Anonym21345 Skrevet 4. januar 2024 #1 Skrevet 4. januar 2024 Noen som har tatt den 2årig utdanningen som kan fortelle litt? Er det lett å få jobb etter endt utdanning? Hvordan er det å jobbe med HR? Ville du ansatt en HR-konsulent som hadde gått fagskole?
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #3 Skrevet 4. januar 2024 De du eventuelt må konkurrere med på arbeidsmarkedet har gjerne en master i HRM. Anonymkode: 2bb4f...2ae 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #4 Skrevet 4. januar 2024 Ikke kast bort 2 år og titusenvis av kroner på den «tulleutdanningen». Den har ingen verdi, og de du konkurrerer med har enten bachelor eller master i fag som faktisk er relevante. I besre fall vil du motta et standard-brev med takk for din søknad, men at du desverre ikke kom i betraktning denne gangen. Ta deg heller en skikkelig utdanning på bachelornivå som vil gi deg muligheter for jobb. Anonymkode: aa33e...f56 4 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #5 Skrevet 4. januar 2024 Det er mange som har Bachelor i HR som ikke får jobb, så en sånn utdanning hadde jeg nok ikke tatt. Anonymkode: d055d...391 2
Bombasi Skrevet 5. januar 2024 #6 Skrevet 5. januar 2024 (endret) Konsulentutdanningene hos NKI er mer for de som allerede har jobber innenfor feltet, og som trenger litt ryggdekning eller ekstra kompetanse på feltet. Å studere til HR-konsulent fra bar bakke av i god tro om at du blir en vurderbar kandidat til HR-stillinger er dessverre i overkant optimistisk. HR-konsulent-utdanningen er lavrangs, og man har ingenting å stille opp med mot folk som har bachelor i HR eller bachelor i adm. og ledelse, eller lang erfaring innenfor området. Du finner sikkert historier om at noen har fått en konsulentjobb innenfor HR pga HR-konsulent-utdanningen hos NKI, men dette er det lille unntaket. For de fleste ender utdanningen opp som verdiløst, og den praktiske erfaringen via fagskolene blir utdatert med tiden fordi man ikke klarer å få seg et bein rundt det man studerte innenfor arbeidsmarkedet. Så i 9/10 tilfeller er NKI-fagstudiene bortkastet. Unntaket er hvis du allerede har jobb eller har mulighet for jobb, ellers handler det om at du bor på et sted med manglende søkermasse og har ren flaks. Det er faktisk mye bedre om du studerer til 60 studiepoeng innenfor HR hos en høyskole, selv om du ikke ender med en "tittel" akkurat. Likevel er det noen høyskolen som tilbyr årsenheter innenfor HR. Blant annet Høyskolen Kristiania, som er nettbasert. https://www.kristiania.no/studier/nettstudier/arsstudium/hr-og-personalledelse/ Så vurderer du 60 studiepoeng innenfor HR, så se heller mot en Høyskole enn mot NKI. Arbeidsmulighetene er nok fortsatt begrenset, men det ser i det minste bedre ut på CV'en og står seg godt i framtiden også. Og kanskje klarer du med tiden å bygge deg enda mer opp på studiepoengene, og kanskje ende med bachelor i et lengre perspektiv? Endret 5. januar 2024 av Bombasi 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #7 Skrevet 5. januar 2024 Bortkastede penger. Ser noen tipser om Høgskolen Kristiania og ingen steder jeg har jobbet ville man blitt tatt i betraktning med en grad derifra heller… Anonymkode: abfc7...ee0
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #8 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Bortkastede penger. Ser noen tipser om Høgskolen Kristiania og ingen steder jeg har jobbet ville man blitt tatt i betraktning med en grad derifra heller… Anonymkode: abfc7...ee0 Hos oss (statlig sektor) så har flere HR rådgivere bachelor i HR fra HK. Om man ser ned på nettbasert/privat utdanning i dagens samfunn, så er man rimelig old fashion.. Anonymkode: 7b06c...b5d 2
Bombasi Skrevet 5. januar 2024 #9 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Bortkastede penger. Ser noen tipser om Høgskolen Kristiania og ingen steder jeg har jobbet ville man blitt tatt i betraktning med en grad derifra heller… Anonymkode: abfc7...ee0 Nå er ikke akkurat du verdens navle jobbmessig da. Høyskolen Kristiania er en anerkjent tilbyder av studier i dag. Faktisk er det slik at offentlige ansatte, da særlig lederansatte, får tilbud om gratis nettstudier gjennom Kristiania. Og kun Kristiania. I alt fra organisasjon, til ledelse, til regnskap, til HR og til administrasjon. Dette fordi kvaliteten på studiene er bra. Så at det er bortkastet er så langt ifra sannheten som det går an. 1
Silvia515 Skrevet 5. januar 2024 #10 Skrevet 5. januar 2024 Anonym21345 skrev (På 4.1.2024 den 12.23): Noen som har tatt den 2årig utdanningen som kan fortelle litt? Er det lett å få jobb etter endt utdanning? Hvordan er det å jobbe med HR? Ville du ansatt en HR-konsulent som hadde gått fagskole? Bruk et år ekstra og få en Bachelor
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #11 Skrevet 5. januar 2024 Fullstendig bortkastet utdanning. Anonymkode: aa645...64b
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #12 Skrevet 5. januar 2024 Har ikke gått NKI, men HR på en lignende på fagskole. Fikk jobb som HR-medarbeider med en gang etter endt utdanning! Men, har en bachelor fra før (sosiologi). Vet ikke hvor mye vekt utdanningen har dersom du har null studiepoeng og ingen arbeidserfaring. Anonymkode: 3e703...f01
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #13 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hos oss (statlig sektor) så har flere HR rådgivere bachelor i HR fra HK. Om man ser ned på nettbasert/privat utdanning i dagens samfunn, så er man rimelig old fashion.. Anonymkode: 7b06c...b5d Ok Bombasi skrev (5 minutter siden): Nå er ikke akkurat du verdens navle jobbmessig da. Høyskolen Kristiania er en anerkjent tilbyder av studier i dag. Faktisk er det slik at offentlige ansatte, da særlig lederansatte, får tilbud om gratis nettstudier gjennom Kristiania. Og kun Kristiania. I alt fra organisasjon, til ledelse, til regnskap, til HR og til administrasjon. Dette fordi kvaliteten på studiene er bra. Så at det er bortkastet er så langt ifra sannheten som det går an. Jeg har aldri antydet at jeg er «verdens navle jobbmessig» (hva nå enn det måtte innbære. 🤷♀️) At offentlig ansatte får dekket videreutdanning via Høyskolen Kristiania handler vel mer om at de er et av få steder som tilbyr flere smale studiekombinasjoner som kun er relevant for offentlig ansatte. Anonymkode: abfc7...ee0
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #14 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har ikke gått NKI, men HR på en lignende på fagskole. Fikk jobb som HR-medarbeider med en gang etter endt utdanning! Men, har en bachelor fra før (sosiologi). Vet ikke hvor mye vekt utdanningen har dersom du har null studiepoeng og ingen arbeidserfaring. Anonymkode: 3e703...f01 Gikk her: https://www.norfag.no/fagskolestudier/hr-konsulent-90-stp/ Ble innkalt på mange intervju, og fikk flere tilbud. Synes absolutt ikke fagskole er bortkastet. Glad jeg valgte det over master. Anonymkode: 3e703...f01
Bombasi Skrevet 5. januar 2024 #15 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ok Jeg har aldri antydet at jeg er «verdens navle jobbmessig» (hva nå enn det måtte innbære. 🤷♀️) At offentlig ansatte får dekket videreutdanning via Høyskolen Kristiania handler vel mer om at de er et av få steder som tilbyr flere smale studiekombinasjoner som kun er relevant for offentlig ansatte. Anonymkode: abfc7...ee0 Det var bare en frase om at du ikke er generelt representativ, ikke mer enn det Mulig det var litt hardt sagt av meg, beklager det, men du fikk det til å høres ut som om at Kristiania var et dårlig valg generelt sett. Nei, det er ikke det det handler om. Fakta er at det er flere tilbydere av nettstudier. I alt fra lokale offentlige høyskoler til NKI til BI osv, men det er altså kun Kristiania de ansatte blir oppfordret til å studere, samt få dekket. Noen stillinger krever at du må fullføre visse enkeltemner også... For Kristiania er god kvalitet, og dekker den nødvendige kompetansen stillingene behøver. Det er som sagt en anerkjent skole i dag. Det er en gammel myte at det ikke er det. Men klart, et universitet ser alltids bedre ut. Men så er ikke Kristiania et universitet, men en høyskole.
HR-Jasmine Skrevet 20. januar 2024 #16 Skrevet 20. januar 2024 (endret) On 1/4/2024 at 12:23 PM, Anonym21345 said: Noen som har tatt den 2årig utdanningen som kan fortelle litt? Er det lett å få jobb etter endt utdanning? Hvordan er det å jobbe med HR? Ville du ansatt en HR-konsulent som hadde gått fagskole? HR er i vinden! Du bør ta en bachelor og master i HR for å lykkes her. Hard konkurranse. Min erfaring er at en BA- og MA i HR ved HK var en fin vei. Fikk et vikariat på et år i Veidekke som HR-konsulent via Ingeniør Compagniet rett etter fullført bachelor. Deretter fast jobb i bemanningsbyrå (med personalansvar). Valgte å ta en mastergrad i Strategisk HR ved slutten av dette arbeidsforholdet. Min startlønn etter Bachelorgrad (nov 2017) var 450 000. Nå jobber jeg fast som Senior HR Associate i KPMG med en betraktelig høyere lønn (700 000). Hadde noen HR-oppdrag via byrå etter master og nåværende stilling- dette økte lønnen min betraktelig. Fin løype, men en to-årig utdanning er bortkastet tid i dagens arbeidsmarked. Endret 20. januar 2024 av HR-Jasmine
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå