Gå til innhold

Stygge(!) ord fra mammas munn..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var stressa i jula, på vei til selskap, kjørte bilen fast i snøen og ble stående og spøle. Helt ukontrollert sa jeg "Fitte! Satan i helvete! Forbanna forpulte jævla fittesnø!" og hørte fra 2 åringen i baksete "forpulte fitte" og gremmes sånn!

Han har hatt en periode nå hvor han gjentar alt som blir sagt som han skjønner ikke er bra å si. Men før har det verste han har sagt "bare" vært herregud og faen.

Det har vært flere tilfeller hvor jeg er veldig stressa/føler avmakt og får bare ikke til å kontrollere det jeg sier. Føles som at jeg ikke kan stoppe og at det må ut liksom. Faen, helvete, forbanna dritt og sånt.. får til å hviske i det minste, så barna hører det som regel ikke. Men allikevel.

Fitte og forpult er jo helt ille. Vil ikke at barna skal høre sånne ord. Noen som har opplevd lignende? Hva gjør dere for å skjerpe dere?

Jeg synes seriøst at dette ikke skal forekomme. Hadde ikke syntes det var rart om noen kontakta barnevernet når mor ikke har kontroll på ordene som renner ut. Men jeg får ikke til å bare slutte å si det...

Kjenner det går bedre når jeg får nok søvn og ikke er så stressa. Men også i kampens hete vil jeg holde meg noenlunde rolig. Hjelp?

Veksler mellom å ville ta en prat med ansatt i bhg om dette og å satse på at gutten ikke sier sånne ord der.

Her hjemme kjørte ikke den radiostyrte bilen som han ville, bare kræsja i veggen og da sa han "fitte!" i akkurat sånn tonefall som jeg hadde.

Anonymkode: 25a91...278

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jøss, sånne ord har jeg aldri tatt i min munn. Kanskje begynne å opptre med litt mer klasse?

«Klarer ikke slutte» - vil ikke, tenker jeg vi sier. Føler deg vel tøff eller noe da.

Anonymkode: 47989...0c5

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lært ungene at det er ok å banne hvis de får veldig vondt eller om noe viktig blir ødelagt. Ikke ellers.

Et tilleggskriterie er at hvis du sier et banneord (f.eks «faen») så må du si 9 andre banneord før du gjentar det første. Hakk i plata banning høres bare dumt ut.

Kommer fra nordnorge.

Anonymkode: a6bdc...9ec

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Been there done that😂

Slapp av, bare å overse så glemmer han det. Si bare i barnehagen at det skjedde en liten glipp om de sier noe. Jeg vil tro de har hørt værre fraser fra 5 åringer😅

Anonymkode: 054ea...e1c

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Been there done that😂

Slapp av, bare å overse så glemmer han det. Si bare i barnehagen at det skjedde en liten glipp om de sier noe. Jeg vil tro de har hørt værre fraser fra 5 åringer😅

Kommer fra nord jeg også, og regner med du TS gjør det samme siden jeg kan finne på å si det samme🤭

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kan lese litt om stressmestring/mindfullness etc og lære deg teknikker til hvordan du skal kontrollere bedre hva du sier? 

Anonymkode: 2847f...833

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer fra tjukkeste Oslo og sliter led det samme. Spesielt «fitte» og «forpult» 🙄 forferdelige ord, men de bare detter ut. Nå er min bare 1,5 og snakker ikke noe særlig enda, men kjenner jeg veldig fort kan sitte i samme saksa om ikke så lenge 😱

Anonymkode: 078f0...7ce

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

This to shall pass 😅

Anonymkode: 2e3a5...04c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fra østlandet og har kun vært i Nordnorge et par ganger i mitt liv, men jeg banner sånn når jeg blir skikkelig sint eller får vondt jeg også.

Kun én gang jeg har bannet så voldsomt når ungene har hørt det da, og det var da yngste var 16 år. Hun ble litt overrasket og visste ikke at det fantes slike ord engang og ikke at jeg kunne dem i hvert fall. 

Greia er bare at det er ikke bare i Nordnorge man kan banne som en bryggesjauer. 

Jeg tror 2-åringen din kommer til å glemme dette utbruddet hvis du bare lar være å prate om det TS. 

Anonymkode: 086e8...0c6

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvem er det dere tenker skal oppdra barna deres og lære dem vanlig folkeskikk da, dere som synes dette er bare morsomt og ikke noe problem? Når sønnene deres slenger om seg med «forpulte fitte» på skolen, er det bare morsomt?

Jeg tenker ekstemt lave sosiale lag når jeg hører hvordan dere opptrer.

Og jo da, selvsagt har dere full kontroll - hvis dere vil. For dere sier ikke dette på jobb, til sjefen eller til kunder regner jeg med. Men barna deres er det ikke så farlig med. For noen andre skal vel oppdra dem.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvem er det dere tenker skal oppdra barna deres og lære dem vanlig folkeskikk da, dere som synes dette er bare morsomt og ikke noe problem? Når sønnene deres slenger om seg med «forpulte fitte» på skolen, er det bare morsomt?

Jeg tenker ekstemt lave sosiale lag når jeg hører hvordan dere opptrer.

Og jo da, selvsagt har dere full kontroll - hvis dere vil. For dere sier ikke dette på jobb, til sjefen eller til kunder regner jeg med. Men barna deres er det ikke så farlig med. For noen andre skal vel oppdra dem.

Hva er ekstremt lave sosiale lag? 

Ellers er jeg helt enig med deg i at det er en uting å banne så voldsomt overfor barna - eller overfor noen i det hele tatt. 
Jeg banner sjelden selv om jeg har det i meg (som jeg nevnte i innlegget mitt over her). Det er heller ikke spesielt fint å høre andre banner. 

Husker for noen år siden da det sirkulerte en lydfil eller noe slikt av en mann og vaskemaskina som ikke funket. Han var nordlenning og bannet så det spruta, men jeg skjønte egentlig aldri hvorfor det var gøy å høre på. Egentlig er ikke banning noe man burde være stolt av, syns jeg. 

Anonymkode: 086e8...0c6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Og jo da, selvsagt har dere full kontroll - hvis dere vil. For dere sier ikke dette på jobb, til sjefen eller til kunder regner jeg med.

Grunnen til at dette ikke har skjedd på jobb er antakelig at jeg ikke er så stressa, pressa/føler avmakt der.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Grunnen til at dette ikke har skjedd på jobb er antakelig at jeg ikke er så stressa, pressa/føler avmakt der.

Pluss at du kunne fått sparken?

Du er voksen. Du må lære deg å håndtere stress-situasjoner uten å klikke.  Jeg har absolutt null respekt for mennesker som bruker den typen uttrykk.

Synes du det hadde vært greit om datteren din ble kalt «forpulte fitte» av en kjæreste eller en klassekamerat - eller en i samme barnehageavdeling?
Hadde mine barn lært sånne uttrykk av andre barn i barnehagen, så hadde det blitt månelyst. Da hadde du fått en telefon fra meg.

Skjerp deg. Bare skjerp deg.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

...

Jeg synes seriøst at dette ikke skal forekomme...  Men jeg får ikke til å bare slutte å si det...

Her ligger problemet ditt... Du er ikke motivert nok til å slutte å banne, du legger ikke nok innsats i det!

Og så venter du at 2-åringen din, som du har lært å banne, skal slutte...?

Det å banne, det er en vane, en uvane. Og uvaner kan du endre, men det krever selvfølgelig både vilje, bevissthet og utholdenhet fra din side, og impulskontroll..

Jeg hadde ikke bannet mye da jeg var yngre. Så kom jeg i et miljø hvor andre bannet veldig mye, helt oppegående folk ellers, bortsett fra den banningen. Jeg tok ubevisst etter. Etter noen år fant jeg ut at dette var unødvendig, det var bare uttrykk jeg brukte istedenfor å uttrykke meg på en annen måte, og jeg bestemte meg for at slik ønsket jeg ikke å snakke. Jeg fant ut at det rett og slett var latskap å banne, det var en dårlig måte å uttrykke følelser på, og at jeg ikke ønsket å være slik.

Alt det krevde for å slutte å banne var å ta et bevisst valg på hva jeg sa, hele tiden, vilje og tålmodighet til å gjennomføre endringen. Noen få glipper skjedde i en periode, men da begynte jeg å se hvor innmari unødvendig den banningen var. Jeg ble da også bevisst hvor mye jeg faktisk hadde bannet, og jeg ble oppmerksom på hvilket inntrykk andre som bannet ille gjorde, og jeg fant ut at slik ønsker ikke jeg å fremstå. Og joda, jeg kan banne en sjelden gang fremdeles, men da er det sjelden mer alvorlig enn et f*en, og som regel er jeg alltid alene når det skjer.  Denne av-banningen gjorde jeg før jeg fikk barn, og jeg vet at barn i seg selv ville vært en enorm motivasjonsfaktor for å slutte!

Nylig kuttet jeg meg ved et uhell i en finger. Min automatiske reaksjon var "AU!". De årene jeg bannet ville reaksjonen vært banning. I ettertid av denne episoden tenkte jeg hvor mye mer hensiktsmessig det var å si au! enn om jeg hadde bannet. Banning kunne vært et uttrykk for hva som helst. Au! var noe alle som var der reagerte på umiddelbart, og jeg fikk også hjelp med det samme, fordi folk forstod på kraften i au! at det var alvor.

Du må rett og slett ta et valg - vil du være en forelder som lærer barnet ditt til å få et så stygt språk at det vil stigmatisere barnet videre i livet om barnet fortsetter å banne som deg? Eller vil du gå foran som et godt eksempel og slutte å banne? Det eneste det krever av deg er innsats og gjennomføringsevne.

Ditt valg, og det er faktisk ikke et vanskelig valg heller...

Og ja, jeg synes du skal snakke med barnehagen om det - OG informere at denne episoden har fått deg til å innse at du selv skal slutte å banne, fordi du ikke ønsker å være et dårlig eksempel for ditt/dine barn.

Ps! Du bør også, for egen og ditt/dine barns skyld, tenke litt gjennom hvilke holdninger du gir videre når du bruker et ord for kvinnelig kjønnsorgan som banneord, som noe negativt. Slutter du å banne generelt, så slipper du også å videreføre denne negative holdningen (som jeg antar du egentlig ikke har?).

Anonymkode: e78d6...440

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette går helt fint! Gjort er gjort, spist er spist. Det som er viktig nå er at du fokuserer på hvordan du kan bruke litt penere rundt barnet. Hva tror du du kan hjelpe deg? Hvordan kan du regulere sinnet ditt så du ikke får slike utbrudd? Du sier at du ikke kan kontrollere det, men du må nesten det. Neste gang du får et slikt behov, kan du grave neglene langt ned i låret? Og holde munnen lukket? Ellers så vil jeg begynt å si å si til sønnen når han bruker de ordene: «Vet du hva vi sier når {dette skjer - sett inn}: Huff og uff!» eller bruk andre ord som faller naturlig. Avled han til at det er andre ord som kan brukes, så går det nok over. Han kopierer deg, han trenger veiledning fra deg :) Ville ikke gjort noe større greie ut av det!

Anonymkode: e0d35...919

AnonymBruker
Skrevet

🤣 Her må du prøve å kontrollere ord bruke ditt når har du barn i nærheten jeg sier også alle disse tingene men mest inni meg selv barnet hører bare Ohhhhhhhh...ggg... og thats it! 🤣

Anonymkode: bc0f5...c0e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke hvordan du som kvinne og mamma kan banne med de ordene du bruker. Kunne skjønt "faen i helvete", men "forpulte fitte" er så nedverdigende, og jeg har heller aldri hørt en jente banne på den måten. Tenker du overhodet ikke på hva slags holdninger og verdier du gir videre til din sønn? Det burde virkelig bekymre deg!

Anonymkode: 8abb1...8cc

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg forstår ikke hvordan du som kvinne og mamma kan banne med de ordene du bruker. Kunne skjønt "faen i helvete", men "forpulte fitte" er så nedverdigende, og jeg har heller aldri hørt en jente banne på den måten. Tenker du overhodet ikke på hva slags holdninger og verdier du gir videre til din sønn? Det burde virkelig bekymre deg!

Anonymkode: 8abb1...8cc

Jeg antar man kortslutter i en slik situasjon og ikke tenker gjennom ordene man bruker akkurat. Jeg har hørt mange kvinner si fitte. 

Anonymkode: e0d35...919

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer fortsatt på hvem du har tenkt skal oppdra barna dine, TS? Hvem skal lære dem å regulere følelser, hvem skal lære dem normal folkeskikk - når de har en mor som går rundt og roper «fitte» hver gang noe går på tverke? Tenker du at det er opp til barnehagen og skolen? 

Kanskje dette kan motivere deg til å slutte: Hadde vi kjent et barn som brukte sånne uttrykk (og ikke kuttet ut etter EN irettesettelse), så ville ikke det barnet vært velkomment i vårt hjem. Og min barn hadde absolutt ikke fått være med det barnet hjem. Helt uaktuelt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har lært ungene at det er ok å banne hvis de får veldig vondt eller om noe viktig blir ødelagt. Ikke ellers.

Et tilleggskriterie er at hvis du sier et banneord (f.eks «faen») så må du si 9 andre banneord før du gjentar det første. Hakk i plata banning høres bare dumt ut.

Kommer fra nordnorge.

Anonymkode: a6bdc...9ec

Skjønner akkurat hva du mener.

Også fra Nord-Norge.

Anonymkode: afcff...90e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...