AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #1 Skrevet 4. januar 2024 Det er tøft for fuglene nå, så jeg er ute etter en stor fuglemater. En som ikke skjæra kommer inn i, og som er lett å fylle på uten å måtte ta på noe. Har litt noia for salmonella 😄 Anonymkode: bc89d...cbb
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #2 Skrevet 4. januar 2024 Skjære er en fugl, så jeg skjønner ikke hva du egentlig ønsker her. Legg skrelte peanøtter og solsikkefrø f.eks. på et matbrett, f.eks. sånne kantinebrett. De er lette å helle av og vaske med f.eks. desinfeksjonsprit med jevne mellomrom. Du kan bruke engangshansker under rengjøring for å unngå smitte. Anonymkode: 9fa15...312 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #3 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Skjære er en fugl, så jeg skjønner ikke hva du egentlig ønsker her. Legg skrelte peanøtter og solsikkefrø f.eks. på et matbrett, f.eks. sånne kantinebrett. De er lette å helle av og vaske med f.eks. desinfeksjonsprit med jevne mellomrom. Du kan bruke engangshansker under rengjøring for å unngå smitte. Anonymkode: 9fa15...312 Jeg tror du forstår at det er småfugler TS mener... Og den opplegget du foreslår for foring er en sikker oppskrift på å tiltrekke seg annet enn fugler også, for eksempel smågnagere. Vet ikke om DET er spesielt mer hygienisk. Men jeg støtter deg i forslaget om å bruke hansker. Det kan brukes når man fyller opp fuglemateren. Selv har jeg kjøpt denne fra Biltema i år, etter å ha forsøkt ulike matere som er tungvinte å håndtere. Denne var enklere, men man må jo ta borti den for å fylle på med mat. Hos meg får fuglene treretters denne vinteren, for her er det rom for både fuglefrø, peanøtter og meiseboller. Da trenger den ikke å fylles så ofte. Anonymkode: 9ce4c...97c 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #4 Skrevet 5. januar 2024 Jeg liker denne fra biltema https://www.biltema.no/fritid/hage/fugler/fuglematere/fuglemater-8-sittepinner-2000040569 Skjærene kommer ikke til maten i denne og den er lett å etterfylle. Anonymkode: 92eac...481 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #5 Skrevet 5. januar 2024 Vi har denne, veldig fornøyd 👍 https://www.vivara.no/froautomat-med-beskyttelsebur-aura Anonymkode: 7397e...954 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #6 Skrevet 6. januar 2024 On 1/4/2024 at 11:11 PM, AnonymBruker said: Jeg tror du forstår at det er småfugler TS mener... Og den opplegget du foreslår for foring er en sikker oppskrift på å tiltrekke seg annet enn fugler også, for eksempel smågnagere. Vet ikke om DET er spesielt mer hygienisk. Men jeg støtter deg i forslaget om å bruke hansker. Det kan brukes når man fyller opp fuglemateren. Selv har jeg kjøpt denne fra Biltema i år, etter å ha forsøkt ulike matere som er tungvinte å håndtere. Denne var enklere, men man må jo ta borti den for å fylle på med mat. Hos meg får fuglene treretters denne vinteren, for her er det rom for både fuglefrø, peanøtter og meiseboller. Da trenger den ikke å fylles så ofte. Anonymkode: 9ce4c...97c Joda, det var vel en risiko for det, men jeg blir egentlig trist over hvordan mange ser på og omtaler skjærer. Man vil også blokkere for andre "storfugler", f.eks. kråke, nøttekråke, nøtteskrike, skogsdue, trost og hakkespetter om man kun slipper inn småfugler. Disse fuglene sliter like mye på vinteren som de små. Jeg elsker fugler, men småfugler er ikke de "søte og uskyldige" . De myrder insekter og larver i milliontall hver vår og sommer. De dreper hverandre i kamp om fuglekasser og lager sitt reir oppå konkurrentens levende unger og egg. Naturen er ikke Disney, den er sinnsykt brutal. Skjærer er ikke de eneste "slemme", selv om de kanskje virker litt bråkete og dominerende, og ikke er like søte i ansiktet som en blåmeis. For å kunne fore maksimalt antall fugler er et åpent brett med peanøtter og solsikkefrø en god løsning. Da er det lett for f.eks. meiser å kjapt snappe med seg en nøtt eller et frø og returnere til en busk, som er det de foretrekker, og det vil samtidig være plass til at f.eks. spurver kan bli sittende på brettet og spise. Ekorn og storfugler kan også slippe til på samme måte. Vet ikke om du har med ekorn når du mener "smågnagere", men hvor stort problem si rotter hadde blitt kommer egentlig an på hvor i landet man er, og om det er et bra gnagerår. Det vil uansett falle en del på bakken fra foringsautomater også, så problemstillingen blir det samme. Ekorn ser jeg ikke noe problem med å mate. Rotter/mus er for det meste nattaktive, så en løsning er å ta bort brettet om natta. Skjærer kommer gjerne sammen i små eller store flokker, og i bølger. Det vil si at ja, en skjæreflokk kan "okkupere" hele materen i 15-20 minutter, men så blir de gjerne borte en stund. Så kommer småfuglene. Alle slipper til, alle får. Dette er min erfaring dag etter dag. De har til og med hendt at store og små har spist samtidig. Hvis du absolutt vil blokkere for store fugler, som vil ramme mye mer enn bare skjære, så er den 3-i-1-materen du har bilde av en veldig fin mater. Jeg har erfart at småfugl har litt lettere for å sitte godt på matere som har en ring eller noe litt mer å gripe fatt i med begge beina enn kun en pinne rett ut slik som denne materen har, men det går fint uansett. Hvis du er usikker på hva jeg mener med ring, så se f.eks. på denne: https://www.naturogfritid.no/produkt/froautomat-i-metall-4-hull-adventurer-medium-40cm/ Her får fuglene lettere tak med begge beina, så de sitter stødigere. Anonymkode: 9fa15...312 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #7 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Joda, det var vel en risiko for det, men jeg blir egentlig trist over hvordan mange ser på og omtaler skjærer. Man vil også blokkere for andre "storfugler", f.eks. kråke, nøttekråke, nøtteskrike, skogsdue, trost og hakkespetter om man kun slipper inn småfugler. Disse fuglene sliter like mye på vinteren som de små. Jeg elsker fugler, men småfugler er ikke de "søte og uskyldige" . De myrder insekter og larver i milliontall hver vår og sommer. De dreper hverandre i kamp om fuglekasser og lager sitt reir oppå konkurrentens levende unger og egg. Naturen er ikke Disney, den er sinnsykt brutal. Skjærer er ikke de eneste "slemme", selv om de kanskje virker litt bråkete og dominerende, og ikke er like søte i ansiktet som en blåmeis. For å kunne fore maksimalt antall fugler er et åpent brett med peanøtter og solsikkefrø en god løsning. Da er det lett for f.eks. meiser å kjapt snappe med seg en nøtt eller et frø og returnere til en busk, som er det de foretrekker, og det vil samtidig være plass til at f.eks. spurver kan bli sittende på brettet og spise. Ekorn og storfugler kan også slippe til på samme måte. Vet ikke om du har med ekorn når du mener "smågnagere", men hvor stort problem si rotter hadde blitt kommer egentlig an på hvor i landet man er, og om det er et bra gnagerår. Det vil uansett falle en del på bakken fra foringsautomater også, så problemstillingen blir det samme. Ekorn ser jeg ikke noe problem med å mate. Rotter/mus er for det meste nattaktive, så en løsning er å ta bort brettet om natta. Skjærer kommer gjerne sammen i små eller store flokker, og i bølger. Det vil si at ja, en skjæreflokk kan "okkupere" hele materen i 15-20 minutter, men så blir de gjerne borte en stund. Så kommer småfuglene. Alle slipper til, alle får. Dette er min erfaring dag etter dag. De har til og med hendt at store og små har spist samtidig. Hvis du absolutt vil blokkere for store fugler, som vil ramme mye mer enn bare skjære, så er den 3-i-1-materen du har bilde av en veldig fin mater. Jeg har erfart at småfugl har litt lettere for å sitte godt på matere som har en ring eller noe litt mer å gripe fatt i med begge beina enn kun en pinne rett ut slik som denne materen har, men det går fint uansett. Hvis du er usikker på hva jeg mener med ring, så se f.eks. på denne: https://www.naturogfritid.no/produkt/froautomat-i-metall-4-hull-adventurer-medium-40cm/ Her får fuglene lettere tak med begge beina, så de sitter stødigere. Anonymkode: 9fa15...312 Jeg holder med deg i alt du sier om skjærer og andre større fugler. De skal også ha mat, og etter min erfaring overtar de ikke så mye som enkelte er redd for. Men å mate på flate brett er ikke bra i det hele tatt. Da skiter fuglene i maten, og alt av sykdommer får fritt leide til å spre seg. Det gjelder både salmonella, fuglekopper og andre sykdommer. Anonymkode: 0d7fc...fc6 1
jegerrinne Skrevet 6. januar 2024 #8 Skrevet 6. januar 2024 Vi har et I tre som ser ut som er hus som det er plass til 6 kg med solsikkefrø. Svigerfar kjøpt nå blastkasse med lok og skjærte ut hul slik at de fikk mat ut fra hulene. 1
Auri Skrevet 7. januar 2024 #9 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg holder med deg i alt du sier om skjærer og andre større fugler. De skal også ha mat, og etter min erfaring overtar de ikke så mye som enkelte er redd for. Men å mate på flate brett er ikke bra i det hele tatt. Da skiter fuglene i maten, og alt av sykdommer får fritt leide til å spre seg. Det gjelder både salmonella, fuglekopper og andre sykdommer. Anonymkode: 0d7fc...fc6 Har du tips til gode måter å mate slik at større fugler kan spise, som ikke er ett flatt brett? Jeg har et ønske om å mate skjærefamilien som bor hos oss, men tenker både på det med skit, og at det fort blir dekket av snø.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #10 Skrevet 7. januar 2024 Auri skrev (1 time siden): Har du tips til gode måter å mate slik at større fugler kan spise, som ikke er ett flatt brett? Jeg har et ønske om å mate skjærefamilien som bor hos oss, men tenker både på det med skit, og at det fort blir dekket av snø. Skjærene spiser gjerne samme maten som småfuglene, fra de samme materne, om man ikke går inn for å gjøre den utilgjengelig for dem. Anonymkode: 0d7fc...fc6
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #11 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Skjærene spiser gjerne samme maten som småfuglene, fra de samme materne, om man ikke går inn for å gjøre den utilgjengelig for dem. Anonymkode: 0d7fc...fc6 Jeg har hatt flere vanlige matere, til meiseboller og nøtter og frø, og skjærene kommer ikke til der. Så derfor jeg spurte jeg har hengt opp plastkopper med mat til dem i høst, men nå som det snør så blir de snødd over umiddelbart Anonymkode: 903bd...b7a
Auri Skrevet 7. januar 2024 #12 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har hatt flere vanlige matere, til meiseboller og nøtter og frø, og skjærene kommer ikke til der. Så derfor jeg spurte jeg har hengt opp plastkopper med mat til dem i høst, men nå som det snør så blir de snødd over umiddelbart Anonymkode: 903bd...b7a Det var meg 😅
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå