Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
katties skrev (11 minutter siden):

Listeria finnes PÅ grønnsakene/frukten. Altså: vasker man ting som normalt så reduserer man Mengden godt. I kjøtt er bakterien ofte INNI kjøttet, som gjør den umulig å vaske bort. 

Til og med "skikkelige" restauranter kan ja folk som IKKE er skikkelige. Hadde et tilfelle i sommer der en ansatt ikke visste at jeg så dem og smakte på maten min med skjea si, som han hadde hatt i munnen sin rett før. Tidlig i fjor var jobben på en tilsynelatende god restaurant og halvparten fikk diare etterpå. Restauranter kan også være uheldige og få inn fisk med Listeria.

Selv om Helsedirktoratet sier det skal være greit å spise sushi så tenker jeg at jeg gidder ikke ta risikoen - det går fint an å vente til etter man har født. Hva andre velger er deres sak, men jeg ville definitivt fortsatt IKKE anbefalt sushi og annen rå fisk mens man er gravid.

Du må lære deg at sushi ikke betyr rå fisk.. Man kan fint spise sushi som gravid. Er bare å unngå rå laks , tunfisk, og brunmaten i krabbe og kamskjell.. 

Anonymkode: ac226...dc8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
katties skrev (5 minutter siden):

Jeg har en utdannelse der en god del mikrobiologi inngår. Listeria kan finnes i hvilken som helst fisk og annet sjødyr fordi det finnes i både ferskvann og saltvann. Akkurat nå er utbruddet som pågår knyttet spesielt til røkt laks, men bakterien kan finnes i en rekke ulike produkter - noen utbrudd har vært fra f.eks. upasteurisert melk. Utbrudd er problematisk fordi det betyr at bakterien har kommet seg inn i et produksjonslokaler, og den er vanskelig å bli kvitt, som betyr at potensielt hva som helst som produseres samme sted kan plutselig bli kontaktnett. 

Jeg har også en slik utdannelse, og det er flere matvarer enn fisk som har høy risiko for listeria. Jeg unngår røkelaks pga alle utbruddene, men sushi er så mangt og man må ikke velge de bitene med rå laks. Passer man på å varmebehandle maten skal det gå fint. 

Når det gjelder dødelighet er listeriose ganske ufarlig for folk flest og de aller fleste tilfeller er asymptomatiske. Gravide er i risikogruppen fordi fosteret kan ta skade eller i verste fall dø, men den gravide blir sjelden alvorlig syk. 

Anonymkode: 94a15...9f3

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, katties said:

Det har vært MYE Listeria-problemer i Norge i det siste (selv om det ikke skrives om overalt), så jeg vil si DEFINITIVT IKKE LURT. Jeg har ikke tenkt å ha hjerneskada barn bare fordi jeg fikk lyst på sushi mens jeg var gravid!

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/dyre-lakseadvokater-knuste-mattilsynet-1.16670222

Kan du vennligst vise til lenker og informasjon fra FHI eller Mattilsynet om hvor det gjelder sushi? Gjerne fra de siste årene. Og med referanse til at det ikke er trygt eller lurt. 

1 hour ago, katties said:

Der holder at noe med Listeria blir kuttet på samme overflate som noe uten. Spør du ofte om dét?

Da spiser du ikke salat, grønnsaker eller lignende, ei heller ute på restaurant eller cafe antar jeg? 

Anonymkode: 14b35...2ec

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Kan du vennligst vise til lenker og informasjon fra FHI eller Mattilsynet om hvor det gjelder sushi? Gjerne fra de siste årene. Og med referanse til at det ikke er trygt eller lurt. 

Da spiser du ikke salat, grønnsaker eller lignende, ei heller ute på restaurant eller cafe antar jeg? 

Jeg har svart på begge tingene før - se link fra NRK over, du kan også Google "tilbakekalling listeria" for linker til tilbakekalle produkter pga bakterieflora.

Større utbrudd i Norge finnes her: https://www.fhi.no/ut/utbrudd/oversikt-over-storre-utbrudd/utbrudd-av-listeriose-i-norge/

men det tsr tid etter utbruddet før det kommer informasjon, så derfor er googøingen over anbefalt instedet. F.eks. har fet vært 3 større utbrudd i fjor alene pga laks fra Troll. Her er ett eksempel: https://www.nrk.no/stor-oslo/fhi_-utbrot-av-listeriose-i-oslo_-viken-og-vestland-1.16487931

Som jeg allerede har svart: Listeria finnes PÅ grønnsaker og kan vaskes bort. Det kan ikke vaskes bort fra INNI kjøtt. De fleste tåler litt Listeria, men visse grupper tåler mindre (bl.a. gravide, med 13x økt risiko). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg har også en slik utdannelse, og det er flere matvarer enn fisk som har høy risiko for listeria. Jeg unngår røkelaks pga alle utbruddene, men sushi er så mangt og man må ikke velge de bitene med rå laks. Passer man på å varmebehandle maten skal det gå fint. 

Når det gjelder dødelighet er listeriose ganske ufarlig for folk flest og de aller fleste tilfeller er asymptomatiske. Gravide er i risikogruppen fordi fosteret kan ta skade eller i verste fall dø, men den gravide blir sjelden alvorlig syk. 

Ja, er jo det jeg har sagt også. Og ja, melkeprodukter har ofte høyere risiko, MEN det finnes ganske få upasteuriserte melkeprodukter i Norge. Sverige, derimot... har opplevd flere ganger at folk har blitt dårlige av oster derifra, og det er upasteuriserte oster lett tilgjengelig. 

Ja, varmebehandling dreper jo Listeria, så man ka egentlig spise det meste så lenge det er varmebehandlet (så lenge det ikke er fordervet da, for toksiner blir man jo ikke kvitt ved å varmebehandle).

Ja, listeriose er i 1. trimester farlig medt for fosteret, men sener i graviditeten øker også sterkt hvor farlig det er for moren. Får man listeriose sent i graviditeten så kan dødeligheten være ganske høy: https://www.dovepress.com/an-update-review-on-listeria-infection-in-pregnancy-peer-reviewed-fulltext-article-IDR

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, katties said:

Jeg har svart på begge tingene før - se link fra NRK over, du kan også Google "tilbakekalling listeria" for linker til tilbakekalle produkter pga bakterieflora.

Større utbrudd i Norge finnes her: https://www.fhi.no/ut/utbrudd/oversikt-over-storre-utbrudd/utbrudd-av-listeriose-i-norge/

men det tsr tid etter utbruddet før det kommer informasjon, så derfor er googøingen over anbefalt instedet. F.eks. har fet vært 3 større utbrudd i fjor alene pga laks fra Troll. Her er ett eksempel: https://www.nrk.no/stor-oslo/fhi_-utbrot-av-listeriose-i-oslo_-viken-og-vestland-1.16487931

Som jeg allerede har svart: Listeria finnes PÅ grønnsaker og kan vaskes bort. Det kan ikke vaskes bort fra INNI kjøtt. De fleste tåler litt Listeria, men visse grupper tåler mindre (bl.a. gravide, med 13x økt risiko). 

Disse har jeg fått med meg, men jeg ser ikke noe om sushi her. Kan du fremheve det? Ser rakfisk, røkt fisk osv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, katties said:

Ja, er jo det jeg har sagt også. Og ja, melkeprodukter har ofte høyere risiko, MEN det finnes ganske få upasteuriserte melkeprodukter i Norge. Sverige, derimot... har opplevd flere ganger at folk har blitt dårlige av oster derifra, og det er upasteuriserte oster lett tilgjengelig. 

Ja, varmebehandling dreper jo Listeria, så man ka egentlig spise det meste så lenge det er varmebehandlet (så lenge det ikke er fordervet da, for toksiner blir man jo ikke kvitt ved å varmebehandle).

Ja, listeriose er i 1. trimester farlig medt for fosteret, men sener i graviditeten øker også sterkt hvor farlig det er for moren. Får man listeriose sent i graviditeten så kan dødeligheten være ganske høy: https://www.dovepress.com/an-update-review-on-listeria-infection-in-pregnancy-peer-reviewed-fulltext-article-IDR

Har du noen tall på hvor mange gravide som får listeria, og hvor mange som dør av det? Samme med barn. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du noen tall på hvor mange gravide som får listeria, og hvor mange som dør av det? Samme med barn. 

Og fra Norge…

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Ja! Spiste mye (norsk) sushi mens jeg var gravid. Ikke noe problem - barnet er frisk. Men jeg hadde nok tenkt meg om hvis det var utenlandsk sushi.

Anonymkode: 5d94c...c2f

Selv alkoholikere som ikke klarte å ta pause kan få barn som virker friske som små. Først når de sliter på videregående eller senere at en kan kan begynne å mistenke at IQ'en ble lavere enn den kunne vært. Det har vært avslørt en del juks på ymse gate-sushi-restauranter, brukt fisk som ikke skal brukes, behandlet den feil etc. Ville ikke stolt på at det har bedre seg.

Anonymkode: 92bb2...aba

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Selv alkoholikere som ikke klarte å ta pause kan få barn som virker friske som små. Først når de sliter på videregående eller senere at en kan kan begynne å mistenke at IQ'en ble lavere enn den kunne vært. Det har vært avslørt en del juks på ymse gate-sushi-restauranter, brukt fisk som ikke skal brukes, behandlet den feil etc. Ville ikke stolt på at det har bedre seg.

Anonymkode: 92bb2...aba

Hvorfor må man spise på ymse gate-sushi? Det finnes da vitterlig helt normale restauranter. Om du sier man burde ikke spise sushi, fordi barn kan så hjerneskade, så er jeg mye mer bekymret for hva du overfører av frykt og urimeligheter til barna dine, og hva det påfører dem, enn at jeg spiser en sushibit. 

AnonymBruker
Skrevet
Hjelpenfrøken skrev (21 timer siden):

Jeg trodde det ikke var ok, men venninne sier det er greit i Norge. Hva stemmer egentlig?

Holder meg til laks, det går bra. Kjøpte crispy sist. 

Anonymkode: 9f5ae...abb

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, katties said:

Jeg har en utdannelse der en god del mikrobiologi inngår. Listeria kan finnes i hvilken som helst fisk og annet sjødyr (kilde .eks her: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31071821/) fordi det finnes i både ferskvann og saltvann. Akkurat nå er utbruddet som pågår knyttet spesielt til røkt laks, men bakterien kan finnes i en rekke ulike produkter - noen utbrudd har vært fra f.eks. upasteurisert melk. Utbrudd er problematisk fordi det betyr at bakterien har kommet seg inn i et produksjonslokaler, og den er vanskelig å bli kvitt, som betyr at potensielt hva som helst som produseres samme sted kan plutselig bli kontaminert

Men gjelder dette rå oppdrettslaks? Har vi egentlig hatt listetia-utbrudd i forhold til dette? 

Her fra linken din, som ikke sier noe om farer ved oppdrettslaks:

"A limited sampling of fish products at both the wholesale and retail levels demonstrated that ready-to-eat fish products such as shrimp and smoked salmon are often contaminated with Listeria monocytogenes . This study shows that growth of the organism at 4°C occurred on artificially inoculated cooked crabmeat, lobster, shrimp, and smoked salmon. The organism generally grew better on crab and lobster. L. monocytogenes was also observed to multiply slowly on naturally contaminated shrimp. Given the low levels of L. monocytogenes found on cooked fish products and their relatively short shelf life, unless these products are temperature abused, Listeria contaminated fish should not represent a serious health hazard."

Gravide må jo selv velge hvor hysteriske de ønsker å være, men det er liten risiko å spise rå laks.

Anonymkode: b6b2b...443

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Men gjelder dette rå oppdrettslaks? Har vi egentlig hatt listetia-utbrudd i forhold til dette? 

"A limited sampling of fish products at both the wholesale and retail levels demonstrated that ready-to-eat fish products such as shrimp and smoked salmon are often contaminated with Listeria monocytogenes . This study shows that growth of the organism at 4°C occurred on artificially inoculated cooked crabmeat, lobster, shrimp, and smoked salmon. The organism generally grew better on crab and lobster. L. monocytogenes was also observed to multiply slowly on naturally contaminated shrimp. Given the low levels of L. monocytogenes found on cooked fish products and their relatively short shelf life, unless these products are temperature abused, Listeria contaminated fish should not represent a serious health hazard."

Gravide må jo selv velge hvor hysteriske de ønsker å være, men det er liten risiko å spise rå laks.

Jeg tror også det er veldig viktig å være klar over hvor forskjellig matsikkerhet er i ulike land, og i Norge har vi det egentlig svært trygt. Man kan ikke alltid bruke forskning fra andre land til å generalisere på tvers. Og denne artikkelen er fra 1991. Det har skjedd litt siden da.

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Utdraget sier at produkter som er "klare til å spises" ofte er kontaminert med Listeria. De som er varmebehandlet var det også noe i, men lite, med mindre man lagrer de feil. I hovedsak var referansen gitt ift spørsmålet om hvilke typer fisk kunne være kontaminert, og da gir den svaret: hvilken som helst, da Listeria finnes i både ferskvann og saltvann, men det er visse typer dyr de lever enklere i.

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, katties said:

Utdraget sier at produkter som er "klare til å spises" ofte er kontaminert med Listeria. De som er varmebehandlet var det også noe i, men lite, med mindre man lagrer de feil. I hovedsak var referansen gitt ift spørsmålet om hvilke typer fisk kunne være kontaminert, og da gir den svaret: hvilken som helst, da Listeria finnes i både ferskvann og saltvann, men det er visse typer dyr de lever enklere i.

Du vet det kan være listeria i nesten hvilken som helst matvare?

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, katties said:

Atrikkelen sier vel mer spesifikt:

"A limited sampling of fish products at both the wholesale and retail levels demonstrated that ready-to-eat fish products such as shrimp and smoked salmon are often contaminated with Listeria monocytogenes"

Det står ingenting om rå laks her. Prøvene er tatt av kokte reker og røkt laks "ready to eat". Siste setning sier dette: 

"Listeria contaminated fish should not represent a serious health hazard"

Artikkelen er forøvrig fra 1991.. salmalaks var ikke påtenkt på denne tiden, så dette "beviset" for at sushi med rå laks er farlig for gravide er ikke særlig relevant for denne diskusjonen.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Atrikkelen sier vel mer spesifikt:

"A limited sampling of fish products at both the wholesale and retail levels demonstrated that ready-to-eat fish products such as shrimp and smoked salmon are often contaminated with Listeria monocytogenes"

Det står ingenting om rå laks her. Prøvene er tatt av kokte reker og røkt laks "ready to eat". Siste setning sier dette: 

"Listeria contaminated fish should not represent a serious health hazard"

Artikkelen er forøvrig fra 1991.. salmalaks var ikke påtenkt på denne tiden, så dette "beviset" for at sushi med rå laks er farlig for gravide er ikke særlig relevant for denne diskusjonen.

Nå har jeg sagt TO ganger at artikkelen skulle ikke være noe "bevis for at sushi var farlig". Den er et svar til den som lurte på HVILKEN FISK Listeria kunne finnes i 🙄 Hvorfor prøver du å tolke den til noe den ikke er ment å være?

Vil du ha om sushi og graviditet må du se her i stedet: https://vkm.no/risikovurderinger/allevurderinger/risikoforautviklelisteriosevedinntakavsushi.4.30a57a5f165ab7cd320bec30.html

Klikk på lenkene på slutten også, men ta i betraktning at det er mer Listeria nå enn i tidsrommet dataene kommer fra. I tillegg, hvis man leser artiklene som er skrevet så var det funnet SMÅ mengder Listeria I laks og ørret i tibaketrukne produkter i fjor... men de ble tilbaketrukket fordi folk faktisk ble syke. Så mengdene var under tillatt grense, men ser ikke ut som det er nok for de som er i risikogruppene.

BTW: ut ifra det du sier, tror du røkt laks IKKE er rå laks??

Endret av katties
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tror også det er veldig viktig å være klar over hvor forskjellig matsikkerhet er i ulike land, og i Norge har vi det egentlig svært trygt. Man kan ikke alltid bruke forskning fra andre land til å generalisere på tvers. Og denne artikkelen er fra 1991. Det har skjedd litt siden da.

Norge er også TREGT med å innføre massevis av ulike regler og forbud. Akkurat nå er de MINDRE strenge enn EU angående Listeria, faktisk. EU har innført krav om fravær av Listeria i 25 gram produkt mens Norge fortsatt har under 100 bakterier per 1 g produkt.

AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, katties said:

Norge er også TREGT med å innføre massevis av ulike regler og forbud. Akkurat nå er de MINDRE strenge enn EU angående Listeria, faktisk. EU har innført krav om fravær av Listeria i 25 gram produkt mens Norge fortsatt har under 100 bakterier per 1 g produkt.

Men artiklene du lenker fra var forskning fra Canada. Har du sett på matsikkerhet i typisk USA? Det kan ikke sammenlignes. 

AnonymBruker
Skrevet
Yodas skrev (På 4.1.2024 den 10.37):

Jeg sliter litt med denne: "Du kan spise sushi når du er gravid, så sant den er laget av fersk fisk, men unngå fiskeslagene på listen under."

Hvis du kjøper sushi ute, så har du kanskje ikke oversikt over hva slags fisk de forskjellige bitene inneholder, eller hvor fersk fisken er, derfor synes jeg det tryggeste er å la være.

Selvfølgelig har man oversikt over det. Hvilken jallaplass er det du kjøper sushi...? 

Anonymkode: 68ff2...652

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...