Gå til innhold

Depresjon- langtidsykemeldes til man er frisk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så deprimert at jeg virkelig ikke ser meningen med noe lenger. Tanker om at livet bør ta slutt snart.

Jobber med mennesker, så er avhengig av at jeg har positivt overskudd. Men merker mer og mer at menneskene bare irriterer meg og at jeg ikke bryr meg om dem.

Kan man langtidssykemeldes ved alvorlig depresjon?

Anonymkode: bd94f...9f5

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kan man. Mange med alvorlig depresjon er jo innlagt over lengre tid, til de blir frisk(ere).

Anonymkode: 44e6f...417

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Alvorlig depresjon er noe annet enn det du beskriver. Som regel er det best å holde seg i jobb ved depresjon, så du ikke isolerer eller passiviserer deg for mye. Eventuelt jobbe noe redusert en periode. Ingen oppdatert lege vil sykemelde 100% for depresjon inntil symptomene forsvinner. Du må jobbe deg ut av depresjonen, snakke med psykolog, og få verktøy som hjelper.

Anonymkode: afb0b...a4b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Depresjonen min blir verre i ferier. Det beste er å holde seg i jobb, om det så bare er 20% man blir dårligere av å gå hjemme. 

Anonymkode: 31d2a...365

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 100% sykemeldt en periode ved alvorlig depresjon, sånn at jeg kunne bruke tid på intensiv behandling. Måtte nesten det for å i det hele tatt få hodet over vann og kunne fungere litt bedre. Deretter ble det trappet opp, regulert med behandlingen, slik at det ble grei balanse. 

Jeg var kanskje heldig som fikk såpass intensiv behandling for en periode. Men blir jo det samme som å være innlagt et sted, da må man jo også være sykemeldt den perioden

Anonymkode: 9ba65...08a

AnonymBruker
Skrevet

Man kan ha lett depresjon, moderat til alvorlig. Ved alvorlig kommer man seg ikke opp av senga og klarer ikke ta vare på egen helse. 
så det høres ikke ut som du er der. 
Men kanskje utslitt og lei. 
Ved alle former for psykiske helseplager er det viktig å være i aktivitet. Om det så er gradert sykmelding. 100% sykmelding fører ofte til at man blir passiv og kan isolere seg, da er det vanskelig å komme til ake 

Anonymkode: dbece...743

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er så deprimert at jeg virkelig ikke ser meningen med noe lenger. Tanker om at livet bør ta slutt snart.

Jobber med mennesker, så er avhengig av at jeg har positivt overskudd. Men merker mer og mer at menneskene bare irriterer meg og at jeg ikke bryr meg om dem.

Ja, det kan man. Kontakt legen din så snart du kan. 

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Alvorlig depresjon er noe annet enn det du beskriver. Som regel er det best å holde seg i jobb ved depresjon, så du ikke isolerer eller passiviserer deg for mye. Eventuelt jobbe noe redusert en periode. Ingen oppdatert lege vil sykemelde 100% for depresjon inntil symptomene forsvinner. Du må jobbe deg ut av depresjonen, snakke med psykolog, og få verktøy som hjelper.

Anonymkode: afb0b...a4b

Å gå til psykolog er veldig lurt. Men husk at «som regel» ikke er det samme som «alltid». En oppdatert lege vil vurdere hver pasient individuelt ut i fra arbeidssituasjon og symptomer. Anbefaler sterkt at ts snakker med legen sin og er tydelig på egne behov. 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Depresjonen min blir verre i ferier. Det beste er å holde seg i jobb, om det så bare er 20% man blir dårligere av å gå hjemme. 

Anonymkode: 31d2a...365

For deg er det sånn. Jobber du med mennesker? 
For andre er det ikke sånn. Det kan til og med være at man blir irritabel, uforutsigbar og likegyldig, hvordan tror du det vil oppleves for barna om man da feks jobber i barnehage?

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Man kan ha lett depresjon, moderat til alvorlig. Ved alvorlig kommer man seg ikke opp av senga og klarer ikke ta vare på egen helse. 
Ved alle former for psykiske helseplager er det viktig å være i aktivitet.
Om det så er gradert sykmelding. 100% sykmelding fører ofte til at man blir passiv og kan isolere seg, da er det vanskelig å komme til ake 

«Aktivitet» er ikke nødvendigvis jobb. Det kan være å gå i behandling, på trening, delta på turgruppe eller i gruppeterapi osv. 

Du vet ingenting om ts sin situasjon utover det hun skriver og likevel betviler du at hun har en depresjon (du er kanskje utslitt og lei) og belærer ts om hva en alvorlig depresjon innebærer. Ts har alvorlige tanker om livet og beskriver alvorlige symptomer. Det er ikke greit at du skriver slik til henne. Ikke alle med alvorlige depresjoner ligger i senga, noen klarer å late som helt til de ikke klarer det lenger og tar sitt eget liv. 

Anonymkode: 2037b...5a4

• Liker 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du vet ingenting om ts sin situasjon utover det hun skriver og likevel betviler du at hun har en depresjon (du er kanskje utslitt og lei) og belærer ts om hva en alvorlig depresjon innebærer. Ts har alvorlige tanker om livet og beskriver alvorlige symptomer. Det er ikke greit at du skriver slik til henne. Ikke alle med alvorlige depresjoner ligger i senga, noen klarer å late som helt til de ikke klarer det lenger og tar sitt eget liv. 

Det er ikke sånn at fordi man har suicidale tanker så er man også automatisk alvorlig deprimert. Jeg har prøvd å ta livet mitt før, men hadde "bare" moderat depresjon. 

AnonymBruker
Skrevet

Depresjon utarter seg ulikt, uavhengig om det er lett, moderat eller alvorlig. Så synes man bør være forsiktig med å diagnotisere seg selv med alvorlig depresjon.

Samtidig så kan man ha depressive tanker, uten at man har en depresjon. Å ha tanker om at livet ikke er verdt å leve, eller at man sliter med å se mening med livet er mer vanlig enn man tror. Man bør se symptomene i en kontekst før man konkluderer med noe. Varighet, intensitet, omfang og frekvens har også mye å si.

Det første du bør gjøre er å oppsøke fastlegen, eller selv ta kontakt med rask psykisk helsehjelp i din kommune. Tenk heller på hva som skal til for at du kan klare å holde deg i arbeid. Ha fokus på forebygging og tiltak.

Anonymkode: cb9b8...5e5

AnonymBruker
Skrevet

Det kan hende du behøver sykemelding, men ingen blir sykemeldt i mer enn et par uker av gangen. Om du vil ende opp med sykemelding i lang tid til slutt kan ingen vite. At du bør kontakte fastlegen din om hvordan du har det er helt sikkert.

Anonymkode: d3771...759

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er ikke sånn at fordi man har suicidale tanker så er man også automatisk alvorlig deprimert.

Det har jeg heller ikke sagt. Det jeg sa var at det er feil å si at ts ikke er alvorlig deprimert ut i fra beskrivelsen. Det kan ingen av oss vite noe om. 
Flere her inne har en uvane med å betvile andres diagnoser, symptomer, endatil henvisninger. Det er en uting. 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Depresjon utarter seg ulikt, uavhengig om det er lett, moderat eller alvorlig. Så synes man bør være forsiktig med å diagnotisere seg selv med alvorlig depresjon.

Anonymkode: cb9b8...5e5

Man bør også være forsiktig med å diagnostisere andre og betvile deres depresjon :) 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ja! Og det bør du virkelig få så fort som mulig! Du trenger ro og tid for å bli frisk! 

Tok meg 1,5 år før jeg var fullt tilbake i 100% jobb etter alvorlig depresjon. Og jeg har alltid elsket jobben min, men jeg kunne ikke jobbe. Nå er jeg ikke helt frisk, men får hjelp, og nå kjenner jeg at jobb gir meg overskudd igjen. Men kjenner jeg det vender tilbake tar jeg pause. Til nå har det bare vært få episoder med tilbakefall, men har tatt 3 dager hjemme og kommet meg ovenpå igjen.

Klem til deg, håper det ordner seg og at legen tar deg på alvor og sykemelder deg❤️

Anonymkode: 13115...d38

AnonymBruker
Skrevet

Har moderat depresjon. Sykemeldt i første omgang i 2 uker. Hadde ikke vært forenelig å være på jobb nå. Vet ikke om veien videre om to uker… Er ikke sikkert jeg lever om to uker.

Anonymkode: 0e94b...2db

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har moderat depresjon. Sykemeldt i første omgang i 2 uker. Hadde ikke vært forenelig å være på jobb nå. Vet ikke om veien videre om to uker… Er ikke sikkert jeg lever om to uker.

Anonymkode: 0e94b...2db

❤️ Håper du får hjelpen du trenger. 

Anonymkode: 13115...d38

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ved alle former for psykiske helseplager er det viktig å være i aktivitet. Om det så er gradert sykmelding. 100% sykmelding fører ofte til at man blir passiv og kan isolere seg, da er det vanskelig å komme til ake 

Det er en sannhet med modifikasjoner, slik kan det arte seg for en del med alvorlig depresjon, men at man ikke kommer seg «ut av senga» (hvis du mente det bokstavelig) et absolutt kriterium for den klassifikasjonen. Hvordan en alvorlig depresjon arter seg, har en del med personligheten å gjøre. Noen presser sine siste krefter til det ytterste, mens andre «roer ned» på et tidligere stadium.

Anonymkode: da1d7...f25

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...