Gå til innhold

Utslitt sykemelding

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor sliten og hvilke symptomer må man ha for å få sykmelding? Jeg er helt utslitt.. vært i lang tid. 

Noen her som har fått sykmelding for det? Evt. hvor lenge? Hjalp det? 

Anonymkode: d3856...651

AnonymBruker
Skrevet

Sliter med høyt blodtrykk og stressrelaterte plager innimellom, spesielt når det har vært et travelt år (har sesongjobb og jobber mye)

Har en forståelsesfull lege og han har ingen betenkeligheter med å gi meg 2-4 ukers sykemelding. Det er selvsagt ikke noe jeg utnytter, men når jeg våkner med angst og hele kroppen dunker flere dager på rad er det på tide å ta en pause.

Anonymkode: 6c6c9...9eb

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sliter med høyt blodtrykk og stressrelaterte plager innimellom, spesielt når det har vært et travelt år (har sesongjobb og jobber mye)

Har en forståelsesfull lege og han har ingen betenkeligheter med å gi meg 2-4 ukers sykemelding. Det er selvsagt ikke noe jeg utnytter, men når jeg våkner med angst og hele kroppen dunker flere dager på rad er det på tide å ta en pause.

Kan legge til at jeg har mye hjerteproblemer l familien og går til jevnlig kontroll da det er arvelig, så legen min er veldig obs på det.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er så sliten at du får fysiske symptomer, så må du kanskje roe ned litt. Om det hjelper er avhengig av hva som gjør deg sliten. Er det jobben, er det psykisk osv. Hva gjør du selv f.eks. for å bli mindre sliten? 

Anonymkode: c0652...372

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvor sliten og hvilke symptomer må man ha for å få sykmelding? Jeg er helt utslitt.. vært i lang tid. 

Jeg ble sykemeldt. Da hadde jeg fått i flere år med høyt stress/tankekjør/følte meg helt overveldet/sov minimalt på natta. Husker ukene før jeg sykemeldt meg så gråt jeg på vei til jobb for jeg var så sliten at jeg ikke orket mer. Orket ikke å være sosiale eller empatisk ovenfor kollegaer. Om noen ba meg om å hjelpe de med noe eller ta en arbeidsoppgave så stod tårene i øyenene mine fordi jeg ikke kunne oversku en arbeidsoppgave ekstra en det jeg allerede hadde. Ble sykemeldt helt/delvis i ett drøyt halvår før jeg begynte jobbe fullt igjen. Men gikk på en smell 2 år senere, ble alvorlig syk av overbelastning -ennå veldig dårlig 5 år etterpå. Så greit å ta litt forhåndsregler om man føler seg utslitt… 

Anonymkode: 160ff...614

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts 

Jeg sliter mye med søvn. Har noen gode perioder innimellom men jeg sliter med innsovning og lange oppvåkninger på nettene. Blir for få timer søvn. 

Jeg er misfornøyd med livet hele tiden. Spesielt jobben. Syns alt er grått og tungt. Har to barn og er mye alene med de. Har kroniskt sykt barn som krever mye ekstra. Jeg er aldri ordentlig glad. Jeg stresser med alt som skal skje og syns det er for mye hele tiden.  De fleste av dagene klarer jeg ikke være den moren jeg vil være. Jeg blir irritabel på jobb (jeg er egentlig konfliktsky, men kan bli sur og ekkel). Empati har jeg ikke lenger. Orker ikke høre på andres problemer. 

Jeg sliter med hukommelsen. Mister lett tråden under samtaler. Husker ikke hva jeg selv har sagt eller motparten. 

Jeg er sliten men blir ikke mindre sliten av å slappe av. Sjelden jeg har mulighet til det. Har aldri tid til meg selv. 

