AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #81 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det står en setning med et bilde om en spiseklare sushi fra disken, som står på lik linje som annet pålegg i butikken med en utløpsdato. Hvordan tenker du det er relevant for diskusjonen om sushi generelt? Anonymkode: 14b35...2ec Nei altså… poenget med artikkelen er å trekke frem at det er vist funn av listeria på lakseslakteriet og fiskebåter, og at dette holdes skjult for videre del av kjeden f.eks. de som foredler og produserer fiskeprodukter i andre enden (f. De som lager røkelaks). Problemet er altså ikke hos de som røker fisken, men leddet før. Så med mindre du mener at sushifisk hopper opp av vannet rett opp på sushirisen uten å være innom en fiskebåt eller et slakteri så vil det jo være relevant… Nå er jo dette media, og ikke vedtatte sannheter, så det er selvfølgelig ikke skrevet i sten at dette er rett. Men en av hovedfunksjonen til mediene er å sette fokus og dagsorden på ting som er skjult og som trengs å se nærmere på. Det blir ofte kalt den fjerde statsmakt da det ikke sjelden påvirker hva politikere og befolkningen er opptatt av og hvordan politikk og råd føres videre, og det er ikke sjelden medieomtale avdekker feil/mangler som ender med å påvirke offisielle råd og vedtekter. Ergo er det ikke bak mål å la seg påvirke og kjenne på en usikkerhet rundt hele fiskeindustrien, og bli usikker på om det er trygt å spise rå fisk (også sushi). Samtidig så har det ennå ikke påvirket offisielle råd, og det er helt greit å stole på dette og velge å spise rå fisk så lenge dette er de offisielle rådene i Norge. Det er ingen grunn til å være så steil mot hverandre, da det strengt tatt er helt lov (og kanskje også meningen?) å vurdere den informasjonen som kommer frem både fra det offisielle rådgivningsorganene og seriøse medier og vurdere selv hva som føles trygt i egen situasjon. Jeg mener at det ikke er så svart-hvitt som mange her inne mener at det er. Anonymkode: ebd85...2b2 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #82 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Nei altså… poenget med artikkelen er å trekke frem at det er vist funn av listeria på lakseslakteriet og fiskebåter, og at dette holdes skjult for videre del av kjeden f.eks. de som foredler og produserer fiskeprodukter i andre enden (f. De som lager røkelaks). Problemet er altså ikke hos de som røker fisken, men leddet før. Så med mindre du mener at sushifisk hopper opp av vannet rett opp på sushirisen uten å være innom en fiskebåt eller et slakteri så vil det jo være relevant… Nå er jo dette media, og ikke vedtatte sannheter, så det er selvfølgelig ikke skrevet i sten at dette er rett. Men en av hovedfunksjonen til mediene er å sette fokus og dagsorden på ting som er skjult og som trengs å se nærmere på. Det blir ofte kalt den fjerde statsmakt da det ikke sjelden påvirker hva politikere og befolkningen er opptatt av og hvordan politikk og råd føres videre, og det er ikke sjelden medieomtale avdekker feil/mangler som ender med å påvirke offisielle råd og vedtekter. Ergo er det ikke bak mål å la seg påvirke og kjenne på en usikkerhet rundt hele fiskeindustrien, og bli usikker på om det er trygt å spise rå fisk (også sushi). Samtidig så har det ennå ikke påvirket offisielle råd, og det er helt greit å stole på dette og velge å spise rå fisk så lenge dette er de offisielle rådene i Norge. Det er ingen grunn til å være så steil mot hverandre, da det strengt tatt er helt lov (og kanskje også meningen?) å vurdere den informasjonen som kommer frem både fra det offisielle rådgivningsorganene og seriøse medier og vurdere selv hva som føles trygt i egen situasjon. Jeg mener at det ikke er så svart-hvitt som mange her inne mener at det er. Anonymkode: ebd85...2b2 Jeg er enig med deg. Men, vi velger våre risikoer selv. Personlig har jeg ikke spist rå eller røkt laks etter disse nyhetene (trimester 1), men skjønner at ikke alle følger med på mer enn Helse-Norge ☺️ det viktigste er vel at folk tar informerte valg og derfor er det greit å linke til slike artikler. Nå er det bare igjen 4 uker for meg og noen måneder uten rå/ røkt laks har ikke vært så vanskelig. Anonymkode: 94a15...9f3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #83 Skrevet 6. januar 2024 Har spist mye sushi, dog ikke rå, men frityrstekt og holdt meg til laks og kylling. Ikke i utlandet, nei. Anonymkode: 5ef49...d0e
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #84 Skrevet 7. januar 2024 23 hours ago, AnonymBruker said: Det står en setning med et bilde om en spiseklare sushi fra disken, som står på lik linje som annet pålegg i butikken med en utløpsdato. Hvordan tenker du det er relevant for diskusjonen om sushi generelt? Anonymkode: 14b35...2ec Jeg sa at jeg skjønner at folk er skeptiske nå. Jeg hsr også sagt at jeg spiser sushi. Anonymkode: 6ad02...b84
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå