Gå til innhold

Føler meg deprimert, trist hele tiden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Siste halve året hvertfall har jeg følt meg nedfor. Er så sliten hele tiden, har ikke lyst/ ork til noe som helst. Selv ting jeg pleide være glad i må jeg tvinge meg selv ut på. Vil si det er blitt verre siste tiden, uten at jeg egentlig vet hvorfor. 

Har en snill, fin samboer, fin familie, eier hus. Ingenting som tilsier jeg skal føle det sånn. Eller far er dement, og det har vært veldig slitsomt lenge. Men selv når han har gode dager klarer jeg ikke være glad. 

Nå er julen over, jeg har vært i flere hyggelige familie selskap, men jeg føler bare på en nedstemthet hele tiden. Uansett..  

Vært hos legen og tatt mange prøver, alt er normalt. Hun sier det skyldes for stor belastning over tid. At det ikke er rart jeg føler det sånn. 

Jeg føler jeg skaper konflikt rundt meg, uten å mene det. Jeg bare klarer ikke være glad og fornøyd. Vet samboer og familie merker det, men jeg har liksom ingen forklaring på hvorfor det er sånn. Bare føler meg utslitt, trøtt hele tia..

Men hvordan komme seg ut av det? Jeg vil ikke ha det sånn, vil så gjerne føle meg bedre.

Anonymkode: b1474...062

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med medisiner? Foreslo ikke legen det? I så fall kan du ta det opp.

Ellers vil jeg foreslå rask psykisk helse i kommunen din. Det er mye hjelp inen god lytter!

De aller fleste går gjennom (minst) en depresjon i livet. Det kan vi ikke styre, men det er hjelp å få❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Legen din har nok rett angående belastningen. Ville begynt å nøste der.

Hadde legen noen forslag?

Anonymkode: 921e5...39d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Legen din har nok rett angående belastningen. Ville begynt å nøste der.

Hadde legen noen forslag?

Anonymkode: 921e5...39d

Nei, legen hadde i grunn ikke det. Jeg snakker med en psykolog av og til, men syns ikke det har hjulpet noe som helst enda hvertfall..  legen sa jeg burde fortsette med det, og at det ikke var mer hun kunne gjøre siden alle blodprøver var fine.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rotemor skrev (2 minutter siden):

Hva med medisiner? Foreslo ikke legen det? I så fall kan du ta det opp.

Ellers vil jeg foreslå rask psykisk helse i kommunen din. Det er mye hjelp inen god lytter!

De aller fleste går gjennom (minst) en depresjon i livet. Det kan vi ikke styre, men det er hjelp å få❤️

Nei, legen foreslo ikke det. Sa jeg bør fortsette snakke med psykolog. Jeg sa jeg ikke syns det har hjulpet, men hun anbefalte meg å gi det mer tid. 

Håper det, så slitsomt å ha det sånn

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Nei, legen foreslo ikke det. Sa jeg bør fortsette snakke med psykolog. Jeg sa jeg ikke syns det har hjulpet, men hun anbefalte meg å gi det mer tid. 

Håper det, så slitsomt å ha det sånn

Vil bare si at jeg har det på samme måte som deg. Store belastniger over tid som har resultert i angst og depresjon. Og det legen sier til meg som gjelder alle er at dette er ikke quick fix. Man må rett og slett bare gå til psykologen og ta tiden til hjelp ❤️ Slike ting vil ta tid, men det vil gå over ❤️ 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kunne nevnt at du snakker med psykolog i hi 😊

Si til psykologen at samtalene ikke hjelper og spør om dere kan orøver noe annet. Det er mange teknikker man kan lære seg som kan bedre egen håndtering av tunge tanker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er du i en alder hvor overgangsalderen kan være i nærheten? 

Vet du hvordan du lå an med feks d og b vitamin, om det var rett over grensen eller på et høyere nivå?

Ut i fra det du skriver er mitt eneste råd trening. Og prøv å gjøre noe som gjør deg glad hver dag. 

Anonymkode: 7ee13...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har det slik jeg å. Snart 3 år siden jeg gikk på smellen. Litt bedre er jeg. Men fortsatt så kjenner jeg ingen glede. Er som en sky henger over meg.  Jeg prøver å slappe av. Og tenke på meg selv. Tar meg fri når jeg kan det. Men det tar sånn tid er jeg redd for. 

Anonymkode: 8223a...a83

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Er du i en alder hvor overgangsalderen kan være i nærheten? 

Vet du hvordan du lå an med feks d og b vitamin, om det var rett over grensen eller på et høyere nivå?

Ut i fra det du skriver er mitt eneste råd trening. Og prøv å gjøre noe som gjør deg glad hver dag. 

Jeg er 36 år. Kan vel være det, men kanskje litt tidlig enda? 

Lå litt under på d vitamin, tar tilskudd for det. Var ikke veldig stor mangel. B vitamin manglet jeg ikke. 

Trening er nok fornuftig. Jeg har tenkt det selv, at jeg må komme meg opp av sofaen og ut å gå. Men det er vanskelig når alt føles som et ork.. men jeg skjønner jeg bare må tvinge meg selv

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Trening er nok fornuftig. Jeg har tenkt det selv, at jeg må komme meg opp av sofaen og ut å gå. Men det er vanskelig når alt føles som et ork.. men jeg skjønner jeg bare må tvinge meg selv

Det er litt dårlig utgangspunkt. Er det noe trening du liker? Feks dansing? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fått mer energi av å kutte ut nikotin, god seng/søvn, vitamintilskudd, mosjon/styrketrening innimellom

Anonymkode: 94db2...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er litt dårlig utgangspunkt. Er det noe trening du liker? Feks dansing? 

Jeg er egentlig glad i gå turer på fjellet. Eller gå tur å høre på podcast f eks. Alltid likt det, frem til nå når ingenting frister 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakk med legen din om medisiner. For hvor lengre tid det tar så er faren for at du kan bli verre og det blir enda tyngre/vanskeligere å komme seg opp igjen fra depresjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke unormalt at sånne symptomer forverres på denne tiden av året. Har du prøvd lysterapi lampe? Eller så høres trening ut som en god ide.

Anonymkode: 2e560...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...