Gå til innhold

Har NAV lov til å kreve at jeg tømmer BSU kontoen før jeg får sosialhjelp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

leste en annen plass at det ikke var lov. Så nå lurer jeg på hva som faktisk er riktig?

Anonymkode: 914a5...128

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror faktisk de kan kreve det ja.

Anonymkode: 6e4ff...471

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Om det er lov eller ikke vet jeg ikke, men synes ikke det er så rart å kreve at man først bruker sparepengene sine. Penger på bsu er jo tross alt kun sparepenger. 

Anonymkode: cc5a0...def

• Liker 34
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er selvsagt kjip å høre at du har slike krav mot deg for å få mat på bordet.

Om det er store beløp som du kan leve av i årevis, så kan det være hensiktsmessig å kreve det. Men er det snakk om smått så synes jeg at de gjerne burde vise litt skjønn også.

Hvor mye penger har du på BSU?

Schmuhu

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tror faktisk de kan kreve det ja.

Anonymkode: 6e4ff...471

Sykt!😩

Hva skjer rent praktisk hvis jeg gjør det? Om jeg har 100k i innskudd og 15k i renter på bsu, hvor mange av dem tar staten og banken som straff? Hvor mye kan jeg sitte igjen med?

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det tror jeg faktisk de kan, men jeg antar at de er villige til å se litt gjennom fingrene dersom det er snakk om et lite sparebeløp.

Anonymkode: a7b9f...36e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sykt!😩

Hva er sykt med det? 

• Liker 26
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De kan kreve det, men har rett til å vise skjønn. Dersom det er et kortsiktig behov, vil de nok ikke det. Trenger du hjelp en lengre periode, vil det være naturlig at du bruker egne midler.

Anonymkode: 3a3da...d5b

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

De kan nok, men de pleier ikke å gjøre det

Anonymkode: f458b...580

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er sykt med det? 

Føkke opp for de som er fattige.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du mener de som har penger i banken?

Anonymkode: 3a3da...d5b

• Liker 33
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er unntak for BSU så lenge kontoen ikke er "sprettet" fra før, og dersom du viser til at du ønsker å spare dette beløpet til bolig i fremtiden.

Men du kan selvsagt ikke spare alle pengene du tjener inn på BSU, og deretter kreve sosialhjelp til livsopphold. Så det er jo snakk om evt. penger som allerede står fastlåst i BSU, og hvor du står i fare for å måtte betale tilbake skattefordel etc. 

Anonymkode: 95864...e26

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er sykt med det? 

Brudd på BSU avtalen trigger at du må tilbakebetale tidligere skattefradrag. Det vil også sette deg tilbake økonomisk for noen sinne å komme tilbake i solvent status. 

Så det er en ganske inngripende krav, det er nesten verre enn om man skulle krevd å frigjøre pensjonsmidler.

• Liker 13
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

De krever at du selger alt du har av verdier og bruker dine egne sparepenger før du får sosialhjelp. Du må selge hus, bil, møbler, kunst o.l

Det er andre regler for aap, sykepenger, arbeidsledighetstrygd og uføretrygd. 

Anonymkode: b1409...5a3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Man er vel ikke fattig dersom man har penger på BSU? Man kan derimot befinne seg i en vanskelig, midlertidig livssituasjon.

Da må man selvsagt sette sparing på vent til man er ut av sosialhjelpstønaden igjen. 

• Liker 18
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Men er det så enkelt å få ut pengene fra bsu da? Jeg ville bruk dem på oppussing. Fikk ikke love til det for banken. Måtte sette dem inn på lånet og ta opp nytt lån igjen for å få ut pengene. Så rart at nav kan greve det. Men forstår tanken til NAV-systemet da. 

Anonymkode: c6214...489

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er sykt med det? 

Det som er sykt er at det reduserer mulighetene til ts, på en annen måte enn om man krever penger fra en annen konto.  

I tillegg er det skattefordelene ts mister ved å bruker penger avsatt til bolig til brød. Det vil derfor koste ts penger å bruke de pengene, noe som i de fleste tilfeller er urimelig 

Anonymkode: ba4ec...fdc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du har fb, anbefaler jeg å gå innom fb-siden 'nav-spørsmål?' og AAP-aksjonen. Søk på BSU. Da får du opp flere som har stilt det spørsmålet samt henvisninger til regelverket. Regelverket er gull verdt å referere til overfor nav, omtrent det eneste som duger faktisk.

Anonymkode: 3f4b8...fcf

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man er vel ikke fattig dersom man har penger på BSU? Man kan derimot befinne seg i en vanskelig, midlertidig livssituasjon.

Da må man selvsagt sette sparing på vent til man er ut av sosialhjelpstønaden igjen. 

Man snakker ikke om å sette sparingen på vent, man snakker om å realisere BSU midlene, hvilket betyr at midlene umiddelbart skattlegges, og du ikke lenger kan opprette en BSU. 

BSU er låste midler av en grunn, og de tilsvarer andre låste midler som trygdeinnbetalinger og annen pensjon. 

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...