Gå til innhold

Billige vs dyre vinterklær.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har i alle år kjøpt Bergans, Norrøna, rab, arcteryx og lignende ytterklær til både meg selv og barna.
Etter graviditet valgte jeg å kjøpe en 3-lags skalljakke fra Skogstad i str M, i påvente av å gå ned i vekt. Må få si at jeg er meget overrasket over kvaliteten!! Merker egentlig ingen forskjell på den og min dyre Norrøna jakke til 7000kroner. Skogstad jakka betalte jeg kun 1200 kroner for. De begge holder meg like varm og tørr. 

Jeg er nå i vurdering om å kjøpe billig regnbukse og softshellbukse fra for eksempel swedemount. Er det noen som har erfaring med de? 

Gjerne også fortell meg om dere har lignende erfaringer med billige vs dyre klær! 

Anonymkode: 7b506...b37

AnonymBruker
Skrevet

I min verden er Skogstad dyrt merke. Billig er europris og sparkjøp. Og der merker man veldig forskjell. Jeg kjøper Skogstad, Stormberg og reima til ungene. Definerer ikke det som billig klær. 

Anonymkode: df512...da9

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte en kjempebillig bukse fra Twentyfour, og jeg er SÅ fornøyd med den! 

Anonymkode: 3b480...e55

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at fleece ikke lenger er populært, og at det er en kilde til mikroplast, men jeg har en billig fleecejakke fra Stormberg som har vært i jevnlig bruk i nærmere 15 år. Den har beholdt både farge og passform. DET imponerer meg. 

Det som likevel trekker meg til dyrere merker, og særlig innenfor skallbekledning, er at de ofte har mer gjennomtenkte detaljer og dyrere løsninger som de rimeligere variantene ikke har. Det kan handle om plassering av lommer, knapper eller maljer, utforming av vind- og snøklaffer, utforming av hette, kvalitet på glidelåser osv: ulike løsninger som gjør plagget spesielt egnet til friluftsliv, klatring, jakt eller fiske. Men det er klart: bruker du klærne til enklere og kortere rusleturer har akkurat slike ting ofte mindre å si.  

Anonymkode: e2b14...7d8

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg har en jakke og bukse fra Twentyfour som ikke holdt vanntett mer enn noen måneder…

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er like fornøyd med Dovrefjell som Norrøna. Og prisen er mye lavere!! 

Anonymkode: e5aea...eff

Skrevet

Tidligere kjøpte vi også kun Fjällräven, Bergans osv, men vi har kjøpt en del sportstøy på SportOutlet (spesielt fornøyd med Heldre) og mye hos Stormberg etter at vi fikk barn. Jeg har vært veldig fornøyd med rimelige merker der. Så varierer det også litt. Jeg kjøpte et rimelig regnsett fra Helly Hansen (som jeg egentlig ser på som kvalitetstøy, men dette var et billig hos XXL), og det ble det hull i med en gang.

Akkurat regntøy synes jeg er litt tricky. Det dyrere er ofte mer funksjonelt og blir ikke så klamt. Men alt av regntøy og allværsjakker jeg har kjøpt fra Stormberg har vært veldig bra.

Skrevet

Jeg liker at den «billige» jakken koster 1200 🤭 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Ginny skrev (4 minutter siden):

Jeg liker at den «billige» jakken koster 1200 🤭 

...og at det var nødvendig å fortelle at den var kjøpt i str M, men at den vanlige størrelsen til TS selvsagt er mindre enn som så 😜

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke at noen orker å gå med billigmerker som Skogstad, Twentyfour osv.

Arcteryx, Rab, Norrøna og lignende gir mye mer stolthet og street-kred.

Anonymkode: 20a7a...eb4

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har sett tester hvor billigmerkene er like gode som de dyre merkene. Men klart det varierer fra merke til merke. Finnes gode/dårlige billigmerker og gode/dårlige dyre merker. 

Anonymkode: 55ee2...0ba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man får det man betaler for er nå min erfaring, man merker det ikke før det har gått noen år.

Anonymkode: a109b...2f8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Denne lo jeg godt av 😂

Anonymkode: e5aea...eff

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det heter woods-kred når man bruker det i friluft 🤭

Anonymkode: 262c7...233

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man får det man betaler for er nå min erfaring, man merker det ikke før det har gått noen år.

Helt riktig! Og en velholdt Arcteryx-jakke man kjøper på salg kan lett selges på Finn etter noen år med lavere tap enn f.eks. en Skogstad-jakke til 1200 som sikkert ikke har særlig verdi etter noen år.

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det heter woods-kred når man bruker det i friluft 🤭

Anonymkode: 262c7...233

Jeg sprader stort sett rundt på gater med mine Arcetery-jakker. Da er det viktig med street-kred slik at påfugler som meg får godfølelsen!

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Kjøper ikke dyrt yttertøy 😊 Det har jeg rett og slett ikke råd til 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kanskje det er lurt å kjøpe pent brukt toppkvalitet på Finn eller  Fretex?

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også fått sansen for skogstad, så har kjøpt litt av hvert der de siste årene. Jeg syns kvaliteten på de klærne jeg har kjøpt til meg selv og barna mine har holdt mål. F.eks gode vinterhansker, skibukse, allværsjakker og dunkåpe. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg vet at fleece ikke lenger er populært, og at det er en kilde til mikroplast, men jeg har en billig fleecejakke fra Stormberg som har vært i jevnlig bruk i nærmere 15 år. Den har beholdt både farge og passform. DET imponerer meg. 

Det som likevel trekker meg til dyrere merker, og særlig innenfor skallbekledning, er at de ofte har mer gjennomtenkte detaljer og dyrere løsninger som de rimeligere variantene ikke har. Det kan handle om plassering av lommer, knapper eller maljer, utforming av vind- og snøklaffer, utforming av hette, kvalitet på glidelåser osv: ulike løsninger som gjør plagget spesielt egnet til friluftsliv, klatring, jakt eller fiske. Men det er klart: bruker du klærne til enklere og kortere rusleturer har akkurat slike ting ofte mindre å si.  

Ja jeg er enig i det. Skalljakken fra Skogstad brukes kun til å trille turer, samtidig som Norrøna jakken brukes til toppturer. Jeg tror likevel at selve stoffet i Skogstad jakka ville håndtert toppturen like godt, dersom vi ser på det isolert sett. 

Anonymkode: 7b506...b37

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...