AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #1 Skrevet 4. januar 2024 Jeg har kjøpt en leilighet som mine foreldre bor i. De betaler meg leie, men kun 60% av antatt leiemarkedspris. Hva kan jeg trekke fra på leieinntekten før skatteberegning? Kan jeg trekke fra alle fellesutgifter? Disse er i det vesentlige knyttet til lys, varme, renhold, m.m. Svært lite felles gjeld. Hva med rentekostnadene jeg har på lånet? Og så er det 22% skatt på alt, fra første krone? Anonymkode: 8babd...743
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #2 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har kjøpt en leilighet som mine foreldre bor i. De betaler meg leie, men kun 60% av antatt leiemarkedspris. Hva kan jeg trekke fra på leieinntekten før skatteberegning? Kan jeg trekke fra alle fellesutgifter? Disse er i det vesentlige knyttet til lys, varme, renhold, m.m. Svært lite felles gjeld. Hva med rentekostnadene jeg har på lånet? Og så er det 22% skatt på alt, fra første krone? Anonymkode: 8babd...743 Du kan trekke fra fellesutgifter, kommunale avgifter, energi, forsikring osv, vedlikehold og annet knyttet til drift av boligen. Overskuddet er skattepliktig. Renteutgiftene dine er fradragsberettiget på lik linje ned andre renteutgifter. Du skal ikke blande dem med utgifter til din sekundær bolig. For skatteetaten er det likegyldig hva du har brukt låne beløp til. Anonymkode: 4f82a...279 1
Leeloo Skrevet 4. januar 2024 #3 Skrevet 4. januar 2024 Sjekk hvor mye over/under «kostpris» de betaler. Om leien tilsvarer ca. løpende utgifter (utenom renter/lån) så er der skattefritt når du leier ut til familie. https://boligmentoren.no/utleie-til-naerstaende/ 1
Amossa Skrevet 4. januar 2024 #4 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du kan trekke fra fellesutgifter, kommunale avgifter, energi, forsikring osv, vedlikehold og annet knyttet til drift av boligen. Overskuddet er skattepliktig. Renteutgiftene dine er fradragsberettiget på lik linje ned andre renteutgifter. Du skal ikke blande dem med utgifter til din sekundær bolig. For skatteetaten er det likegyldig hva du har brukt låne beløp til. Anonymkode: 4f82a...279 Er du sikker på et energi (strøm) kan trekkes fra? Det trodde jeg ikke..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå