Gå til innhold

Hvordan fjerner jeg hudormer for godt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har prøvd klemming, dra av med plaster, renser huden hver dag. Men de kommer alltid igjen. Har sett videoer av folk som bruker noe de smører på nesa en gang bare, og så forsvinner de. Noen som vet om gode produkter man kan bruke for å få hudormene helt bort?

Anonymkode: 9b6ef...cc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du får de nok ikke helt bort, huden er full av talgkjertler og når de blir tilstoppet får du hudormer.  Man kan ikke fjerne talgkjertlene.
Hvis du er over snittet plaget med dette , så kan det tenkes at du må endre litt på kostholdet i stede. Grønne grønnsaker, gulrøtter, blomkål og mye friskt vann er veldig bra for kropp og hud.
Men det kan også være at du bruker produkter feil, eller som huden din ikke liker.

Anonymkode: 6a545...7bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er du helt sikker på at det er hudormer og ikke sebaceous filaments? 

Anonymkode: 474ba...be1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klemming og porestrips vil kunne forverre problemet, da det bidrar til å skade poreveggene slik at porene utvider seg og lettere blir tilstoppet av smuss og talg. Du vil neppe kunne fjerne hudormer en gang for alle, men med en god hudpleierutine med riktige produkter, vil du kunne forebygge at det dannes hudormer. 

Hudormer består av overskuddstalg og smuss som samles i porene, og den mørke fargen kommer av en prosess som heter oksidering - det er det samme som skjer med et halvt eple som ligger på kjøkkenbenken, der snittflaten kommer i kontakt med oksygen og blir brun. Rens tilpasset din hudtype er derfor viktig. For å balansere talgproduksjonen, kan du bruke et serum med niacinamide (vitamin B3) etter rens, f.eks. The Inkey List Niacinamide Serum, som du finner ved flere apotek. En fuktighetskrem tilpasset din hudtype vil også kunne bidra til å balansere talgproduksjonen (for lite fukt kan føre til økt talgproduksjon), og gir også en viss beskyttelse for huden. Et par kvelder i uka kan du eksfoliere huden med salicylsyre (BHA). Dette vil løse opp overskuddstalg i porene og også bidra til å forebygge at nye hudormer dannes. Her kan du også bruke BHA-serumet fra The Inkey List. 

Både niacinamide og BHA/salicylsyre er såkalte aktive ingredienser, som kan kreve noe tilvenning for å unngå hudirritasjon. Det anbefales å ta en såkalt patch-test før du begynner å bruke produktene: Påfør en liten mengde produkt på innsiden av håndleddet og vent i minst 24 timer. Dersom det ikke oppstår noen reaksjon/irritasjon, kan du bruke produktet i ansiktet. 

Foreslår at du innfører niacinamide gradvis f.eks. hver 3. dag i noen uker til å begynne med, inntil du kan bruke det hver dag. BHA kan du forsøke å bruke 2 kvelder i uka, men ikke påfølgende kvelder .

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har erfart at de vil komme igjen,MEN, når jeg renser morgen&kveld.OG bruker toner etter rens, forsvinner de.

Men de vil komme tilbake når man slurver med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg bruker denne morgen og kveld, som rensker porene gjennom dagen og hindrer tilstopping. Bruker ansiktsvask av samme merke. Hadde masse prikker og bumper i panna som forsvant etter bare noen dager med denne ansiktskremen. Finner den på alle apotek, men den er generelt billigere på nett. 

https://www.farmasiet.no/catalog/ansiktspleie/akne/la-roche-posay-la-roche-posayla-roche-posay-effaclar-effaclar-duo-ansiktskrem,5006482?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAy9msBhD0ARIsANbk0A-BB91ebArwri9uN9Es489nxBIBQSrn6JWhy3lhlgewTNdLjqMEJyUaAhYfEALw_wcB

Anonymkode: 25d5c...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg bruker denne morgen og kveld, som rensker porene gjennom dagen og hindrer tilstopping. Bruker ansiktsvask av samme merke. Hadde masse prikker og bumper i panna som forsvant etter bare noen dager med denne ansiktskremen. Finner den på alle apotek, men den er generelt billigere på nett. 

https://www.farmasiet.no/catalog/ansiktspleie/akne/la-roche-posay-la-roche-posayla-roche-posay-effaclar-effaclar-duo-ansiktskrem,5006482?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAy9msBhD0ARIsANbk0A-BB91ebArwri9uN9Es489nxBIBQSrn6JWhy3lhlgewTNdLjqMEJyUaAhYfEALw_wcB

Ja, den inneholder både niacinamide, sink og BHA/salicylsyre, så den vil være effektiv :) Føler du at den gir nok fukt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Roci skrev (4 timer siden):

Ja, den inneholder både niacinamide, sink og BHA/salicylsyre, så den vil være effektiv :) Føler du at den gir nok fukt?

Ja. Jeg har kombinert til fet hud, og dette er den første ansiktskremen jeg føler klarer å minske oljeproduksjonen i t-sonen så jeg ikke går rundt og glinser, samtidig som den tilfører nok med fuktighet til partier som kan bli litt tørre. Men, om vinteren når lufta blir ekstra tørr og kald, så bruker jeg noen ganger effeclar H om natten/ og på noen partier om dagen for litt ekstra fuktighet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...