Frauken Skrevet 4. januar 2024 #1 Skrevet 4. januar 2024 Det bygges en barnehage bare noen få min til fots fra der vi bor, den står klar til oppstart i august. Vi er veldig i tvil om vi skal fortsette et år til å den barnehagen ungene er i nå, eller om vi skal søke dem til den nye. Barna går første året i barnehagen nå, og har et år igjen før de skal over på storbarnsavdeling. Den "gamle" barnehagen er i nærheten av min jobb, men mannen min må bruke 20-30 minutter ekstra når han henter eller leverer. Derfor frister det veldig med den nye barnehagen som er rett ved hjemmet, det sparer han mye tid hver dag. Samtidig trives barna veldig godt i barnehagen de er i nå, og vi liker også barnehagen og de ansatte godt. Hvis vi bytter barnehage i august må barna igjen bytte avdeling (til storbarnsavdeling) et år senere, derfor vurderer vi å vente et år før vi bytter. I tillegg tenker vi også at det kan være litt oppstartstrøbbel når alt er nytt for både ansatte, barn og foreldre i en helt ny barnehage. Er det noen her som har erfaring fra å ha barn i en helt ny barnehage? Er det andre ting vi bør ha med i vurderingen? Noen råd til hva som er best? En liten oppsummering: Fordeler "gammel" barnehage: -Barna trives, vi liker den -Barna kan være et år til på samme avdeling Ulemper "gammel" barnehage: -Reisevei Fordeler ny barnehage: -Reisevei -Nye fine lokaler -Blir kanskje bedre kjent med barna i nabolaget Ulemper ny barnehage: -Alt er nytt for alle -Barna må bytte avdeling igjen et år senere, altså tre år på rad.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #2 Skrevet 4. januar 2024 Jeg har ikke erfaring med nybygget barnehage men jeg ville nok ventet et år om det er mulig Anonymkode: e3427...83c
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #3 Skrevet 4. januar 2024 Ville ventet ett år Anonymkode: 45520...b5f
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #4 Skrevet 4. januar 2024 Ville tatt kontakt med kommunen eller de som skal drive den (hvis privat) og hørt litt hvordan det kommer til å være der fra start. F.eks. om styrer og alle ansatte er helt nye for hverandre eller om noen av de har jobbet sammen før og har litt felles system på ting. Også om de regner med å starte med fulle barnegrupper i alle avdelinger, eller hvordan de skal gjøre det. I utgangspunktet ville jeg nok ventet et år med å bytte. Det kan fort bli litt armer og bein for de ansatte når de skal etablere en kultur på arbeidsplassen og samtidig bli kjent med alle barna. Samtidig kan det hende at det er en ansattgruppe hvor flere kjenner hverandre så de ikke trenger å falle på plass som kolleger. Det kan også hende at de ikke regner med å fylle opp alle plassene, slik at det blir et år med stor voksentetthet og hvor det er god tid til å være sammen på tvers av avdelingene for å få en gradvis overgangen til storebarn. Anonymkode: 65725...029
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #5 Skrevet 4. januar 2024 Jeg hadde bytta, mindre reisevei gir mer tid sammen som familie. Anonymkode: 261f8...48d 2
Rosa Dartle Skrevet 4. januar 2024 #6 Skrevet 4. januar 2024 Jeg ville valgt den barnehagen som ligger nærmest hjemmet mtp vennskap som blir mer viktig mot slutten av barnehagen, og så barnet blir kjent med de som kommer i samme klasse. 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #7 Skrevet 5. januar 2024 Min eldste byttet til helt ny bhg etter 1 år. (var da litt over2) Bhg ble omtrent nærmeste nabo. Kunne parkere hjemme og hente med vogn hver dag så jeg lett fikk med alt frem og tilbake. Deilig å slippe å pakke inn barnet og drasse vogn i bilen (kunne ikke la vogner stå igjen) Ville alltid valgt den nørmeste bhg. Anonymkode: 73b54...b6a
Frauken Skrevet 5. januar 2024 Forfatter #8 Skrevet 5. januar 2024 5 hours ago, AnonymBruker said: Min eldste byttet til helt ny bhg etter 1 år. (var da litt over2) Bhg ble omtrent nærmeste nabo. Kunne parkere hjemme og hente med vogn hver dag så jeg lett fikk med alt frem og tilbake. Deilig å slippe å pakke inn barnet og drasse vogn i bilen (kunne ikke la vogner stå igjen) Ville alltid valgt den nørmeste bhg. Anonymkode: 73b54...b6a Var det noen oppstartsproblemer i ny barnehage, eller merket du ikke noe til det?
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #9 Skrevet 5. januar 2024 Jeg ville prioritert færrest mulige miljøbytter for barna. Å gå i barnehage med barn de skal gå på skole med er erfaringsmessig ikke viktig. De blir godt kjent på skolen uansett. Anonymkode: 03388...115
solsolsol Skrevet 5. januar 2024 #10 Skrevet 5. januar 2024 Bytte avdeling er normalt sett ikke noen stor greie, da følger jo de samme ungene med, og de voksne er allerede kjente på tvers av avdelingene. Ville byttet med en gang, den reiseveien er verdt mye å slippe! Oppstartstrøbbel, ja kanskje litt, men kanskje like mye ivrige og glade ansatte som vil skape noe nytt og bra i stedet for å "fortsette som før". 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #11 Skrevet 5. januar 2024 Frauken skrev (2 timer siden): Var det noen oppstartsproblemer i ny barnehage, eller merket du ikke noe til det? Alt var bare så mye bedre. Større lokaler, større uteområder, motiverte ansatte. Vurderte aldri å tenke oppstartsproblemer. De ansatte burde hatt mer problem i den andre med trang gang for 2 avdelinger, ikke kjøkken i hovedavd, men i eget rom, trange små felkesrom. Anonymkode: 73b54...b6a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå