AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #1 Skrevet 4. januar 2024 Hei alle! Jeg vurderer å skaffe setter eller spaniel, men jeg har aldri hatt hund med sånn type silkeaktig pels med underull. Så jeg beklager for dumme spørsmål, men jeg er veldig nysgjerrig og vil være så forberedt som mulig. De fleste steder som nevner pelsstell går ut ifra hva som er ønskelig i utstillingsringen, altså ikke nødvendigvis den type klipp jeg ønsker. Jeg liker en nogenlunde kort pels jevnt over, men gjerne litt "hår" på toppen av hodet (hvis det blir spaniel). Jeg vil helst slippe å bruke klippemaskin på kroppen, heller trimme med saks der jeg ønsker. Dyr med underull er det jeg er vandt med, type spisshunder. Jeg har karde, kam med vekselsvis lange og korte tenner, og Equigroomer. Sistnevnte er ekstremt fin å ha for å fjerne løs underull, mens de to første blir brukt mer til kosebørsting før og/eller etter Equigroomer'en. Floker har dyra aldri hatt, heldigvis. Siden spaniel og setter har pels som helst burde nappes, så lurer jeg på hva som er best av utstyr for å gjøre det selv? Er det mulig at Equigroomer'en får dratt ut nappepelsen i tillegg?? Noen som har prøvd Equigroomer på setter eller spaniel som kan si om det fjerner "all" død pels eller kun underullen?🤔 Jeg har lest og hørt at andre bruker Coat King et-eller-annet, men den kutter jo pelsen, og jeg vil helst beholde "korrekt" pelskvalitet på dyret. Noen bruker også gummistrikk på en kam, noe jeg ikke er helt klok på ennå, men det virker i allefall som et greit alternativ istedenfor å bruke fingrene. Å ødelegge pelsen ved å bruke klippemaskin er det aller siste jeg vil på dyr som i utgangspunktet har så fin glansfylt pels! Anonymkode: 52aaf...0cd
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #2 Skrevet 4. januar 2024 Jeg har også disse rasene på listen over potensielle raser. Håper noen kan svare deg. Jeg er selv bare vant til korthåret pels, mye å sette seg inn i. Anonymkode: 36a76...926 1
spinner Skrevet 5. januar 2024 #3 Skrevet 5. januar 2024 Ingen erfaring med Spaniel, men settere er vel stort sett heldige hvis de blir børstet en gang i blant. I dusjen, bare med vann når de er sølete, hundeshampoo bare hvis nødvendig. Dette er brukshunder, minst mulig tukling med deres naturlige pels. Du kan bruke energien på støvsuging istedet.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #4 Skrevet 5. januar 2024 Jeg har en setter, og vi gjør minst mulig med pelsen ja. Han blir børstet, også klipper vi rundt ørene på innsiden, sånn at ørene legger seg korrekt ned, pga fare for betennelse og øremidd når han bader i gjørme/vann ute. Vi klipper også pelsen mellom klør og poter for at det ikke skal bli tjukk ull og vanskelig for å bevege seg. Utstillingsklippen er lik, men mer pyntet på halehår, også klipper de bryst. Han er en brukshund, så her går det som sagt mest på ørene for å forebygge sykdom. Hender vi klipper hårene som henger ned fra øret og, sånn at han mister valpepreget (han er 7år nå). Han dusjer alt fra 0-3 ganger i mnd. Alt etter hva han har gjort og hvor mye søle han har seilt igjennom. Anonymkode: 3175a...189 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #5 Skrevet 5. januar 2024 Det finnes ei Facebook-gruppe for pelsstell på retrievere og spaniel. Der er det mye flinke folk. Spanielklubben har lokale klippekurs, samt forklaringer. Her er en blogg som viser cockerklipp. En bruker klippemaskin på innsiden av ørene og ned på brystet. Maskin på ryggpelsen er fyfy Anonymkode: 956d4...5a0 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #6 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 4.1.2024 den 19.15): Siden spaniel og setter har pels som helst burde nappes, så lurer jeg på hva som er best av utstyr for å gjøre det selv? Er det mulig at Equigroomer'en får dratt ut nappepelsen i tillegg?? Har aldri hørt at en skal/bør nappe settere og spaniel, kun strihårede raser som for eksempel terriere og Irske Ulvehunder. Settere og spaniel røyter og slipper hårene selv, og underulla er minimal i forhold til andre raser jeg kjenner til. Jeg har hatt to Engelsk Setter og en Gordon Setter, alle de har hatt minimal behov for pelsstell. Typ en dusj i ny og ne, børsting når de er flokete (ører, skritt, faner), og potestell med kloklipp og klipping av hår de kan få isklumper i. Har også hatt en Irsk Ulvehund som måtte nappes for å ikke se ut som en bustetroll. Har tatt på meg å klippe ned en Springer Spaniel en gang, da eierne ikke ville ha røyt i hytta....Syntes det var helt grusomt og bikja så ikke ut etterpå, men eierne var helt desperate og sa at de ville ha den slik. Jeg har hatt storpuddel, så de visste jeg hadde utstyr til å klippe hund. Både Settere og Spaniel har pels det lett blir snø og isklumper i, så noen velger å klippe/tynne ut håret der det klabber mest. Jeg bruker heller en kondomdress på min Setter, for jeg vil at den skal få beholde den elegante hårstilen den har. Av pelsstellutstyr bruker jeg en vanlig hundebørste, stålkam, ei saks uten tupp for bruk under potene, en flokeutreder hvis det har blitt for ille, en tynnesaks jeg bruker hvis det har blitt for mye pels bak på lårene, spraybalsam og shampo. Har aldri hatt behov for noe å ta underull med på en Setter, da den forsvinner med en vanlig børste. Anonymkode: 25ed0...8a6 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #7 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Har aldri hørt at en skal/bør nappe settere og spaniel, kun strihårede raser som for eksempel terriere og Irske Ulvehunder. En skal egentlig nappe hodet og ull på spaniel. Noen napper også innsiden av ørene. Resten av kroppen skal klippes. Aldri klippemaskin på ryggpelsen Anonymkode: 956d4...5a0 2
Julie Skrevet 15. januar 2024 #8 Skrevet 15. januar 2024 Pussig spørsmål. Hva har TS tenkt å bruke denne setteren eller spanielen til? 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #9 Skrevet 16. januar 2024 Julie skrev (2 timer siden): Pussig spørsmål. Hva har TS tenkt å bruke denne setteren eller spanielen til? Hva har det med pelsstell å gjøre? Anonymkode: 52aaf...0cd 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #10 Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hva har det med pelsstell å gjøre? Anonymkode: 52aaf...0cd Ikke så mye med pelsstell men, viktig å tenke på at begge er to krevende raser som krever aktivitet/trening. Så hvis svaret et fuglejakt = Setter, Spaniel er vel mere allsidig på aktivitet ; fuglejakt, viltjakt, ettersøk/sporsøk, lydighet, agility, spesialsøk mm. Anonymkode: f0b28...c12
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #11 Skrevet 16. januar 2024 Julie skrev (22 timer siden): Pussig spørsmål. Hva har TS tenkt å bruke denne setteren eller spanielen til? AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ikke så mye med pelsstell men, viktig å tenke på at begge er to krevende raser som krever aktivitet/trening. Så hvis svaret et fuglejakt = Setter, Spaniel er vel mere allsidig på aktivitet ; fuglejakt, viltjakt, ettersøk/sporsøk, lydighet, agility, spesialsøk mm. Anonymkode: f0b28...c12 Når tråden er spørsmål rundt pelsstell så er det rart at folk skal spørre om slikt. Det har ingenting med temaet å gjøre. Jeg er vant med krevende raser, men ikke raser med den type pels som setter og spaniel har. Jeg spør for å være forberedt, eller for å vurdere andre raser om pelsstellet blir for krevende for mitt bruk. TS Anonymkode: 52aaf...0cd 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #12 Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Når tråden er spørsmål rundt pelsstell så er det rart at folk skal spørre om slikt. Det har ingenting med temaet å gjøre. Forsåvidt jo. Skal hunden brukes på utstilling så blir det et helt annet pelsstell enn hvis den skal brukes på jakt. Likens hvis den bare skal være et kjæledyr hjemme eller skal brukes f.eks til snørekjøring eller agility. Som oftest, vil jeg tro, så er det greiest å beholde hundene naturlige pels og bare vedlikeholde den og holde den ren og flokefri. Bikjene bryr seg ikke om de er stylet eller jålet til så lenge de føler seg bra. Anonymkode: 25ed0...8a6
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #13 Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Forsåvidt jo. Skal hunden brukes på utstilling så blir det et helt annet pelsstell enn hvis den skal brukes på jakt. Likens hvis den bare skal være et kjæledyr hjemme eller skal brukes f.eks til snørekjøring eller agility. Som oftest, vil jeg tro, så er det greiest å beholde hundene naturlige pels og bare vedlikeholde den og holde den ren og flokefri. Bikjene bryr seg ikke om de er stylet eller jålet til så lenge de føler seg bra. Anonymkode: 25ed0...8a6 Jo, men det nevnte jeg i innlegget mitt. AnonymBruker skrev (På 4.1.2024 den 19.15): De fleste steder som nevner pelsstell går ut ifra hva som er ønskelig i utstillingsringen, altså ikke nødvendigvis den type klipp jeg ønsker. Jeg liker en nogenlunde kort pels jevnt over, men gjerne litt "hår" på toppen av hodet (hvis det blir spaniel). Jeg vil helst slippe å bruke klippemaskin på kroppen, heller trimme med saks der jeg ønsker. Dyr med underull er det jeg er vandt med, type spisshunder. Å beholde hundens naturlige pels er det jeg ønsker, men spesielt spaniel kan få litt lang pels om den ikke klippes. Samt dette med underullen. Jeg har ikke erfaring med setter eller spaniel, derfor spurte jeg her for å høre hva andre gjør for å vedlikeholde pelsen, samt hvilke utstyr som er kjekt å ha. Altså, om du ikke gidder å lese eller følge temaet så kan du like så godt la være å forsøple tråden. TS Anonymkode: 52aaf...0cd 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #14 Skrevet 18. januar 2024 Noen av de som har svart i tråden din har spurt om utdyping i hva ditt behov for styling på bikja er, om det KUN er utseendet som skal tilpasses hva du synes er fint, eller om det er andre behov. Du har kun sagt at du ikke ønsker utstillingsklipp, noe som tilsier at du i hvert fall ikke tenker på utstilling. Folk må få lov til spørre uten å få bitt hodet av seg. Anonymkode: 25ed0...8a6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå