AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #1 Skrevet 4. januar 2024 Huset er dårlig isolert. Selvom varmepumpa står på 24/7 er det fortsatt 16/17 grader om natta. På dagen bruker vi varmeovn itillegg. Plantene står et stykke unna varmepumpa. Tror dere den blir gul pga kulde? Jeg vannet de for 2 uker siden. Skal jeg flytte dem under varmepumpe? Kjenner noen som har egen varmeovn til plantene. Men vi har ikke råd til å betale så stor strømregning Anonymkode: a09ba...302
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #2 Skrevet 4. januar 2024 Ser ut som den har et relativt desperat behov for vann Anonymkode: ce09c...b49 6
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #3 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ser ut som den har et relativt desperat behov for vann Anonymkode: ce09c...b49 Jeg pleier å vanne de etter 4 uker nå som det er vinter. Burde jeg vannet oftere? Anonymkode: a09ba...302
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #4 Skrevet 4. januar 2024 Just now, AnonymBruker said: Jeg pleier å vanne de etter 4 uker nå som det er vinter. Burde jeg vannet oftere? Anonymkode: a09ba...302 Tja, det ser jo ut som den tørster i hjel, så det kan jo være verd et forsøk. Anonymkode: ce09c...b49 4
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #5 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg pleier å vanne de etter 4 uker nå som det er vinter. Burde jeg vannet oftere? Anonymkode: a09ba...302 Husk at inneluften ofte er veldig tørr om vinteren, så plantene trenger vann. Jeg vanner mine planter oftere om vinteren enn om sommeren. Anonymkode: 0fd2d...aae 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #6 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg pleier å vanne de etter 4 uker nå som det er vinter. Burde jeg vannet oftere? Anonymkode: a09ba...302 De bør ha fuktig jord, og bør ikke tørke ut. Så om jorden er helt tørr, så vanner du alt for lite. Den liker heller ikke tørr luft, som det ofte kan bli på vinteren, spesielt med varmepumpe, så du bør dusje bladene på den. Jeg dusjer mine ukentlig på vinteren. De små calatheaene mine vanner jeg hver uke, de store har selvvanningspotter, der fyller jeg minst 1 liter vann pr plante hver 10nde dag. Og pass på å bruke lunkent vann, både til vanning og dusjing. Flytter du den til under varmepumpen, så kan du nesten garantere at du dreper den. Anonymkode: f6b04...862 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #7 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): De bør ha fuktig jord, og bør ikke tørke ut. Så om jorden er helt tørr, så vanner du alt for lite. Den liker heller ikke tørr luft, som det ofte kan bli på vinteren, spesielt med varmepumpe, så du bør dusje bladene på den. Jeg dusjer mine ukentlig på vinteren. De små calatheaene mine vanner jeg hver uke, de store har selvvanningspotter, der fyller jeg minst 1 liter vann pr plante hver 10nde dag. Og pass på å bruke lunkent vann, både til vanning og dusjing. Flytter du den til under varmepumpen, så kan du nesten garantere at du dreper den. Anonymkode: f6b04...862 Lunkent? Jeg har alltid gitt plantene mine iskald vann Anonymkode: a09ba...302
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #8 Skrevet 4. januar 2024 Den planten der er jo alvorlig dehydrert! Gi den vann så skal du se den kommer seg. Anonymkode: 53499...059
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #9 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Lunkent? Jeg har alltid gitt plantene mine iskald vann Anonymkode: a09ba...302 De trives mye bedre med ca romtemperert vann. Kaldt vann fra springen er veldig kaldt nå på vinteren, og de fleste inneplantene våre er tropiske og ikke laget for å tåle så lave temperaturer. Anonymkode: 7d457...9b3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #10 Skrevet 4. januar 2024 Klipp vekk de ødelagte bladene, gi en skikkelig vanning fra bunnen. Og ja, de kan gå frostskader. Men forsøk med vann og gjødsel først Anonymkode: 2bc35...db8
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #11 Skrevet 4. januar 2024 Fyll opp en bøtte med lunket vann, sett planten i og la den stå i 20-30 minutter. Det er en terrakotta potte, sånn at potta må også ha vann. Aldri kaldt vann til planter, de liker ikke å bli kalde på røttene. Anonymkode: 8bbd4...5e6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå