AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #1 Skrevet 4. januar 2024 Kjæresten min falt stygt på isen for 3 dager siden, slo bakhodet skikkelig og besvimte(kom til seg selv etter et halvt minutt) ambulansen var fremme på under 5 minutt og han ble kjørt rett på legevakten. Klarte å si hele navnet sitt og fødselsdato uten problemer, og klarte å gjøre det legen ba han om å gjøre(strekke ut armene, ta seg på nesen med fingeren osv) ingen blødninger, vondt i nakke eller rygg, bare en stor kul i bakhodet. Legen antok det var en liten hjernerystelse og han ble sendt hjem fra legevakten, kastet opp en gang på kvelden og ble veldig trøtt, men klarte å holde seg våken til kvelden. Jeg satt våken hele første natten å vekket han 5 ganger ila natten, vekket han også andre natten og en gang i natt. Han responderer som vanlig og våkner og reagerer med engang jeg vekker han, men han er veldig trøtt og sover mye, og har redusert matlyst. Men han klarer å holde på maten og har ikke vært kvalm eller svimmel siden dagen det skjedde. Hvor lenge vil dette vare? Vondt å se han sånn, men har slått meg til ro med at dette vil gå bra. Anonymkode: a7788...1c0
Kalevala Skrevet 4. januar 2024 #2 Skrevet 4. januar 2024 Hjernerystelse gir en (oftest forbigående) forstyrrelse i hjernen. De siste årene har ny forskning gitt grunnlag for nye råd om hva som er best behandling/håndtering etterpå. Den beste og mest oppdaterte informasjonen får du nok hos Hjernerystelsesforeningen her: https://www.hjernerystelsesforeningen.no/har-du-hjernerystelse 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #3 Skrevet 4. januar 2024 Min erfaring med hjernerystelser er at det er umulig å forutsi hvor lenge det kommer til å vare. Har hatt en del hjernerystelser opp igjennom (har drevet med sprangridning hele livet og er litt for glad i "spennende" hester 🤪), både med besvimelse og uten. Det første døgnet har stått i stil med graden av hjernerystelse, men det videre forløpet har variert veldig. En relativt mild hjernerystelse var faktisk den som ga mest plager i lengst tid etterpå. Har vært en del trøtt og hatt dårlig matlyst i en ukes tid de fleste gangene, og har alltid tenkt at det er fordi det er slitsomt å ha vondt? Anonymkode: 79420...167 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #4 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Kjæresten min falt stygt på isen for 3 dager siden, slo bakhodet skikkelig og besvimte(kom til seg selv etter et halvt minutt) ambulansen var fremme på under 5 minutt og han ble kjørt rett på legevakten. Klarte å si hele navnet sitt og fødselsdato uten problemer, og klarte å gjøre det legen ba han om å gjøre(strekke ut armene, ta seg på nesen med fingeren osv) ingen blødninger, vondt i nakke eller rygg, bare en stor kul i bakhodet. Legen antok det var en liten hjernerystelse og han ble sendt hjem fra legevakten, kastet opp en gang på kvelden og ble veldig trøtt, men klarte å holde seg våken til kvelden. Jeg satt våken hele første natten å vekket han 5 ganger ila natten, vekket han også andre natten og en gang i natt. Han responderer som vanlig og våkner og reagerer med engang jeg vekker han, men han er veldig trøtt og sover mye, og har redusert matlyst. Men han klarer å holde på maten og har ikke vært kvalm eller svimmel siden dagen det skjedde. Hvor lenge vil dette vare? Vondt å se han sånn, men har slått meg til ro med at dette vil gå bra. Anonymkode: a7788...1c0 Jeg ble lysømfintlig, trøtt og hadde sterk hodepine 24/7 i to uker før det begynte å roe seg. Å bruke mobilen/pc/tv gikk ikke, ei heller å lese i vanlige bøker. Billys og annen belysning var smertefull, slik at vi satt i mørket hele tiden. Hørte på lydbøker og sov de ukene. Heldigvis ble det bedring og etter 2 mnd var nesten alle symptomer borte. Det dukket opp litt rusk i form av hodepine og svimmelhet en god stund etterpå, men når jeg sammenlignet med hvor ille det var så er det greit. Anonymkode: 60a3d...8aa 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå