Gå til innhold

Tar du kun pause i lunsjtiden?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan er det med dere? Jeg jobber I butikk.  Forstår det slik at arbeidsgiver vil at vi kun skal ta pause i lunsjen. Men jeg ser andre ansatte trekke seg litt tilbake og trykke litt på mobilen iblant. Jeg må innrømme at jeg gjør det samme. Det er for å få en liten slags pause for å få mer og bedre yteevne, og for å ikke bli utbrent. 

Hva med dere ? 

Anonymkode: db252...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har du ikkje krav på 10 min røykepause kvar time? 

Anonymkode: 7fcb1...637

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henter kaffe noen ganger om dagen  det tar et par minutter, så det blir jo en pause.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle på min avdeling tar pause når vi vil. Noen ganger er det bare litt scrolling på telefonen i fem minutter, andre ganger er det en halvtimes skravling og kaffe der alle, også sjefen, er med. 

Anonymkode: f5a7e...e38

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det har jeg aldri fått beskjed om. Får bare beskjed om å jobbe hele tiden. Hvis jeg ikke jobber i 20 sekunder så får jeg klar beskjed av sjefen om å jobbe. Men jeg tar pauser i smug når han ikke ser. Ser de andre kollegaene gjør det og. Det øker yteevne og at jeg ikke blir utbrent og syk. 

Fins det noen lover om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hedda-78 skrev (7 minutter siden):

Jeg henter kaffe noen ganger om dagen  det tar et par minutter, så det blir jo en pause.

Hvorfor drikker du kaffe?

Anonymkode: 155c2...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tar pauser, reiser meg opp, henter kaffe, går på toalettet etc. Det å scrolle på telefonen i arbeidstiden derimot er helt uaktuelt.

Anonymkode: ac3b4...6d7

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tar pauser, reiser meg opp, henter kaffe, går på toalettet etc. Det å scrolle på telefonen i arbeidstiden derimot er helt uaktuelt.

Jeg ser på telefonen om noen har sendt melding eller ringt meg. Men jeg må gjøre det i smug. Arbeidsgiver har ikke sagt noe om at jeg ikke får lov å gå på toalettet. Regner med at det er lovlig. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det har jeg aldri fått beskjed om. Får bare beskjed om å jobbe hele tiden. Hvis jeg ikke jobber i 20 sekunder så får jeg klar beskjed av sjefen om å jobbe. Men jeg tar pauser i smug når han ikke ser. Ser de andre kollegaene gjør det og. Det øker yteevne og at jeg ikke blir utbrent og syk. 

Fins det noen lover om dette?

Da skal du svare ham at du har rett på 5 minutter pr. time for å gjøre noe annet/få avkobling!

Anonymkode: e3117...2d4

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Da skal du svare ham at du har rett på 5 minutter pr. time for å gjøre noe annet/få avkobling!

Men det er feil. Har du 30 minutters sammnehengende pause har du ikke krav på noe mer, dette kan eventuelt fordeles utover dagen, men da mister du lunsjen. Jeg har ikke mulighet til å forlate arbeidsstedet så lenge, og må spise mens jeg jobber, og trekkes heller ikke for pause, så jeg tar min pause oppdelt i 5 minutter her og der.

https://www.arbeidstilsynet.no/regelverk/lover/arbeidsmiljoloven/10/10-9/

En annen sak er at det er dårlig lederskap å være så på sine ansatte at man ikke tåler at de tar et minutt her og der. Skaper bare stress, misnøye og lav motivasjon. 

Anonymkode: 03d1e...d86

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg ser på telefonen om noen har sendt melding eller ringt meg. Men jeg må gjøre det i smug. Arbeidsgiver har ikke sagt noe om at jeg ikke får lov å gå på toalettet. Regner med at det er lovlig. 😊

Sjekke telefonen kan du vente med til lunsj eller etter arbeidstid. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobber i helse. Har betalt lunsj så har egentlig aldri pause. Spiser maten min foran pcen og besvarer telefoner mellom en tygg og neste. Noen vakter går jeg litt ekstra lenge på do for å bare få ett minutt lenger fred.

Andre vakter kan være veldig rolige, men må fortsatt sitte ved tlf og pc når jeg spiser.

Anonymkode: 7c231...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
52 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan er det med dere? Jeg jobber I butikk.  Forstår det slik at arbeidsgiver vil at vi kun skal ta pause i lunsjen. Men jeg ser andre ansatte trekke seg litt tilbake og trykke litt på mobilen iblant. Jeg må innrømme at jeg gjør det samme. Det er for å få en liten slags pause for å få mer og bedre yteevne, og for å ikke bli utbrent. 

Hva med dere ? 

Telles å gå på do som pause? Utover det, så har jeg aldri tatt noen form for pause. Jeg ser mange gjøre det, men det er ikke min greie. Jeg er på jobb for å jobbe. 

Anonymkode: dc5a6...899

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er viktig med litt avkobling. Det også for å unngå sykemeldinger. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker said:

Så feil. Jobber man 5.5 timer har man krav på 30min pause. Ikke noe annet

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det er feil. Har du 30 minutters sammnehengende pause har du ikke krav på noe mer, dette kan eventuelt fordeles utover dagen, men da mister du lunsjen. Jeg har ikke mulighet til å forlate arbeidsstedet så lenge, og må spise mens jeg jobber, og trekkes heller ikke for pause, så jeg tar min pause oppdelt i 5 minutter her og der.

https://www.arbeidstilsynet.no/regelverk/lover/arbeidsmiljoloven/10/10-9/

En annen sak er at det er dårlig lederskap å være så på sine ansatte at man ikke tåler at de tar et minutt her og der. Skaper bare stress, misnøye og lav motivasjon. 

Anonymkode: 03d1e...d86

Ja, så man kan enten oppdele lunsjen med 5 minutter hver time eller så har man ikke krav på noe mer. 

Det er sant. Det skaper stress og lav motivasjon. Men toalettpause,  må man vel ha rett på ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er viktig med litt avkobling. Det også for å unngå sykemeldinger. 

Avkobling får du i lunsjpausen og fritiden. Hvis du har variasjon i oppgaver og bevegelser skulle du ikke trenge pauser fordi du blir sliten. Regner med at du ikke er gammel og sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, så man kan enten oppdele lunsjen med 5 minutter hver time eller så har man ikke krav på noe mer. 

Det er sant. Det skaper stress og lav motivasjon. Men toalettpause,  må man vel ha rett på ? 

Du han selvsagt ta en rask tur på toalettet hvis du trenger det. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Evt spise 15 min og ta tre femminutters pauser i tillegg.

Normalt spiset jeg ved pc, men arbeidsgiver vil ikke at vi skal det. Det gjør meg faktisk mer stresset at jeg må gå ganske langt for å komme til matsalen for å spise. Jeg liker å spise i ro og fred, gjerne mens jeg jobber. 

Anonymkode: c4b60...366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det der er en gammel myte. Bortsett fra at jeg har hørt at det er fem minutter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...