Gå til innhold

Spiser du sushi som gravid?

Hjelpenfrøken

Anbefalte innlegg

Jeg koste meg med nesten all type sushi som gravid, men holdt meg unna tunfisk (tungmetallene) og det som går som bunnspisere (krabbe/reker osv) fordi man jeg ville bare være litt forsiktig. Men det er så sykt mye god sushi man kan kose seg med selv som gravid, så lenge man har en viss ide om hva som kan spises eller ikke. Og de fleste har jo mobilen med seg, så tar 2 sekunder å sjekke om det er noe man kan spse eller ikke på helsenorge sine sider hvis man er usikker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har vært MYE Listeria-problemer i Norge i det siste (selv om det ikke skrives om overalt), så jeg vil si DEFINITIVT IKKE LURT. Jeg har ikke tenkt å ha hjerneskada barn bare fordi jeg fikk lyst på sushi mens jeg var gravid!

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/dyre-lakseadvokater-knuste-mattilsynet-1.16670222

Endret av katties
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (8 timer siden):

Helt enig.

Så vidt jeg vet, er det ikke LOV å bruke fersk fisk i Norge til sushi : den SKAL ha vært fryst. Det er et unntak for Norsk oppdrettsfisk, men jeg mistenker at sushirestauranter foretrekker å behandle all fisken på samme måte for å hindre feilmontering. 

Så rådet fremstår kunnskapsløst.

Frysing dreper mark i fiskekjøttet - det gjør ingenting for Listeria-bakterien 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (4 timer siden):

Jo, det er en markant forskjell mellom fersk og fryst matsikkerhetsmessig. Det er HELE grunnen til at det kreves at fisken skal fryses. 

Og det handler om hvordan sushi produseres i den vestlige verden, der man ikke bruker sushikokker, men ordinære "matmontører" ; altså at du følger et kvalitetssystem uten å forstå forutsetningene og matkvaliteten.

Jeg kan ikke se for meg hvordan tunfiske eller kveite i denne situasjonen skulle bety mye for betydningen av matsikkerheten for gravide. Kun hvis man er i situasjonen der det brukes ferske varer, og som sagt er det ulovlig innen hele EU/EØS.

Frysing dreper ikke bakterier - kun mark i fiskekjøttet. Greit dét, da slike mark kan bosette seg i hjernen hos mennesker.

Visse typer fiskeslag over viss størrelse har mye tungmetaller som er ekstra skadelig graviditet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja! Spiste mye (norsk) sushi mens jeg var gravid. Ikke noe problem - barnet er frisk. Men jeg hadde nok tenkt meg om hvis det var utenlandsk sushi.

Anonymkode: 5d94c...c2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
katties skrev (53 minutter siden):

Det har vært MYE Listeria-problemer i Norge i det siste (selv om det ikke skrives om overalt), så jeg vil si DEFINITIVT IKKE LURT. Jeg har ikke tenkt å ha hjerneskada barn bare fordi jeg fikk lyst på sushi mens jeg var gravid!

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/dyre-lakseadvokater-knuste-mattilsynet-1.16670222

Herregud, sushi betyr ikke rå fisk. Man kan spise veldig mange typer sushi som ikke inneholder rå laks… 

Anonymkode: ac226...dc8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Herregud, sushi betyr ikke rå fisk. Man kan spise veldig mange typer sushi som ikke inneholder rå laks… 

Der holder at noe med Listeria blir kuttet på samme overflate som noe uten. Spør du ofte om dét?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
katties skrev (1 minutt siden):

Der holder at noe med Listeria blir kuttet på samme overflate som noe uten. Spør du ofte om dét?

Mengden listeria man får i seg av det er minimal. Det er listeria i mange matvarer, grensen for hva som er godkjent i maten er vel på 100 bakterier pr gram mat som skal spises. Man skjærer heller ikke fisk og grønnsaker med samme utstyret… 

Bestiller du sushi med stekt fisk så skal det godt gjøres å få listeria i de mengdene i den… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiste det de første ukene siden det var «godkjent» hos helsenorge. Men etter at det har kommet frem i media at det har vært flere tilfeller av listeria i Norsk laks tør jeg ikke å spise bitene med rå fisk. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 hours ago, Yodas said:

Nei, jeg bestiller et brett med x antall biter, og får litt forskjellig. Jeg har aldri satt meg inn i hva alt er. Kunne sikkert gjort det, men gidder ikke. Nå er jeg ikke gravid, og har ikke tenkt å bli det heller, men da jeg var gravid var det ikke SÅ viktig med sushi at jeg gadd å gjøre så mye research. Men hvis man vet hva man driver med er det sikkert greit.

Deg om det. Er ikke mye research som skal til. Jeg bestilte forsovet også bare standard brett, mannen fikk de to bitene jeg ikke skulle ha.

Anonymkode: 6ad02...b84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Mengden listeria man får i seg av det er minimal. Det er listeria i mange matvarer, grensen for hva som er godkjent i maten er vel på 100 bakterier pr gram mat som skal spises. Man skjærer heller ikke fisk og grønnsaker med samme utstyret… 

Bestiller du sushi med stekt fisk så skal det godt gjøres å få listeria i de mengdene i den… 

Når man først får listeriose så er dødsraten faktisk ganske høy (i 2015 var den nesten 20% i Europa, og en god del høyere i Asia og USA. Nesten halvparten av de døde var gravide kvinner sent i graviditeten (selv om det skrives mange steder at mange får "influensalignende symptomer") - dette gjelder forsåvidt for det meste TIDLIG i graviditeten, der "kun" fosteret er utsatt for alvorlig sykdom og død. Senere i graviditeten er også moren det. 

