Gå til innhold

Takler vi ikke kulde lenger i dette landet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke greit å være kommune, da. Arendal og Grimstad har fått masse kritikk for at de ikke var forberedt på et usannsynlig stort snøfall, men når Tønsberg forsøker å være forberedt for usannsynlig lave temperaturer, så er det galt også. Tenk om sørlandskommunene hadde kjøpt inn snøscootere og ekstra brøyebiler og så kom det bare et normalt snøfall? Folk her på forumet hadde vel ledd seg skakke.

Anonymkode: eb4aa...469

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Media er ekspert på å hause opp ting, og mange biter på. 20 minus er jo kaldt, men ikke uutholdelig. 

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er krigstyper i avisene om «Sibir-kulda» som ventes. Advarslene er mange. «Kulde-eksperter» intervjues om alt vi må passe på for å overleve. I byen jeg bor i setter kommunen nå kriseledelse fordi det skal bli ned mot 17-18 minus i helga. Hva er det som skjer?? Når ble vi så pinglete? Det er vinter i landet, og det er jo bare å kle på seg? Kan ikke huske at det ble oppstyr og unntakstilstand av 18 minus da jeg vokste opp.

Anonymkode: 06614...814

Det er fordi strømprisene er mangedoblet av normalen (selv inkludert strømstøtte) så man ikke har råd til å skru opp varmen nok hjemme. Da blir sprengkulde ekstra problematisk.

I tillegg ønsker ikke Norge å bruke penger på beredskap, de vil heller øse ut penger til bistand og sånt, så da har man ikke nok beredskap når noe faktisk skjer. Gud forby at en brøytebilsjåfør fikk betalt for å være på vakt og det ikke snødde nok lizzm.

Anonymkode: edeee...7d4

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det blir forhåpentligvis mer stabilt vær når kulda kommer, så jeg ønsker den velkommen. Heller 20-30 knitrende minusgrader og pent vær enn 0 grader og slapsevær.

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Haha, de setter ikke kriseledelse for 17 minus.

Hvis du hadde sett på værmeldingene fra tidligere i uka, hadde du sett at meteorologisk da forventet 10 - 15 grader lavere temperaturer enn det de gjør nå. Det var snakk om mulige kulderekorder og så videre, da er det ikke så rart at noen kommuner etablere kriseledelse. De avlyser nok denne fort om ekstremkulda ikke kommer.

Det er bestemt i dag at det skal settes kriseledelse. Altså ikke tidligere i uka, men I DAG når det meldes ned mot 18 minus i helga.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er ikke greit å være kommune, da. Arendal og Grimstad har fått masse kritikk for at de ikke var forberedt på et usannsynlig stort snøfall, men når Tønsberg forsøker å være forberedt for usannsynlig lave temperaturer, så er det galt også. Tenk om sørlandskommunene hadde kjøpt inn snøscootere og ekstra brøyebiler og så kom det bare et normalt snøfall? Folk her på forumet hadde vel ledd seg skakke.

Hæ? «Usannsynlig lave temperaturer»? De meldes 1 (!) dag med ned mot minus 18 i Tønsberg, og kommunen setter kriseledelse. Det er jo latterlig 😅

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kriseledelse er kanskje i overkant, men folk er jo ikke vant til så lave temperaturer. Og det er også flere og flere som ikke klarer å tilpasse seg vær og føre lenger.

Ser det her jeg bor, det er ikke så mange ordentlige vinterdager i løpet av året. Men når det skjer, da går folk på hålke eller bare vanlig vinterføre i ballerinasko og converse, og så klager de på kommunen for manglende strøing og brøyting når de går på trynet 🙄

Anonymkode: 0d250...83d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg blir sprø av hvordan aviser og media skal hause og absolutt alt av vær og temperaturer året rundt. og apropos vintervær, så er det IKKE uvanlig med mye snø og temperaturer under 20, selv i sør. Ja, det er bare et par uker siden det var -20 her på Østlandet hvor jeg bor. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

https://www.tonsberg.kommune.no/aktuelt/na-kommer-sprengkulda.33081.aspx

Det var i går og da var værmeldingen helt annerledes.

Står til og med at det er varslet minus 10, men at det kan oppleves som minus 20.. oioioi.. Ja, ikke rart man må sette ned kriseledelse av kommunen da 😅

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan være litt enig i at man kan spørre seg om vi ikke tåler noen ting lenger.. Jeg har vokst opp på Tynset og der har vi opplevd -50. Hver vinter hadde vi minst en kuldeperiode hvor det var mellom 30 og 40 minus. Vi slapp gym ved -30 og svømming ved -25... mens nå så jeg i avisa i dag at en fyr fra Sintef skrev at det ikke finnes varme nok klær til at barn kan gå ut og leke i kulda til helga (ca -25)...? Det er jo litt tullete. Altså, vi gikk til skolen selv vi, med mindre det var 35 til 40 blå.. eller verre.

Anonymkode: a7924...5e8

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Står i avisa i dag. Og de har vel ikke opphevet kriseledelsen? 😅

Står i avisa i dag, men sto på kommunens hjemmeside i går. Om de har opphevet kriseledelsen vet ikke jeg, men de gjør selvfølgelig ingenting om det ikke blir noen krise. (Å sette kriseledelse betyr egentlig bare at de bestemmer hvem som skal ta avgjørelser som må tas på kort varsel.)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan være litt enig i at man kan spørre seg om vi ikke tåler noen ting lenger.. Jeg har vokst opp på Tynset og der har vi opplevd -50. Hver vinter hadde vi minst en kuldeperiode hvor det var mellom 30 og 40 minus. Vi slapp gym ved -30 og svømming ved -25... mens nå så jeg i avisa i dag at en fyr fra Sintef skrev at det ikke finnes varme nok klær til at barn kan gå ut og leke i kulda til helga (ca -25)...? Det er jo litt tullete. Altså, vi gikk til skolen selv vi, med mindre det var 35 til 40 blå.. eller verre.

Anonymkode: a7924...5e8

Ja, jeg skjønner ikke hvordan vi kunne leke ute på vinteren i min barndom. Nå vokste jeg opp nord for polarsirkelen, men på Tynset er det nok like kaldt på vinteren. Vi var jo ute i skikkelig kulde og hadde klær og sko som holdt oss varme. Det er jo bare tøv at det ikke finnes varme nok klær. Barn har til alle tider lekt ute i kalde strøk. Vi hadde skaller eller lobber på beina, lue i geitskinn osv. på de kaldeste dagene. Mange lag med ull under tykk vinterdress. Null problem.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Haha, enig 😂 Vi bor i Norge og kulde er ikke akkurat uvanlig her. Men avisene liker å hause det opp. Jeg liker ikke sterk kulde selv, men krise er det ikke, spesielt ikke når det bare er for noen dager. Spådd -28 hos meg på lørdag, glad jeg har masse ved og masse ull. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er nå fullt av ikke-vestlige innvandrere som ikke kan kle seg. Før i tida bodde det nordmenn i Norge.

Anonymkode: 50fa2...f72

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Minus 30 her, og livet går som normalt. Indre Troms. Hørte at det er minus 40 i Kautokeino. Alt går sin vante gang der også, uten noen spesielle tiltak. Skoler og alt er åpent. Reineiere er ute med reinen osv.

Anonymkode: 3effa...628

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her var barna ute i friminutt i minus 42 😄 Ingen kuldegrense i kommunen, men skolebuss kjører ikke ved 40 og kaldere 

Anonymkode: 30109...416

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gjelder vel igrunn all vær.. Alt er så ekstremt nå...  Jordkloden har gått i sykluser så lenge som den har eksistert.. Hvordan ellers har det vært flere istider? Etterfulgt av varmere klima og smelting av is? 

Jeg tror absolutt at måten vå lever på påvirker vær og vind og klima, men man må ikke stikke under en stol at jordkloden hadde istid før "vår" tid. 

Regner det nå, så er det ekstrem vær - ja i forhold til hva vi har vært vant med i den tiden vi har målt og fulgt med.. 

Samme med vind, stormer, kulde og varme...  

Årstidene passe kansje ikke helt til kalenderen lengre, men kansje det og var helt normalt før vi kunne følge med på alt? 

Anonymkode: 42f66...1c7

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Gikk på skole ved kysten på Østlandet. Hadde regel om at vi kunne være inne om det var kaldere enn -10. Var ALDRI inne!!  Vi hadde aldri skidager på ungdomsskolen.  

Anonymkode: 37d90...295

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...