Har ingen fysiske plager, det går mest på psyken. Har kjent press i brystet noen dager og vondt i skuldre/nakke. Men det går over i løpet av dager/uker. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ble sykemeldt. Da hadde jeg fått i flere år med høyt stress/tankekjør/følte meg helt overveldet/sov minimalt på natta. Husker ukene før jeg sykemeldt meg så gråt jeg på vei til jobb for jeg var så sliten at jeg ikke orket mer. Orket ikke å være sosiale eller empatisk ovenfor kollegaer. Om noen ba meg om å hjelpe de med noe eller ta en arbeidsoppgave så stod tårene i øyenene mine fordi jeg ikke kunne oversku en arbeidsoppgave ekstra en det jeg allerede hadde. Ble sykemeldt helt/delvis i ett drøyt halvår før jeg begynte jobbe fullt igjen. Men gikk på en smell 2 år senere, ble alvorlig syk av overbelastning -ennå veldig dårlig 5 år etterpå. Så greit å ta litt forhåndsregler om man føler seg utslitt… 

Anonymkode: 160ff...614

Ts 

Jeg kan kjenne meg igjen i det du skriver. Har hatt det sånn i flere år enda og tenker at jeg kan jo alltids fortsette, men når er nok nok? Jeg har heller ingen løsning annet enn jobbytte og det tenker jeg er vanskelig igjen om jeg blir sykmeldt lenge. 

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Herregud for en arbeidsmoral... 

Anonymkode: 6f1c7...9b4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du er så sliten at du får fysiske symptomer, så må du kanskje roe ned litt. Om det hjelper er avhengig av hva som gjør deg sliten. Er det jobben, er det psykisk osv. Hva gjør du selv f.eks. for å bli mindre sliten? 

Anonymkode: c0652...372

Ts

Jeg føler ikke det er noe jeg selv kan gjøre. Føler jeg gjør det jeg må hele tiden og det sliter meg ut. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja det er jo arbeidsmoralen som gjør at jeg holder ut der. Jeg har i gjennomsnitt 2 egenmeldingsdager i året. 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ts

Jeg føler ikke det er noe jeg selv kan gjøre. Føler jeg gjør det jeg må hele tiden og det sliter meg ut. 

Det kalles å jobbe... man selger sin arbeidskraft og må yte for pengene man får

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uff, stakkars deg TS. Jeg kjenner meg igjen i mange av symptomene dine  og også dette med å gå rundt hele tiden og alltid være misfornøyd. Men jeg gikk på et stressmestringskurs i regi av kommunen (gratis lavterskeltilbud) , og der lærer man om alt fra angst og stress til kvernetanker og grubling. Jeg fikk også en fin selvhjelpsapp. For meg så hjelper det å skyve kvernetanker og grubling unna, og å være fornøyd med det jeg har. Jeg har også pekt ut energityver og satt meg konkrete mål mtp hva som kan gjøre at jeg blir mer lykkelig med livet mitt. For meg blir det å klare å flytte i løpet av noen få år. Nedskalere slik at jeg får mindre jobb med hus og hage  og at jeg får litt bedre råd. Det er noe konkret som jeg kan gjøre.

Men med mindre du tar aktivt del i tankemønstre dine, så vil du møte veggen med jevne mellomrom, dersom ingen ting i livet ditt endrer seg. For en sykemelding løser faktisk ingen av problemene dine.

Anonymkode: 94ccd...bfb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

De som kommer til et slikt punkt gjør ofte det på grunn av høy arbeidsmoral, de er pliktoppfyllende og strekker seg ofte lenger enn det som er bra. Og så blir de syk av det.

Ingen går på veggen av å være lat.

Anonymkode: 1937a...29b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uff, stakkars deg TS. Jeg kjenner meg igjen i mange av symptomene dine  og også dette med å gå rundt hele tiden og alltid være misfornøyd. Men jeg gikk på et stressmestringskurs i regi av kommunen (gratis lavterskeltilbud) , og der lærer man om alt fra angst og stress til kvernetanker og grubling. Jeg fikk også en fin selvhjelpsapp. For meg så hjelper det å skyve kvernetanker og grubling unna, og å være fornøyd med det jeg har. Jeg har også pekt ut energityver og satt meg konkrete mål mtp hva som kan gjøre at jeg blir mer lykkelig med livet mitt. For meg blir det å klare å flytte i løpet av noen få år. Nedskalere slik at jeg får mindre jobb med hus og hage  og at jeg får litt bedre råd. Det er noe konkret som jeg kan gjøre.

Men med mindre du tar aktivt del i tankemønstre dine, så vil du møte veggen med jevne mellomrom, dersom ingen ting i livet ditt endrer seg. For en sykemelding løser faktisk ingen av problemene dine.

