AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #1 Skrevet 4. januar 2024 Første gongen kjende eg meg aleine og var redd. Den andre gongen ville eg sjølv forlate, men greidde ikkje å finne eit språk for det. Fellesnemnaren: eg hadde det veldig vondt. Dei som har vore utru beskriv gjerne ein forhistorie av sakn og einsemd i parforholdet, eller redsle for ikkje å vere god nok eller for å bli forlatt. No kjem det som eg har grudd meg mest for å skrive, men som eg samstundes har lyst til å formidle: Nemleg at eg heile tida har hatt meir medkjensle med meg sjølv enn skuldkjensle. Ikkje på grunn av manglande respekt for parforholdet vårt, eller evne til empati eller anger. Eg hugsar berre kor vondt eg hadde det i forkant - det sit liksom i kroppen og eg kjenner igjen min eigen desperasjon. Anonymkode: ef332...556 1 2
Ellevill Skrevet 4. januar 2024 #2 Skrevet 4. januar 2024 De som er utro er også ofte svært selvsentrerte og opptatt av egne følelser, og synes det er fint å få i både pose og sekk. 20 14
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #3 Skrevet 4. januar 2024 Jeg angrer heller ikke på at jeg var utro. Men det ble med den ene gangen. Jeg var ikke utro mot senere kjærester. Anonymkode: 0e418...c06
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #4 Skrevet 4. januar 2024 Ikke noe å angre på. Bra å motvirke denne hypen om at dette er såå fryktelig. Anonymkode: 33690...34f 6 1
Gjest Kanino Skrevet 4. januar 2024 #5 Skrevet 4. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Første gongen kjende eg meg aleine og var redd. Den andre gongen ville eg sjølv forlate, men greidde ikkje å finne eit språk for det. Fellesnemnaren: eg hadde det veldig vondt. Dei som har vore utru beskriv gjerne ein forhistorie av sakn og einsemd i parforholdet, eller redsle for ikkje å vere god nok eller for å bli forlatt. No kjem det som eg har grudd meg mest for å skrive, men som eg samstundes har lyst til å formidle: Nemleg at eg heile tida har hatt meir medkjensle med meg sjølv enn skuldkjensle. Ikkje på grunn av manglande respekt for parforholdet vårt, eller evne til empati eller anger. Eg hugsar berre kor vondt eg hadde det i forkant - det sit liksom i kroppen og eg kjenner igjen min eigen desperasjon. Anonymkode: ef332...556 Det finnes ingen grunner i verden for og vær utro, eller utru som du skriver. Utruskap er helt på bunn. Da har du sunket lavt Endret 4. januar 2024 av Kanino
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #6 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ikke noe å angre på. Bra å motvirke denne hypen om at dette er såå fryktelig. Anonymkode: 33690...34f Det er fryktelig. Men det var pest/kolera-situasjon. Jeg var uforberedt på min eks' oppførsel og var konfliktsky. Heldigvis lærte jeg mye om meg selv. Nåværende partner kan stole på meg. Anonymkode: 0e418...c06 1
Gjest Kanino Skrevet 4. januar 2024 #7 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er fryktelig. Men det var pest/kolera-situasjon. Jeg var uforberedt på min eks' oppførsel og var konfliktsky. Heldigvis lærte jeg mye om meg selv. Nåværende partner kan stole på meg. Anonymkode: 0e418...c06 Spørs om hadde stolt på deg om han hadde lest at du var utru med god samvittighet
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #8 Skrevet 4. januar 2024 Kanino skrev (1 minutt siden): Spørs om hadde stolt på deg om han hadde lest at du var utru med god samvittighet Vi har mange samtaler om moral og det å lære av sine feil, så jeg tror ikke at ha hadde blitt sjokkert av å høre at jeg for et halvt liv siden var kortvarig utro mot slutten av et forhold som var destruktivt. God samvittighet hadde jeg nok ikke den gangen, det var derfor jeg sladret på meg selv til daværende partner og brakte min utroskap i lyset. Men jeg angret heller ikke; jeg visste at jeg hadde vært forvirret og handlet ut fra det. Og siden jeg var ærlig først, var min partner ærlig tilbake om sin egen emosjonelle utroskap som til da hadde vært skjult for meg. Og som vedkommende heller ikke angret på. Vi var 2 like konfliktskye ungdommer som på et slags heldig vis hadde vett nok til å i det minste såre hverandre og få i stand et hurtig brudd, siden vi ikke klarte å prate til hverandre. Anonymkode: 0e418...c06 2 1
Fremmed fugl Skrevet 5. januar 2024 #9 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Første gongen kjende eg meg aleine og var redd. Den andre gongen ville eg sjølv forlate, men greidde ikkje å finne eit språk for det. Fellesnemnaren: eg hadde det veldig vondt. Dei som har vore utru beskriv gjerne ein forhistorie av sakn og einsemd i parforholdet, eller redsle for ikkje å vere god nok eller for å bli forlatt. No kjem det som eg har grudd meg mest for å skrive, men som eg samstundes har lyst til å formidle: Nemleg at eg heile tida har hatt meir medkjensle med meg sjølv enn skuldkjensle. Ikkje på grunn av manglande respekt for parforholdet vårt, eller evne til empati eller anger. Eg hugsar berre kor vondt eg hadde det i forkant - det sit liksom i kroppen og eg kjenner igjen min eigen desperasjon. Anonymkode: ef332...556 Må være ugreit å føle at den eneste løsningen på et problem er det man vet er galt. Skjønner godt at du forteller deg selv at du ikke skal ha dårlig samvittighet. Men foreslår at du tar frem den, den dårlige samvittigheten, men uten at du plager deg med den men bruker den til å vokse så du ikke havner der igjen. Utroskap er svik og bedrag, som er ugreit og i strid med noen helt grunnleggende mellommenneskelige normer. Som man bør ha dårlig samvittighet over. Men vi er alle kun mennesker, og du er ikke allene om å bruke utroskap som enn vei ut fra et dårlig forhold. 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #10 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det er fryktelig. Men det var pest/kolera-situasjon. Jeg var uforberedt på min eks' oppførsel og var konfliktsky. Heldigvis lærte jeg mye om meg selv. Nåværende partner kan stole på meg. Anonymkode: 0e418...c06 Finnes ikke fryktelig. Anonymkode: 33690...34f
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #11 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Finnes ikke fryktelig. Anonymkode: 33690...34f For deg nei, men for flertallet så er det nettopp det. Tillitt er viktig for de fleste i ett forhold, naturlig nok Anonymkode: 3240b...c99 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #12 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå er det vel sjeldent at man lever lykkelig med utroskap, fordi mange blir såret. Utroskap innebærer svik og bedrag. Da er sjansen større for å kunne leve lykkelig i åpent forhold, forutsatt at svik og bedrag ikke forekommer. Utroskap handler ikke om sex i seg selv, men nettopp om det å ikke holder de avtaler man selv gjør. Det vil alltid gå negativt utover den man har avtaler med. Din argumentasjon om å leve lykkelig med svik og bedrag faller da på seg selv. Anonymkode: b3872...867 Filk må bare se litt lettere på det. Ikke henge seg så mye opp i hvor fælt dette skal være. Det bare kompliserer ytterligere og ingen er tjent med det. Anonymkode: 33690...34f
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #13 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): For deg nei, men for flertallet så er det nettopp det. Tillitt er viktig for de fleste i ett forhold, naturlig nok Anonymkode: 3240b...c99 Veldig hypet. Anonymkode: 33690...34f
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #14 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Men siden jeg er 100% for utroskap og de som er utro er enig med meg er det ok. De som er imot får bare fortsette å være imot. Uten at det hjelper dem noe. Anonymkode: 33690...34f Ekstremt få av dem som er utro, er for utroskap. Det handler altså ikke om at disse ikke forstår at utroskap er galt - at de ville ha syntes det var greit om de selv ble utsatt for løftebrudd, svik og løgn. De som faktisk ikke er i stand til å skille mellom rett og galt, lider av en form for etisk blindhet, som heldigvis er ytterst sjelden. Anonymkode: f39ef...671 3 4
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #15 Skrevet 6. januar 2024 Alle kan gjøre feil men det gjelder å lære av det, og begynne å gjøre noe annet. Anonymkode: 0e418...c06
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #16 Skrevet 6. januar 2024 Vi som er utro har det helt topp, det bør oppleves! Anonymkode: fa52c...498 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #17 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ekstremt få av dem som er utro, er for utroskap. Det handler altså ikke om at disse ikke forstår at utroskap er galt - at de ville ha syntes det var greit om de selv ble utsatt for løftebrudd, svik og løgn. De som faktisk ikke er i stand til å skille mellom rett og galt, lider av en form for etisk blindhet, som heldigvis er ytterst sjelden. Anonymkode: f39ef...671 Alle som er utro aksepterer jo utroskap, i og med at de bedriver det. Anonymkode: 33690...34f
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #18 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi som er utro har det helt topp, det bør oppleves! Anonymkode: fa52c...498 Helt enig. Fri seg fra kunstige lenker og påtvunget tull. Anonymkode: 33690...34f
MrAnon Skrevet 6. januar 2024 #19 Skrevet 6. januar 2024 (endret) Utroskap er ikke bra, men det betyr ikke at de som har begått denne «synden» nødvendigvis er paria eller dårligere mennesker enn andre. Det er alltid årsaker til at utroskap oppstått, og litt for enkelt å erklære andre mennesker som søppel. Jeg har vært utsatt for utroskap i et lengre forhold (8år) sånn omtrent midt i (mange år siden nå), Det gjorde veldig vondt, men samtidig veit jeg at dette var vi to om. Jeg valgte å tilgi og har aldri angret på det. Forholdet avsluttet jeg senere av helt andre årsaker uten at det var noen andre involvert. Vi er venner i dag og hun er fremdeles en av de som har betydd mest for meg i livet. Jeg er voksen nok til å forstå at jeg ga mitt bidrag til at det ble som det ble. Endret 6. januar 2024 av MrAnon 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #20 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Alle som er utro aksepterer jo utroskap, i og med at de bedriver det. Anonymkode: 33690...34f Hvis jeg snubler på hodet ned trappa, og overlever, anbefaler jeg ikke trappesnubling av den grunn 😄 De eneste fordelene med da jeg var utro for snart 20 år siden, var kjapp slutt på et dårlig forhold + at jeg virkelig gikk inn for å forstå hvordan jeg er skrudd sammen, noe både jeg og mine har hatt glede av. Ja, jeg tør påstå at tom min eks lærte noe. Vi har kontakt, og har tilgitt hverandre for dårlige valg vi tok sammen og hver for oss. Og jeg er såklart trofast i nåværende forhold. Anonymkode: 0e418...c06 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå