Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men artiklene du lenker fra var forskning fra Canada. Har du sett på matsikkerhet i typisk USA? Det kan ikke sammenlignes. 

Anonymkode: 14b35...2ec

HVOR Listeria klarer å bosette seg avhenger ikke av land, som er hva artikkelen var et svar på, som jeg nå har sagt 3 ganger. Akkurat nå sammenligner jeg Norge og EU, som er på samme kontinent, og EU har valgt en del strengere regner enn Norge.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, katties said:

Nå har jeg sagt TO ganger at artikkelen skulle ikke være noe "bevis for at sushi var farlig". Den er et svar til den som lurte på HVILKEN FISK Listeria kunne finnes i 🙄 Hvorfor prøver du å tolke den til noe den ikke er ment å være?

Vil du ha om sushi og graviditet må du se her i stedet: https://vkm.no/risikovurderinger/allevurderinger/risikoforautviklelisteriosevedinntakavsushi.4.30a57a5f165ab7cd320bec30.html

Klikk på lenkene på slutten også, men ta i betraktning at det er mer Listeria nå enn i tidsrommet dataene kommer fra. I tillegg, hvis man leser artiklene som er skrevet så var det funnet SMÅ mengder Listeria I laks og ørret i tibaketrukne produkter i fjor... men de ble tilbaketrukket fordi folk faktisk ble syke. Så mengdene var under tillatt grense, men ser ikke ut som det er nok for de som er i risikogruppene.

BTW: ut ifra det du sier, tror du røkt laks IKKE er rå laks??

Røkt laks er ikke tradisjonell sushi-laks. Hvis det er røkt laks vi snakker om, er vi enig. Rå laks i sushi er derimot trygt, finner ingenting som sier noe annet.

Men litt usikker på hva du mener egentlig? Er det altså mer listeria i laks nå? Hvorfor har ikke helsemyndighetene fått med seg dette?

Artikkelen og forskningen du linker til, har forøvrig følgende konklusjon:

"På bakgrunn av tilgjengelig kunnskap, er det ikke grunnlag for å anse at sushi laget av rå, fersk marin fisk bør inkluderes i de matvarer som gravide helst bør unngå å spise. Dersom det imidlertid inngår prosesserte fiskeprodukter som rakfisk, røkelaks eller røkt ørret i aktuelle sushi-retter, vil risikoen øke. Ved konsum av sushi som inneholder prosesserte fiskeprodukter som rakfisk, røkelaks eller røkt ørret må risikoen for gravide regnes som svarende til konsum av disse produktene direkte."

Anonymkode: b6b2b...443

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Selvfølgelig har man oversikt over det. Hvilken jallaplass er det du kjøper sushi...? 

Anonymkode: 68ff2...652

Jeg sa ikke at det er teoretisk umulig å finne ut av, jeg sa at jeg ikke gadd. Og når man ser hvor mye uenighet det er i denne tråden, så er det kanskje ikke så enkelt? Så lettere å bare holde seg unna, kanskje?

Skrevet

Det gjorde jeg et par ganger, men spiste ikke fersk tunfisk. 

AnonymBruker
Skrevet

Følger dere ikke med i nyhetene? De pakker og selger selvdød og syk laks som topp kvalitet. Hva man blir lovet og hva man får kan være to vidt forskjellige ting. Det var en ren tilfeldighet at kontrollørene kom akkurat mens de holdt på. Hvor mange ganger det har skjedd uten at det har blitt oppdaget er umulig å vite. Mattilsynet har ikke kapasitet til å undersøke og straffe fordi de store lakseselskapene heller bruker penger på advokater for å trenere sakene enn å forbedre seg.

Anonymkode: 0e06f...481

AnonymBruker
Skrevet

Men hvis jeg spiser f. eks fritert laks og fritert scampi så er det vel ingen listeria-risiko?