Ja, 100 CFU/g (stk bakterier, for mindre teknisk språk) er grensen for hva som er tillatt i EU:

https://www.eurofins.no/food-feed-testing/analyser/mikrobiologi/listeria-monocytogenes/listeria-belastning/

men så har gravide 13x større sjanse for å bli syke enn ikke-gravide. De fleste tåler NOE listeria, men den formerer seg i kroppen etter inntak, og hos de med nedsatt immunitet kan formeringsevnen overstige evnen til immunsystemet til å drepe bakterien. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
katties skrev (Akkurat nå):

Når man først får listeriose så er dødsraten faktisk ganske høy (i 2015 var den nesten 20% i Europa, og en god del høyere i Asia og USA. Nesten halvparten av de døde var gravide kvinner sent i graviditeten (selv om det skrives mange steder at mange får "influensalignende symptomer") - dette gjelder forsåvidt for det meste TIDLIG i graviditeten, der "kun" fosteret er utsatt for alvorlig sykdom og død. Senere i graviditeten er også moren det. 

Ja, 100 CFU/g (stk bakterier, for mindre teknisk språk) er grensen for hva som er tillatt i EU:

https://www.eurofins.no/food-feed-testing/analyser/mikrobiologi/listeria-monocytogenes/listeria-belastning/

men så har gravide 13x større sjanse for å bli syke enn ikke-gravide. De fleste tåler NOE listeria, men den formerer seg i kroppen etter inntak, og hos de med nedsatt immunitet kan formeringsevnen overstige evnen til immunsystemet til å drepe bakterien. 

Men man kan fortsatt spise sushi, er da bare å unngå den rå laksen… Hvis man ikke er overhysterisk over at det har vært tilbredt rå laks i samme lokale da. Men man kan likeså godt få listeria gjennom grønnsaker og frukt.. Vær renslig, vask frukt og grønt du skal spise, gå på en skikkelig restaurant hvis du skal spise mat, unngå rå laks i svangerskapet (nå som det er utbrudd), så har man gjort det man kan..

Skal man være 100% sikker på å ikke få i seg farlige bakterier kan man ikke spise noe mat… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spiste sushi i første graviditet, men nå i andre har jeg holdt meg unna pga avsløringene om listeria som nevnt over her. 

Anonymkode: 2378e...91e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
2 hours ago, katties said:

Det kan være Listeria i hvilken som helst fisk, utenom varmebehandla 🙄 

Hvilke da? Har du en kilde i såfall?

Finner kun info om røkt fisk, kjøtt, spekemat og ost.. men mulig du kan opplyse?

Anonymkode: b6b2b...443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Men man kan fortsatt spise sushi, er da bare å unngå den rå laksen… Hvis man ikke er overhysterisk over at det har vært tilbredt rå laks i samme lokale da. Men man kan likeså godt få listeria gjennom grønnsaker og frukt.. Vær renslig, vask frukt og grønt du skal spise, gå på en skikkelig restaurant hvis du skal spise mat, unngå rå laks i svangerskapet (nå som det er utbrudd), så har man gjort det man kan..

Skal man være 100% sikker på å ikke få i seg farlige bakterier kan man ikke spise noe mat… 

Listeria finnes PÅ grønnsakene/frukten. Altså: vasker man ting som normalt så reduserer man Mengden godt. I kjøtt er bakterien ofte INNI kjøttet, som gjør den umulig å vaske bort. 

Til og med "skikkelige" restauranter kan ja folk som IKKE er skikkelige. Hadde et tilfelle i sommer der en ansatt ikke visste at jeg så dem og smakte på maten min med skjea si, som han hadde hatt i munnen sin rett før. Tidlig i fjor var jobben på en tilsynelatende god restaurant og halvparten fikk diare etterpå. Restauranter kan også være uheldige og få inn fisk med Listeria.

Selv om Helsedirktoratet sier det skal være greit å spise sushi så tenker jeg at jeg gidder ikke ta risikoen - det går fint an å vente til etter man har født. Hva andre velger er deres sak, men jeg ville definitivt fortsatt IKKE anbefalt sushi og annen rå fisk mens man er gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Finner kun info om røkt fisk, kjøtt, spekemat og ost.. men mulig du kan opplyse?

Alle artikler om oppdrettslaks siste halvåret?

Anonymkode: 6ad02...b84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har en utdannelse der en god del mikrobiologi inngår. Listeria kan finnes i hvilken som helst fisk og annet sjødyr (kilde .eks her: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31071821/) fordi det finnes i både ferskvann og saltvann. Akkurat nå er utbruddet som pågår knyttet spesielt til røkt laks, men bakterien kan finnes i en rekke ulike produkter - noen utbrudd har vært fra f.eks. upasteurisert melk. Utbrudd er problematisk fordi det betyr at bakterien har kommet seg inn i et produksjonslokaler, og den er vanskelig å bli kvitt, som betyr at potensielt hva som helst som produseres samme sted kan plutselig bli kontaminert

Endret av katties
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...