Gå til innhold

Hvordan kan jeg opprette "mitt eget" trygge nettverk når jeg må dele WIFI med andre leietakere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal flytte inn i et høl hvor det er 4 andre leietakere i bygget. Alle er koblet på samme wifi nettverk. Hastigheten er mer enn god nok. Men finnes det noen (enkel) måte å lage mitt eget nettverk, som ikke kan overvåkes?

Anonymkode: c24a5...f70

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mobilt bredbånd? Du er vel neppe redd for at de skal overvåke Netflix-bruken din, og andre ting en strømming bruker relativt beskjedne datamengder.

Anonymkode: 2f297...5cf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Mobilt bredbånd? Du er vel neppe redd for at de skal overvåke Netflix-bruken din, og andre ting en strømming bruker relativt beskjedne datamengder.

Nei, fiber, men bare ene leiligheten har kablet uttak, og routeren er her. Resten av leilighetene bruker wifi.

LES deg opp på hvor utrygt det er å dele nett på den måten. Så forstår du.

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, fiber, men bare ene leiligheten har kablet uttak, og routeren er her. Resten av leilighetene bruker wifi.

Nei, jeg mente at DU kan bruke mobilt bredbånd, hvis du er redd de skal overvåke deg.

Du burde forøvrig legge av deg "les deg opp, så blir du like smart som meg", spesielt på fora som dette.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, jeg mente at DU kan bruke mobilt bredbånd, hvis du er redd de skal overvåke deg.

Du burde forøvrig legge av deg Les deg opp, så blir du like smart som meg"l", spesielt på fora som dette.

Snakk om å ta seg nær av ting. Ingenting i posten til TS hinter om at det var det hun mente.. Hun har jo rett i at du burde lese litt om saken for å forstå hva hun mener..

Anonymkode: 2b589...2f5

AnonymBruker
Skrevet

Du må enten abonnere på VPN eller ordne med eget mobilt bredbånd.

Anonymkode: 74cab...f37

AnonymBruker
Skrevet

Oppskriften er forskjellig på de forskjellige boksene.

Men på alle wifi-bokser jeg har hatt befatning med så gjelder det å bytte admin-passordet til noe annet enn det som står på en lapp på boksen slik at bare du har det. Vha ditt admin-passord og konfigureringsnettsiden så oppretter du to wifi-nett der det ene er for deg selv med enda et eget passord som du finner på og ikke deler med andre og det andre wifi-nettet med passord nr tre som er for "gjester" som du deler til dem.

Hvis andre har fysisk tilgang til boksen så kan de alltids resette den, men da vil du i det minste merke det ved at du ikke lenger kommer inn på wifi'en og vil måtte resette den selv på nytt også for å "ta den tilbake".

Anonymkode: 640f8...a4c

AnonymBruker
Skrevet

......når du "tar tilbake" admin'en bør du også oppdatere firm waren vha nedlasting av nyeste versjon fra nettet. Ellers kan de ha lagt inn noe eget firmware "hack-oppgradering" mens de hadde kontrollen som gjør at brukerne kan overvåkes selv om adminpassordet og wifi-passordene endres. Vet ikke om dette er mulig på alle "fiks-ferdig"-boksene fra Telenor og Get osv nå lenger, men det var i hvert fall en greie før.

Anonymkode: 640f8...a4c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Snakk om å ta seg nær av ting. Ingenting i posten til TS hinter om at det var det hun mente.. Hun har jo rett i at du burde lese litt om saken for å forstå hva hun mener..

Anonymkode: 2b589...2f5

Den du siterer har helt rett.

Anonymkode: b4d8b...015

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis du har brukt så mye tid på å lese deg opp på emnet, hvorfor leser du deg ikke opp på hvordan opprette nettverk også, siden du tydeligvis er ekspert på området?

Du kan forøvrig aldri være trygg på at nettverkstrafikken din ikke blir overvåket, med mindre du konstant sitter og sniffer på pakker, og gjør du det er du nok for paranoid til at du vet ditt eget beste.

Anonymkode: d61e2...615

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...