Anonymkode: f18ae...f82

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Følger dere ikke med i nyhetene? De pakker og selger selvdød og syk laks som topp kvalitet. Hva man blir lovet og hva man får kan være to vidt forskjellige ting. Det var en ren tilfeldighet at kontrollørene kom akkurat mens de holdt på. Hvor mange ganger det har skjedd uten at det har blitt oppdaget er umulig å vite. Mattilsynet har ikke kapasitet til å undersøke og straffe fordi de store lakseselskapene heller bruker penger på advokater for å trenere sakene enn å forbedre seg.

Og denne laksen er full av listeria fordi kvaliteten er dårlig..??

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Og denne laksen er full av listeria fordi kvaliteten er dårlig..??

Hva den er full av kan du ikke vite siden du ikke kan vite hvordan den har blitt behandlet. Det du kan vite er at lakseselskapene legger mye jobb i å skjule problemer og kun bryr seg om å tjene mest mulig penger. Da de ble presset om det sa de mer eller mindre rett ut at de ikke synes listeria er noe å bry seg om siden det stort sett bare er gamlinger som dør av det likevel.

AnonymBruker
Skrevet

Spiser nesten kun friterte eller vegetar sushi, og spørs på hvilke restaurant det kommer fra hvis jeg skal tørre å spise rå laks f eks. Har hørt flere som har blitt dårlig/matforgiftet av sabrura blant annet. Hvis man er trygg på at det er fersk fisk er det ikke noe problem 

Anonymkode: bf2d4...e91

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du ser virkelig spøkelser på høylys dag.

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men hvis jeg spiser f. eks fritert laks og fritert scampi så er det vel ingen listeria-risiko?

Da er risikoen ganske lav ja. Er vel værre å spise et eple som inneholder listeria 😅 Bakterier overlever ikke frityren… 

Anonymkode: ac226...dc8

AnonymBruker
Skrevet
Yodas skrev (5 timer siden):

Jeg sa ikke at det er teoretisk umulig å finne ut av, jeg sa at jeg ikke gadd. Og når man ser hvor mye uenighet det er i denne tråden, så er det kanskje ikke så enkelt? Så lettere å bare holde seg unna, kanskje?

Jeg har aldri spist sushi hvor det er tvil om hva bitene faktisk inneholder, verken som gravid eller ikke. Og jeg spiser mye sushi. Så så vanskelig er det ikke.

Anonymkode: 82f37...6e9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Da er det gjennomvarmet over 70 grader så det er null problem ☺️

Anonymkode: 94a15...9f3

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Du ser virkelig spøkelser på høylys dag.

Nå har jo flere av sakene i media vært at produsentene skjuler listeriafunn da.  Så skjønner godt at noen unngår sushi nå. 

Anonymkode: 6ad02...b84

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå har jo flere av sakene i media vært at produsentene skjuler listeriafunn da.  Så skjønner godt at noen unngår sushi nå. 

Anonymkode: 6ad02...b84

Kan du vise til nyhetene hvor de skjuler listeriafunn?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Hva den er full av kan du ikke vite siden du ikke kan vite hvordan den har blitt behandlet. Det du kan vite er at lakseselskapene legger mye jobb i å skjule problemer og kun bryr seg om å tjene mest mulig penger. Da de ble presset om det sa de mer eller mindre rett ut at de ikke synes listeria er noe å bry seg om siden det stort sett bare er gamlinger som dør av det likevel.

Når var dette? Og hvem er "de"?

AnonymBruker
Skrevet

jeg spiste da jeg var gravid. 

Anonymkode: 09f03...a53

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Det står en setning med et bilde om en spiseklare sushi fra disken, som står på lik linje som annet pålegg i butikken med en utløpsdato. Hvordan tenker du det er relevant for diskusjonen om sushi generelt?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det står en setning med et bilde om en spiseklare sushi fra disken, som står på lik linje som annet pålegg i butikken med en utløpsdato. Hvordan tenker du det er relevant for diskusjonen om sushi generelt?

Jeg er ikke den som argumenterer imot, men såvidt jeg vet er dette den nyheten som det snakkes om ☺️

Anonymkode: 94a15...9f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...