AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #1 Skrevet 4. januar 2024 Jobber til og med 31.1 i kommunen. Er det vanlig å få feriepengene når man slutter, eller i juni som ellers? Anonymkode: becb5...1d6
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #2 Skrevet 4. januar 2024 Man får de som regel i juni dersom ikke noe annet er avtalt. Det du tjener nå i januar får du utbetalt feriepenger for i juni 2025. Anonymkode: 2fa29...3eb
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #4 Skrevet 4. januar 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Man får de som regel i juni dersom ikke noe annet er avtalt. Det du tjener nå i januar får du utbetalt feriepenger for i juni 2025. Anonymkode: 2fa29...3eb Nei, basert på egenerfaring og det meste jeg har lest, så får man feriepenger som en del av sluttoppgjøret - altså sammen med siste lønningen. Jeg tror muligens det vil være lovstridig om en bedrift du har sluttet i beholder feriepengene, men det er bare spekulasjon fra min side. Uansett, avsluttet arbeidsforhold betyr at du skal få et sluttoppgjør - resterende lønn og annet utestående, blant annet feriepenger. Anonymkode: 39a0b...4c6 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #5 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Man får de som regel i juni dersom ikke noe annet er avtalt. Det du tjener nå i januar får du utbetalt feriepenger for i juni 2025. Anonymkode: 2fa29...3eb Neppe, når hun slutter. De vil ikke ha henne i lønnssystemet til neste år. Sannsynligvis kommer de på sluttoppgjør i februar. Anonymkode: b3061...03b
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #6 Skrevet 4. januar 2024 Med det sagt, TS; vær OBS på å ikke føle deg "nyrik" i februar eller når enn feriepengene kommer. Du kommer til å trenge dem når du skal ta ut ferie i ny jobb, normalt sett. Mange som går på en smell akkurat der. Anonymkode: 39a0b...4c6 1
petterm Skrevet 4. januar 2024 #7 Skrevet 4. januar 2024 Hovedregel for utbetaling av feriepenger ved oppsigelseUansett årsak til at en ansatt slutter, om vedkommende sier opp selv, blir oppsagt, går av med pensjon, går over til uføretrygd eller annet, ...skal alle opptjente feriepenger som hovedregel utbetales når arbeidsforholdet opphører https://www.google.no/amp/s/www.sticos.no/fagstoff/hva-gjor-du-med-feriepengene-naar-en-ansatt-slutter%3fhs_amp=true Til tross for dette tror jeg det er ganske normalt i kommunal sektor at feriepengene blir utbetalt i juni. 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #8 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man får de som regel i juni dersom ikke noe annet er avtalt. Det du tjener nå i januar får du utbetalt feriepenger for i juni 2025. Anonymkode: 2fa29...3eb Helt feil. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21 (3) (Utbetaling ved opphør av arbeidsforhold) Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør. I utbetalingen kan det gjøres fradrag med et beløp som utgjør 1,4 prosent av det feriepengegrunnlag som er opptjent hos vedkommende arbeidsgiver i det forkortede opptjeningsår 1 mai – 31 desember 1988. Anonymkode: 79dc4...f5b
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #9 Skrevet 4. januar 2024 7 minutter siden, petterm said: Hovedregel for utbetaling av feriepenger ved oppsigelseUansett årsak til at en ansatt slutter, om vedkommende sier opp selv, blir oppsagt, går av med pensjon, går over til uføretrygd eller annet, ...skal alle opptjente feriepenger som hovedregel utbetales når arbeidsforholdet opphører https://www.google.no/amp/s/www.sticos.no/fagstoff/hva-gjor-du-med-feriepengene-naar-en-ansatt-slutter%3fhs_amp=true Til tross for dette tror jeg det er ganske normalt i kommunal sektor at feriepengene blir utbetalt i juni. Ikke alle i kommunen (eller lønn sånn generelt) som følger med i timen, dessverre. Helt innafor å be om pengene på sluttoppgør hvis man ønsker. Hvis feriepengene skal betales senere skal det avtales med arbeidstaker. Sluttet i et privat firma i august og forventet feriepengene i sept. Fikk de ikke. Ba om å få de fortest mulig da det skal betales ut på siste lønn. Fikk de i okt. Anonymkode: c1fe8...9f2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #10 Skrevet 4. januar 2024 Jeg er i samme situasjon som deg, TS, får dem da ved sluttoppgjøret. Men jeg er nysgjerrig på hvordan du får lønn? For jeg får forhåndsbetalt i gammel jobb (kommunen) og etterbetalt i ny jobb. Da blir man vel en måned uten lønn? Anonymkode: a4c21...a63
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #11 Skrevet 4. januar 2024 Jeg slutter i en statlig stilling 31. jan. og får feriepenger i sluttoppgjøret, på januarlønnen. Dette har vært vanlig praksis i alle jobber jeg har hatt (kun vært ansatt i stat). Anonymkode: c93c2...83e
Coachshinny Skrevet 4. januar 2024 #12 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei, basert på egenerfaring og det meste jeg har lest, så får man feriepenger som en del av sluttoppgjøret - altså sammen med siste lønningen. Jeg tror muligens det vil være lovstridig om en bedrift du har sluttet i beholder feriepengene, men det er bare spekulasjon fra min side. Uansett, avsluttet arbeidsforhold betyr at du skal få et sluttoppgjør - resterende lønn og annet utestående, blant annet feriepenger. Anonymkode: 39a0b...4c6 Du har rett, i det private er det slik, regner med det og er slik i det offentlige også.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #13 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Neppe, når hun slutter. De vil ikke ha henne i lønnssystemet til neste år. Sannsynligvis kommer de på sluttoppgjør i februar. Anonymkode: b3061...03b Kommunalt får man feriepengene utbetalt i juni, uansett når på året man slutter. Anonymkode: 2fa29...3eb
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #14 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kommunalt får man feriepengene utbetalt i juni, uansett når på året man slutter. Anonymkode: 2fa29...3eb Feil, det skal betales ut ved slutt. I min kommune blir dette praktisert. Anonymkode: b7808...04e 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #15 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Kommunalt får man feriepengene utbetalt i juni, uansett når på året man slutter. Anonymkode: 2fa29...3eb Mulig, men den jeg siterte skrev at årets opptjening ble utbetalt i 2025 og det kan jeg aldri tenke meg at skjer. Anonymkode: b3061...03b
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #16 Skrevet 5. januar 2024 7 hours ago, AnonymBruker said: Kommunalt får man feriepengene utbetalt i juni, uansett når på året man slutter. Anonymkode: 2fa29...3eb Det er gamle regler. SKAL betales ut på sluttoppgør med mindre annet er avtalt med arbeidstaker. Anonymkode: c1fe8...9f2
Kontorotta Skrevet 5. januar 2024 #17 Skrevet 5. januar 2024 Nå har jeg jobbet i stat, kommune og privat. Det er forskjellige løsninger alle steder. Mange, både ansatte og arbeidsgivere, ønsker å utbetale feriepenger i juni. Men som de skriver over her, om man følger lovverket, vil du få utbetalt feriepengene i forbindelse med sluttoppgjøret. Regner med at siste lønn da blir 12. februar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå