Gå til innhold

Venninne avlyste avtale på nyttårsaften - nå er HUN sur på MEG

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde en avtale om å være sammen vi to på nyttårsaften, avtalt for en god stund siden. Dagen før avlyste hun på grunn av et sykt familiemedlem, noe jeg forsto godt. Så viste det seg at hun dro til en annen venninne på nyttårsaften istedet.

Da jeg sa jeg synes det var litt kjipt av hun avlyste med meg og heller dro et annet sted, fikk jeg en lang og opprørt melding i retur. Hun var skuffet over meg og reaksjonen min og så videre. Nå svarer hun ikke.

Er det helt urimelig av meg å reagere og si fra på en rolig måte at jeg synes det var litt rart å dra et annet sted når vi hadde en avtale? Jeg trodde vi var så gode venner at det uansett skulle være såpass takhøyde å gi uttrykk for noe slikt, men tausheten hennes nå tyder på det motsatte 🫣

Anonymkode: 37288...dd4

• Liker 4
  • Hjerte 30
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun føler seg truffet og dermed behov for å forsvare seg og nå ghoster hun deg. Typisk umoden oppførsel. Dersom dette har skjedd tidligere har hun et problem. Dersom dette bare har skjedd nå og ikke typisk adferd, bør kanskje du bare legge det bak deg som en del av tabbekvoten i et vennskap.

Om hun totalt mangler selvinnsikt, er det nok hun som synes du lager drama nå.  

Anonymkode: 9ac94...dc7

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Må bare presisere: Hun løy ikke om et sykt familiemedlem, det er sant. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hun synes selv hun er et godt menneske, så dersom du påpeker at hun gjorde noe som ikke var snilt "må" du ta feil. Ellers blir det rusk i maskineriet.

Anonymkode: ee23c...67b

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Hun har vist deg hvem hun er. Tro på henne.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Gjest Bella78
Skrevet (endret)

Dette er hersketeknikk ja… Hun har gjort noe feil, men i stedet for å annerkjenne det og beklage som et normalt menneske, velger hun å snu bordet og få deg til å føle deg dum og usikker. Dette er ikke et sympatisk trekk, og jeg tror jeg trukket meg litt unna. La henne ta kontakt igjen selv. Du bør hverfall ikke gi henne rett i dette, for da har du det gående. 

Endret av Bella78
Skrivefeil.
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar så langt. Prøver oppriktig å forstå om jeg har vært ufin eller lite forståelsesfull her. Hun fikk nok invitasjonen til den andre venninna i siste liten, så tror nok hun egentlig hadde tenkt å bli hjemme med sykt familiemedlem. Jeg ble jo skuffet og litt fornærmet over at hun ikke valgte å overholde avtalen hun hadde med meg når hun først ikke skulle bli hjemme likevel. Prøvde å forklare hvorfor, men da fikk jeg altså ikke noe svar 😕

• Liker 1
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Det var dårlig gjort av henne på nyttårsaften. Ingen som gjør sånt. Hadde hatt problemer med å stole på henne etter det. Og så reagere med sinne i tillegg. Tror ikke jeg kunne hatt en sånn venn. Håper du har andre, bedre venner. 

Anonymkode: a34c8...b95

• Liker 12
Gjest Bella78
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar så langt. Prøver oppriktig å forstå om jeg har vært ufin eller lite forståelsesfull her. Hun fikk nok invitasjonen til den andre venninna i siste liten, så tror nok hun egentlig hadde tenkt å bli hjemme med sykt familiemedlem. Jeg ble jo skuffet og litt fornærmet over at hun ikke valgte å overholde avtalen hun hadde med meg når hun først ikke skulle bli hjemme likevel. Prøvde å forklare hvorfor, men da fikk jeg altså ikke noe svar 😕

Men la oss si f.eks at hun var hjemme med den syke, og så fikk melding om å stikke bortom til naboen. Da hadde hun bare svart deg enkelt og greit « Jeg hadde ikke anledning til å reise avsted hele kvelden med deg, men jeg gikk et par timer til venninna som bor rett ved siden av.» Uansett hva som skjedde og ikke, så kunne hun vel gitt deg en logisk forklaring, og evt beklaget at det ble dumt for deg - og at det ikke var meningen. Å skjelle deg ut og overse deg er ikke greit sånn som jeg oppfatter denne situasjonen. 

Endret av Bella78
Skrivefeil
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Var du aleine på nyttårsaften da, eller hadde du lagt nye planer som venninna di visste om? Da ville det i så fall ikke vært så rart at hun dro avgårde til en annen venninne, på en hasteinvitasjon.

AnonymBruker
Skrevet

Synes det høres ut som en form for gaslighting. 

Anonymkode: c12ca...411

• Liker 9
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ble du alene nyttårsaften? i så fall synes jeg det er utrolig dårlig gjort av henne, men dette er dessverre ganske typisk folk med godt nettverk som gjør. Og tenker ikke over at ikke alle har det samme…Skjønner henne som gjerne gjorde noe spontant, men har likevel ikke helt empati med henne. Hun gaslighter deg nå ved å skylde deg for å overdrive. Jeg skulle selv feire julaften med en»veninne» som sluttet å svare da hun la andre planer. Nå er hun på meg som en klegg i alle kanaler for å få tak i meg-da jeg kjører samme opplegg mot henne; radio silence. Men skal få henne ut av livet mitt da dette ble bare dråpen i en 5 år lang egotripp(har kjent henne i 5 år). 

Anonymkode: f41eb...aa7

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ble alene så skjønner jeg godt at du er lei deg, og synes hun høres utrolig urimelig ut. 

Anonymkode: 905b4...f57

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Var du aleine på nyttårsaften da, eller hadde du lagt nye planer som venninna di visste om? Da ville det i så fall ikke vært så rart at hun dro avgårde til en annen venninne, på en hasteinvitasjon.

Jeg hadde ikke lagt andre planer og var alene på nyttårsaften. Hadde riktignok mulighet til å dra til familien min (som alltid), noe hun også visste, men det gjorde jeg ikke.

• Liker 2
  • Hjerte 9
AnonymBruker
Skrevet

Takk for flere innspill forresten. Jeg vil ikke være en dårlig venninne, men klarer ikke se at jeg har vært det bare ved å uttrykke skuffelse i denne situasjonen. Har ikke lagd en stor sak ut av det, bare vært ærlig om at jeg synes det var kjipt. Så får jeg en tirade i retur og så blir det plutselig en stor og kjip sak likevel ☹️

• Liker 2
  • Hjerte 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke du har gjort eller sagt noe feil, det er venninna di som har oppført seg dårlig her. 

Uansett om du kunne dratt noe annet sted eller ikke så har ikke venninna di noen grunn til å bli sur på deg fordi du uttrykte skuffelse over henne.

Det er venninna di som har driti seg ut. Det er hun som bør si unnskyld. 

Jeg håper ikke du tror det er du som skal krype for henne nå, men heller vente til hun kommer tilbake når hun skjønner at hun har driti seg ut. Og dersom hun kommer tilbake uten å si unnskyld, så mener jeg at du kan ta det opp igjen og få henne til å forstå at dette ikke var greit og det er heller ikke greit å feie det under teppet. 

Anonymkode: 650a0...44b

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Gaslighting så det jomer! 

Anonymkode: 8c642...b94

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for flere innspill forresten. Jeg vil ikke være en dårlig venninne, men klarer ikke se at jeg har vært det bare ved å uttrykke skuffelse i denne situasjonen. Har ikke lagd en stor sak ut av det, bare vært ærlig om at jeg synes det var kjipt. Så får jeg en tirade i retur og så blir det plutselig en stor og kjip sak likevel ☹️

Ikke ta til deg den tiraden, den sier bare mye om henne, men ingenting om deg.

Jeg tenker det er greit at du har funnet ut nå at denne såkalte venninnen ikke er til å stole på. Hun er en du ikke lenger kan regne med, og det er ikke rom for hverken å lufte ting saklig med henne eller rom for dine følelser i dette vennskapet. Da er det lite vennskap igjen der.

Jeg synes du skal fase henne ut. Start å skape deg et større nettverk, få andre venner. Så kan du heller møte hun andre hvis det passer deg. Men jeg tror jeg hadde holdt det såkalte vennskapet på et ganske så overfladisk nivå fremover.

Nå vet du hvordan hun er, og da må du bare akseptere det og forholde deg til det, selv om det er vondt. Men venner kommer og går gjennom livet, noen er der bestandig, andre er der for en periode.

Anonymkode: 4acac...528

• Liker 6
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...