Gå til innhold

Takler vi ikke kulde lenger i dette landet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hører mye sutter over at det er kaldt, men ser at de ikke kan kle seg. En litt tykk jakke og en lue kan jo ikke kompensere helt når en er kledd i bomull eller plast under. 

Jeg bruker ull året rundt og fryser aldri så lenge jeg er kledd. Har 2 ullgensere, ull stilongs, 2 tykke ullsokker. Kjenner ikke at det er kaldt ute

Anonymkode: 5f19d...83a

Vel, du vet, alle kan ikke være like perfekt som deg. Og bra er det, for ellers hadde du ikke hatt noe å skryte av.

Anonymkode: 34e24...7c4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk går jo rundt i ENORME boblejakker til tusenvis av kroner! Ja, veldig mange!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Går du med ull hele året? Jaja..

jeg bruker ull på vinteren. Synes det er kaldt nå, selvom jeg bruker ull. På sommeren kan jeg synes det er varmt, selvom jeg bare har på bikini. Du merker kanskje hverken kulde eller varme da, siden du går kledd likt hele året? Fint for deg. 

Anonymkode: 89bb5...3db

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tåler ikke ull. Og har fra jeg var barn brukt bomull, funker veldig bra. Så har jeg en lang dunkåpe, den brukes bare på de kaldeste dagene. Har det godt og varmt jeg.

Anonymkode: 93c26...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ull hele året, jeg bor i ull om vinteren. Til og med dressene mine er i ull. Men jeg fryser likevel hele tiden, jeg er bare sånn når det er kaldt🥴

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Fin artikkel om medienes clickbait her. Og litt morsomt at generalsekretæren i redaktørforeningen nekter for at det er clickbait. Nå om dagen ser man nesten ikke en selvforklarende overskrift lenger, de skal alltid lure folk innpå med overskrifter som "dette må du gjøre nå". 

Anonymkode: d870f...174

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er krigstyper i avisene om «Sibir-kulda» som ventes. Advarslene er mange. «Kulde-eksperter» intervjues om alt vi må passe på for å overleve. I byen jeg bor i setter kommunen nå kriseledelse fordi det skal bli ned mot 17-18 minus i helga. Hva er det som skjer?? Når ble vi så pinglete? Det er vinter i landet, og det er jo bare å kle på seg? Kan ikke huske at det ble oppstyr og unntakstilstand av 18 minus da jeg vokste opp.

Anonymkode: 06614...814

Jizz det skal jeg og begynne å si når noen ikke tåler 25+ varmegrader engang og folk klager som bare det her på kg om sommeren.

Noen tåler kulde bedre enn varme og andre tar seg lett en fjelltur i 30+ da det ser ut som at sommerpinglene har dotte av lasset for mange grader siden og ligger svimeslått med en kald klut på sofaen.

Jøss vi mennesker er forskjellige og det er helt greit det også.

Anonymkode: 3a3b0...69f

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

https://www.nrk.no/norge/1014-farevarsler-i-fjor-_-psykologiprofessor-kritisk-til-medienes-handtering-1.16702443

"Ole Jacob Madsen er professor i psykologi, og mener han ser en tendens. Han ser ikke bort fra at klimaendring kan ha gjort været villere, men er kritisk til hvordan værhendelser presenteres i mediene.

– Jeg kaller det underkjølt regn-industrien, der mediene med krigstyper advarer mot vanskelige kjøreforhold uten å spesifisere hvor. Ofte er det ganske lokalt, problemene kan være knyttet til et dalstrøk, sier Madsen til NRK. 

Han mener mediene spiller på frykt.

– Leserne vil være på den sikre siden, man må lese for å holde seg orientert. Men ofte er det clickbaits for å generere flere treff. Det er en kjerne av sannhet, men ofte er det ikke relevant for deg, sier Madsen. 

– Det er jo nyttig informasjon om du skal ut og kjøre? 

– Ja, det er det. Det er en del av en ny digital nyhetshverdag, med oppdateringer 24/7. Men det er også en kynisme i mediene og en del av forretningsmodellen deres. De må rope høyere for å nå fram i støyen, og kan kontinuerlig endre tittel og ingress for å fange leserne, svarer han."

Anonymkode: 00061...0ce

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Global oppvarming er et faktum nå. Her er det akkurat nå veldig kaldt, men om våren så smelter isene mye tidligere enn før. Og varme perioder gjør at snø blir til is ved bakken og gjør at reinsdyr ikke klarer å spise lav. Tregrensa flytter seg stadig oppover pga varmere vintre og somre 

Global oppvarming merkes aller mest nord i landet... Her hvor vi hadde trengt kulda. 

