Gå til innhold

Hvordan kombinere: Kveldsarbeid og familieliv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jobber i kulturskolen og har undervisning på ettermiddag og kveld. Har samtidig veldig lyst på egne barn og lurer på erfaringer/tips rundt å kombinere jobb på ettermiddagen/kvelden med et familieliv? Hvordan funker det? Hvordan får du/dere kabalen til å gå opp? Erfaringer/tips? 

Anonymkode: 02adc...b28

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det kveld hver dag? Eller visse perioder? Fra når til når? 

Anonymkode: bc68a...3c9

AnonymBruker
Skrevet

Jobber turnus med 2 kvelder i uken, i snitt. Avhengig av at mannen ikke har turnus og kveldsarbeid da. Han har 8-16, eller fleksitid. Så når jeg har fri eller kveld, er det jeg som leverer i bhg og har hun på morgen. Han begynner da tidligere ( 07).. så han kan gå tidligere og hente i 15-15.30 tiden. Det er mannen som må ta ungen på ettermiddag og morgen etter, når jeg har sein/tidlig. 

Men jeg har goood tid om morgningen og får en god morgenstund med mini hver kveldsvakt. Pleier ikke å levere før 09 jeg når det er jeg som leverer. 

Anonymkode: c2d8f...ae0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må ha en partner med dagjobb. Eller ei bestemor i nærheten som stiller opp.Hvis ikke må du ha barnevakt (dyrt på fast basis…ikke verdt det).

Anonymkode: c64e8...1ff

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet en periode 50% med bare kveldsvakter. Fra ca 15-22. Da leverte jeg i bhg og mannen hentet. Han måtte og ta resten av ettermiddagen og kvelden. Av og til fikk vi hjelp av besteforeldre som hentet barna og hadde det litt, så mannen ikke måtte ha de alene så ofte. Nå ble det ikke mer enn 2-3 kvelder i uken jeg jobbet siden jeg og jobbet helg.

Hver eneste ettermiddag med undervisning ser jeg for meg blir utfordrende for da får du vel bare sett barna i helgen? 🤷‍♀️

Anonymkode: 0d00e...e42

Skrevet

Jeg tror det blir veldig slitsomt å måtte sørge for at alt skal stemme med arbeidstider. Hadde ikke orket. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Beklager TS. Jeg er tidligere musiker med mange års undervisningserfaring, men sluttet blant på grunn av dette. Jeg ser faktisk ikke hvordan det lar seg gjøre å kombinere en arbeidstid fra kl 14-15 og utover med å ha barn. Du må jo ha noen til å passe på dem, og ikke er det bra for barna å aldri se mamma heller. Barns liv er veldig A4, med barnehage og skole på dagtid og hjemmetid på ettermiddag/kveld. Når de begynner på skolen kommer det i tillegg fritidsaktiviteter, venner, dugnader og mye annet på kveldstid. Jeg mener at med mindre du har en mann som vil være alenepappa i ukedagene er det svært egoistisk å få barn med den jobben du har. Kanskje du bør vurdere en annen karrierevei fremover? Det er en hel verden utenfor kunstnerlivet som faktisk ikke er så ille. 

Kan du evt søke deg inn som lærer på barneskolen og undervise i musikk, K&H og slikt? Evt ta videreutdanning i noen kjernefag som norsk, samfunnsfag eller matematikk? 

Anonymkode: 5a961...551

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Min samboer jobber skift, dvs varierende mellom natt/tidlig/seint. Einaste måten det går på, er ved at jeg har en svært fleksibel jobb. Jeg enda med å bytte jobb for å få meir fleksibilitet. Det funker, men blir så klart mye mer på meg enn samboeren. Men det er det livet vi har valgt. 

Anonymkode: 9ca48...e4b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Min samboer jobber skift, dvs varierende mellom natt/tidlig/seint. Einaste måten det går på, er ved at jeg har en svært fleksibel jobb. Jeg enda med å bytte jobb for å få meir fleksibilitet. Det funker, men blir så klart mye mer på meg enn samboeren. Men det er det livet vi har valgt. 

Anonymkode: 9ca48...e4b

Natt/tidlig/seint er noe helt annet enn bare seint. Ts vil jo aldri være hjemme med barna på ettermiddagen/kvelden, aldri spise middag med dem eller legge dem. Hadde du klart å ta hver eneste ettermiddag og kveld med ungene alene, etter jobb?

Anonymkode: 0d00e...e42

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det var genialt når barna var helt små, vi kunne utsette barnehagestart til de var to med at mannen jobbet dag, og jeg jobbet ettermiddag og kveld. Bakdelen var at vi voksne så lite til hverandre. Men når de er i barnehagen på dagen blir det litt værre. 

Anonymkode: 21cf2...2db

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg syns det var genialt når barna var helt små, vi kunne utsette barnehagestart til de var to med at mannen jobbet dag, og jeg jobbet ettermiddag og kveld. Bakdelen var at vi voksne så lite til hverandre. Men når de er i barnehagen på dagen blir det litt værre. 

Anonymkode: 21cf2...2db

Ja, eller når skole starter og man ikke kan sende de av gårde senere enn 7.30. Og har man flere barn som skal i hver sin retning på ettermiddagen er det enkelt å være bare alene om det. Barnehageperioden er kort, de starter når de er 1 og slutter de er 5 eller 6. Da er det 13-14 år igjen til de flytter ut.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja, eller når skole starter og man ikke kan sende de av gårde senere enn 7.30. Og har man flere barn som skal i hver sin retning på ettermiddagen er det enkelt å være bare alene om det. Barnehageperioden er kort, de starter når de er 1 og slutter de er 5 eller 6. Da er det 13-14 år igjen til de flytter ut.

Det er nå slik at man kan gjøre endringer i livet også. Alle beholder ikke samme jobb etter 5 år. Da kan man ta en ny status. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er nå slik at man kan gjøre endringer i livet også. Alle beholder ikke samme jobb etter 5 år. Da kan man ta en ny status. 

Hvis du er musikklærer eller kunstlærer i kulturskolen er det ikke så lett. Det er et smalt fagfelt og barn undervises etter skoletid. Så nei, man kan ikke bare bytte. Men man kan ta en annen utdanning å gjøre noe annet, eller man kan ta en ufaglært jobb. Det har jeg gjort selv, var i samme situasjon, men fant heldigvis ut tidlig at det ikke var forenelig med en familie så jeg tok en annen utdanning og har nå godt betalt jobb med flekstid. Lureste jeg har gjort!

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du er musikklærer eller kunstlærer i kulturskolen er det ikke så lett. Det er et smalt fagfelt og barn undervises etter skoletid. Så nei, man kan ikke bare bytte. Men man kan ta en annen utdanning å gjøre noe annet, eller man kan ta en ufaglært jobb. Det har jeg gjort selv, var i samme situasjon, men fant heldigvis ut tidlig at det ikke var forenelig med en familie så jeg tok en annen utdanning og har nå godt betalt jobb med flekstid. Lureste jeg har gjort!

Som jeg skrev - alle beholder ikke samme jobb i 5 år. Det er ingen grunn til å hverken droppe barn eller vente med å finne ny jobb nå, hvis man trives med det som er og har en løsning på det. Man kan ta ting som det kommer. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Som jeg skrev - alle beholder ikke samme jobb i 5 år. Det er ingen grunn til å hverken droppe barn eller vente med å finne ny jobb nå, hvis man trives med det som er og har en løsning på det. Man kan ta ting som det kommer. 

Men som kunstner får du ikke samme lønn som ufaglært i eller annen tilfeldig jobb som man gjør som spesialist i kulturskolen eller skolekorps som er helt ok betalt. Så jeg er uenig i at man «bare kan ta ting som det kommer». Det er som å be en ingeniør jobbe i kassa på Kiwi (ikke at det er noe i veien med å sitte der, men det var kanskje ikke derfor man ble ingeniør). 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Men som kunstner får du ikke samme lønn som ufaglært i eller annen tilfeldig jobb som man gjør som spesialist i kulturskolen eller skolekorps som er helt ok betalt. Så jeg er uenig i at man «bare kan ta ting som det kommer». Det er som å be en ingeniør jobbe i kassa på Kiwi (ikke at det er noe i veien med å sitte der, men det var kanskje ikke derfor man ble ingeniør). 

Mange bytter både fagretninger og utdannelse i løpet av livet. Både ufaglært og faglært. Samfunnet er blitt slik at man har ikke en eneste karriere i løpet av livet. Noen finner ut av at de vil drive med noe annet eller ønsker å ta seg en annen type jobb. Jeg ser virkelig ikke problemet. Heller ikke at en ingeniør jobber i kassa på Kiwi. Hva så?

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal du jobbe hver kveld? 

Jeg begynte i turnusjobb da vi fikk barn, og det har gått helt fint i 7 år nå. Da de gikk i bhg hadde jeg de hjemme på dager med kveldsvakt og så hadde vi "vaktskifte" utenfor jobb (vi jobbet 50 meter fra hverandre), så tok han ungene med seg hjem. Han liker å være hjemme med de når jeg er på kveldsvakt, men jeg pleier å holde huset i orden, handle og preppe/lage middag til de, så han ikke trenger å stresse. 

Nå jobber jeg to kvelder i uka, og ungene går på skole, så jeg ser de mye mindre og det er jo litt trist. Men hele familien er vant til det, så det stikker ikke så dypt. Forsøker å være tilstede når vi er sammen. 🙂

Anonymkode: 4f34c...666

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du kollegaer som har barn, TS? 

Anonymkode: 055d1...1fd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Mange bytter både fagretninger og utdannelse i løpet av livet. Både ufaglært og faglært. Samfunnet er blitt slik at man har ikke en eneste karriere i løpet av livet. Noen finner ut av at de vil drive med noe annet eller ønsker å ta seg en annen type jobb. Jeg ser virkelig ikke problemet. Heller ikke at en ingeniør jobber i kassa på Kiwi. Hva så?

Ja, men jeg ville tenkt på det før barn og lagt en plan. Når barna først er der er det kanskje ikke like enkelt å få tid til å studere/gå ned i lønn. For ja, man kan bytte, men skal man ha samme lønn kreves det (ganske lang) utdanning. Been there, done that (og fikk første barn i studietid nr 2). 

Jeg er ikke helt sikker på du forstår hvor smalt et fagfelt man er utdannet til som kunstner/musiker. Det er ikke «bare» å bytte til noe annet. Man kan bruke mye av det man har lært (stayerevne, kvalitet, konkurranseinnstinkt, overholde tidsfrister, målrettethet osv), men man er ikke kvalifisert faglig til noe som helst av andre kunnskapsjobber enn nettopp den man har som sitt spesialfelt. Man har aldri levert skriftlige akademiske oppgaver til eksempel, det er jo utøvende utdanninger. Som lærer innen kultur er det bare ettermiddagsarbeid, og man er ikke vanlig lærer som kan undervise på barneskolen. Man er heller ikke dyktig nok til å jobbe utøvende med kunsten sin og leve av det, det er derfor mange underviser. Så da kan man få seg en jobb som renholder, butikkmedarbeider, hjelpepleier eller annet, til halve lønnen. Ikke får man bruk for sin minst fem pr lange utdanning.

Men å bli student i voksen alder med ansvar for barn, det må planlegges økonomisk. Man har jo gjerne både studielån og boliglån og oppå det kommer alle kostnadene som barnet/barna fører med seg. Studier er lett å kombinere tidsmessig da, men man må ta seg råd til det.

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, men jeg ville tenkt på det før barn og lagt en plan. Når barna først er der er det kanskje ikke like enkelt å få tid til å studere/gå ned i lønn. For ja, man kan bytte, men skal man ha samme lønn kreves det (ganske lang) utdanning. Been there, done that (og fikk første barn i studietid nr 2). 

Jeg er ikke helt sikker på du forstår hvor smalt et fagfelt man er utdannet til som kunstner/musiker. Det er ikke «bare» å bytte til noe annet. Man kan bruke mye av det man har lært (stayerevne, kvalitet, konkurranseinnstinkt, overholde tidsfrister, målrettethet osv), men man er ikke kvalifisert faglig til noe som helst av andre kunnskapsjobber enn nettopp den man har som sitt spesialfelt. Man har aldri levert skriftlige akademiske oppgaver til eksempel, det er jo utøvende utdanninger. Som lærer innen kultur er det bare ettermiddagsarbeid, og man er ikke vanlig lærer som kan undervise på barneskolen. Man er heller ikke dyktig nok til å jobbe utøvende med kunsten sin og leve av det, det er derfor mange underviser. Så da kan man få seg en jobb som renholder, butikkmedarbeider, hjelpepleier eller annet, til halve lønnen. Ikke får man bruk for sin minst fem pr lange utdanning.

Men å bli student i voksen alder med ansvar for barn, det må planlegges økonomisk. Man har jo gjerne både studielån og boliglån og oppå det kommer alle kostnadene som barnet/barna fører med seg. Studier er lett å kombinere tidsmessig da, men man må ta seg råd til det.

Da ville du gjort det. Jeg hadde ikke brukt tid på det, for man kan endre både preferanser, ønsker og tanker om fremtiden når man får barn. Uansett hvilket yrke man har.

Du virker mer opptatt av å fremheve yrket kunstner / musikant. Det er irrelevant. Det finnes mange smale yrker, hvor folk velger å gjøre noe annet etterhvert. De tar en annen type jobb; noen ser at de ønsker ikke lenger å drive med faget sitt og begynner jobbe i dyrebutikk. Noen innser at de burde ha blitt noe annet hele livet sitt og tar studier etter barna har lagt seg eller mens de er i barnehage.

Det er også svært spesielt å anta:

Man er heller ikke dyktig nok til å jobbe utøvende med kunsten sin og leve av det, det er derfor mange underviser

Det kan være det er ikke en prioritet i seg selv. Jeg kjenner økonomer som sitter i kassa på Kiwi og ingeniører i barnehage. Fordi det er ikke alle som forblir det de valgte første gang, ei heller andre eller tredje gang. Slik er livet. Man kan ikke sette det på vent fordi man skal tror man skal sortere ut alt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...