Anonymkode: 94ccd...bfb

Ts 

Det høres veldig lurt ut. Takk for tips og forståelse. Skal sjekke om jeg finner det i kommunen. Er det en app du fikk av de eller er det en app jeg kan laste ned tro? 

Det å bli fornøyd med det man har vet jeg er noe jeg burde jobbe med. Jeg føler meg aldri bra nok på noe plan. Sammenligner meg alt for mye med andre. Vet ikke helt hva som gjør at jeg har det bra lenger engang. Finner ikke så mye glede med ting. 

AnonymBruker
Skrevet

Kjør på. Du er ikke alene. I min jobb så er det til stadighet rundt 10% sykemeldinger av diverse diffuse plager som "utbrenthet". Sjargongen er alltid "du vil møte veggen om du presser deg for mye", aldri "det er normalt å være sliten, men vi prioriterer arbeidsmoral, og stiller til jobb selv om vi ikke har lyst". Det er noe nytt at man liksom skal være proppfull av motivasjon og energi til å klare å gå på jobb. 

Ikke så kult for oss som aldri sykemelder oss pga slike ting, og sitter igjen med belastningen, men for all del - do you. 

Anonymkode: ffca9...3a9

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Arbeidsmoral? Hva har dette med arbeidsmoral å gjøre? Utifra det ts beskriver har hun meget høy arbeidsmoral som har gått på jobb og står i jobb selv om hun er på randen. Derfor lufter hun nå tanker her inne med andre damer som kanskje har samme erfaring. 
synd at kvinner må disse andre kvinner og spesielt en ts. 

Kjære ts. Kroppen gir signaler som du bør lytte til. Du bør snakke med legen din om det du skriver her og dere sammen finner en løsning som er best for deg. Helsa er den viktigste du har. 
En 14 dagers sykmelding kan hjelpe på, og jobbe 50% noen uker, så kan du kjenne etter om det har hjulpet. 
Men «ledighet» og gå hjemme kan ofte gjøre vondt verre også. Så det kan være lurt å ha en plan hvis du blir sykmeldt. 
Å ligge hjemme å gruble gir ikke energi. 
Gjør i såfall lystbetonte ting som gir deg glede og energi. Som å trene, møte venner, komme deg ut, vaske hus og det du måtte ønske. 
Å være sykmeldt når man er utslitt betyr ikke at man trenger å ligge passiv på sofaen, men kanskje trenger du det i starten. Prøver bare å si at du må ikke la deg forfalle, da er det tyngre og komme i gang igjen.

Med lite søvn og søvnvansker blir man utmattet og irritert. 
Kanskje innsovningshjelp hadde hjulpet deg over kneika. 
ønsker deg masse lykke til og god bedring. 
Vi alle mødre som er i jobb har kjent på hvor utrolig sliten og utmattet man kan være. 

Anonymkode: b5a72...93a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kjør på. Du er ikke alene. I min jobb så er det til stadighet rundt 10% sykemeldinger av diverse diffuse plager som "utbrenthet". Sjargongen er alltid "du vil møte veggen om du presser deg for mye", aldri "det er normalt å være sliten, men vi prioriterer arbeidsmoral, og stiller til jobb selv om vi ikke har lyst". Det er noe nytt at man liksom skal være proppfull av motivasjon og energi til å klare å gå på jobb. 

Ikke så kult for oss som aldri sykemelder oss pga slike ting, og sitter igjen med belastningen, men for all del - do you. 

Hver og en er ansvarlig for sin helse. Om noen velger å kjøre på til de møter veggen er opp til hver enkelt. 
Folk har ulik toleranse og ulike oppgaver og utfordringer privat. Vi er ikke bare jobb, da vi er 24 timers menneske. 
Sjefen min har ikke vært borte fra jobb på mange år, men segnet plutselig om og ble full i angst og utbrent. Har vært borte i snart 1 år. 
Hun sier hun aldri skal presse seg og være flink pike lengre, hun vil aldri tilbake til der hun var første månedene etter smellen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Tenker du utbrenthet er diffuse plager? Noen kommer seg aldri tilbake til jobb etter utbrenthet. 
Nå er det sjefens ansvar å sette inn vikarer og fordele oppgavene om noen er syk. Den syke skal ikke belastes for dette. 
De fleste er ikke hjemme fra jobb fordi de ikke har lyst på jobb, de fleste sol blir utbrent har strekt strikken ofte gjennom flere år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...