Anonymkode: 30109...416

Nei. Ikke akkurat nå. Oktober, november, desember har vært kaldere enn normalen. Januar fortsetter i samme sporet. DET sier mye mer enn at 2 dager med 30 grader i juli er bevis på global oppvarming på alle avisforsider.

Nord-Europa, Russland, Kina har hatt det svært kaldt i høst og vinter. Men det virker ikke inn på den globale tempersturen? 

Anonymkode: bb82b...23e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er virkelig pinlig om vi skal tenke på hva våre forfedre,formødre og barn har klart å overleve her i landet gjennom historien vår. Fy fader så pinlig! Vi kan ikke sammenligne oss med dem engang. 

Anonymkode: 6ca1c...b4a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 hours ago, AnonymBruker said:

Hæ? «Usannsynlig lave temperaturer»? De meldes 1 (!) dag med ned mot minus 18 i Tønsberg, og kommunen setter kriseledelse. Det er jo latterlig 😅

Er vel noen som vil ha overtidspenger etter julas økonomiske utskeielser. Heia Norge.

Anonymkode: 26f3e...d99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan temperaturer oppfattes er ganske relativt etter hvor det er. 

Ungene kunne fint sove ute i -15 et sted vi bodde og lekte ute i bhg -20 og ikke noe hysteri med masse lag ull, mens her beveger jeg meg knapt ut om kaldere enn -10.    Det er likevel ikke så ille som -10 føles i Oslo. Kan dra dit og få sjokk for hvor surt og kaldt -10 føles.  Tørre minusgrader er ikke så ille. Våte og vindfulle er grusomme for pusten. 

Anonymkode: 37d90...295

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei. Ikke akkurat nå. Oktober, november, desember har vært kaldere enn normalen. Januar fortsetter i samme sporet. DET sier mye mer enn at 2 dager med 30 grader i juli er bevis på global oppvarming på alle avisforsider.

Nord-Europa, Russland, Kina har hatt det svært kaldt i høst og vinter. Men det virker ikke inn på den globale tempersturen? 

Anonymkode: bb82b...23e

Svært kaldt nå er jo mye varmere enn svært kaldt var for 20 - 30 år siden. Kulderekorden i Kautokeino er minus 50 grader, så selv om minus 40 er styggkaldt er det langt fra noen rekord. Referansene våre har endret seg.

Anonymkode: eb4aa...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tålte folk kulda bedre på 70-tallet? Ikke nødvendigvis. Noen av barna som den gangen var ute en kald vinterdag  (-20,-30)har pådratt seg frostskader og kuldeastma. Nesa er ganske utsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er krigstyper i avisene om «Sibir-kulda» som ventes. Advarslene er mange. «Kulde-eksperter» intervjues om alt vi må passe på for å overleve. I byen jeg bor i setter kommunen nå kriseledelse fordi det skal bli ned mot 17-18 minus i helga. Hva er det som skjer?? Når ble vi så pinglete? Det er vinter i landet, og det er jo bare å kle på seg? Kan ikke huske at det ble oppstyr og unntakstilstand av 18 minus da jeg vokste opp.

Det var nok ikke det, og jeg er enig i at det blir for mange "krigstyper" i media, men samtidig er det to sider av denne saken også.

Mange av de unge voksne i dag har ikke opplevd konsekvensene av -20 grader, og behøver kanskje noen tips til hvordan de skal forholde seg til det.

Jeg tenkte på når vi sist hadde det såpass kaldt her vi bor, og det var da barna mine var rundt 6-7 år. Alt de har av erfaring med sterk kunde er altså et vagt minne om at de ble hentet i drosje for å bli kjørt på skolen, ingenting annet.

Er det da så ille at de får noen tips om hvordan de best kan takle kulden for seg selv, sine dyr, og eventuelt sine små barn?

Anonymkode: 4ddcb...89e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

-30 her nå. Østlandet. Har ved. Håper bare bilen starter. 

Anonymkode: 82263...386

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, I Grosny said:

Haha, ville nettopp dele den. Tenk at VG har fått tak i en forsker fra forsvaret for å fortelle oss at vi må sjekke værmeldingen før vi går ut, og kle på oss hvis det er kaldt. 🥶

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Haha, ville nettopp dele den. Tenk at VG har fått tak i en forsker fra forsvaret for å fortelle oss at vi må sjekke værmeldingen før vi går ut, og kle på oss hvis det er kaldt. 🥶

Jeg synes det var fint gjort av VG. I Oslo har vi ikke opplevd sprengkulde siden vinteren 1980, så de unge og innvandrerene mangler kuldekomptanse og trenger disse rådene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...