Gå til innhold

Hvordan lære barnet bordskikk når faren ikke kan det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen har hatt ganske forkjellige oppvekster når det kommer til bordskikk/etikette. Jeg er oppvokst med hotell besøk, restauranter og mange familieselskaper der det å oppføre seg korrekt ved bordet er viktig. Jeg er også utdannet innen kokk og servitør, så har hatt flere kurs i dette, og det er viktig for meg at barnet lærer å oppføre seg bra ved bordet. Mannen på en annen side er ikke oppvekst med dette, og er vant til å spise med fingrene, slike seg på fingrene, drar fingeren på tallerken for å slikke i seg sausen, bruke tannpirkere ved bordet (og legge de brukt på duken 🤢) moren og resten av familien er helt like.

Mannen har (heldigvis) blitt mye bedre i de årene vi har bodd sammen og klarer å oppføre seg mer "korrekt" bland folk så jeg slipper å bli flau🙈 men han er veldig bestemt på at jeg ikke skal klage når vi er hjemme. Det er greit nok, og han har sagt seg enig i at jeg skal få lære barnet riktig uten at han blander seg. Vi har lekt mye "middag på slottet" så hun kan de fleste reglene. (hysterisk morsomt da hun ropte "SKANDALE" til svigermor da hun spiste pinnekjøttet med fingrene julekvelden🤣)  men han gjør det veldig vanskelig når jeg sier at hun skal spise med kniv og gaffel når mannen sitter og spiser med fingrene 😑 så hun blir selvsagt veldig forvirret. Jeg har snakket med mannen flere ganger, men han blir bare sur."gjør som du vil med henne, men ikke bland meg inn i det!" . 🙄 

Hva kan jeg gjøre?? Hvordan lærer dere barna (og kanskje mannen) bordskikk?

Anonymkode: 757ed...a02

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vel… jeg hadde nok ikke giftet med med en neandertaler i utgangspunktet.

Og aldri godtatt at han ikke vil endre oppførsel ved matbordet. Æsj.

Anonymkode: 5de1f...a70

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde virkelig ikke orket en mann som spiser med fingrene...

Anonymkode: 7189a...a9b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vel… jeg hadde nok ikke giftet med med en neandertaler i utgangspunktet.

Og aldri godtatt at han ikke vil endre oppførsel ved matbordet. Æsj.

Anonymkode: 5de1f...a70

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde virkelig ikke orket en mann som spiser med fingrene...

Anonymkode: 7189a...a9b

Vel når det er det eneste jeg kan klage på han for, så er det virkelig verdt det 🤣 han er en super mann og pappa ellers 😅

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man modellere for barna hele tiden. Hvirdan man er ved matbordet og hvordan man er som mennsket.

Så lenge mannen ikke endrer bordvaner så vokser hun opp med at det finnes 2 måter å spise på.  Men hun får bare lov til den ene.

Mest nysgjerrig på "middag ved slottet". Hva er det?

Anonymkode: 44c58...423

Skrevet

Spise med fingrene? Altså, jeg syns det er greit å ikke bruke kniv og gaffel når man skal spise feks en hamburger. Men sitter han å spiser kjøttkaker ol med fingrene? 🤔 Isåfall, så hadde jeg ikke orket synet av noe sånt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det han sier til deg om at du "kan gjøre hva du vil med henne" ang. å oppdra henne til å kunne oppføre seg sosialt ved måltider, det viser at han melder seg ut, at han ikke bryr seg om at han sabotterer.

Det å ha et så bevisstløst forhold til dette er ikke det jeg forbinder med en super far, heller ikke det å melde seg så fullstendig ut på ett område av barneoppdragelsen.

Og joda, barn kan sikker lære seg begge deler, at det er en tid for alt, men han gjør jo ikke det heller, han bare melder seg ut, blir sur på deg om du kommenterer noe, ts, og viser med hele seg at han ikke vil delta i denne delen av eget barns oppdragelse.

Anonymkode: 26b32...e72

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg og mannen har hatt ganske forkjellige oppvekster når det kommer til bordskikk/etikette. Jeg er oppvokst med hotell besøk, restauranter og mange familieselskaper der det å oppføre seg korrekt ved bordet er viktig. Jeg er også utdannet innen kokk og servitør, så har hatt flere kurs i dette, og det er viktig for meg at barnet lærer å oppføre seg bra ved bordet. Mannen på en annen side er ikke oppvekst med dette, og er vant til å spise med fingrene, slike seg på fingrene, drar fingeren på tallerken for å slikke i seg sausen, bruke tannpirkere ved bordet (og legge de brukt på duken 🤢) moren;) og resten av familien er helt like.

Mannen har (heldigvis) blitt mye bedre i de årene vi har bodd sammen og klarer å oppføre seg mer "korrekt" bland folk så jeg slipper å bli flau🙈 men han er veldig bestemt på at jeg ikke skal klage når vi er hjemme. Det er greit nok, og han har sagt seg enig i at jeg skal få lære barnet riktig uten at han blander seg. Vi har lekt mye "middag på slottet" så hun kan de fleste reglene. (hysterisk morsomt da hun ropte "SKANDALE" til svigermor da hun spiste pinnekjøttet med fingrene julekvelden🤣)  men han gjør det veldig vanskelig når jeg sier at hun skal spise med kniv og gaffel når mannen sitter og spiser med fingrene 😑 så hun blir selvsagt veldig forvirret. Jeg har snakket med mannen flere ganger, men han blir bare sur."gjør som du vil med henne, men ikke bland meg inn i det!" . 🙄 

Hva kan jeg gjøre?? Hvordan lærer dere barna (og kanskje mannen) bordskikk?

Det å rope skandale viser iallfall ikke folkeskikk;)

Kyllingvinger smaker best når man spiser med fingrene. 

Bordskikk er viktig for meg også, uten at det er noe vi har brukt tid på. Et av barna sliter med å holde ordentlig i gaffelen, så mye høg albu. Regner med at det går seg til etter hvert. 

Anonymkode: d888e...aaa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Man modellere for barna hele tiden. Hvirdan man er ved matbordet og hvordan man er som mennsket.

Så lenge mannen ikke endrer bordvaner så vokser hun opp med at det finnes 2 måter å spise på.  Men hun får bare lov til den ene.

Mest nysgjerrig på "middag ved slottet". Hva er det?

Anonymkode: 44c58...423

Vi leker at vi er på middag ved slottet og oppfører oss som de gamle rike fisefine damene fra tegnefilmer. Kanskje kler oss ut med hatt og hansker, og snakker overdrevent fint til hverandre, oppfører oss overdrevent korrekt, og når en gjør en feil, som å legge albuene på bordet eller noe så skal de andre  leke sjokkerte og si skandale 😅 vet ikke om det er en vanlig lek rundt omkring, men den er vanlig i min omgangskrets. Det er en fin lek for å lære "reglene" på en mer gøy måte ☺️ fungerte ihvertfall bra for mine kusine og fettere sine barn ☺️

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Hannah80 skrev (29 minutter siden):

Spise med fingrene? Altså, jeg syns det er greit å ikke bruke kniv og gaffel når man skal spise feks en hamburger. Men sitter han å spiser kjøttkaker ol med fingrene? 🤔 Isåfall, så hadde jeg ikke orket synet av noe sånt. 

Burger og pizza er ganske greit, og reker, men alt med foreksempel bein spiser han med fingrene, gnager på beinet 🙈 også bare sliker seg på fingrene istedet for å bruke serviett eller vaske seg.. 😑

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det han sier til deg om at du "kan gjøre hva du vil med henne" ang. å oppdra henne til å kunne oppføre seg sosialt ved måltider, det viser at han melder seg ut, at han ikke bryr seg om at han sabotterer.

Det å ha et så bevisstløst forhold til dette er ikke det jeg forbinder med en super far, heller ikke det å melde seg så fullstendig ut på ett område av barneoppdragelsen.

Og joda, barn kan sikker lære seg begge deler, at det er en tid for alt, men han gjør jo ikke det heller, han bare melder seg ut, blir sur på deg om du kommenterer noe, ts, og viser med hele seg at han ikke vil delta i denne delen av eget barns oppdragelse.

Anonymkode: 26b32...e72

Han er oppvokst med at det er greit, og han synes jeg oppfører meg idiotisk streng. For det er jo helt greit det han gjør mener han 😅

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det å rope skandale viser iallfall ikke folkeskikk;)

Kyllingvinger smaker best når man spiser med fingrene. 

Bordskikk er viktig for meg også, uten at det er noe vi har brukt tid på. Et av barna sliter med å holde ordentlig i gaffelen, så mye høg albu. Regner med at det går seg til etter hvert. 

Anonymkode: d888e...aaa

Ja det er sant! Så jeg måtte ha en samtale om det der og da. Men jeg slet veldig med å holde maska 🙈 hun prøvde bare å være morsom, så jeg forklarte at vi gjør ikke slik når vi ikke er i leken 😅

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Men barnet kan jo lære seg bordskikk selv om mannen ikke kan det.

Respekt for folk er forskjellige er en veldig god egenskap du kan lære barnet.

Ting er jo ikke svart og hvit.

Er jo forskjell på om en spiser på fin restaurant eller MC Donalds.

Man pynter seg litt ekstra når en skal i bryllup vs 40 års lag...

Anonymkode: 0199e...298

AnonymBruker
Skrevet

Hva med høylytt åpen munn smatting? 
Når og hvilken alder er det ok å påpeke og lære å ha munnen igjen når man spiser? 

Anonymkode: 31f14...827

AnonymBruker
Skrevet

Bit han i øret og hvisk at om han ikke slutter å spise med fingrene så får han ikke pule heller, så må du samtidig belønne han de gangene han klarer la være 👌

Anonymkode: 3bfc2...15f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Vi leker at vi er på middag ved slottet og oppfører oss som de gamle rike fisefine damene fra tegnefilmer. Kanskje kler oss ut med hatt og hansker, og snakker overdrevent fint til hverandre, oppfører oss overdrevent korrekt, og når en gjør en feil, som å legge albuene på bordet eller noe så skal de andre  leke sjokkerte og si skandale 😅 vet ikke om det er en vanlig lek rundt omkring, men den er vanlig i min omgangskrets. Det er en fin lek for å lære "reglene" på en mer gøy måte ☺️ fungerte ihvertfall bra for mine kusine og fettere sine barn ☺️

Nek det er heldigvis ikke vanlig å leke dette 

Anonymkode: 83057...9da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...