Gå til innhold

Spiser du sushi som gravid?

Hjelpenfrøken

Anbefalte innlegg

Jeg trodde det ikke var ok, men venninne sier det er greit i Norge. Hva stemmer egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hold deg unna fisk over 3 kg som tunfisk f.eks. Det er pga tungmetaller.

Laks og ørret i Norge ligger som regel på 2,5 kg ved salg til bedrifter så. Samme med hvit fisk.

Bare å kose seg 🙂

Anonymkode: 8548c...2b2

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nhi.no har oversikt over hva du skal holde deg unna. Ikke spis tunfisk (tunfisk på boks er greit), men rå laks går helt fint sålenge den er fersk og av sushikvalitet. Jeg spiser sushi av laks :)

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg hadde ikke spiste unasett. dem endrer på det hele tidem på hva som er greit og ikke

Anonymkode: a9e24...dce

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sliter litt med denne: "Du kan spise sushi når du er gravid, så sant den er laget av fersk fisk, men unngå fiskeslagene på listen under."

Hvis du kjøper sushi ute, så har du kanskje ikke oversikt over hva slags fisk de forskjellige bitene inneholder, eller hvor fersk fisken er, derfor synes jeg det tryggeste er å la være.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du lurer på hva slags fisk du kan spise i svangerskapet anbefaler jeg, som andre her, at du forholder deg til rådene på Helsenorge. Sushi betyr "sur ris" og inneholder ikke nødvendigvis fisk. Nasu nigiri, tamagoyaki nigiri, kappa maki, shinko maki etc. er alle eksempler på sushi uten fisk.

Anonymkode: 56efe...84d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yodas skrev (2 minutter siden):

Jeg sliter litt med denne: "Du kan spise sushi når du er gravid, så sant den er laget av fersk fisk, men unngå fiskeslagene på listen under."

Hvis du kjøper sushi ute, så har du kanskje ikke oversikt over hva slags fisk de forskjellige bitene inneholder, eller hvor fersk fisken er, derfor synes jeg det tryggeste er å la være.

Helt enig.

Så vidt jeg vet, er det ikke LOV å bruke fersk fisk i Norge til sushi : den SKAL ha vært fryst. Det er et unntak for Norsk oppdrettsfisk, men jeg mistenker at sushirestauranter foretrekker å behandle all fisken på samme måte for å hindre feilmontering. 

Så rådet fremstår kunnskapsløst.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg spiste masse sushi. Jeg spiste den beste sushien i mitt liv i den perioden. Jeg fant ut at hvis jeg skriver «Gravid, ferskest mulig» så fikk jeg virkelig god sushi :D 

Anonymkode: 14b35...2ec

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, Yodas said:

Du bestiller vel bare det du vet hva er. Og den skal være fersk på restaurant 

Anonymkode: 6ad02...b84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Du bestiller vel bare det du vet hva er. Og den skal være fersk på restaurant 

Anonymkode: 6ad02...b84

Nei, jeg bestiller et brett med x antall biter, og får litt forskjellig. Jeg har aldri satt meg inn i hva alt er. Kunne sikkert gjort det, men gidder ikke. Nå er jeg ikke gravid, og har ikke tenkt å bli det heller, men da jeg var gravid var det ikke SÅ viktig med sushi at jeg gadd å gjøre så mye research. Men hvis man vet hva man driver med er det sikkert greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Druid skrev (3 timer siden):

Helt enig.

Så vidt jeg vet, er det ikke LOV å bruke fersk fisk i Norge til sushi : den SKAL ha vært fryst. Det er et unntak for Norsk oppdrettsfisk, men jeg mistenker at sushirestauranter foretrekker å behandle all fisken på samme måte for å hindre feilmontering. 

Så rådet fremstår kunnskapsløst.

Fersk og fryst er ikke direkte motsetninger. Fisk brukt til sushi skal ha vært fryst, og det er helt trygt så lenge man unngår de fiskeslagene som nevnes (bl.a. kveite og tunfisk). Det finnes også mange biter med fritert kylling/ laks eller vegetarruller hvis man ikke ønsker å spise rå fisk.

Jeg spiste sushi to ganger i trimester 1 TS, etter det har jeg bare ikke hatt lyst på 🥲

Anonymkode: 94a15...9f3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fisken trenger ikke være fryst når den er fra oppdrett, slik som laks.

Anonymkode: b6b2b...443

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fersk og fryst er ikke direkte motsetninger. Fisk brukt til sushi skal ha vært fryst, og det er helt trygt så lenge man unngår de fiskeslagene som nevnes (bl.a. kveite og tunfisk). Det finnes også mange biter med fritert kylling/ laks eller vegetarruller hvis man ikke ønsker å spise rå fisk.

Jeg spiste sushi to ganger i trimester 1 TS, etter det har jeg bare ikke hatt lyst på 🥲

Anonymkode: 94a15...9f3

Jo, det er en markant forskjell mellom fersk og fryst matsikkerhetsmessig. Det er HELE grunnen til at det kreves at fisken skal fryses. 

Og det handler om hvordan sushi produseres i den vestlige verden, der man ikke bruker sushikokker, men ordinære "matmontører" ; altså at du følger et kvalitetssystem uten å forstå forutsetningene og matkvaliteten.

Jeg kan ikke se for meg hvordan tunfiske eller kveite i denne situasjonen skulle bety mye for betydningen av matsikkerheten for gravide. Kun hvis man er i situasjonen der det brukes ferske varer, og som sagt er det ulovlig innen hele EU/EØS.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Druid said:

Jo, det er en markant forskjell mellom fersk og fryst matsikkerhetsmessig. Det er HELE grunnen til at det kreves at fisken skal fryses. 

Og det handler om hvordan sushi produseres i den vestlige verden, der man ikke bruker sushikokker, men ordinære "matmontører" ; altså at du følger et kvalitetssystem uten å forstå forutsetningene og matkvaliteten.

Jeg kan ikke se for meg hvordan tunfiske eller kveite i denne situasjonen skulle bety mye for betydningen av matsikkerheten for gravide. Kun hvis man er i situasjonen der det brukes ferske varer, og som sagt er det ulovlig innen hele EU/EØS.

Tunfisk har tungmetaller, derfor skal man hverken spise rå eller stekt som gravid. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde jeg hatt sushi tilgjengelig hadde jeg spist det, men bor flere timer unna sushiresturant så det er ikke ofte jeg får spist det

Anonymkode: 756b1...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fersk sushi i Norge - ja. 

I utlandet - nope.. 

Man kan fint spise Sushi og unngå tunfisk dersom man bekymrer seg for tungmetaller. 

Anonymkode: c6275...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...