AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #1 Del Skrevet 4. januar 2024 Hei! Jeg skal ta eksamen i naturfag til våren, og skal lese på egenhånd. Hvordan øvde du deg til forsøk? Har funnet en liste over mulige forsøk på hjemmesiden til fylkeskommunen jeg skal ta eksamen i, men det står jo ikke akkurat hva forsøkene innebærer. Lurer på om det finnes noen gode sider på nett som forklarer forsøkene. Har tilgang på nettressurser til boka jeg har (Naturfag SF), men syns ikke de forsøkene stemmer så godt overens med den lista. Anonymkode: 8a895...eff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #2 Del Skrevet 4. januar 2024 Jeg hadde privatisteksamen i 2021. Fant ut at gjennomføringen for eksamen var forskjellig fra fylke til fylke, jeg tok min eksamen i Nordland. Først ble jeg plassert på et rom alene i 30 minutter med en tekst som jeg da skulle reflektere over fremfor sensor etterpå. Fremfor sensor snakket vi om teksten og koblet det opp mot fagstoffet. Så kom forsøksdelen, da skulle jeg vise min kunnskap om stråling, da ved hjelp av en maskin som målet stråling, stoffer som inneholdt stråling og trekloss og en stålkloss (?). Poenget med forsøket var da å finne ut hva som var Gamma-stråling osv, ved hjelp av å se på apparatet hva som klarte å skygge strålingen av treklossen og stålet, fra det radioaktive stoffet. Sensor spurte meg om jeg hadde brukt slikt verktøy før og jeg sa nei, noe de begge forventet siden dette var en privatisteksamen. Da viste de meg hvordan det funket. Og hjalp meg om det var noe de så jeg ikke fikk til, husk at sensor heller ikke har lyst til å stryke deg om de ser potensiale. I forberedelse til forsøkene vil jeg da anbefale å bli kjent med hvilken hensikt de er ute etter med forsøkene, slik som her måtte jeg forstå selv hvorfor jeg fikk utdelt denne treklossen med alt stråleutstyret. Etter forsøket snakket vi videre om annet fagstoff, DNA osv. det gikk ikke så bra. Så endte opp på karakter 3. Anonymkode: ddfa6...5fe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #3 Del Skrevet 4. januar 2024 I læreplanen heter det blant annet at eleven skal kunne utforske elektromagnetisk og ioniserende stråling, så det begrunner at sensor forventet at AnonymBruker over her hadde brukt en geigerteller før. Hvis du leser læreplanen, og ser hvor det står skal kunne utforske.." så er dette en beskrivelse av hva du minimum må kunne av praktiske forsøk. Det er læreplanen som beskriver pensum. Læreboka er et verktøy. Og det kan være at det er andre forsøk som matcher bedre med læreplanmålene, en akkurat den læreboka du bruker. (Det kan være den lista matcher forsøkene i en lærebok fra et annet forlag) Kompetansemål etter vg1 studieforberedende utdanningsprogram - Læreplan i naturfag (NAT01-04) (udir.no) Anonymkode: 04763...02f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #4 Del Skrevet 4. januar 2024 Naturfag (SF) - NDLA Anonymkode: 04763...02f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #5 Del Skrevet 4. januar 2024 Viste seg at forsøkene er mer tilpasset en annen bok enn den jeg har. Går an å kjøpe nettressurs, så det ordner seg. NDLA var også et godt forslag! Tusen takk begge to ❤️ Anonymkode: 8a895...eff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #6 Del Skrevet 4. januar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg hadde privatisteksamen i 2021. Fant ut at gjennomføringen for eksamen var forskjellig fra fylke til fylke, jeg tok min eksamen i Nordland. Først ble jeg plassert på et rom alene i 30 minutter med en tekst som jeg da skulle reflektere over fremfor sensor etterpå. Fremfor sensor snakket vi om teksten og koblet det opp mot fagstoffet. Så kom forsøksdelen, da skulle jeg vise min kunnskap om stråling, da ved hjelp av en maskin som målet stråling, stoffer som inneholdt stråling og trekloss og en stålkloss (?). Poenget med forsøket var da å finne ut hva som var Gamma-stråling osv, ved hjelp av å se på apparatet hva som klarte å skygge strålingen av treklossen og stålet, fra det radioaktive stoffet. Sensor spurte meg om jeg hadde brukt slikt verktøy før og jeg sa nei, noe de begge forventet siden dette var en privatisteksamen. Da viste de meg hvordan det funket. Og hjalp meg om det var noe de så jeg ikke fikk til, husk at sensor heller ikke har lyst til å stryke deg om de ser potensiale. I forberedelse til forsøkene vil jeg da anbefale å bli kjent med hvilken hensikt de er ute etter med forsøkene, slik som her måtte jeg forstå selv hvorfor jeg fikk utdelt denne treklossen med alt stråleutstyret. Etter forsøket snakket vi videre om annet fagstoff, DNA osv. det gikk ikke så bra. Så endte opp på karakter 3. Anonymkode: ddfa6...5fe Takk for utfyllende svar Anonymkode: 8a895...eff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #7 Del Skrevet 4. januar 2024 Tok privatisteksamen i naturfag påbygg høsten 2019, så læreplanen er kanskje endret nå. Men jeg kjøpte en måneds tilgang til Ask privatist. Brukte også boka til det kurset. Der gikk de gjennom forsøkene på video, slik at jeg visste hva jeg skulle gjøre på eksamen. Jeg utførte batteri-forsøk, daniell-cellen mener jeg det var. Så snakket jeg meg gjennom resten av pensumet. Fikk 6. Anbefaler Ask privatist. Brukte det både på norsk, historie, matte og naturfag. Fikk 6 i alt untatt matte, der fikk jeg 5, som var over all forventning. Vel verdt de 5-6000 jeg brukte på tilgang til det. Anonymkode: a725a...095 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå