Gå til innhold

Snøkaos og fast i bilen i snart 24 timer. Hvordan skal dette gå når alle har el-biler etterhvert?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan skal folk med el-biler og begrenset strøm på bilen holde varmen natten gjennom når slikt skjer her i norge? Det ser ikke ut til at vi får mildere vintere fremover, heller motsatt. 

Er det virkelig så lurt å forby kjøp av nye fossilbiler allerede neste år, etter en allerede ekstrem vinter? 

https://www.nrk.no/urix/snokaos-i-sverige_-evakuerer-folk-fra-monsterko-1.16701309

Anonymkode: ac62e...274

• Liker 3
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Elbiler som står stille bruker minimalt med strøm. Så man kan sitte slik i en elbil mange mange mange timer uten at det er noe fare.

Anonymkode: 1dec9...c6a

• Liker 2
Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Elbiler som står stille bruker minimalt med strøm. Så man kan sitte slik i en elbil mange mange mange timer uten at det er noe fare.

Det blir kaaaaldt.

AnonymBruker
Skrevet
takinova skrev (2 minutter siden):

Det blir kaaaaldt.

Varmen fungerer selv om bilen står stille.....

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Men de bruker vel strøm for å holde en grei temp inne i bilen slik at man ikke fryser seg skakk?

Anonymkode: 75d53...d5a

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Da tar folk ikke lengre sjansen slik de gjør nå. Drittværet har blitt varslet i flere dager.

Anonymkode: c2097...15b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men de bruker vel strøm for å holde en grei temp inne i bilen slik at man ikke fryser seg skakk?

Jeg har ofte med hund på kurs, da må den ligge en del i bilen. 

I fjor vinter sto bilen min med varmen på i -20 i 8 timer, og batteriet hadde knapt gått nedover. 

Og da hadde jeg på nok varme til at det var varmt hos bikkja baki, og jeg hadde vært inn og ut av bilen veldig mange ganger i løpet av dagen. 

Anonymkode: 3d6ba...d6d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I fjor vinter sto bilen min med varmen på i -20 i 8 timer, og batteriet hadde knapt gått nedover. 

Og da hadde jeg på nok varme til at det var varmt hos bikkja baki, og jeg hadde vært inn og ut av bilen veldig mange ganger i løpet av dagen. 

Da lurer jeg på hvilken vidunderbil du har? En Tesla bruker opp ca 180 km på 10 timer om den bare står og varmer litt. 

Anonymkode: bc9a2...f65

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Der stemmer ikke nødvendigvis. Min gamle Nissan leaf fungerte i alle fall ikke sånn. Jeg måtte velge mellom varme og distanse. 

Anonymkode: eb878...d71

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan skal folk med el-biler og begrenset strøm på bilen holde varmen natten gjennom når slikt skjer her i norge? Det ser ikke ut til at vi får mildere vintere fremover, heller motsatt. 

Er det virkelig så lurt å forby kjøp av nye fossilbiler allerede neste år, etter en allerede ekstrem vinter? 

https://www.nrk.no/urix/snokaos-i-sverige_-evakuerer-folk-fra-monsterko-1.16701309

Hvem trenger å forby fossilbiler? Er jo ingen som kjøper de jo!

Tror du VW slutter å selge fossilbiler i norge for å redde jorda?? Eller for å redde økonomien sin?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det var vel litt av en risiko å ta!! Hund i bil i 20 minus . Da stoler du på teknologien 😅

Anonymkode: f4ea0...433

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jo men en ny elbil kan stå med varmen på i dagesvis.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det spiller vel ingen rolle om man har lite strøm på batteriet, eller lite bensin/diesel på tanken. Tomt blir det snart, uansett, og da blir det kaldt, enten man "fyrer" med det ene eller det andre.

Viktigste nå tror jeg er å passe på at man ikke kjører rundt med veldig lite drivstoff/strøm, i tilfelle man blir stående fast en plass. Og ha gjerne med ekstra klær, og mat og drikke.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da lurer jeg på hvilken vidunderbil du har? En Tesla bruker opp ca 180 km på 10 timer om den bare står og varmer litt. 

Anonymkode: bc9a2...f65

På dog mode? Jeg har hatt den på i timesvis uten at den har gått tom, men har ikke peiling.

Jeg kjører ofte over fjellet, så jeg har basic beredskap liggende i bilen. Refleksvest, varmedress og et pledd ++.

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

edit

Endret av Zwish
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Selvfølgelig bruker den strøm, men veldig lite når bilen allerede er varm. 

Akkurat som bensin og diesel biler bruker drivstoff av sin tank når de står på tomgang og varmer.

AnonymBruker
Skrevet

Gammel video fra Teslabjørn i en model 3 uten varmepumpe, resultatet etter 24 timer er at bilen klarer estimert ca 50 timer i ca -10 grader.

Anonymkode: 8a794...a62

• Liker 2
  • Nyttig 2
Gjest jegerrinne
Skrevet (endret)
aksase skrev (26 minutter siden):

Det spiller vel ingen rolle om man har lite strøm på batteriet, eller lite bensin/diesel på tanken. Tomt blir det snart, uansett, og da blir det kaldt, enten man "fyrer" med det ene eller det andre.

Viktigste nå tror jeg er å passe på at man ikke kjører rundt med veldig lite drivstoff/strøm, i tilfelle man blir stående fast en plass. Og ha gjerne med ekstra klær, og mat og drikke.

På bensin diesel kan en ha ekstra kanne i bil, og de som redder kan ha med og fylle opp med. Vi kjører altid med 15 l med drivstoff i bilen spesielt om vinteren.

Samme som skadde og ekstra klær og noe drikke og knekkebrød 

Endret av jegerrinne
AnonymBruker
Skrevet

"Alle" kommer ikke til å ha el-biler. Bor man utpå landet så kan man ikke ha en bil som ikke kan kjøre fra A til B uten å lades flerfoldige ganger, om det i det hele tatt finnes steder å lade på veien. El-bil er fint for de som bor i by/sentralt.

Jeg vil iallefall aldri skaffe meg el-bil når jeg har sett bekjente sitte på med lue, votter og skjerf i bil for å spare på batteriet.

Anonymkode: 3bc87...5f6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...