Gå til innhold

Manglende betaling for kjøp av dyr

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan man heve et kjøp hvis kjøper av dyret ikke betaler hele summen inn til avtalt tidspunkt? Hvis dyret koster 10.000 og kjøper bare betaler 7000 feks, men lover at resten av pengene skal komme snart. Noe de aldri gjør og månedene går. Vi har ikke skrevet i kontrakten at dyret vil bli hentet ved manglende betaling, men det står skrevet at pengene skal være betalt i sin helhet innen en viss dato, samt at dyret fortsatt står registrert i mitt navn. Noen som vet og evt kan linke til noe fakta? Finner ikke når jeg googler, annet enn kjøpsloven og er usikker på om det er gjeldene her. Og hva med de pengene som er betalt inn, må jeg betale de tilbake eller er de å anse som tapt for kjøper sin del?

Anonymkode: 8b192...fcb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

https://lovdata.no/lov/1988-05-13-27/§51

Kapittel 7 syns jeg passer til din situasjon

Du kan gi en siste frist for å betale inn det resterende (f.eks. om 7 eller 14 dager), ellers har du absolutt rett til å heve kjøpet. Å ikke betale innen fristen er jo brudd på kontrakten.

Med hevet kjøp tenker jeg at beløpet blir returnert, med ikke depositumet dersom du tok det ved reservasjon. Det nevnes noe med erstatning og slikt i en paragraf innenfor samme kapittel, mulig du kan kreve erstatning dersom det har gått veldig lang tid (du nevner måneder)? Valper blir kanskje vanskeligere å selge/mister "verdi" jo eldre de blir?

Jeg har ikke studert jus, så jeg kan helt sikkert ta feil altså.

Anonymkode: 1a143...f62

AnonymBruker
Skrevet

Har dere skrevet over dyret på ny eier, før alle pengene er betalt? Hvis det, tror jeg dere må se på de pengene som tapt.

Anonymkode: dab4f...ae1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

https://lovdata.no/lov/1988-05-13-27/§51

Kapittel 7 syns jeg passer til din situasjon

Du kan gi en siste frist for å betale inn det resterende (f.eks. om 7 eller 14 dager), ellers har du absolutt rett til å heve kjøpet. Å ikke betale innen fristen er jo brudd på kontrakten.

Med hevet kjøp tenker jeg at beløpet blir returnert, med ikke depositumet dersom du tok det ved reservasjon. Det nevnes noe med erstatning og slikt i en paragraf innenfor samme kapittel, mulig du kan kreve erstatning dersom det har gått veldig lang tid (du nevner måneder)? Valper blir kanskje vanskeligere å selge/mister "verdi" jo eldre de blir?

Jeg har ikke studert jus, så jeg kan helt sikkert ta feil altså.

Anonymkode: 1a143...f62

Takk, jeg skal lese igjennom det du linker til 😊 jeg har satt en helt siste frist, som også kom uten at penger var på konto. Så det er enten heving av kjøp eller forliksklage som er neste på lista mi. Men som du sier så er jeg usikker på hva som skjer med de pengene som allerede er betalt inn. Er ikke interessert i å betale tilbake flere tusen heller. Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har dere skrevet over dyret på ny eier, før alle pengene er betalt? Hvis det, tror jeg dere må se på de pengene som tapt.

Nei. Som jeg skrev i mitt første innlegg så er dyret fortsatt registrert på meg. Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei. Som jeg skrev i mitt første innlegg så er dyret fortsatt registrert på meg. Ts

Da kontakter du forbrukerrådet og hører om du har lov å hente dyret tilbake. Eventuelt ta ting gjennom konfliktrådet først. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk, jeg skal lese igjennom det du linker til 😊 jeg har satt en helt siste frist, som også kom uten at penger var på konto. Så det er enten heving av kjøp eller forliksklage som er neste på lista mi. Men som du sier så er jeg usikker på hva som skjer med de pengene som allerede er betalt inn. Er ikke interessert i å betale tilbake flere tusen heller. Ts

Hvis du skal heve kjøpet så må du i utgangspunktet betale tilbake det som allerede er innbetalt. Evt med fradrag for verdiforringelse, noe som kan være vanskelig å bevise på dyr. 

Dersom kontrakten ikke inneholder rett til heving av kjøp ved manglende betaling, får du sannsynligvis ikke hevet kjøpet da dyret allerede er overlevert. 

Kjøpsloven §54, 4.ledd

"(4) Er tingen allerede overtatt av kjøperen, kan selgeren bare heve dersom han har tatt forbehold om det eller kjøperen avviser tingen." 

https://jusinfo.no/kjopsrett/heving-ved-vesentlig-mislighold/selgers-hevingsrett/

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...