AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #1 Skrevet 4. januar 2024 Jeg begynte å spare i fond i høst, og i desember har det bare gått nedover og nedover… er det vanlig på slutten av året? Regner med det kommer til å begynne å stige igjen, men er skummelt å se at pengene minker 🙈 Anonymkode: ac5eb...b47
Fountaine Skrevet 4. januar 2024 #2 Skrevet 4. januar 2024 Det er aksjer. Det vil gå opp og ned. Det er en risiko med fond. Ikke ta ut pengene, bare vent til det går opp igjen. 3
Schmuhu Skrevet 4. januar 2024 #3 Skrevet 4. januar 2024 (endret) 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg begynte å spare i fond i høst, og i desember har det bare gått nedover og nedover… er det vanlig på slutten av året? Regner med det kommer til å begynne å stige igjen, men er skummelt å se at pengene minker 🙈 Anonymkode: ac5eb...b47 Det er bra at du sparer langsiktig i fond. Hvilke fond er det snakk om? I utgangspunktet er det bra når det svinger. Det er risikoen du tar og som du kan få avkastning for. Blir spennende å se dette om 15 år ! Schmuhu Endret 4. januar 2024 av Schmuhu 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #4 Skrevet 4. januar 2024 Schmuhu skrev (11 minutter siden): Det er bra at du sparer langsiktig i fond. Hvilke fond er det snakk om? I utgangspunktet er det bra når det svinger. Det er risikoen du tar og som du kan få avkastning for. Blir spennende å se dette om 15 år ! Schmuhu Takk! Jeg sparer i DNB Global indeks A, Nordnet indeksfond teknologi og Alfred Berg Nordic High Yield C. Anonymkode: ac5eb...b47
LadeJarl Skrevet 4. januar 2024 #5 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk! Jeg sparer i DNB Global indeks A, Nordnet indeksfond teknologi og Alfred Berg Nordic High Yield C. Anonymkode: ac5eb...b47 I det historiske skiftet vi er midt oppe i ville jeg valgt side og unngått globale indeksfond.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #6 Skrevet 4. januar 2024 LadeJarl skrev (7 minutter siden): I det historiske skiftet vi er midt oppe i ville jeg valgt side og unngått globale indeksfond. Ville du? Jeg har lurt på det, men har googla masse og lest, og ser at folk (inkl ekspertene) fortsatt anbefaler global indeks 🤔 Anonymkode: ac5eb...b47
Schmuhu Skrevet 4. januar 2024 #7 Skrevet 4. januar 2024 (endret) 16 minutter siden, AnonymBruker said: Takk! Jeg sparer i DNB Global indeks A, Nordnet indeksfond teknologi og Alfred Berg Nordic High Yield C. Anonymkode: ac5eb...b47 Spennende portefølje. Det er ikke farlig at du ser litt opp og ned, spesielt i begynnelsen av sparingen. Har to innspill. Siden det er High Yield involvert, hva er tidshorisonten og vekting? Godt mulig du undervurderer din risikoevne her. Med lang horisont kan dette være dempende. DNB Global indeks er faktisk eksponert mot teknologi med hele 24,18% i skrivende stund. Men i tillegg kjøper du altså Nordnet indeksfond teknologi, som er en overvekting mot teknologi. Mulig at det bør vurderes på nytt. Mulig det kan være hensiktsmessig å selge seg ned i teknologi og heller satse på de andre to produktene du har, uavhengig gevinst/tap. 11 minutter siden, LadeJarl said: I det historiske skiftet vi er midt oppe i ville jeg valgt side og unngått globale indeksfond. Kan du forklare dette litt nærmere hvorfor spesifikk du mener det? Schmuhu Endret 4. januar 2024 av Schmuhu
LadeJarl Skrevet 4. januar 2024 #8 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ville du? Jeg har lurt på det, men har googla masse og lest, og ser at folk (inkl ekspertene) fortsatt anbefaler global indeks 🤔 Anonymkode: ac5eb...b47 "Ekspertene" er de siste som ser hva som skjer..bikkja mi hadde vært bedre til å plukke aksjer ( og fond) enn ca 75 % av de ..( hvis jeg hadde ei bikkje da)
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #9 Skrevet 4. januar 2024 Mine er opp 10-12% i 2023, så er ikke bekymret for en kort dupp. Gikk ned rundt 1-2 mot slutten av året. Anonymkode: c53d8...7ce
Schmuhu Skrevet 4. januar 2024 #10 Skrevet 4. januar 2024 (endret) 5 minutter siden, LadeJarl said: "Ekspertene" er de siste som ser hva som skjer..bikkja mi hadde vært bedre til å plukke aksjer ( og fond) enn ca 75 % av de ..( hvis jeg hadde ei bikkje da) Den her kan jeg forsovet være enig i 🤔 ! Schmuhu Endret 4. januar 2024 av Schmuhu
Ella Grisella Skrevet 4. januar 2024 #11 Skrevet 4. januar 2024 Takk, Shmuhu! High yield for kortsiktig sparing, og fordi at det er en bra tid for rentefond. Teknologi fordi det gikk voldsomt oppover i 2023 (mer enn global indeks), og jeg tenkte at i disse AI-tider så var det sikkert lurt…
LadeJarl Skrevet 4. januar 2024 #13 Skrevet 4. januar 2024 Schmuhu skrev (13 minutter siden): Kan du forklare dette litt nærmere hvorfor spesifikk du mener det? Ja selvsagt.. Vi er midt oppi det største teknologiskiftet i historien..akkurat nå i dette 10året. Når støvet legger seg igjen i 2028-35 vil all transport på landjorda være elektrisk og autonom...All energiproduksjon vil være sol/ vind med batterilagring..all produksjon automatisert og de fleste jobbene vi kan navnet på vil være borte i slutten på 2030tallet... Samme med europeisk bilproduksjon..stort sett alt er borte før 2030...oljeinntektene våre ligger an til å forsvinne i siste halvår -28... Og jeg holdt på å glemme Japan...bilindustrien der vil implodere og omtrent tippe den Japanske og globale økonomien av aksen!..før 2028...😂 Noe mer du lurte på?
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #14 Skrevet 4. januar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg begynte å spare i fond i høst, og i desember har det bare gått nedover og nedover… er det vanlig på slutten av året? Regner med det kommer til å begynne å stige igjen, men er skummelt å se at pengene minker 🙈 Anonymkode: ac5eb...b47 Det går opp og ned. Pengene har ikke blitt borte før du selger. Ikke noe å stresse over. Nå er andelene du kjøper mindre verdt, så når det går opp igjen så vil du tjene på det! 🙂 Anonymkode: d2e5f...05b
Schmuhu Skrevet 4. januar 2024 #15 Skrevet 4. januar 2024 9 minutter siden, Ella Grisella said: Teknologi fordi det gikk voldsomt oppover i 2023 (mer enn global indeks), og jeg tenkte at i disse AI-tider så var det sikkert lurt… Det er en bransjespekulasjon. Historisk avkastning er dog ingen garanti for fremtidig avkastning, hehe! Tror vi må se litt mer i speilet enn kun det siste året. Legg merke til at siste gang teknologi sprakk, dot-com krisen, så tok det gode 15 år å komme tilbake på samme nivå. Når det skjer igjen, ingen som vet, så er global indeks godt nedover, sikkert gode 30%. Hos deg vil da din teknologi indeks ha en ytterlig nedtur. Når det gjeldet AI så er mye fortsatt en juridisk gråsone, f.eks. dette med opphavsrett. Er spekulasjonen verdt risikoen? Hvor mye mer avkastning kan vi forvente i teknologi i forhold til global indeks sånn egentlig? NB! Personlig mening: Jeg mener nei. Om du ikke har meget godt kjennskap til bransjen og de aktørene så er det svært vanskelig å spekulere fornuftig. Har du kunnskapen så må jeg spørre hvorfor ikke enkelte aksjer plukkes direkte. Om teknologi blir sterkere, så gjenspeiles det også i global indeks bra nok. Men det trenger ikke å bety at det er dårlig gjetting altså! Det kan være gøy med litt spenning i porteføljen, gitt at det kun utgjør en liten del. 10 minutter siden, LadeJarl said: Ja selvsagt.. Vi er midt oppi det største teknologiskiftet i historien..akkurat nå i dette 10året. Når støvet legger seg igjen i 2028-35 vil all transport på landjorda være elektrisk og autonom...All energiproduksjon vil være sol/ vind med batterilagring..all produksjon automatisert og de fleste jobbene vi kan navnet på vil være borte i slutten på 2030tallet... Samme med europeisk bilproduksjon..stort sett alt er borte før 2030...oljeinntektene våre ligger an til å forsvinne i siste halvår -28... Og jeg holdt på å glemme Japan...bilindustrien der vil implodere og omtrent tippe den Japanske og globale økonomien av aksen!..før 2028...😂 Noe mer du lurte på? Nå er det jo slik at MSCI World ikke er statisk. Den forandrer seg også ved at tittel går inn og ut av indeksen. Se bare hvor mye andelen teknologi har vokst. Jeg er derfor veldig lite bekymret når det gjeldet det grønne skiftet. Det er styrken ved å gå etter markedskapitalisering. Det finnes noen som vekter utviklete og fremvoksende markeder etter BIP istedenfor markedet. Her den berømte 70/30 porteføljen hjemme. Men så lenge vi har børs og kapitalisme, ingen verdenskrig osv, så ser jeg ingen problem med globale indekser. Når "ellers" skulle skje, så spiller det sannsynligvis ikke noen rolle heller hva du har i porteføljen oppspart. Schmuhu 1
Gjest tidsfordriv2023 Skrevet 4. januar 2024 #16 Skrevet 4. januar 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg begynte å spare i fond i høst, og i desember har det bare gått nedover og nedover… er det vanlig på slutten av året? Regner med det kommer til å begynne å stige igjen, men er skummelt å se at pengene minker 🙈 Anonymkode: ac5eb...b47 Kona ville stappe en del penger i fond ifjor. Jeg måtte nesten krangle med henne for å stoppe henne.
Illuminatum Skrevet 4. januar 2024 #17 Skrevet 4. januar 2024 For internasjonale fond vil de gå nedover når kronekurset styrkes.
LadeJarl Skrevet 4. januar 2024 #18 Skrevet 4. januar 2024 Schmuhu skrev (1 time siden): Det er en bransjespekulasjon. Historisk avkastning er dog ingen garanti for fremtidig avkastning, hehe! Tror vi må se litt mer i speilet enn kun det siste året. Legg merke til at siste gang teknologi sprakk, dot-com krisen, så tok det gode 15 år å komme tilbake på samme nivå. Når det skjer igjen, ingen som vet, så er global indeks godt nedover, sikkert gode 30%. Hos deg vil da din teknologi indeks ha en ytterlig nedtur. Når det gjeldet AI så er mye fortsatt en juridisk gråsone, f.eks. dette med opphavsrett. Er spekulasjonen verdt risikoen? Hvor mye mer avkastning kan vi forvente i teknologi i forhold til global indeks sånn egentlig? NB! Personlig mening: Jeg mener nei. Om du ikke har meget godt kjennskap til bransjen og de aktørene så er det svært vanskelig å spekulere fornuftig. Har du kunnskapen så må jeg spørre hvorfor ikke enkelte aksjer plukkes direkte. Om teknologi blir sterkere, så gjenspeiles det også i global indeks bra nok. Men det trenger ikke å bety at det er dårlig gjetting altså! Det kan være gøy med litt spenning i porteføljen, gitt at det kun utgjør en liten del. Nå er det jo slik at MSCI World ikke er statisk. Den forandrer seg også ved at tittel går inn og ut av indeksen. Se bare hvor mye andelen teknologi har vokst. Jeg er derfor veldig lite bekymret når det gjeldet det grønne skiftet. Det er styrken ved å gå etter markedskapitalisering. Det finnes noen som vekter utviklete og fremvoksende markeder etter BIP istedenfor markedet. Her den berømte 70/30 porteføljen hjemme. Men så lenge vi har børs og kapitalisme, ingen verdenskrig osv, så ser jeg ingen problem med globale indekser. Når "ellers" skulle skje, så spiller det sannsynligvis ikke noen rolle heller hva du har i porteføljen oppspart. Schmuhu Problemet med globale indeksfond som jeg ser det er at de er for tunge i rumpa i ett marked som nå.. Og så lenge halvparten av kapitalen i realiteten er investert i stranded assets sier det seg selv at disse ikke leter muligheter der regnbuen ender. Alt for defensivt etter mitt skjønn..og nesten umulig å tjene penger på i et 5års perspektiv. Det sagt skal jeg ikke underslå at bakteppet med to pågående kriger..klimaendringer som kan drive matprisene til himmels på kort sikt og trolig enden på dollaræraen som startet i 1945 ikke gjør det enkelt å gi råd om økonomi for tida.. Legg til konflikten om Taiwan og spenningen mellom USA og Kina så er bildet komplett.. Ble myye dugg på krystallkula etter hvert kjenner jeg..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå