Gå til innhold

Barnet mitt på snart 2,5 år leker mye alene i barnehagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fått beskjed av barnehagen at det er blitt et problem at mitt barn leker mye alene i barnehagen. De legger problemet over på meg. Hva gjør jeg her? Hun er 2,5. 

Anonymkode: 1726f...7cc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fått beskjed av barnehagen at det er blitt et problem at mitt barn leker mye alene i barnehagen. De legger problemet over på meg. Hva gjør jeg her? Hun er 2,5. 

Hva er problemet med det mener de, og hva gjør du feil? 

Anonymkode: 90e2f...d5f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er problemet med det mener de, og hva gjør du feil? 

Fikk bare beskjed i forbifarta om at det ikke kan fortsette. Sitter igjen som et spørsmålstegn. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan du be om et møte med ped leder?

Anonymkode: beb68...c56

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fikk bare beskjed i forbifarta om at det ikke kan fortsette. Sitter igjen som et spørsmålstegn. 

Merkelig. Ville bedt om en samtale om det. Spurt hvorfor, om hun ikke har venner osv. Hva de mener bør gjøres osv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir så jævlig provosert av slike utsagn. 

Barnehager burde virkelig forstå at barn er ulike. Noen av oss er introverte og liker å være alene. Å sykeliggjøre alenelek er så dårlig gjort ovenfor barnet. At barnehagen ikke klarer å sette pris på ulikhet i personlighet blir omgjort til at det er noe galt med barnet. 

Virker hun misfornøyd? Ensom? 

Hvis hun virker fornøyd og inni sin egen lekeverden ville jeg bedt barnehagen om å holde kjeft. Med litt andre ord 😄

For 50 år siden ville akkurat det samme blitt trukket frem som noe veldig positivt. Å trives i eget selskap er ikke negativt. Men i dag så søkes det etter ekstroverte bibliotekarer og postbud.

Anonymkode: f099b...4af

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg blir så jævlig provosert av slike utsagn. 

Barnehager burde virkelig forstå at barn er ulike. Noen av oss er introverte og liker å være alene. Å sykeliggjøre alenelek er så dårlig gjort ovenfor barnet. At barnehagen ikke klarer å sette pris på ulikhet i personlighet blir omgjort til at det er noe galt med barnet. 

Virker hun misfornøyd? Ensom? 

Hvis hun virker fornøyd og inni sin egen lekeverden ville jeg bedt barnehagen om å holde kjeft. Med litt andre ord 😄

For 50 år siden ville akkurat det samme blitt trukket frem som noe veldig positivt. Å trives i eget selskap er ikke negativt. Men i dag så søkes det etter ekstroverte bibliotekarer og postbud.

Anonymkode: f099b...4af

Enig. Det virker nesten som mange har mistet fullstendig kunnskap om at barn er forskjellige- og endel klarer ikke å skille teori fra virkelighet. Hvis ikke ALT er etter boken så har vi et problem!  
De leser alt bokstavelig og klarer ikke tenke selv. Kanskje har de heller ikke så mye erfaring heller.

Anonymkode: 4524c...eb1

AnonymBruker
Skrevet

Bare på 2,5 år leker stortsett aleine. Er ikkje alltid dei leker sammen med dei leker paralelt med andre barn.  Og noen har kanskje knekt den koden med å leke sammen med andre. Men det er heller ingen selvfølge

Anonymkode: 284c6...03d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min eldste brukte lang tid før han begynte å leke med andre barn. Han var eldre enn det før det ble «problematisert» i barnehagen(husker ikke nøyaktig når, men da det endelig løsna sa de at dersom det ikke løsna da ville de blitt bekymra, tror han var over 3,5 år). 
Det var et tema, men ansvaret ble ALDRI lagt på oss foreldre! De spurte litt om vi var med andre barn på fritida, men de fokuserte på hva DE gjorde for å få han inn i leken i barnehagen. 

Anonymkode: 06f1e...6bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barn på denne alderen har ikke samlek, de leker ikke rollespill, de leker ved siden av hverandre. 
Spør hva barnehagen gjør for å tilrettelegge for mer samlek, hvilke tiltak har de gjort for å få barnet inn i leken? 
Hva forventer de av samlek i den alderen? 
hvordan er barnet ellers mtp språk? 
Barn med seint språk sliter mer sosialt med lek. Jobber i barnehage selv. Rart å si 

Anonymkode: 48b4b...864

AnonymBruker
Skrevet

Samspill mellom barn
Toåringer trenger tilstedeværende og oppmerksom voksne når de leker sammen. De er fortsatt utpreget egosentriske og vil ta med seg sine egne erfaringer i leken. Det kan fort utvikle seg til konflikt når disse erfaringene ikke stemmer overens. Da er det viktig med en voksen veileder som kan hjelpe dem videre. Toåringer er naturlig orientert mot hverandre og kan ha stor glede av parallelleken. De deler leken ved siden av hverandre, ved å leke det samme, men ikke sammen. Samtidig ser man at evnen til samlek mer og mer utvikles i løpet av det tredje leveåret. De er sosialt orientert og kan flytte fokus fra seg selv og til andre barn. Det er veldig viktig med denne erfaringen. Barna lærer å dele opplevelser med hverandre. Vi voksne vil naturlig gi toåringen lite motstand i valg av lek og innhold, mens en annen toåring ikke vil gjøre dette. I dette møtet mellom vilje og fantasi skjer det mye positiv utvikling, særlig med god veiledning fra voksne.

AnonymBruker
Skrevet

Be om et møte med, eller bare spør pedleder. Frem til barn er tre år er det nemlig helt normalt at de ikke leker så mye med andre og det er noe både barnehagelærere og barne og ungdomsarbeidere lærer om i sitt pensum. 

Jeg ser for meg en eller annen assistent som har fått noe for seg og har tatt dette opp uten at det egentlig er avtalt med leder. Dersom det er en pedleder som driver på på denne måten, så er vedkommende lite proff og jeg ville ha sendt mail med kopi til styrer om å få et møte og skrevet noe slikt som: Da x barnehagen i forbifarten har uttrykt bekymring for mitt barns sosiale utvikling, foreslår jeg at vi kan ta et møte slik at jeg kan får inngående informasjon om hva som ligger til grunn samt  hvordan dere kan legge tilrette barnehagedagen og hva vi kan gjøre hjemme. 

I en slik samtale, må du spørre hva de gjør for å støtte barnet til å nå målet. Spør hva de har tenkt å gjøre videre og foreslå at dere følger dette nøye opp, med flere møter fremover, der barnehagen kan fortelle hvordan de jobber, hvordan det går og hvilke tiltak, samt oppnåelige mål dere kan sette i fellesskap. -Be dem gjerne kontakte ppt, for å få noen utenforstående som kan observere.

Noe helt annet er det selvfølgelig  dersom barnet ditt overhodet ikke viser interesse for andre barn eller hva de gjør. 

Anonymkode: 34324...f91

• Liker 2
Skrevet

Meg bekjent er det ganske vanlig at barn leker alene i den alderen, de begynner å leke sammen med andre når de blir litt eldre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Barn på denne alderen har ikke samlek, de leker ikke rollespill, de leker ved siden av hverandre. 
Spør hva barnehagen gjør for å tilrettelegge for mer samlek, hvilke tiltak har de gjort for å få barnet inn i leken? 
Hva forventer de av samlek i den alderen? 
hvordan er barnet ellers mtp språk? 
Barn med seint språk sliter mer sosialt med lek. Jobber i barnehage selv. Rart å si 

Bare for å skyte inn: det kan være motsatt også!  Min(nevnt over) var veldig tidlig med språk. Gikk nok litt ut over den nonverbale kommunikasjonen. Først når de eldste i årskullet startet å ta han igjen språklig (8 mnd eldre) ble det enklere for han å kommunisere med dem. Før det var han veldig rettet mot voksne. 
nr 2 er 2,5 år nå, i nedre del av normalområdet mtp språk. Der er det mye mer samlek og rollelek, men hun har nok lært mye av storebror som drar henne med!

Anonymkode: 06f1e...6bf

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke noe problem.. barn er ofte 3-4 før de leker sammen🥰

Anonymkode: 6ccdd...55c

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Krever at de får hen inn i leken med andre barn.. lillejenta mi lekte alene første året i barnehagen fra hu var 2-3 år..I dag går hu på ungdomsskolen og har masse venner.

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt normalt at barn på 2,5 år leker mye alene! Det at barnehagen kaller det et problem og legger problemet på deg vil jeg si er ganske uprofesjonelt. Makan. 

Jobber i barnehage, har gjort det i mange år. De barna som leker mest med andre barn er oftest de som har søsken, da gjerne større søsken. Ikke tenk så mye mer på det, du. Senk skuldrene 😊

Anonymkode: ab15d...230

Skrevet

Synes det høres veldig rart ut. Har en på samme alder som nettopp flyttet over på stor avdeling, hvor vi fikk beskjed om at når det kom til samspill og rollelek var hun langt foran de jevnaldrende og ville ha bedre utbytte av å være med de litt eldre barna. Andre er sikkert foran henne på andre områder, men mitt inntrykk er hvertfall at det er mest vanlig med alene-lek og lek ved siden av hverandre enn nødvendigvis sammen med hverandre i den alderen. 

Men hadde nok bedt om en utviklingssamtale med pedleder, og om dette er noe resten av avdelingen ikke bekymrer seg for hadde jeg meldt inn hva denne ansatte sa til deg og bedt de ta det opp med h*n. 

AnonymBruker
Skrevet

Min jente er snart 2 1/2 år og leker også mest alene har de sagt. Men det ble ikke fremstilt som noe problem. Hun er også litt sent ute med språket, så mulig det er en sammenheng der. Men hun er tillitsfull med de voksne og leker mye med storesøsteren sin og oss foreldre. Jeg skjønner ikke at barnehagen din mener dette er et problem.

Anonymkode: 98d82...635

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Og hva gjør barnehagen for å tilrettelegge, legge opp til lek med andre barn og bistå - hvis de mener det er så feil? 

Anonymkode: fd583...b56

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...