Gå til innhold

Kam noen hjelpe meg å forstå blodtrykk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ved jevne mellomrom gått til legen fordi jeg har rast ned i vekt, fryser innhel"^:e mye men svetter som en gris konstant. Over med to vibterdyner, fullt påkledd og med varmeovn på rommet. Er så trøtt og sliten at jeg sover hele dagen, Han har, etter mye "klaging" fra meg, sendt meg til gastroskopi, men de fant ingenting. 

Jeg nevnte dette til naboen, og hun spurte om legen har målt blodtrykket mitt, og det har han ikke, så jeg startet å måle selv med blodtrykksmaskinen til min gamle far. Blodtrykket er målt ca 30 minutter etter at jeg har stått opp på morgenen etter å ha kjørt barna på skolen (om det har noe å si). 

Her er utdrag av to ulike dager: 

Blodtrykk: 102/69
Puls: 61
Temperatur: 36,4 grader

Blodtrykk: 104/72
Puls: 68
Temperatur: 36,5 grader

alle dagene var tilnærmet likt. Noen dager var overtrykket helt opp i 107, og noen dager ned i 100. Målte sammenhengende i 1,5 uke. 

jeg er 36 år, 163 cm og 52 kilo (pdd). 

hva sier egentlig blodtrykket mitt? Er det normalt? 

Anonymkode: 411b4...a48

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Overtrykket er litt lavt, men det er ikke noe å gjøre noe med annet enn at en må være litt forsiktig når en reiser seg opp. Det positive med lavt trykk er jo at risikoen for hjerte-og karsykdom er betraktelig mye lavere enn for de som har trykk i det øvre sjiktet. Temperaturen din er helt normal.

Har du sjekket stoffskiftet ditt?

Anonymkode: 2b2bd...1a9

• Liker 1
Skrevet

Helt normalt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Idealblodtrykk hos voksne er 120/80. Ditt ligger jo litt under dette, men ikke så særlig mye og det er ikke farlig å ha litt lavt blodtrykk. Det er det høye blodtrykket som kan være skadelig for oss.

Husk at du skal sitte i ro i minst 10 minutter før du gjør målingen.

Anonymkode: a42c6...92e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt blodtrykk, tenker også at du bør sjekke stoffskiftet ditt.

Anonymkode: 43869...513

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Idealblodtrykk hos voksne er 120/80. Ditt ligger jo litt under dette, men ikke så særlig mye og det er ikke farlig å ha litt lavt blodtrykk. Det er det høye blodtrykket som kan være skadelig for oss.

Husk at du skal sitte i ro i minst 10 minutter før du gjør målingen.

Ideal blodtrykk er vel mellom 110/60-70 til 90/60? Normalt/god blodtrykk for voksne er 120/60-80.

Går man under 90/60, er det unormalt. 

Du har flott blodtrykk. Sjekk stoffskiftet ditt. 

Anonymkode: e5a41...ae7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Enig med de over her. Sjekk stoffskifte og evt. få tatt en blodprøve for å sjekke hvordan du ligger ann med hormoner i forhold til overgangsalder. Vet det er tidlig, men greit å ta en sjekk.

Anonymkode: 87368...a16

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ideal blodtrykk er vel mellom 110/60-70 til 90/60? Normalt/god blodtrykk for voksne er 120/60-80.

Går man under 90/60, er det unormalt. 

Du har flott blodtrykk. Sjekk stoffskiftet ditt. 

Anonymkode: e5a41...ae7

Ja, du tar ikke feil. Det står litt forskjellig rundt omkring, men uansett så er vi enige i om at TS sitt blodtrykk er helt fint. :)

https://sml.snl.no/høyt_blodtrykk

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...