Gå til innhold

Klarer ikke finne ut hvor langt jeg er på vei?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Har søkt litt på nett for å finne ut ca. hvor langt jeg er på vei, men blir ikke helt klok på det..

Har gått gjennom IVF og satt inn 5 dagers 21 desember.

Hadde siste mens 30.11 og regner jeg fra da så er jeg i dag 5 + 0. Klinikken har skrevet opp at jeg er 5 + 2 i dag og i om jeg er 5 uker i dag så skulle termin vært ca 5 september, men kalkulatorer på nett og klinikk spiren sin egen terminkalkulator sier termin 10 september 😳

Aleris sin kalkulator sier 5 + 2 som klinikken min også sier.

Hva er jeg?😂

Anonymkode: abe40...5e7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer med graviditet😍 Du har en "ballpark" på omtrentlig hvor langt du er på vei, også vil du få vite  nøyaktig termindato på TUL. Det er uansett ytterst få som føder på termindato, og det er også vanlig at termindato flyttes noen dager på TUL. Min termindato ble flyttet 1 dag på TUL😊 

Anonymkode: 3cc6e...7ba

• Liker 1
Skrevet

Ville gått ut i fra den terminen klinikken setter, i og med at det er ivf. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hva er jeg?😂

Anonymkode: abe40...5e7

Forvirret😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

All termin er + - 14 dager uansett. 

Men hvis du da skal regne fra EL så er den 5 dager før innsett. Når man regner fra mens (noe man ikke gjør med ivf) så vil det være litt slingringsmoment fordi EL ikke kommer en fast dag i en syklus. 

Du skal ta utgangspunkt i den terminen klinikken setter- men ikke bli overrasket om de flytter deg både frem og tilbake på UL kontroller. Målingene der er også basert på små marginer.  

Med første ble jeg flyttet bak på tidlig UL, og frem på Ordinær UL selv om det var IVF og man viste nøyaktig når.. 

Anonymkode: 1713d...db1

• Liker 1
Skrevet

De dagene har da uansett ikke noe å si. Morsomt hvor opptatt man er av små detaljer uten mening så fort man blir gravid. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, BobbySocks said:

De dagene har da uansett ikke noe å si. Morsomt hvor opptatt man er av små detaljer uten mening så fort man blir gravid. 

Det har noe å si hvis man føder prematurt faktisk, og hvor man får fødeplass i de tilfellene :) 

Anonymkode: 8f2ab...052

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, Melus said:

Ville gått ut i fra den terminen klinikken setter, i og med at det er ivf. 

Dette. Sykehuset skal forholde seg til klinikkens termin siden det er IVF.

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Gratulerer med graviditet😍 Du har en "ballpark" på omtrentlig hvor langt du er på vei, også vil du få vite  nøyaktig termindato på TUL. Det er uansett ytterst få som føder på termindato, og det er også vanlig at termindato flyttes noen dager på TUL. Min termindato ble flyttet 1 dag på TUL😊 

Anonymkode: 3cc6e...7ba

Man skal ikke flytte IVF dato i utgangspunktet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

På innsettdagen er du alltid 2+antall dager embryoet var, altså 2+5 i ditt tilfelle. Da skal du være 4+5 idag. Gratulerer! 

Anonymkode: 41b1e...416

Skrevet

Gå ut ifra det klinikken sier! Det er uansett det som blir stående i papirene dine:)

Jeg er også gravid med ivf og her har de kun skrevet ivf-terminen hele veien uavhengig av målinger på TUL eller OUL.

som de på sykehuset sa til meg: De vet jo nøyaktig hvor gammelt embryoet er, til forskjell fra andre graviditeter og da er den utregnede ivf-terminen «mer nøyaktig» enn størrelses-beregnet fra ultralyd.

Bare vær litt obs på at man da ikke justerer fosteret til en gjennomsnittsstørrelse ved OUL og at man kan oppleve at fosterets størrelse avviker litt mer fra gjennomsnittet enn vanlig. (Som er uproblematisk så lenge babyen følger sin egen vekstkurve og ikke er altfor liten eller altfor stor)

- For vanligvis så justerer man jo alle fostre til å ha en viss alder i forhold til et gjennomsnitt i størrelse, men f.eks min ivf baby har hele veien vært ganske stor. Hadde jeg blitt juster sånn som «alle andre» ved ordinær ultralyd ville terminen min blitt flytta en uke som om babyen er «eldre» enn det den faktisk er. Min ivf termin er 31.1 (Men kunne vært 24.1 utifra ultralyd). 

Uansett: gratulerer så mye med graviditet! Krysser alt jeg har for deg/dere 🥰

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har noe å si hvis man føder prematurt faktisk, og hvor man får fødeplass i de tilfellene :) 

Ja, men ikke i uke fem. Man skal både på TUL og UL.

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, BobbySocks said:

Ja, men ikke i uke fem. Man skal både på TUL og UL.

Det har jo noe å si når IVF terminen ikke flyttes. Den blir ikke en annen hverken på TUL eller OUL, eller noen andre UL. Jeg fordtår godt man vil vite hvor langt man er på vei, og om man er en eller to dager inn i en uke, kortere eller lenger. Hvis du ikke bryr deg om det, flott for deg, men det gjør ganske mange andre. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ved IvF regner man at man er 2 uker + antall dager embryoet er på innsettsdagen. Du satt inn 5-dagers og er dermed 2+5 uker på vei på innsettsdagen. Termin ved IvF blir ikke flyttet på! 

Anonymkode: 3ec34...3cf

AnonymBruker
Skrevet

På St Olavs bestemmes termin på UL i uke 18-20, uavhengig av ivf og innsett dato. Jeg har ivf og ble flyttet 8 dager frem på UL uke 20. Det er vanlig at embryo fra fryseforsøk har raskere vekst i starten av utviklingen, det foregår en studie på dette på St Olavs nå. Og når fosteret vokser raskere er det også klar for fødsel tidligere. Blir derfor mest riktig å bestemme termin ut fra fosterets vekst, ikke dato for da du satte inn. Men skjønner ut fra svarene at en del andre sykehus tydeligvis gjør det på en annen måte. Så hva som blir din termindato kommer an på hvilket sykehus du tilhører.

Anonymkode: 9f6ce...b45

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spiller det noen som helst rolle..?

Anonymkode: 1068c...eed

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Spiller det noen som helst rolle..?

Anonymkode: 1068c...eed

Ved IVF har man en litt lengre vei til graviditet enn mange andre. Da kan de første ukene (og dagene) ha enorm betydning for den det gjelder mtp tanker og bekymringer rundt veien videre. Jeg ble satt tilbake tre dager på sykehuset og det føltes ut som verdens undergang fordi da var det tre ekstra dager med nedtelling til milepæler man hadde satt seg (uke 12) f.eks. I den store sammenheng betyr det ikke så mye, men der og da: alt!

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...