Gå til innhold

vonde hemorider, hjelp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

TMI om det ikke var åpenbart fra overskriften...

Jeg har kronisk forstoppelse grunnet medisiner og drikker laktulose daglig for å kunne gå på do ca som normalt, men på grunn av ulike årsaker så gikk det nylig ca 2 uker hvor jeg ikke fikk i meg laktulose, og da fikk jeg heller tømt meg. Det endte opp med at jeg måtte sitte i over 2 timer å presse for harde livet når jeg først skulle på do igjen, noe som resulterte i noen ganske heftige hemorider.. Jeg har hatt litt hemorider tidligere, men bare en liten her og der, ikke noe som har vært synlig eller plagsomt. Men dette kjennes ille. Jeg har kjøpt Alcos-Anal salve som jeg påfører innvendig og utvendig og håper det vil fungere, men jeg lurer på om det er noe annet jeg kan gjøre? Det er 2 store hemorider som jeg kan kjenne, som jeg klarer å presse inn når jeg sitter på do, men etter litt bevegelse så spretter de ut igjen og da gjør ALT kjempevondt.. Heldigvis har jeg vært hjemme de siste to dagene (da dette startet) så jeg har prøvd å bare sitte stille og å gå på do for å presse de inn igjen når det trengs, men jeg kan jo ikke drive å løpe på do hvert 10. minutt når jeg er ute på ting... 

Anonymkode: ab32d...cad

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Går du på Wegovy?

Anonymkode: 0b438...dea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Går du på Wegovy?

Anonymkode: 0b438...dea

Nei. Forstoppelsen er en bivirkning av buvidal.

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp scheriproct stikkpiller! De hjelper veldig syns jeg. Kan bruke opptil 3 stk første dagen om du har veldig vondt (de lindrer smertene). 

Anonymkode: 6dcc3...495

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte til fastlegen en gang da alcos anal og andre reseptfrie remedier ikke fungerte. Jeg hadde så hinsides vondt at mine kolleger lurte på hva som hadde skjedd. Vondt å gå, stå, sitte og ligge.

Legen skrev ut en salve på resept og den gjorde heldigvis susen på bare noen få dager. 
Jeg har IBS og der varierer det stort fra forstoppet til skikkelig diaré, gjerne begge deler i samme tømming.

Jeg prøver å ikke presse så veldig, la dritten komme av seg selv. Jeg tar med noe å lese på og kan fort sitte 30 min på skåla før jeg endelig er tømt.

Har ikke hatt hemoroider siden den salven legen skrev ut.

Anbefaler deg å spørre legen om hjelp.

Anonymkode: 9acb8...1b9

AnonymBruker
Skrevet

Scheriproct stikkpiller og salve er bedre enn den du bruker nå. Før var dette reseptpliktig men ike lenger. Jeg pleier og merke bedring innen 1 døgn når det har vært ille. Kan være lurt og høre på apoteket for kanskje de har andre ting du kan bruke som er enda bedre. 

Anonymkode: a518d...f34

AnonymBruker
Skrevet

Du må IKKE presse!!! 

Anonymkode: 90721...d4c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg måtte til fastlegen en gang da alcos anal og andre reseptfrie remedier ikke fungerte. Jeg hadde så hinsides vondt at mine kolleger lurte på hva som hadde skjedd. Vondt å gå, stå, sitte og ligge.

Legen skrev ut en salve på resept og den gjorde heldigvis susen på bare noen få dager. 
Jeg har IBS og der varierer det stort fra forstoppet til skikkelig diaré, gjerne begge deler i samme tømming.

Jeg prøver å ikke presse så veldig, la dritten komme av seg selv. Jeg tar med noe å lese på og kan fort sitte 30 min på skåla før jeg endelig er tømt.

Har ikke hatt hemoroider siden den salven legen skrev ut.

Anbefaler deg å spørre legen om hjelp.

Anonymkode: 9acb8...1b9

Har legetime for noe annet i slutten av mnd så kan ta det opp da om jeg ikke har merket bedring. Men måtte du undersøkes eller beskrev du bare symptomene? Jeg har PTSD fra seksuelle overgrep så om jeg må undersøkes nedentil er det bare å glemme..

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Scheriproct stikkpiller og salve er bedre enn den du bruker nå. Før var dette reseptpliktig men ike lenger. Jeg pleier og merke bedring innen 1 døgn når det har vært ille. Kan være lurt og høre på apoteket for kanskje de har andre ting du kan bruke som er enda bedre. 

Anonymkode: a518d...f34

Ok, tusen takk. Skal kjøpe stikkpiller imorgen, krysser fingrene for at det gir bedre effekt enn den jeg bruker nå. Har påført kremen innvendig og smørt et tykt lag utvendig morgen, kveld og etter hvert toalettbesøk i 3 dager nå, men føler ikke det har blitt noe bedre. 1/3 av tuben er jo brukt opp allerede, og dette skal gjøres i 4-6 uker står det... 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du må IKKE presse!!! 

Anonymkode: 90721...d4c

Jeg vet!!!!! Jeg har egentlig gode vaner når det gjelder dette nettopp pga forstoppelsen min og risikoen jeg har for hemorider, vanligvis setter jeg meg med beina på en høy krakk og lar tarmsystemet gjøre jobben sin, men som jeg forklarte i HI så gikk jeg nettopp 2 uker uten å drikke laktulose, så avføringen min var steinhard og jeg hadde ikke klart å tømme meg om jeg ikke presset så mye som jeg gjorde. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil ikke lage en helt ny tråd for å snakke om det samme, så håper noen kan svare på dette også. Beklager om det blir litt mange dumme spørsmål her nå, men jeg er ung og dette er en ny situasjon for meg som jeg helst ikke vil måtte ta opp med folk i livet mitt.

Så, planen er egentlig at jeg skal besøke kjæresten i helga men jeg synes at dette problemet er såpass skjemmende og flaut at jeg ikke har lyst til å gi beskjed om det og jeg vil heller ikke at han skal se eller legge merke til det. Men jeg vil ikke utsette sex, vi har allerede utsatt det en stund fordi jeg hadde mensen når jeg var hos han sist og jeg var dårlig gangen før det, så vi har begge gledet oss lenge til denne helga, men hvordan blir det nå med disse store og vonde hemoridene som synes utvendig? Jeg har jo som sagt hatt hemorider tidligere, men de var alltid så små at de kun kom til syne etter jeg hadde vært på do, ellers kunne jeg presse de inn sånn at de ikke kunne sees og ikke plaget meg. Jeg har prøvd å presse disse inn, men de er så store og oppsvulmet at de bare såvidt legger seg på innsiden, men det er så mye press fra de så det krever ikke mye bevegelse til før de popper rett ut igjen.. Jeg kan alltids ha på meg trusa (det hender at jeg ikke tar den av men heller løfter den litt til siden når vi ligger i skje og har sex - men det fungerer kun i den ene stillingen) om jeg ikke klarer å skjule de på en annen måte, men jeg bekymrer meg også for hvordan det vil føles for meg, om det vil være smertefullt og om det kan risikere å forverre problemet? Og bør jeg prøve å presse de inn så langt det lar seg gjøre eller skal jeg bare la de være på utsiden? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde hemoroider så store som en hel knyttneve etter fødsel og svangerskapsforgiftning (ødemer). Jeg fikk proctosedyl salve (sterkere enn sheriproct salve) i tillegg til xylocain smertestillende salve, og sheriproct stikkpiller. Isbind funker også bra i kombinasjon, og er sykt godt og lindrende. Og nesten alt forsvant. Fikk én kjempevond som tilbakefall. Klarte nesten ikke gå pga smerter. Brukte dette og det gikk fint etter noen dager. 

Du bør gå til legen. 

Anonymkode: 13cfc...aee

AnonymBruker
Skrevet

Har også en som popper ut av og til. Sheriproct hjelper

Anonymkode: 5966b...270

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde hemoroider så store som en hel knyttneve etter fødsel og svangerskapsforgiftning (ødemer). Jeg fikk proctosedyl salve (sterkere enn sheriproct salve) i tillegg til xylocain smertestillende salve, og sheriproct stikkpiller. Isbind funker også bra i kombinasjon, og er sykt godt og lindrende. Og nesten alt forsvant. Fikk én kjempevond som tilbakefall. Klarte nesten ikke gå pga smerter. Brukte dette og det gikk fint etter noen dager. 

Du bør gå til legen. 

Anonymkode: 13cfc...aee

Proctosedyl selges ikke lenger. Er gått ut av produksjon. Scheriproct er det eneste.

1 hour ago, AnonymBruker said:

Har også en som popper ut av og til. Sheriproct hjelper

Anonymkode: 5966b...270

Eventuelt finnes det en operasjon som kalles HAL-RAR. Da syr kirurg opp hemoroider som faller ut. 
Hvis din popper ut er det allerede nivå 2.

Anonymkode: d184a...8f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...