Gjest theTitanic Skrevet 4. januar #41 Del Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er krigstyper i avisene om «Sibir-kulda» som ventes. Advarslene er mange. «Kulde-eksperter» intervjues om alt vi må passe på for å overleve. I byen jeg bor i setter kommunen nå kriseledelse fordi det skal bli ned mot 17-18 minus i helga. Hva er det som skjer?? Når ble vi så pinglete? Det er vinter i landet, og det er jo bare å kle på seg? Kan ikke huske at det ble oppstyr og unntakstilstand av 18 minus da jeg vokste opp. Anonymkode: 06614...814 Media vil bare selge eller få click baits. I avisen i dag opplyste trude mostue om at hunder kunne fryse av seg testiklene om de gikk tur i kulden.. men altså.. hva med hundesledeløpene i Finnmark og Alaska der de er ute hele døgnet? Når en polarhund tåler minus 50 uten problem så kan selskapshunder gå en tur selv om det er kaldt. Selvsagt klarer vi å være ute litt selv om det er kaldt. Selve krisen er vel landsforræderene som satte igang prosjektet med utenlandskabler så mange ikke har råd til å holde varmen inne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 4. januar #42 Del Skrevet 4. januar (endret) Vokste opp uten for tønsberg vi hadde nå skidagen på skolen da jeg gikk på 80 og 90 tallet. Snøhauger i skolegården vi lekte i Her hvor jeg bor nå så er det normalt med fort -20til -26 grader. Innlandet. Unga har nå vært ute å lekt både i bhg, hjemme og på skolen var nå bare å kle de rett så de kunne være ute Endret 4. januar av jegerrinne 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 4. januar #43 Del Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Står til og med at det er varslet minus 10, men at det kan oppleves som minus 20.. oioioi.. Ja, ikke rart man må sette ned kriseledelse av kommunen da 😅 Anonymkode: 06614...814 Bor du også i Tønsberg ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 4. januar #44 Del Skrevet 4. januar Nå håper jeg vi slipper den driten og maset om global oppvarming og at kloden koker er 1,5 meter snø på tunet og det er ikke plass til meer 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #45 Del Skrevet 4. januar Litt global oppvarming hadde gjort seg her nå. Så mye drama over varmen ved Middelhavet i sommer også. Det er så varmt der på sensommeren mange år. Blant annet når jeg vokste opp også. Anonymkode: 0f2a1...03c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #46 Del Skrevet 4. januar Ingen krise for oss som har råd til strøm eller ved nei,men er ikke alle som har råd til å ha det noe varmt i boligen. Uansett blir det vel kaldere en 17- 18 minus flere steder. Anonymkode: 75cb9...ac8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #47 Del Skrevet 4. januar Media skriver jo om vær, fordi vi er sykt opptatt av vær. De smeller det jo alltid stort opp når det blir fint vær på sommeren også, her kommer varmen, det er ikke fordi vi dauer av det, men fordi vi er interessert i å lese om det. Og på høsten kommer det en sånn at nå blir det kaldere og regnet kommer, javel. For en nyhet. Det kalles for årstider og skjer hvert år. Men vi leser det! Og så tror jeg de liker å ta de "verste" meldingene som kommer fordi det har størst nyhetsverdi. Når det gjelder krisemaksimering, så er jeg vestlending og oppvokst med helt middels temperatur året rundt, vi har bare vår og høst stort sett. For meg er 22 minus som det er meldt i Oslo helt jævlig, svir i ansiktet liksom. Men jeg kan jo smile litt av østlendingene når de flipper helt hvis det blåser litt eller regner mer enn vanlig, for jeg er født med støvler og regnjakke på og synes det er null stress, nesten bare koselig. Andre av dere ble født med ullundertøy og brodder på, men jeg gidder ikke kjøpe det for å gå på jobb en dag. Anonymkode: 8e142...9ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #48 Del Skrevet 4. januar Maskinfører skrev (13 minutter siden): Nå håper jeg vi slipper den driten og maset om global oppvarming og at kloden koker er 1,5 meter snø på tunet og det er ikke plass til meer Det er forskjell på vær og klima. Vær kan variere fra dag til dag, men global oppvarming handler om å se på statistikk over tid. Mallorca har varmere klima enn Oslo, om det motsatte skjer en dag - som det sikkert har gjort opptil flere dager - så betyr ikke det at det er bullshit at Mallorca har varmere klima enn Oslo. Det er vel ingen fornuftige mennesker som benekter at kloden har blitt varmere, dette er jo vitenskapelig bevist. Statistikken taler for seg. Diskusjonen går vel mer i om det er menneskeskapt. Så på tide å parkere det der "argumentet". Anonymkode: 8e142...9ce 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #49 Del Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan være litt enig i at man kan spørre seg om vi ikke tåler noen ting lenger.. Jeg har vokst opp på Tynset og der har vi opplevd -50. Hver vinter hadde vi minst en kuldeperiode hvor det var mellom 30 og 40 minus. Vi slapp gym ved -30 og svømming ved -25... mens nå så jeg i avisa i dag at en fyr fra Sintef skrev at det ikke finnes varme nok klær til at barn kan gå ut og leke i kulda til helga (ca -25)...? Det er jo litt tullete. Altså, vi gikk til skolen selv vi, med mindre det var 35 til 40 blå.. eller verre. Anonymkode: a7924...5e8 Det med å leke ute på vinteren før og nå lurer jeg litt på. Klærne barna har i dag, er vel mye bedre enn klærne vi hadde før? Nå er det lenge siden jeg var barn, men vi lekte da ute selv om det var veldig kaldt. Anonymkode: adcf8...f5f 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #50 Del Skrevet 4. januar theTitanic skrev (27 minutter siden): Media vil bare selge eller få click baits. I avisen i dag opplyste trude mostue om at hunder kunne fryse av seg testiklene om de gikk tur i kulden.. men altså.. hva med hundesledeløpene i Finnmark og Alaska der de er ute hele døgnet? Når en polarhund tåler minus 50 uten problem så kan selskapshunder gå en tur selv om det er kaldt. Selvsagt klarer vi å være ute litt selv om det er kaldt. Selve krisen er vel landsforræderene som satte igang prosjektet med utenlandskabler så mange ikke har råd til å holde varmen inne. AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Media skriver jo om vær, fordi vi er sykt opptatt av vær. De smeller det jo alltid stort opp når det blir fint vær på sommeren også, her kommer varmen, det er ikke fordi vi dauer av det, men fordi vi er interessert i å lese om det. Og på høsten kommer det en sånn at nå blir det kaldere og regnet kommer, javel. For en nyhet. Det kalles for årstider og skjer hvert år. Men vi leser det! Og så tror jeg de liker å ta de "verste" meldingene som kommer fordi det har størst nyhetsverdi. Når det gjelder krisemaksimering, så er jeg vestlending og oppvokst med helt middels temperatur året rundt, vi har bare vår og høst stort sett. For meg er 22 minus som det er meldt i Oslo helt jævlig, svir i ansiktet liksom. Men jeg kan jo smile litt av østlendingene når de flipper helt hvis det blåser litt eller regner mer enn vanlig, for jeg er født med støvler og regnjakke på og synes det er null stress, nesten bare koselig. Andre av dere ble født med ullundertøy og brodder på, men jeg gidder ikke kjøpe det for å gå på jobb en dag. Anonymkode: 8e142...9ce Ja, det er kanskje noe med hva man er vant til. Jeg vokste opp i nord og kald snefokk i ansiktet var et dagligdags fenomen på vinteren, særlig i januar, men også på fjellet senere på vinteren. Vi var vant til kalde kinn som kunne svi litt på de aller kaldeste dagene. Men vi holdt varmen ellers på kroppen uten problem. Jeg liker kulde og snefokk, det blir nesten «koselig» for meg, slik du har det med regn, fordi du er vant til det. Regner forøvrig mye i nord også, så jeg er vant til det også og liker regn. Liker mye vær generelt. Skjønner jo at iskald snefokk kan være ubehagelig om man ikke er vant til det. Men man gjør barna i Sør-Norge en bjørnetjeneste om man holder dem inne i vinterkulda. De må lære seg å takle den. Fryser de, så lærer de å kle bedre på seg neste dag. Anonymkode: 06614...814 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #51 Del Skrevet 4. januar 29 minutter siden, Maskinfører said: Nå håper jeg vi slipper den driten og maset om global oppvarming og at kloden koker er 1,5 meter snø på tunet og det er ikke plass til meer Global oppvarming er et faktum nå. Her er det akkurat nå veldig kaldt, men om våren så smelter isene mye tidligere enn før. Og varme perioder gjør at snø blir til is ved bakken og gjør at reinsdyr ikke klarer å spise lav. Tregrensa flytter seg stadig oppover pga varmere vintre og somre Global oppvarming merkes aller mest nord i landet... Her hvor vi hadde trengt kulda. Anonymkode: 30109...416 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 4. januar #52 Del Skrevet 4. januar kaleidoskop skrev (1 time siden): Media er ekspert på å hause opp ting, og mange biter på. 20 minus er jo kaldt, men ikke uutholdelig. For meg er alt under 10 minus for ekstremt. Får ikke puste ordentlig, nesa og øya renner, og hoster fordi jeg ikke puster ordentlig/slim renner konstant fra nesa. Og jeg har ikke astma, men øm ovenfor kulde. Selv med votter, lue og skjerf foran munn og nese får jeg problemer når det nærmer seg -10 eller mindre. Det må egentlig være under 5 minus utenat jeg skal få noen problemer. I morgen har vi bestemt at barnet vårt ikke skal i bhg. Han har astma, og vi utsetter han ikke for gå turen engang 10 min en vei, når det er meldt nesten minus 20. Vi blir mest sannsynlig inne hele helgen pga det samme. Ikke forsvarlig å ta med barnet ut med hans sykdom i så kaldt vær. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #53 Del Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er fordi strømprisene er mangedoblet av normalen (selv inkludert strømstøtte) så man ikke har råd til å skru opp varmen nok hjemme. Da blir sprengkulde ekstra problematisk. I tillegg ønsker ikke Norge å bruke penger på beredskap, de vil heller øse ut penger til bistand og sånt, så da har man ikke nok beredskap når noe faktisk skjer. Gud forby at en brøytebilsjåfør fikk betalt for å være på vakt og det ikke snødde nok lizzm. Anonymkode: edeee...7d4 Strøm er ikke så dyrt. Det har vært kunstig billig for lenge. De fleste har råd til å varme opp hjemmet til 20-22 grader inne☺️ Anonymkode: 943a3...ee1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #54 Del Skrevet 4. januar tussi84 skrev (5 minutter siden): For meg er alt under 10 minus for ekstremt. Får ikke puste ordentlig, nesa og øya renner, og hoster fordi jeg ikke puster ordentlig/slim renner konstant fra nesa. Og jeg har ikke astma, men øm ovenfor kulde. Selv med votter, lue og skjerf foran munn og nese får jeg problemer når det nærmer seg -10 eller mindre. Det må egentlig være under 5 minus utenat jeg skal få noen problemer. I morgen har vi bestemt at barnet vårt ikke skal i bhg. Han har astma, og vi utsetter han ikke for gå turen engang 10 min en vei, når det er meldt nesten minus 20. Vi blir mest sannsynlig inne hele helgen pga det samme. Ikke forsvarlig å ta med barnet ut med hans sykdom i så kaldt vær. Tar en av dere sykt barn dag da, uten at barnet er sykt? Og du må vel ut noen ganger selv om det er under minus 10? Anonymkode: 3effa...628 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #55 Del Skrevet 4. januar Det er ikke folk som har forandret seg, men media. Det var mer snø da jeg vokste opp enn det har vært de siste årene. Men den gangen så man værvarslet en gang om dagen, man ble ikke proppet full av krigstyper om "ekstremvær" og "farevarsel". Anonymkode: d870f...174 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #56 Del Skrevet 4. januar tussi84 skrev (15 minutter siden): For meg er alt under 10 minus for ekstremt. Får ikke puste ordentlig, nesa og øya renner, og hoster fordi jeg ikke puster ordentlig/slim renner konstant fra nesa. Og jeg har ikke astma, men øm ovenfor kulde. Selv med votter, lue og skjerf foran munn og nese får jeg problemer når det nærmer seg -10 eller mindre. Det må egentlig være under 5 minus utenat jeg skal få noen problemer. I morgen har vi bestemt at barnet vårt ikke skal i bhg. Han har astma, og vi utsetter han ikke for gå turen engang 10 min en vei, når det er meldt nesten minus 20. Vi blir mest sannsynlig inne hele helgen pga det samme. Ikke forsvarlig å ta med barnet ut med hans sykdom i så kaldt vær. Kanskje dere burde flytte til sør Europa. Anonymkode: 0f2a1...03c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 4. januar #57 Del Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Tar en av dere sykt barn dag da, uten at barnet er sykt? Og du må vel ut noen ganger selv om det er under minus 10? Anonymkode: 3effa...628 Astma barn= kronisk sykdom. Jeg er dessuten hjemme om dagen uansett pga risiko svangerskap hvor ikke jobb kan tilrettelegge. Om jeg må ut inne i mellom ja, var på sykehuset idag blandt annet. Hosta meg i hjel og brakk meg, og nesa rant konstant på gåturen tur/retur togstasjonen. Kom hjem kl 14, og nesa renner enda litt.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 4. januar #58 Del Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Kanskje dere burde flytte til sør Europa. Anonymkode: 0f2a1...03c Hadde vi hatt råd så hadde vi bodd der fra nov - april hvert år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #59 Del Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Lag på lag med ull er det som gjelder. Jeg kler meg i ull hele året. Fryser jeg, tar jeg bare på et ekstra lag ull, til jeg ikke fryser lenger. Pelsplagg også, ved behov. Det er mange om ikke kan kle seg i kulda. Og mange som er veldig redd for kulde. Jeg er vokst opp i Nord-Norge og lærte å kle meg i kulda da jeg var barn. Nå bor jeg i en by sørpå, og her setter kommunen nå inn kriseledelse fordi det skal bli nesten 20 kuldegrader 😂 Anonymkode: 8382b...480 Jeg vokste opp et sted på Østlandet der der den gangen ofte ble ned i minus 30. Som jeg husker det var det ingen som brukte ull, det gikk i bobleklær og polysetertrøyer. Dette med at man må ha ull hele tida kom på 90-tallet, tror jeg. (Det med kriseledelse er en misforståelse, den kommunen satte kriseledelse da de trodde det skulle bli minus 30. Det hadde jo vært ganske spesielt i en kommune som vanligvis har milde vintre, og kunne fort ført til sprukne vannrør og sånt. Dessuten har de en god del bostedsløse som de måtte funnet en ordning for. Nå som værvarselet er endret har de nok avlyst kriseledelsen.) Anonymkode: bea48...0b3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #60 Del Skrevet 4. januar Sutter? Du mener sutrer? Går ikke med ull hele året, da hadde jeg dødd av svette. Og har heller ikke behov for dobbelt opp med klær for å holde varmen. Anonymkode: 5a8b2...0ec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå