AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #1 Del Skrevet 4. januar 2024 Hei! vi har nylig startet barna i alpinbakken. Foreløpig kun i barnebakken hvor vi har løpt til fots vedsidenav. de begynner å få teken på det, og føler de nå trenger litt mer utfordring enn lille bakken. Vi har derfor lyst å ta de med i familieløypa. Er likevel litt skeptisk på å dra i familiebakken uten sele. hvordan har dere gjort det når dere har startet med alpint? ene barnet er 5 og står på ski. andre barnet er 7,5 år og står på snowboard. mor står på ski, far på brett om det er av betydning. Anonymkode: cc441...948 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym90059005 Skrevet 4. januar 2024 #2 Del Skrevet 4. januar 2024 (endret) Kan dere ikke bare skaffe en sele til den minste eventuelt da? Eventuelt bare dra i anlegg hvor det er skålheiser/mindre bakker/grønne løyper osv? Kan jo også bare ta den minste mellom beina og ploge litt i bratte heng/stav på tvers. Endret 4. januar 2024 av Anonym90059005 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Me0987 Skrevet 4. januar 2024 #3 Del Skrevet 4. januar 2024 Ville kjørt med det minste barnet i sele til du er helt sikker på at barnet kan bremse og stoppe rimelig greit. Etter det kan du selv kjøre baklengs foran barnet slik at du kan ta imot hvis farten blir for høy. Hvis det arrangeres kurs i det anlegget dere bruker vil jeg anbefale at dere sender barnet på kurs. Snowboard har jeg ingen erfaring med og heller ingen råd 🙂 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #4 Del Skrevet 4. januar 2024 Det er grønne løyper og familiebakken er en av de. Det er ikke noe særlig bratte bakker, men man kan jo likevel få ganske heftig fart om de setter avgårde. Og det gjør meg nervøs. Kanskje uten grunn, men jeg har ikke noe erfaring med det før nå heller. De kan jo å ploge, bremse og til dels svinge. det er bare lett for barn å glemme om de får for mye fart og «panikk». TS Anonymkode: cc441...948 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #5 Del Skrevet 4. januar 2024 Aldri brukt sele på ungen når ho står på alpint. DEi får bare en viss fart uansett.. Og ho begynte når ho var 3 år. Anonymkode: 87f94...488 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gekko Skrevet 4. januar 2024 #6 Del Skrevet 4. januar 2024 Spander en time med instruktør på begge to eller meld dem på kurs. De lærer mer av en time med privatinstruktør enn av 10 timer med foreldre. Ikke fordi foreldrene ikke kan lære bort, men det blir en helt annen dynamikk. Samt at en instruktør er trent i å lære bort riktig teknikk til barn. Jeg har jobbet som skiinstruktør, men sendte egne barn på time med en annen instruktør for å få installert grunnleggende ferdigheter. Da kan dere kose dere med å kjøre sammen og få mengdetrening, og kanskje en ny time med instruktør neste år for å komme til neste nivå, om dere vil. Sele fungerer som brems/kontroll for de aller minste barna, men lærer ikke barna noen kontroll. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #7 Del Skrevet 4. januar 2024 Er det vassfjellet? 😀 Anonymkode: f577c...cc2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #8 Del Skrevet 4. januar 2024 Vi hadde barnet mellom beina fra vi begynte å ta med i bakken. Og det gjorde vi når barnet hadde lært å gå. Anonymkode: b1ab3...41a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #9 Del Skrevet 4. januar 2024 Lær de å ploge i barnebakken først, da kan de opp i større bakke. Ikke ha de mellom bena, da lærer de ingenting. Ta sele på viss barna vil. Men det aller viktigste å å lære å ploge, da styrer de mer selv, med fart og stopp. Anonymkode: 22f67...5ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #10 Del Skrevet 4. januar 2024 Får ikke lest HI. Vi startet da barna var 3-4 år i en slakk barnebakke. Vi brukte sele, noen mener de ikke skal gjøre det. Men det funket godt for oss. Man kan også sette på et klips på tuppen av skiene slik at de ikke krysser skia når de ploger. Å bruke hjelpemidler i starten er smart. Da kan du kjøre tett på, samtidig som de får lære seg å bremse. Slipp de ikke før de klarer å ploge, bremse og svinge. Det lærer de ganske fort Anonymkode: db0eb...98f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #11 Del Skrevet 4. januar 2024 Jeg hadde vært mest bekymret for barnet på snowboard. Jeg tror det kan være lurt å begynne med slalomski, så de får litt peiling på fart og når de bør stoppe/bremse. Når de mister kontrollen på slalomski, faller de ganske fort, mens på snowboard kan de få stor fart uten å ha kontroll. Jeg hadde med en nybegynner som startet med snowboard, han satte rett utfor uten kontroll og falt med stor fart, så brettet brakk, heldigvis gikk det bra med ham. Anonymkode: 9952f...ac2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå