Gå til innhold

Jeg lot dattera mi se åndenes makt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I går hadde toåringen sovna til duppen og eldste på seks var og lekte med dukken sin. Jeg bestemte meg derfor for å være litt ego å sette på åndenes makt. Jeg ser aldri på noe som jeg liker når barna er hjemme, men i går gjorde jeg det .

Eldste kom og satte seg ned, jeg forklarte så godt jeg kunne at dette er bare på tv, det er ikke sant, og de bruker fisketråd etc.. snakket litt om hva forskjellige folk tror osv ..

Hun synes det var spennende og vi hadde det såpass koselig at hun ville se en episode til. 

Men senere på ettermiddagen ble hun redd, selvom det bare varte i fem minutter.

Begynner å tenke om det var særlig lurt å la henne se. Hva ville du gjort ? Var det teit av meg ? Programmet er jo relativt uskyldig, men dette var jo hverdagssituasjoner man lett kan kjenne seg igjen i ?

Anonymkode: 56de9...b6d

Videoannonse
Annonse
Gjest SeriousSlurp
Skrevet

Bare si at Gud også er et gjennferd så går det nok bra!

AnonymBruker
Skrevet
SeriousSlurp skrev (5 minutter siden):

Bare si at Gud også er et gjennferd så går det nok bra!

Nei. Vi tror på Gud her hjemme.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor skummelt var det da? Spøkelseshistorier har hun vel blitt eksponert for fra før, de er jo ofte mye skumlere, selv om det kanskje kan være litt ekkelt at det fremstilles som helt ekte på TV. Det går nok fint. 

Og jenta må vel få lov til å velge selv hva hun tror på. Hvis dere først tror på den kristne guden er det ikke et veldig langt steg å tro på ånder og spøkelser også. 

Anonymkode: 9ac60...40c

• Liker 1
Gjest SeriousSlurp
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Like seriøst som åndenes makt 👍

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvor skummelt var det da? Spøkelseshistorier har hun vel blitt eksponert for fra før, de er jo ofte mye skumlere, selv om det kanskje kan være litt ekkelt at det fremstilles som helt ekte på TV. Det går nok fint. 

Og jenta må vel få lov til å velge selv hva hun tror på. Hvis dere først tror på den kristne guden er det ikke et veldig langt steg å tro på ånder og spøkelser også. 

Anonymkode: 9ac60...40c

Verken jeg eller pappaen har fortalt henne slike ting, heller ikke hans familie. Mulig noen i min familie har fortalt henne noe, men håper ikke det. 

Nei , vi er ikke kristne, vi er muslimer. Vi har noe lignende i vår religion som er kalt jinn (ånder). Dette er ikke mennesker som er døde, men ånder som alltid har vært ånder. Jeg har ikke fortalt henne om dette enda, fordi det kan virke skummelt og hun er liten. 

Og selvsagt får hun velge selv ❤️ vi er åpne om slikt hjemme.

AnonymBruker
Skrevet

Jenta vår på 5 år kan ikke se sånt. Helt sikkert ikke om et år heller. Jeg tror hele temaet er for abstrakt til at hjerna deres klarer å ta inn hele "bildet". De ser magiske ting skje, mamma sier det er juks. De ser voksne mennesker som blir redde og hører voksne "eksperter" snakke om dette på ramme alvor. De legger til lyd for å sette stemningen, justerer lyset for å gjøre det mer creepy. 

Hvis du har snakket om at dette er noe ANDRE tror på, kan det allikevel være nok til at barnet også tror. Dere er kristne? Tror på Gud? "Mamma tror på Gud, hun mener han finnes!". For et barn kan det fort bli "tro=sannheten".

Anonymkode: db8b4...052

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jenta vår på 5 år kan ikke se sånt. Helt sikkert ikke om et år heller. Jeg tror hele temaet er for abstrakt til at hjerna deres klarer å ta inn hele "bildet". De ser magiske ting skje, mamma sier det er juks. De ser voksne mennesker som blir redde og hører voksne "eksperter" snakke om dette på ramme alvor. De legger til lyd for å sette stemningen, justerer lyset for å gjøre det mer creepy. 

Hvis du har snakket om at dette er noe ANDRE tror på, kan det allikevel være nok til at barnet også tror. Dere er kristne? Tror på Gud? "Mamma tror på Gud, hun mener han finnes!". For et barn kan det fort bli "tro=sannheten".

Anonymkode: db8b4...052

Jeg ordla meg på en mer inkluderende måte fordi familien vår er ganske god blanding av tro og livssyn. 

Man kan ikke skjerme barna for alt og man må kunne snakke med dem..:) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

🤣

Anonymkode: 234a4...9e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

🤣

Anonymkode: 234a4...9e3

Wtf . Den holdningen håper jeg du pakker ned.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Wtf . Den holdningen håper jeg du pakker ned.

Hvorfor det? Lever da i 2024. Ikke 1724. Må være fra bibelbeltet. Godt ikke alle er hjernevaska.

Anonymkode: aa01e...5d4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor det? Lever da i 2024. Ikke 1724. Må være fra bibelbeltet. Godt ikke alle er hjernevaska.

Anonymkode: aa01e...5d4

Du kan jo tro på det du vil ? Vi har religionsfrihet i Norge. Vi er muslimer, ikke kristne. Det er ikke ok å være nedlatende, du som sikkert er "oppegående og med i 2024" burde vite det.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker said:

Begynner å tenke om det var særlig lurt å la henne se. Hva ville du gjort ? Var det teit av meg ? Programmet er jo relativt uskyldig, men dette var jo hverdagssituasjoner man lett kan kjenne seg igjen i ?

Du betrygger og du forklarer.

Det finnes selvsagt en tid og sted for å introdusere ukonvensjonelle ting i livet for små barn.

Livet er fullt av farlige, skumle og helsefarlige ting der ute, og man kan ikke skjermes for evig tid. Fordi slike ting kommer til en dag intreffe dem før eller siden, så hvorfor ikke  være der med barna mens førsteinntrykket er enda en mulighet?

I ditt spesifikke tilfellet så kan jeg foreslå å planlegge en aktivitet for helgen der dere skal leke sammen og "lage"  en slik tv program. Du filmer med et kamera, også kan hun være den som trekker i fisketråder og få ting til å se paranomalt ut. Legg til litt (falske) reaksjoner og et musikkspor det hun liker, også gjør du en skummel opplevelse om til en morsom en. Og selvsagt skal mesterverket dere lager sammen ha navnet hennes på i rulleteksten til slutt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
umAxa skrev (1 minutt siden):

Du betrygger og du forklarer.

Det finnes selvsagt en tid og sted for å introdusere ukonvensjonelle ting i livet for små barn.

Livet er fullt av farlige, skumle og helsefarlige ting der ute, og man kan ikke skjermes for evig tid. Fordi slike ting kommer til en dag intreffe dem før eller siden, så hvorfor ikke  være der med barna mens førsteinntrykket er enda en mulighet?

I ditt spesifikke tilfellet så kan jeg foreslå å planlegge en aktivitet for helgen der dere skal leke sammen og "lage"  en slik tv program. Du filmer med et kamera, også kan hun være den som trekker i fisketråder og få ting til å se paranomalt ut. Legg til litt (falske) reaksjoner og et musikkspor det hun liker, også gjør du en skummel opplevelse om til en morsom en. Og selvsagt skal mesterverket dere lager sammen ha navnet hennes på i rulleteksten til slutt.

Det der var skikkelig lur ide , hun hadde nok elsket det😀

• Liker 1
Skrevet

Du kan benytte anledningen til å snakke med barnet på en måte som er tilpasset barnets alder om hvordan vi kan finne ut om noe sannsynligvis er fiksjon eller fakta.

Hvilke andre forklaringer kan finnes på det hun har sett?
 - Det meste kan løses med filmredigering, og filmtriks. De setter stemning ved bruk av lyd, klipping og musikk. Noe kan være mer manusbasert enn de gir uttrykk for
Hvem er avsender av informasjonen?
 - Et underholdningsprogram på TVNorge
Hva er konteksten?
 - Programmet heter "Åndenes Makt" - de ønsker åpenbart å vise at ånder har en eller annen form for makt, uten at de noengang har hevdet at de er faktabasert. Det unnlates alltid å finne naturlige forklaringer på det de opplever.
Hva er vitenskapelig konsensus på det som blir presentert?
 - I all tid har mennesker påstått overnaturlige fenomen, og så lenge som vitenskapen har eksistert har mange forsøkt å bevise at noe overnaturlige finnes. Det har foreløbig ikke latt seg bevise, så det er fornuftig å si at "inntil det finnes bevis, er jeg ikke overbevist om at det finnes".

Med tanke på at familien deres allerede er overtroiske er det kanskje litt vanskeligere å si "denne overtroen er bare vrøvl, men VÅR overtro stemmer hundre prosent", enn det ville vært for noen som ikke var overtroiske i utgangspunktet.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det der var skikkelig lur ide , hun hadde nok elsket det😀

Videre dersom noe lignende skulle skje igjen, altså at usikkerhet og redselen begynner å slå røtter, så er det lurt avverge det umiddelbart med noe så enkelt som å bare fortelle at du skal vise lage en morsom aktivitet sammen der de kan leke, lære og forstå. Det blir ikke i kveld fordi det er sent. Med det gir dem noe å glede seg til, fremfor at de sitter og har noe å grue seg til.

Uansett lykke til med den store innspillingsdagen! 🎬

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg syns det er tidlig å la en 6-åring se på Åndenes Makt. Hun vil ikke skjønne om det er fiksjon eller virkelig, og det finns jo mange voksne folk som tror på spøkelser både i Åndenes Makt og utenfor. Ofte er det inntrykkene som sitter igjen, ikke hva du prøver å forklare.

Da jeg var liten vokste jeg opp i et hus som var kjent for å ha litt paranormal aktivitet. Det var jeg aldri redd for. Det jeg var mest redd for var å våkne om natten og så sto plutselig Jesus på rommet mitt, det var skummelt det! For det hadde jeg hørt om at noen opplevde... Så Gud kan være skummelt det og.

Da barnet mitt var ca 8 år dro vi på kino med en annen familie for å se på Kon Tiki. I utgangspunktet ikke en skummel film. Men da han fikk se den digre hvalhaien som kom mot flåten så var det bare å pakke sammen og gå, selv om ingen av de andre barna ble redde...

Det er helt individuelt hva barn opplever som skummelt og det er vanskelig å forutse... Men at små barn syns at Åndenes Makt er skummelt har jeg ingen problemer med å forstå.

Anonymkode: 9f068...b3d

AnonymBruker
Skrevet

Sånn er datteren min også Det som er skummelt synes hun er veldig interessant til det blir legge tid 🙃👍vi er fortsatt redd huffsa.

Husker jeg synes det var skummelt med den serien når jeg var 10 år og skjønte ikke helt at det var falskt selv om min far prøvde å forklare. 

Anonymkode: 0495a...bc4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg syns det er tidlig å la en 6-åring se på Åndenes Makt. Hun vil ikke skjønne om det er fiksjon eller virkelig, og det finns jo mange voksne folk som tror på spøkelser både i Åndenes Makt og utenfor. Ofte er det inntrykkene som sitter igjen, ikke hva du prøver å forklare.

Da jeg var liten vokste jeg opp i et hus som var kjent for å ha litt paranormal aktivitet. Det var jeg aldri redd for. Det jeg var mest redd for var å våkne om natten og så sto plutselig Jesus på rommet mitt, det var skummelt det! For det hadde jeg hørt om at noen opplevde... Så Gud kan være skummelt det og.

Da barnet mitt var ca 8 år dro vi på kino med en annen familie for å se på Kon Tiki. I utgangspunktet ikke en skummel film. Men da han fikk se den digre hvalhaien som kom mot flåten så var det bare å pakke sammen og gå, selv om ingen av de andre barna ble redde...

Det er helt individuelt hva barn opplever som skummelt og det er vanskelig å forutse... Men at små barn syns at Åndenes Makt er skummelt har jeg ingen problemer med å forstå.

Anonymkode: 9f068...b3d

Vi har snakket veldig mye om Gud og hun har spurt veldig mye, så jeg tror at hun har gode assosiasjoner til hva vi snakker om hjemme ift Gud, Jesus, Mohammed etc.. menndu har helt rett i det, hva som er skummelt for oss er ikke skummelt for barn og omvendt, alt etter assosiasjoner. Også hva barna relaterer til det, er det gode relasjoner eller ikke . 

Jeg har stusset litt, for hun virker veldig tøff og upåvirkelig - men hun har en periode vært veldig redd for rever, hekser og tyver. Dette er nok fra tv og stranger danger på babybus det de synger om innbruddstyver. Forståelig nok. Så det er noe vi har snakket masse om. 

Burde kanskje vært mer obs da hun var i den alderen og så dette, men vi har hatt utallige samtaler hvertfall 😅

AnonymBruker
Skrevet

Sånn er datteren min også Det som er skummelt synes hun er veldig interessant til det blir legge tid 🙃👍vi er fortsatt redd huffsa.

Husker jeg synes det var skummelt med den serien når jeg var 10 år og skjønte ikke helt at det var falskt selv om min far prøvde å forklare. 

Anonymkode: 0495a...bc4

Hufsa er jo kjempeskummel.. skal innrømme at jeg er selv redd for åndenes makt for jeg har sett så mye uforklarlig og hørt så mye rart oppigjennom. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...