AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #1 Skrevet 3. januar 2024 De av dere som kjenner til barn utsatt for omsorgssvikt, som hadde foreldre med høy utdannelse og var vellykket, hva var tegnene man kunne se fra utsiden? Var det ting disse foreldrene sa og gjorde i offentlig sammenheng som dere stusset på? Anonymkode: d76cf...b8b 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #2 Skrevet 4. januar 2024 Ingen korrigering, mer opptatt av telefon, ikke møte opp på kamp/konkurranse/aktiviter, kun gir penger men ikke tid, ungene mye alene hjemme, Anonymkode: 91d0e...525 6 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #3 Skrevet 4. januar 2024 Følger denne. Kjenner noen foreldre som jeg mistenker at driver omsorgssvikt i form av å være sykelig strenge og detaljstyrer barna sine. Kan det være en form for omsorgssvikt? Anonymkode: b2953...328 4
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #4 Skrevet 4. januar 2024 Jeg kan jo tenke meg at høyt utdannet kanskje er veldig opptatt av jobb? F.eks mye i telefonen, overtid, jobb hjemme og er lite med ungene. Noe som kanskje kan føre til at ting blir glemt: rene klær, matpakker, liten tid til trøst og samtaler, prøve å få barna tidligst mulig i seng, barna er mye alene. Kanskje høyt konfliktnivå mellom foreldrene. God på å finne unnskyldninger (flink til å snakke fir seg og dekke over ting). Og som en skriver: bestemmer og detaljstyring. Kanskje høyt press om å gjøre det bra i idrett og på skolen. Hakking på alt som er feil. Anonymkode: b6cf5...945 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #5 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Og som en skriver: bestemmer og detaljstyring. Kanskje høyt press om å gjøre det bra i idrett og på skolen. Hakking på alt som er feil. Anonymkode: b6cf5...945 Ja, de jeg kjenner har veldig høye krav til barna, både på skole og i idrett. De må være best. Heldigvis er de talentfulle og smarte, men det virker som om presset stresser dem. Men det er altså ikke bekreftet at det er omsorgssvikt, selv om det har vært flere veldig spesielle hendelser som gjør at jeg har vurdert å varsle barnevernet. Anonymkode: b2953...328 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #6 Skrevet 4. januar 2024 Jeg vet ikke hva jeg skal si om tegnene fra utsiden, for det er nettopp utsiden som er problemet. Jeg og mine søsken vokste opp i et hjem med svært vellykkete foreldre. Vi opplevde omsorgssvikt, med en mor som drev psykisk terror mot oss barna, og en far som bare syntes synd på seg selv og rømte inn i en hverdag på jobb og datamaskinen. Vi ba om hjelp flere ganger på skolen osv, men ingen trodde oss, nettopp fordi alt så så utrolig bra ut fra utsiden. Anonymkode: ed043...f63 7 10 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #7 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg kan jo tenke meg at høyt utdannet kanskje er veldig opptatt av jobb? F.eks mye i telefonen, overtid, jobb hjemme og er lite med ungene. Noe som kanskje kan føre til at ting blir glemt: rene klær, matpakker, liten tid til trøst og samtaler, prøve å få barna tidligst mulig i seng, barna er mye alene. Kanskje høyt konfliktnivå mellom foreldrene. God på å finne unnskyldninger (flink til å snakke fir seg og dekke over ting). Anonymkode: b6cf5...945 Av det du ramser opp her tror jeg "flink til å snakke for seg og dekke over ting" er typisk. Altså at ansatte i bhg ikke reagerer, for disse foreldrene er vennlige, ordentlige og snakker utmerket. De vet at fasaden bør være bra. Så de sørger for rene klær og at alt SER bra ut. Anonymkode: 0fa69...1da 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #8 Skrevet 4. januar 2024 Når de sender barna til legen for å få ADHD medisin, for at de skal prestere bedre på skolen ( De har ikke ADHD ) Anonymkode: 278ee...d1e 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #9 Skrevet 4. januar 2024 Det er ikke alle former for omsorgssvikt som vises fra utsiden. Det er heller ikke alle foreldre som svikter på alle områder. Noen ønsker jo å ta vare på barna sine, men klarer det bare på noen områder og feiler på andre. Da kan det virke bra fra utsiden, men det er ikke bra på innsiden likevel. Altså foreldrene kan ha et oppriktig ønske om å ta vare på barna sine, og gir dem klær og mat feks. Men ikke nok emosjonell støtte. Et eksempel fra min egen barndom; jeg ble utsatt for seksuelle overgrep da jeg var liten, men min mor latet som ingenting. Likevel var alt "tilsynelatende bra" fra utsiden, det var ikke sånn at hun ønsket at dette skulle skje eller at hun derfor også lot meg gå uten klær og sko liksom. Hun prøvde jo så godt hun kunne, men sviktet på akkurat dette området. Hun hadde også problemer med mat som ga seg utspill på forskjellige måter. Men det kunne heller ikke sees så godt fra utsiden, det var ikke sånn at vi kom uten mat på skolen. Vi hadde med mat på skolen, men vi fikk ikke nok mat til middag. Sånne ting vises ikke så godt på utsiden, og igjen - hun prøvde sitt beste. Anonymkode: 35e73...82e 4 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #10 Skrevet 4. januar 2024 Penger og utdanning har da lite å si for omsorgssvikt. Å være likegyldig, eller bedrive psykisk vold eller annen omsorgssvikt koster ingen penger. Alle får til det Anonymkode: b1a8a...5ba 4 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #11 Skrevet 4. januar 2024 Vi har faktisk en diskusjon om dette på jobb. Ressurssterke foreldre. Godt utdannet, gode jobber, fine biler. Kommer i pent tøy når de henter/leverer. Ungene mangler alltid noe utetøy! Aldri votter, utedress, regntøy etc. Sier man ifra ler de litt, og beklager seg. Neste dag kommer utetøy som var kjøpt på 00tallet, der man ser at oljetøyet sprekker og smuldrer opp. Vinterdressen suger til seg alt av vann, og vottene er så slite at vannet trenger igjennom bare de ser ut. Hadde dette vært en alenemor eller en typisk ressurssvake familie (fordommer) så hadde vi nok meldt til barnevernet, men fordi at det er de, så vil ped leder og styrer avvente.... Nå ligger det mer bak enn bare påkledning, men det er i samme gate. Barna er stelt, men allikevel ikke stelt. Anonymkode: 3e9e7...7d4 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #12 Skrevet 4. januar 2024 Høyt utdannede og gode jobber har høyere forekomst av høyt konfliktnivå fremfor fysisk vold eller overgrep. Høyt konfliktnivå er også en form for omsorgssvikt og dette kan utarte seg at barnet er veldig føyelig og parentifisering. På utsiden derimot er jeg usikker , det kan være vanskelig p oppdage nettop fordi fasaden er så fin og barnet vet hvordan å oppføre seg. Anonymkode: f0bf5...b48 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #13 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg kan jo tenke meg at høyt utdannet kanskje er veldig opptatt av jobb? F.eks mye i telefonen, overtid, jobb hjemme og er lite med ungene. Noe som kanskje kan føre til at ting blir glemt: rene klær, matpakker, liten tid til trøst og samtaler, prøve å få barna tidligst mulig i seng, barna er mye alene. Kanskje høyt konfliktnivå mellom foreldrene. God på å finne unnskyldninger (flink til å snakke fir seg og dekke over ting). Og som en skriver: bestemmer og detaljstyring. Kanskje høyt press om å gjøre det bra i idrett og på skolen. Hakking på alt som er feil. Anonymkode: b6cf5...945 Noen høyt utdannede bør du skrive. Det forekommer sikkert at høyt utdannede bedriver omsorgssvikt. Akkurat som dette forekommer i alle lag i samfunnet. Men å påstå at høyt utdannede folk er mer opptatt av jobben enn barna på generelt grunnlag er drøyt. Vil vel heller si det kan være motsatt. vi er høyt utdannede med gode lønninger begge to. Vi kan gi barna korte dager i barnehage, stiller på ALT av arrangementer, barna mangler ikke noe av klær eller leker eller aktiviteter, barna får fine lange ferier med oss flere ganger i året hvor jobb ikke er et tema. Alltid 4 uker fri om sommeren og fri påske og jul og alle langhelger og inneklemte dager fri. Nettopp fordi vi har høye stillinger med mye ekstra ferie. Anonymkode: b9b01...aa2 3 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #14 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke alle former for omsorgssvikt som vises fra utsiden. Det er heller ikke alle foreldre som svikter på alle områder. Noen ønsker jo å ta vare på barna sine, men klarer det bare på noen områder og feiler på andre. Da kan det virke bra fra utsiden, men det er ikke bra på innsiden likevel. Altså foreldrene kan ha et oppriktig ønske om å ta vare på barna sine, og gir dem klær og mat feks. Men ikke nok emosjonell støtte. Et eksempel fra min egen barndom; jeg ble utsatt for seksuelle overgrep da jeg var liten, men min mor latet som ingenting. Likevel var alt "tilsynelatende bra" fra utsiden, det var ikke sånn at hun ønsket at dette skulle skje eller at hun derfor også lot meg gå uten klær og sko liksom. Hun prøvde jo så godt hun kunne, men sviktet på akkurat dette området. Hun hadde også problemer med mat som ga seg utspill på forskjellige måter. Men det kunne heller ikke sees så godt fra utsiden, det var ikke sånn at vi kom uten mat på skolen. Vi hadde med mat på skolen, men vi fikk ikke nok mat til middag. Sånne ting vises ikke så godt på utsiden, og igjen - hun prøvde sitt beste. Anonymkode: 35e73...82e Nemlig. I dag tror jeg det hadde vært grunnlag for hjelp utenfra, dette med at din mor ikke støttet og hjalp deg gjennom traumer fra overgrep. Men kanskje ikke den gangen. Jeg ble utsatt for overgrep, og min mor gjorde virkelig det hun kunne for at jeg skulle få hjelp utenfra (bup osv, snakket ikke selv med meg om dette). Men jeg hadde ikke ordentlig mat, oppfølging på skolen, ikke ordentlige klær eller hjelp til lekser og den slags. Jeg hjalp min mor å vaske på skolen der jeg gikk fremfor å være med venner. Likevel så virket jo mamma relativt oppegående, som ordnet meg noen å snakke med og til en viss grad fulgte det opp. Jeg hadde ikke store traumer som følge av overgrepene, det var vel egentlig bare nok en bekreftelse på at jeg ikke var mer verdt tror jeg. Hadde terapeuten på BUP spurt hvordan jeg hadde det hjemme, og ikke bare spurt hvordan jeg hadde det ift. overgrepene, så kunne jeg kanskje klart å si noe. Mamma gjorde det godt nok på enkelte områder, for dårlig på flere og godt nok sånn stort sett - tror jeg barneverntjenesten på dem tiden ville sagt. Anonymkode: 473cd...506 1 1
Yodas Skrevet 4. januar 2024 #15 Skrevet 4. januar 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Noen høyt utdannede bør du skrive. Det forekommer sikkert at høyt utdannede bedriver omsorgssvikt. Akkurat som dette forekommer i alle lag i samfunnet. Men å påstå at høyt utdannede folk er mer opptatt av jobben enn barna på generelt grunnlag er drøyt. Vil vel heller si det kan være motsatt. vi er høyt utdannede med gode lønninger begge to. Vi kan gi barna korte dager i barnehage, stiller på ALT av arrangementer, barna mangler ikke noe av klær eller leker eller aktiviteter, barna får fine lange ferier med oss flere ganger i året hvor jobb ikke er et tema. Alltid 4 uker fri om sommeren og fri påske og jul og alle langhelger og inneklemte dager fri. Nettopp fordi vi har høye stillinger med mye ekstra ferie. Anonymkode: b9b01...aa2 Ja, folk med høy utdanning har ofte kontorjobb med fleksibel arbeidstid, hjemmekontor etc, noe som gjør at de lettere kan følge opp barna. Og det at man har godt betalt kan like gjerne bety at man IKKE trenger jobbe ræva av seg til alle døgnets tider for å forsørge familien. 6
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #16 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Høyt utdannede og gode jobber har høyere forekomst av høyt konfliktnivå fremfor fysisk vold eller overgrep. Høyt konfliktnivå er også en form for omsorgssvikt og dette kan utarte seg at barnet er veldig føyelig og parentifisering. På utsiden derimot er jeg usikker , det kan være vanskelig p oppdage nettop fordi fasaden er så fin og barnet vet hvordan å oppføre seg. Anonymkode: f0bf5...b48 Hva mener du, har de høyere konfliktnivå hjemme hos høyt utdannede enn hos lavere utdannede? Eller bare at når det er et visst konfliktnivå er det oftere uten vold og ovegrep hos de høyt utdannede? Denne påstanden var uforståelig. Anonymkode: e9a6f...f82 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #17 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Følger denne. Kjenner noen foreldre som jeg mistenker at driver omsorgssvikt i form av å være sykelig strenge og detaljstyrer barna sine. Kan det være en form for omsorgssvikt? Anonymkode: b2953...328 Jeg mener omvendt. Det er noe ressurssvakt ved å ikke lære barna høflighet og normer. Oversikt og en ganske høy grad av kontroll bør alle foreldre ha om dagen, særlig med tanke på barnas nettliv. Det er omsorgssvikt å IKKE følge med på det. Anonymkode: b585b...204 4
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #18 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg mener omvendt. Det er noe ressurssvakt ved å ikke lære barna høflighet og normer. Oversikt og en ganske høy grad av kontroll bør alle foreldre ha om dagen, særlig med tanke på barnas nettliv. Det er omsorgssvikt å IKKE følge med på det. Anonymkode: b585b...204 Enig i at man må lære barn å være høflig. Dette barnet er faktisk ikke høflig. Det er heller litt småfrekt, fordi det er ganske bedrevitende og tenker at alle må følge et like strengt regime som det selv. Vil ikke si detaljer pga gjenkjennelse, men det går på lekser, kosthold (barn på 8 år), skjermbruk (vi er strenge, men disse er ekstreme), ikke akseptabelt å komme 5 min for sent, får ikke lov til å bruke penger det har fått i bursdagsgave fra venner, begrensninger i lek osv. Anonymkode: b2953...328
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #19 Skrevet 4. januar 2024 Det virker også som om barnet kvier seg for å være med på idrettsstevner pga forventninger til at det skal være best. Anonymkode: b2953...328 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #20 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg mener omvendt. Det er noe ressurssvakt ved å ikke lære barna høflighet og normer. Oversikt og en ganske høy grad av kontroll bør alle foreldre ha om dagen, særlig med tanke på barnas nettliv. Det er omsorgssvikt å IKKE følge med på det. Anonymkode: b585b...204 P detaljstyre og sykelig strenge er ikke noe bedre Anonymkode: cd223...e55 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå