Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei
Jeg sliter ekstremt med dårlig sanvittighet - for det meste. Men nå er det en spesifikt situasjon. En venninne skal feire tretti årsdagen sin og har invitert vennene ned til feriehuset i Spania. Jeg har nå kjøpt billett. Og den dårlige samvittigheten slår meg som en stein i brystet. For det første pga klima - jeg kjenner umiddelbart på at jeg er et forferdelig menneske som ikke burde ødelegge klimaet bare for at jeg kan henge litt i Spania. Til tross for at jeg gjør veldig mye positivt for klimaet, spiser ikke kjøtt, tar mye buss istedet for fly, kjører ikke bil, kjøper klær brukt, osv. Så logisk vet jeg at det går bra at man flyr noen ganger i året, men den dårlige samvittigheten kveler meg. MEN det som slår meg enda hardere er samvittigheten min ovenfor familien min, foreldrene mine. Jeg er 30 år, og skal jo kunne styre mitt eget liv uten å tenke på dem, men jeg får umiddelbart dårlig samvittighet for at jeg reiser mens de ikke får reist (av div grunner, de kan reise de og, men visse ting gjør det litt vanskelig med mindre jeg og søskene mine er med). Så jeg kjenner på at jeg heller burde droppet det og dratt med dem senere, selv om jeg egentlig ikke har lyst til det. Eller at jeg må kompensere, og dra og henge med dem fem ganger så mye fordi jeg nå skal på ferie. Det gir ikke helt mening, men det kjennes veldig tungt. Noen som kjenner på det samme, at den dårlige samvittigheten tar overrhånd?  Jeg er alt for opphengt i at andre skal ha det bra, og det har gått utover mitt eget liv mange ganger, så jeg prøver å jobbe med det. 

Anonymkode: 35140...03a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

TS her, legger til;
Jeg begynner også å tenke at jeg ikke burde reise noe sted fordi det er krig i Palestina og Ukraina, det skjer jævlige ting der og her skal jeg reise og kose meg. Jeg vet at det også er ulogisk på en måte, men alle disse tankene gjør at jeg får trang til å avbestille billettene fordi jeg får så dårlig samvittighet. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter også med dårlig samvittighet, men dette høres nesten sykelig ut. Hvor er logikken i at du skal la være å leve livet ditt fordi andre har valgt annerledes eller ikke har muligheten på grunn av andre årsaker? Det er ufattelig tragisk det som skjer i Gaza, men at du reiser på tur med vennene dine en sjelden gang har ingenting å si for de menneskene fra eller til. Hva familien din gjør er heller ikke ditt ansvar. 

Reis på turen og legg igjen den dårlige samvittigheten hjemme.

Anonymkode: dea9c...24a

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tuller du? 🫣🤷‍♀️

Anonymkode: d6b42...119

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du er jo overhysterisk. Krigen i Ukraina og Israel slutter ikke om du holder deg hjemme. At foreldrene sine ikke kan reise av diverse årsaker er heller ikke din skyld.

Jeg hadde reist og kost meg hvert eneste minutt. Hadde til og med spist kjøtt og kjøpt meg nye klær om jeg falt for fristelsen. Jeg lever bare en gang og da skal jeg ha det bra og få gjøre hva som gleder meg.

Jeg eier ikke ett snev av skam her i livet, hva andre gjør får være opp til de.

Anonymkode: a8d9d...aa8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg sliter også med dårlig samvittighet, men dette høres nesten sykelig ut. Hvor er logikken i at du skal la være å leve livet ditt fordi andre har valgt annerledes eller ikke har muligheten på grunn av andre årsaker? Det er ufattelig tragisk det som skjer i Gaza, men at du reiser på tur med vennene dine en sjelden gang har ingenting å si for de menneskene fra eller til. Hva familien din gjør er heller ikke ditt ansvar. 

Reis på turen og legg igjen den dårlige samvittigheten hjemme.

Anonymkode: dea9c...24a

Ja du har rett. Jeg tror det henger mye sammen med at jeg kjenner veldig på et ansvar overfor familien. Jeg føler at jeg ikke må ha det for gøy eller gjøre for mye gøye ting, fordi de ikke har gjør det. Jeg vet logisk at det ikke er riktig eller en bra måte å tenke på, og jeg prøver virkelig å tenke at hva jeg gjør eller ikke gjør ikke skal "kontrolleres" av tankene på hva de føler rundt det. Men det er svært vanskelig. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres mer ut som angst og tvang enn "dårlig samvittighet". Søk hjelp.

Anonymkode: c5f8d...6a3

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette høres mer ut som angst og tvang enn "dårlig samvittighet". Søk hjelp.

Anonymkode: c5f8d...6a3

TS her.
Jaa jeg skjønner hva du mener. Det med klima og krig er ikke noe som reelt stopper meg, men det henger ved meg. Spesielt kanskje dette med klima i denne saken, noe jeg tror mange unge kan kjenne seg igjen i. Vi blir pepret og pepret med hvor mye vi må gjøre for å stoppe klimakrisen, og det har skapt vonde følelser og dårlig samvittighet. 

Men det med familien handler nok mer om en følelse jeg har hatt siden jeg var liten - at det er mitt ansvar i familien å sørge for at alle har det bra. Det har blitt sagt ting fra noen av dem tidligere (sagt midt i heten av situasjonen) som gjør at det fremdeles henger med meg. Jeg skal ikke ha det for gøy, fordi andre har det kjipt. 

• Liker 1
Skrevet

Har du vurdert terapi? Dette er vel tanker mange av oss ikke klarer å forestille seg skulle være et hinder for å reise av sted og hygge seg for noen dager. La fokus ligge mer på hva du kan se, oppleve og spise der du skal. Finn noe du kan glede deg til på destinasjonen som en motvekt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette hørtes veldig vondt ut å leve med. Har du hatt en vanskelig oppvekst TS, med mye guilting eller at dine behov ikke var like viktige som alle andres? Høres ut som du kunne hatt god nytte av terapi.

Anonymkode: f35de...cdd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her:
Som den eldste gutten i familien med mange småsøstre har det alltid vært meg som har hatt ansvar - måtte tatt ansvar for småsøsknene mine når foreldrene mine ikke har vært tilstede. Jeg måtte fort bli voksen, og har nok blitt svært seriøs etter det. Jeg bor i samme bygd som de bor i for å kunne være tilstede hvis det trengs av meg, istedet for å flytte til storbyen. Så ja, det er flere ting som gjør at samvittigheten tærer på meg og at jeg ikke føler at jeg kan forlate dem for å ha det "gøy uten god grunn". 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Flyet letter og flyr nedover om du er passasjer eller ei, så dette er et dårlig argument. 
Om jeg tror jeg sparer miljøet ve då gå til jobb er det tull, bussen ruller fordi her om jeg sitter på eller går, så det blir samme miljø utslipp uansett. 
husk også at Norge er en liten prikk i det store verdensbildet. 
Du er 30 og bestemmer selv om du vil reise ned i en bursdag. Om noen gir deg dårlig samvittighet for det, kan du so at dette bestemmer du selv og du trenger denne turen. 
Hvis du ikke er økonomisk avhengig av foreldrene dine og at de må betale 

Anonymkode: 1130d...db7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror nok du har godt av å få profesjonell hjelp.

Anonymkode: c3307...d39

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har noe samme bakgrunn som deg, og kjente i perioder før på mye av det samme. Da var jeg deprimert. Hvorfor skal jeg ha det bra når folk i Afrika sulter osv. Følte ansvar for alt og alle. Dårlig samvittighet for alt som innebar noe som helst fokus på meg selv. Jeg var helt ekstrem. Dette forsvant med depresjonen, gradvis, og jeg har aktivt jobbet med meg selv for å forstå at også jeg fortjener å ha det bra. Så nå er det egoisme på høyt nivå 😄Og da har de rundt meg det bedre og, når jeg ikke er en utbrent skurefille.  Du fortjener glede og å kose deg, på lik linje med alle andre. Den eneste du har ansvar for er deg selv (samt evt barn under 18). Krigen i Gaza er ikke avhengig av deg. En flytur styrter ikke verden og dine foreldre har ansvar for seg selv. Dra på tur og kos deg!❤️

Anonymkode: 28682...867

AnonymBruker
Skrevet

Dette er tvangsbasert og angstrelatert, og ikke en følelse/tanke (dårlig samvittighet). Du bør frigjøre deg fra tvangstanker så du ikke styrer livet ditt etter slike tanker. Det går fint å være miljøbevisst og ansvarsfull og samtidig leve livet sitt.

Anonymkode: 8b785...48b

Skrevet

Ikke rart venstresiden gjør det så godt ved valg når vi har innbyggere med stemmerett som dette.

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du har klima angst, tror folk som deg kunne ha godt av å slå av nyhetene......og kanskje dratt på ferie ?

Kanskje kunne de nye inntrykkene du får underveis være hjelpende for å ta deg gjennom en alvorstung verden og vinter ?

Anonymkode: 08cc9...e94

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...