Rosa Dartle Skrevet 4. januar 2024 #1 Skrevet 4. januar 2024 Jeg har en del fond jeg har spart i til pensjon. En del av disse er basert på arv. Jeg har nå giftet meg, og føler at jeg på et vis må flytte litt på dem eller tydeliggjøre hvilke jeg ikke skal investere videre i, slik at jeg sørger for den videre «sporbarheten» mht. en eventuell skilsmisse i framtiden. Hvordan kan jeg gjøre det?
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #2 Skrevet 4. januar 2024 Selvsagt skulle dette vært gjort før du giftet deg. Du kan selvsagt la noen fond ligge brakk, men litt håpløst at du skal la være å investere i gode fond fordi du skal gjøre et skille. Du har oversikt over andeler i de ulike fondene ved ekteskapet inngåelse. Dette er dine verdier (sammen med andre verdier) ved ekteskapsinngåelse. Selv om du forsetter å spare i samme fond, er andelene sporbare. Hvis du nå gjør endringer, dokumenter hva/hvilken verdi du selger og reinvesterer. Andelene i de nye fondene er da det du har med deg. Andeler eid på et visst tidspunkt er sporbarhet. Anonymkode: d69ba...05e 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #3 Skrevet 4. januar 2024 Mye enklere å la være å gifte seg. Anonymkode: 26fb1...4e0 2
Rosa Dartle Skrevet 4. januar 2024 Forfatter #4 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Selvsagt skulle dette vært gjort før du giftet deg. Du kan selvsagt la noen fond ligge brakk, men litt håpløst at du skal la være å investere i gode fond fordi du skal gjøre et skille. Du har oversikt over andeler i de ulike fondene ved ekteskapet inngåelse. Dette er dine verdier (sammen med andre verdier) ved ekteskapsinngåelse. Selv om du forsetter å spare i samme fond, er andelene sporbare. Hvis du nå gjør endringer, dokumenter hva/hvilken verdi du selger og reinvesterer. Andelene i de nye fondene er da det du har med deg. Andeler eid på et visst tidspunkt er sporbarhet. Anonymkode: d69ba...05e Takk, jeg burde sikkert gjort det i forkant, men det skortet på kunnskap om ekteskapsrett. Ja, har ikke egentlig lyst til å la fondene ligge brakk, men ser at når jeg vil gjøre endringer, så blir det utfordrende å gjøre det og samtidig sikre sporbarheten.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #5 Skrevet 4. januar 2024 Rosa Dartle skrev (1 minutt siden): Takk, jeg burde sikkert gjort det i forkant, men det skortet på kunnskap om ekteskapsrett. Ja, har ikke egentlig lyst til å la fondene ligge brakk, men ser at når jeg vil gjøre endringer, så blir det utfordrende å gjøre det og samtidig sikre sporbarheten. Kan dere ikke bare skrive en avtale om at fondene dine er unntatt deling ved eventuell skilsmisse? Anonymkode: 5d840...b22 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #6 Skrevet 4. januar 2024 Rosa Dartle skrev (4 minutter siden): Takk, jeg burde sikkert gjort det i forkant, men det skortet på kunnskap om ekteskapsrett. Ja, har ikke egentlig lyst til å la fondene ligge brakk, men ser at når jeg vil gjøre endringer, så blir det utfordrende å gjøre det og samtidig sikre sporbarheten. Så lenge du vet antall andeler du hadde ved ekteskapsinngåelse er det sporbart. Det er når du begynner å selge og plasserer pengene andre sporbarhet reduseres. Det å kjøpe mer i samme fond er problemfritt. Anonymkode: d69ba...05e
Rosa Dartle Skrevet 4. januar 2024 Forfatter #7 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan dere ikke bare skrive en avtale om at fondene dine er unntatt deling ved eventuell skilsmisse? Anonymkode: 5d840...b22 Må vi i så fall ha inn advokat?
Rosa Dartle Skrevet 4. januar 2024 Forfatter #8 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så lenge du vet antall andeler du hadde ved ekteskapsinngåelse er det sporbart. Det er når du begynner å selge og plasserer pengene andre sporbarhet reduseres. Det å kjøpe mer i samme fond er problemfritt. Anonymkode: d69ba...05e Ja, men nå ønsker jeg å selge noen andeler i et fond og kjøpe i et annet.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #9 Skrevet 4. januar 2024 Ips holdes utenfor ved skilsmisse. Er dessverre kun 15.000 per år. Anonymkode: e5aa4...809
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #10 Skrevet 4. januar 2024 Ha alt du kom inn i ekteskapet med i egne ASKer. Inn i ektepakt. Videre sparing settes inn i nyopprettede ASKer. Da kan du kjøpe og selge som du vil innenfor ASKene. Anonymkode: 14de3...deb
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #11 Skrevet 5. januar 2024 Rosa Dartle skrev (På 4.1.2024 den 12.52): Må vi i så fall ha inn advokat? Nei. Dere kan lage ektepakt basert på maler fra nettet. Husk å tinglyse den! Anonymkode: b73c9...a20
Rosa Dartle Skrevet 5. januar 2024 Forfatter #12 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei. Dere kan lage ektepakt basert på maler fra nettet. Husk å tinglyse den! Anonymkode: b73c9...a20 Takk! 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå