fikk sitt første barn som 15 åring som hun tok vare på. (Akkurat det er jo veldig tidlig da).

Anonymkode: 0bb98...a8a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

kommer nok helt ann på 15 åringen. Vår hadde ikke vært moden for det ennå (jente på 15)

Anonymkode: ba07d...1f8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte å passe et nabobarn på 6 mnd da jeg var 11 år, og lignende gjorde venninnene mine. Tidene har forandret seg på kort tid (jeg er i 30 årene)

Anonymkode: 1b7b3...e23

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig kan en 15 åring dette og selvfølgelig kan ikke en 15 åring dette. Her må du se på hvor moden vedkommende er og så starter du i det små for å se om det er noe 15 åringen vil, makter og ønsker.

Anonymkode: 3c6ca...680

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det tenker jeg går helt fint, så lenge 15-åringen er moden nok og trygg nok med baby.

Anonymkode: a26b9...464

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er snakk om en tenåring, ikke et barn... og så lenge tenåringen og babyen kjenner hverandre godt, og så lenge tenåringen vil det, vet hva hun skal gjøre i ulike situasjoner og foreldrene er tilgjengelige pr telefon er det jo virkelig ikke noe problem å la dem være sammen i par timer!

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var barnevakt fra jeg var 11-12 omtrent. Passet en 1 åring en helg når jeg var 12. 
Min ene er 13 og kan fint være litt alene med andre på 9 mnd, men det blir bare kort enn så lenge. Jeg tipper at niesen min på snart 15 kommer til å passe bebisen litt til våren når baby er rundt året. 

Anonymkode: 9261c...dcc

AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri gjort det. Hva skjer om babyen feks setter fast mat i halsen eller har andre ulykker? Hadde aldri stolt på og forventet at en 15-åring kan førstehjelp, samt greier å holde hodet kaldt i en akutt situasjon.

Anonymkode: 8b99f...eeb

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...