Gå til innhold

Barn og hobby, har de tatt etter dere som foreldre eller besteforeldre

Anbefalte innlegg

Gjest jegerrinne
Skrevet

Har deres barn tatt opp samme hobby som dere som foreldre eller besteforeldre?

Begge mine ungdommer gutt og jente er med på konuranse skytting og har tatt jegerprøva og med å jakter. Begge har vært med å jakte fra de var 6mnd og 9 mnd gamle. De var sinte når de begynte på skolen og ikke kunne være med hver dag på jakt. Som i år når eldste startet å jobbe i høst, så la han opp til 14 dager fri i sept okt skifte.

Både jeg, mannen og svigerfar driver med skytting og jakt. 

I tilleg liker Begge og drive å skru på ting, noe de har etter svigerfar som har verksted som Begge har vært med fra de kunne gå.

Begge er og interessert i landbruk og jobber som avløser i tilleg til skole/jobb

Hvordan er det med deres barn ungdom. Ser dere at noe dere driver med er deres barn ungdommer glad i også? Eller skyr de unna det dere liker

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres hyggelig ut det.

Hos oss er det ingen av delene. Her har egentlig ingen like interessert; hverken mannen min og jeg, eller barna. Og hvertfall ikke besteforeldre.

Alle har valgt sine interesser. Ingen skyr hverandres interesser heller, og vi kan godt være på hverandres ting. Eneste vi har gjort felles er å gå på turer fra de var små. Vi har latt barna velge det de ønsker basert på hvem de er; også fra de var små fremfor å dra dem med på våre ting. En av dem elsker musikk, som kom tydelig frem fra 8 mnds alderen, han trakk mot alt som var lyd, dans og sang, så det har vi prøvd å støtte gjennom babyleker, leker, sangskole og senere piano. Den andre har vært mer diffus, og da holdt vi det nokså generelt, til han kunne velge, men nå liker han matlaging, data og gaming :) 

Anonymkode: d7bdc...bd6

Gjest jegerrinne
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Høres hyggelig ut det.

Hos oss er det ingen av delene. Her har egentlig ingen like interessert; hverken mannen min og jeg, eller barna. Og hvertfall ikke besteforeldre.

Alle har valgt sine interesser. Ingen skyr hverandres interesser heller, og vi kan godt være på hverandres ting. Eneste vi har gjort felles er å gå på turer fra de var små. Vi har latt barna velge det de ønsker basert på hvem de er; også fra de var små fremfor å dra dem med på våre ting. En av dem elsker musikk, som kom tydelig frem fra 8 mnds alderen, han trakk mot alt som var lyd, dans og sang, så det har vi prøvd å støtte gjennom babyleker, leker, sangskole og senere piano. Den andre har vært mer diffus, og da holdt vi det nokså generelt, til han kunne velge, men nå liker han matlaging, data og gaming :) 

Anonymkode: d7bdc...bd6

Det gjorde vi og. Gutten prøvde fotball og håndball, likte det ikke.

Jenta har prøvd mye- fotball, håndball   kamp sport, husfliden med tradisjonelt håndverk spikking, snekring, sying, matlaging osv. Klatring. 

Men det begge fortsatt driver med nå i ungdom er skytting og på valdres gatebil på mekke kvelder

Skrevet

Delvis. Min far drev med jakt og fiske (i Valdres) og prøvde vel å få meg med på det men jeg syntes det var ubreskrivelig kjedelig så jeg begynte med fotball som han ikke hadde noen interesse for. Mine gutter har fortsatt med fotball og lagt til parkour. 

Dette har nok vel så mye med hva jevnaldrende drev/driver med som foreldrene. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt etter både mormor og farmor som begge drev med søm og strikking. Mamma elsker å gå på ski, jeg hater det derimot! Hun strikker også, men langt ifra i samme skala som mormor gjorde og jeg gjør, hun sydde litt klær i "gamle dager" men ikke nå lengre.

Anonymkode: 0b15d...9c1

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn har samme interesser som jeg hadde på hennes alder (9). 

Anonymkode: 7d1c1...18f

AnonymBruker
Skrevet

Ja mine barn driver alle med forskjellige typer kunst og håndverk som hobby. Det er min hobby også.  

Barn blir garantert påvirket når de vokser opp.

Anonymkode: e09a8...fa1

AnonymBruker
Skrevet

De er med meg og plukker sopp om høsten 😅

Anonymkode: 9ba0b...cce

AnonymBruker
Skrevet

Barna gjør delvis det samme som jeg gjorde, med Speider’n. Og gaming som sin far. Jeg vet ikke hva svigers drev med, men mine foreldre drev med fotball (min far), hopp, turn, korps/klarinett og langrenn (min mor), og barna våre har ikke tatt etter det.

Ellers er det ene barnet vårt utrolig utadvendt, glad i å synge foran andre, har show osv., og der kjenner jeg meg igjen fra min familie siden søsken og jeg drev med teater 😄 Har ikke begynt med det enda, men kan kanskje bli aktuelt på sikt.

Anonymkode: 92e91...8b3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri hatt noe hobby eller aktiviteter jeg gjorde når jeg var liten, og det syns jeg er så synd. Har gått glipp av mye. Derfor har de nok fått det av meg, at de får prøve om det er noe de vil. De har vært innom 4h, speider, håndball, karate og div. 

Fra pappaen og resten av hans familie har de fått inn fotballen.  Alle barna her har spilt og spiller fotball, og alltid lekt med ball. Tror en av de første lekene bestefaren og onkelen kom med, var fotball og etterhvert fotballsko. Pappaen til barna og søsteren hans/tante spiller i høyere divisjoner nå, og onkel er trener. Så var naturlig at de valgte fotball. 

Anonymkode: cc481...b27

AnonymBruker
Skrevet

Mine spiller nå kun fotball. Min mann spilte 1 år og jeg 2, men vi swr mye fotball på tv hele familien. De har vært innom turn, dans. håndball, basket og allidrett også.   Jeg var innom håndball, turn, dans/jazzballet, ski, friidrett, fotball, volleyball. Min mann var innom fotball, ski, friidrett. 

Jeg var håndballtrener så lenge datteren vilke og min mann fotballtrener frem til ungdomsfotballen. 

Mann og barn går på ski i vinter/påskeferie.  Ungene har alltid drevet med mye organiserte treninger Da de var mindre gikk vi mye turer i helgene, nå vil de bruke helgene med venner siden de trener i uka.

Anonymkode: 3c37d...6b7

AnonymBruker
Skrevet

Pappa spilte, dømte og trente lag i basket på høyt nivå. Har spilt gitar siden han var liten. Ingen av oss barna (vi er fire) har vært interessert i basket, men vi arvet musikkinteressen hans og begynte med undervisning i diverse instrumenter så fort vi var gamle nok.

Mamma drev med håndball og spilte i korps. Ingen av oss har vært interessert i håndball, men vi hadde lyst til å være med i korps. Det fikk vi ikke lov til. Hun mener oppriktig at korps er barnemishandling.

Anonymkode: 7ed89...f9e

Skrevet

Av fritidsaktiviteter driver ikke barna våre med noe som vi foreldre drev med, de har gått sine egne veier. Derimot er vi like på andre hobbyer/interesser. Både jeg og mannen min har alltid vært veldig glade i å lese og leser hver dag og det gjør alle barna også. Det gleder meg veldig fordi det er mye glede i bøker og det å være kunnskapsrik og interessert i å lære er aldri negativt. I tillegg er barna også glade i brettspill, som hele min familie også er. 

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig! Besteforeldre og vi foreldere har da vitterlig hatt barna med alt fra tømmerhogst,motorbytte på traktorer til programmering og regnskap. Greit å lære seg å ta i mot kalver og sko hester også. 

Har blitt oppdratt mange tafatte folk de siste 70 årene!!!

Anonymkode: 8c77f...939

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Både jeg og far driver med jakt og fiske. Jeg spiller i korps. 
Gutten driver med jakt, fiske og korps. For jenta er det turn og hest som gjelder, ingen av oss foreldre har drevet med det. Så 1/2.

Anonymkode: de077...4bd

AnonymBruker
Skrevet

De liker friluftsliv, fiske, spiller instrument (ikke korps), står alpint/snowboard. Det er vel de interessene de har tatt etter oss foreldre og besteforeldre.

Anonymkode: 4df5c...578

Skrevet

Nei, absolutt ikke :)  Mine foreldre var kreative og interessert i håndarbeid, kunst og kultur.  Sikkert fordi vi bodde like ved idrettshall ble jeg og mine søsken interessert i ballsport. 
Min manns interesse var fotball.  Selv om ungene våre var med på trening og kamper, var de raskt ute av organisert idrett.  De foretrakk tidlig friluftsliv.  Husker vi drev å kjørte dem til diverse lakseelver da de var i tenårene.  Før dette fisket de i fjellvann lokalt.  De lå i telt alene på fjellet fra de var i 12-årsalderen.  Jaktinteressen kom også, men da bare for den ene.  

Så nei, her falt eplene langt fra stammen.  

AnonymBruker
Skrevet

To av mine barn driver med det jeg alltid har hatt lyst til å drive med, men sim jeg aldri kunne fordi jeg bodde på et bittelite sted som ikke hadde det til idet (dans). De har aldri vært presset til det, men siden jeg tidlig så at de likte musikk og bevegelse, fikk de tidlig prøve det, og viste umiddelbart at de fant mye glede og mestring i det.

Anonymkode: 81bc5...63d

Gjest jegerrinne
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Selvfølgelig! Besteforeldre og vi foreldere har da vitterlig hatt barna med alt fra tømmerhogst,motorbytte på traktorer til programmering og regnskap. Greit å lære seg å ta i mot kalver og sko hester også. 

Har blitt oppdratt mange tafatte folk de siste 70 årene!!!

Anonymkode: 8c77f...939

Veldig greit. Unga her elsker å drive med dyr. Så de har begge jobb som avløser i tilleg til skole og lærling jobb. Gutten her har til tider ikke nok timer i døgnet. Begge jobbet fra de var 13 som avløser. De er nå 17 og 19.

Ser og fint det er at de har hatt ansvar å vært med på alt fra før de kunne gå

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...